Current Issue

Issue: 25, 9/8/24

Year: 2024

Dört Öge, disiplinler arası çalışmaları, özellikle felsefe ve bilim tarihine ilişkin sorunları inceleyen, çözüm önerileri sunan Türkçe, İngilizce ve diğer dillerde özgün ve bilimsel yazıları okuyucularla buluşturmayı amaçlamaktadır. 

Dört öge, disiplinlerarası çalışmalara önem veren ve bu anlayışla sadece bilim-teknoloji tarihi ve felsefe alanlarıyla sınırlı kalmadan çeşitli kültürel, sanatsal ve bilimsel eserlere sosyal-beşeri bilimler çatısı altında yer vermeye çalışmaktadır. Bu bağlamda Dört Öge Dergisi, temelde “felsefe ve bilim tarihi dergisi” olsa da sosyal ve beşeri bilim çalışmalarına açıktır.

Dergimiz;

Hakemli Araştırma Yazıları,

Konuk Yazar Yazıları,

Görüşler,

Okuyucu Mektupları,

Çeviri Yazılar,

Tanıtım – Değerlendirme,

Haberler,

Mesleki Toplantılar olmak üzere 7 bölümden oluşmaktadır. (Bu bölümlerden Hakemli Araştırma Yazıları dışındaki bölümler her sayıda farklılık göstermektedir.)

· “Hakemli Akademik Yazılar” bölümünde yer alması istenen yazılarla ilgili olarak aşa­ğıdaki kurallar/ilkeler uygulanır;

· Yayın Kurulu tarafından ön incelemeden geçirilen yazılar uygun görülürse değerlendirilmek üzere, konu uzmanlarından oluşan “Yazı Değerlendirme Kurulu” üyelerine (hakemler) gönderilir. Her bir yazı iki hakem tarafından de­ğerlendirilir. Hakemlerden biri olumlu diğeri olumsuz görüş açıklarsa makale üçüncü bir hakeme gönderilir.

· Editörler, yayın ilkelerinde belirtilen ölçütlere uygun olmayan yazıları, Yayın Kurulu’nun da görüşlerini alarak, hakemlere göndermeden önce gözden ge­çirilmek üzere yazar(lar)ına geri gönderebilir.

· Çalışmaların yayımlanıp yayımlanmamasına, “Yazı Değerlendirme Kurulu” üyelerinin hazırlayacakları değerlendirme raporuna dayanılarak, Yayın Ku­rulu tarafından karar verilir. Yazıların değerlendirilmesi aşamasında “çift taraflı körleme (double blind) yöntemi” uygulandığından yazar(lar) çalışmanın hangi üyeler tarafından değerlendirildiğini, üyeler de değerlendirdikleri ça­lışmanın kim(ler)e ait olduğunu bilmezler.

· Yazılara ilişkin olarak iki hakemden alınan görüş, öneri ve/veya istekler, Editör tarafından düzenlenerek yazar(lar)a iletilir.

· Hakemli bölümde yayımlanmak üzere gönderilen bir makalenin değerlendi­rilmesi, gözden geçirilmesi, kabulü, dizilmesi, denetimi, basılması ve dağıtı­mı yaklaşık dört ay sürmektedir. Bu nedenle, Dergi’nin Haziran sayısında yer alması istenen yazıların en geç 15 Nisan’da, Aralık sayısında yer alması istenen yazıların 15 Ekim’de, son biçimiyle -elektronik ve basılı olarak- DÖRT ÖGE dergisi editörlerine ya da sekterlerine gönderilmesi gerekmektedir.

· Hakemli bölüme gönderilen çalışmalar, A4 boyutundaki kâğıdın bir yüzüne 1,5 aralıklı olarak, 12 punto ve Times New Roman ile yazılır. Yazıların uzun­luğu 30 sayfayı aşmamalıdır.

· Yazılar, Windows uyumlu kelime işlemci programıyla (Microsoft Office Word) yazılır, metnin sağ ve sol boşluk ölçüleri en az 3 cm olur ve bir kop­ya bilgisayar çıktısı ile birlikte elektronik ortamda da gönderilir.

· Hakemli yazılar iki bölümde düzenlenir; Birinci bölümde, Türkçe ve İngiliz­ce başlık, yazar adı ve yazarın adres, telefon, faks ve elektronik posta bilgi­lerinden oluşan iletişim bilgileri yer alır. İkinci bölümde, Türkçe ve İngiliz­ce başlık, “Öz” ve “Abstract” başlıkları altında 100 ile 250 kelime arasında Türkçe ve İngilizce öz, “Anahtar Kelimeler” ve “Keywords” başlıkları altında 3-10 kelime arası Türkçe ve İngilizce anahtar kelimeler ve metin yer alır.

· Yazıda kullanılacak tablo, şekil, grafik ve resimler metin içerisinde veya ayrı sayfalar olarak gön­derilir; ayrı sayfalarda gönderildiği takdirde metin içindeki yeri belirtilir ve çoğaltmaya uygun olacak biçimde si­yah-beyaz olarak hazırlanır. Tablo başlıkları tablonun üst kısmında, varsa alındığı kaynak ise, alt kısımda yer alır. Şekil ve resimlerin başlıkları ve var­sa alındıkları kaynak altlarında verilir.

· Metin içerisinde yapılan göndermelerde bulunurken aşağıdaki örneklerde görüldüğü gibi, yazar(lar)ın soyadı, yayın tarihi ve sayfa bilgileri verilir. Göndermelerde ve yazıların sonunda yararlanılan kaynakların / eserlerin bib­liyografik kimliklerinin alfabetik olarak verileceği “Kaynakça”nın düzenlen­mesinde Amerikan Psikoloji Derneği’nin (American Psychological Associ­ation/ APA) kuralları esas alınır.

Örnek 1:

Çakın (2005)’ın “Cumhuriyet’ten günümüze bilgi profesyonellerinin eğitiminde başlıca yönelişler” adlı makalesinde belirttiği üzere,…”

Örnek 2:

Ülkemizde bilgi profesyonellerinin yetiştirilmesine yönelik anlamlı ilk girişimin John Dewey’nin 1924 yılında hazırladığı raporda yer alan önerilerle başladı­ğı kabul edilirse, bu konudaki çabalarımızın Cumhuriyet ile yaşıt olduğunu söyleyebiliriz (Çakın, 2005, s. 21).

· Dergi’ye, hakemli yazıların dışında, “Konuk Yazar” “Görüşler”, “Okuyucu Mektupları”, “Çeviri Yazılar”, “Tanıtım-Değerlendirme” ya da “Haberler” bölümlerinde yayımlanmak üzere yazı gönderilebilir. Bu bölüme gönderilen yazıla­rın yayımlanması konusunda Yayın Kurulu karar verir.

· “Konuk Yazar” ve “Görüşler” bölümlerine gönderilen yazılar 12 punto ile 10 sayfayı, “Okuyucu Mektupları” ve “Çeviri Yazılar” ise 5 sayfayı geçmemelidir.

· “Konuk Yazar” ve “Görüşler”, “Okuyucu Mektupları”, “Çeviri Yazılar” bölümlerine gönderilen yazılar 200 kelimeyi geçmeyen Türkçe ve İngilizce Öz/Abstract içermelidir.

· Yayın Kurulu, “Konuk Yazar”, “Görüşler” ile “Okuyucu Mektupları” bölümlerine gönderilen yazılarla ilgili olarak yazar(ların)dan düzeltme isteyebilir.

· “Konuk Yazar” “Görüşler”, “Okuyucu Mektupları”, “Çeviri Yazılar”, bölümlerinde “Anahtar Sözcükler” ve “Keywords” başlıkları altında 3-10 kelime arası Türkçe ve İngilizce anahtar kelimeler ve metin yer alır.

· “Çeviri Yazılar” da da hakemsiz yazılara ilişkin genel ilkelere uyulur ve yayımlanması konusunda aşağıdaki öğeler dikkate alınır:

· En fazla dört yıl önce yayımlanmış yabancı dildeki yazıların çevirisi yayımlanabilir. Bunun yanı sıra, güncelliğini yitirmemiş çalışmalar için süre kısıtlamasının dışına çıkılabilir.

· Çeviri yazı ile birlikte, orijinal yazının yazar(lar)ından ve/veya yayıncısın­dan alınan izin belgesi ve yazının alındığı kaynağın bibliyografik kimliği gönderilmelidir.

· Tanıtım-Değerlendirme bölümünde dergi amaçlarına uygun yayınlar ile kitap, bilim ve teknik, kültür, istatistik, yasalar vb. konularda basılı ortamdaki bilgi kaynakları, elektronik ortamdaki veri tabanları, web siteleri, otomasyon programları vb. ile amaca ilişkin tanıtım ve değerlendirme yazıları yer alır. Kitap, veri tabanı vb. tanıtımlarında bibliyografik kimlik verilmeli­dir. Bibliyografik kimlikte, varsa, sırasıyla şu öğeler yer alır: Yazar adı (soyadı, ad) editör, başlık bilgisi, yayın yeri, yayınevi, yayın tarihi, sayfa sayı­­sı, ücreti, ISBN ya da ISSN, elde edileceği yer. Tanıtım yazısının uzunluğu dört A4 sayfasını geçmemelidir.

· Haberler bölümünde ise, Dergi’nin yayın ilkeleri çerçevesinde, ilgi­li alanlardaki gelişme ve yenilikleri yansıtan haber ve duyurulara yer verilir.

· Hakemli yazıların dışındaki bu bölümler için gönderilen yazıların değerlendirmesi hakemli yazılara oranla daha kısa olmakla birlikte, uygun bulunması durumunda, en kısa sürede yayımlanabilmesi; Dergi’nin Haziran sayısında yer alması istenen yazıların en geç 15 Nisan’da, Aralık sayısında yer alması istenen yazıların 15 Ekim’de son biçimiyle elektronik ve basılı olarak Editör, Basımevi ve sekreterya adreslerine gönderilmesi gerekmektedir.

· Dört Öge’ye gönderilen yazılar daha önce hiçbir yerde yayımlanmamış olmalıdır. Sempozyum, kongre vb. toplantılarda sunulan bildiriler, bildiri kitaplarında ya da başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olmak koşuluyla gönderilebilir.

· Editör, yazının ulaşmasından sonraki herhangi bir aşamada gerekli görmesi durumunda, yayımlanacak yazı üzerinde Yayın Kurulu ve Yazı Değerlendirme Kuru­lu üyelerinin görüşleri doğrultusunda bazı değişiklikler yapılmasını ya da yazının bütünüyle değerlendirilmesini yazar (lar) dan isteyebilir. Yazılar üzerinde gerekli değişikliklerin yapılması, yazının yeniden biçimlendirilmesi ve düzenlenmesi yazar(lar)ın sorumluğundadır.

· Yayın Kurulu, yazının özüne dokunmadan, Dergi’nin yayın ilkeleri ve genel yazım ilkeleri doğrultusunda değişiklik yapabilir.

· Dergiye gönderilen yazılar, yayımlanmış olsun ya da olmasın hiçbir şekilde yazarlarına iade edilmez.

· Dört Öge’de yayımlanan yazıların telif hakkı Nobel Yayınevi’ne aittir.

· Dergi’nin hakemli bölümünde yazısı yayımlanan yazarlara Dört Öğe’nin ilgili sayısından iki; diğer bölümlerde yazısı yayımlanan yazarlara ilgi­li sayıdan bir adet; Yayın Kurulu üyelerine ise Dergi’nin her sayısından bir adet gönderilir.

· Hakem değerlendirme yazıları beş yıl süre ile saklanır.

· Makaleler Yayın Kurulu ve hakemlerin incelemesinden geçtikten sonra sonuç olumlu ise gerekli düzeltme/ ekleme ve değişiklikler yapılarak “yayımlanabilir” kararı alınır. Yayımlanabilir kararından sonra makale adı, yazar(lar) adlarında hiçbir şekilde değişiklik yapılamaz, ya­zar(lar) makaleyi geri çekemez ve başka bir dergide yayımlayamazlar.

· Dört Öge’de yayımlanmak amacıyla yurt dışından gönderilecek olan yazılarda da aynı kurallara uyma zorunluluğu bulunmaktadır. Derginin herhangi bir bölümüne yurt dışından gönderilecek olan Türkçe dışındaki yazıların İngilizce olması gerekmekte olup, ya­zar(lar) tarafından hazırlanamaması durumunda Türkçe “Öz” ve “Anahtar Kelimeler” Yayın Kurulu tarafından yazıya eklenebilir.

Makale şablonu

·  Türkçe makale adı (14 punto, kalın ve düz)

·  İngilizce makale adı (13 punto, kalın ve yatık)

·  Yazar ad(lar)ı (11 punto, kalın ve düz) [Yazar ad(lar)ına e-posta adres(ler)i ve unvan(ları)ı dipnot olarak verilmelidir. Dipnotlar 10 punto olmalıdır.]

·  İlk yazar, İkinci yazar ve Üçüncü yazar (11 punto, normal) [Yazar sayısının birden fazla olması durumunda, yazar isimleri aynı satıra yazılmalıdır.]

·  Türkçe öz (“Öz” başlığı (kalın) altında 12 punto ve yatık). Öz 100 ile 250 kelime arasında olmalıdır.

·  İngilizce öz (“Abstract” başlığı (kalın) altında 12 punto ve yatık).

·  Ana başlık (12 punto, kalın ve düz) [İlk paragrafta girinti bulunmamalıdır. Sonraki paragraflar ilk satırları 1 tab girinti ile başlamalıdır.] [Paragraflar satırlar 2 satır aralığında olmalıdır. Paragraflar arasında da 2 satır aralığı boşluk olmalıdır. [Metnin yazı boyutu 12 punto olmalıdır.]

·  İlk alt başlık (12 punto, kalın ve yatık) [Ana bölümler arasında 2 satır aralığı boşluk bulunmalıdır. [Alıntılarda APA kuralları kullanılmalıdır.]

·  İkinci alt başlık (12 punto, yatık) [Ana bölümler arasında 2 satır aralığı boşluk bulunmalıdır.]

·  Yazılar, A4 boyutundaki kâğıdın bir yüzüne 1,5 aralıklı olarak, 12 punto ve Times New Roman ile yazılır. Yazıların uzun­luğu 30 sayfayı aşmamalıdır.

 

·  Yazılar, Windows uyumlu kelime işlemci programıyla (Microsoft Office Word) yazılır, metnin sağ ve sol boşluk ölçüleri en az 3 cm olur ve bir kop­ya bilgisayar çıktısı ile birlikte elektronik ortamda da gönderilir.

 

·  Dipnotlar, 10 punto olarak yazılır ve otomatik numaralandırılır.

·  Tablolar [Her tablo sırayla numaralandırılmalıdır. Tablo başlığı, tablonun üzerine 10 punto ile yazılmalıdır.]

·  Şekiller [Her şekil sırayla numaralandırılmalıdır. Şekil başlığı, şeklin altına 10 punto ile yazılmalıdır.]

·  Resimler [Her resim sırayla numaralandırılmalıdır. Resim başlığı, resmin altına 10 punto ile yazılmalıdır.]

·  Kaynakça, alfabetik olarak makalenin sonunda yer almalıdır.

·  Yazılar, APA stiline göre düzenlenmelidir.

Ayrıntılı bilgi için bkz: Kurbanoğlu, S. Serap (2004). Kaynak gösterme el kitabı. Ankara: Üniversite ve Araştırma Kütüphanecileri Derneği.

Tıklayınız: APA 6.0 YAZIM KURALLARI ve KAYNAK GÖSTERME BİÇİMİ

 

Publication Policy and Ethical Principles
1. Publication Policy
1. "Dört Öge (Philosophy and History of Science Studies)" (ISSN: 2146-7064), abbreviated as "Dört Öge," is published twice a year, in "June" and "December."
2. Articles submitted to the journal should fall within the fields of "history of science," "philosophy," or theoretical "social/human sciences."
3. The journal publishes academic/scientific "Research Articles," "Translations," "Reviews," and "Book Reviews."
4. Works written in Turkish and English (and other languages upon the decision of the "Editorial Board") are accepted. Submitted works should not have been previously published, submitted for publication, or accepted for publication elsewhere.
5. Submitted works in Turkish should include "Öz" and "Anahtar Kelimeler" (Abstract and Keywords in Turkish) along with an English "Abstract" and "Keywords." They should be prepared according to the journal's "Writing Guidelines." For Turkish articles, an "Extended English Summary" is mandatory to increase the international circulation of the text. The "Extended English Summary" should be about 25% of the Turkish text and contain subheadings and citations like the Turkish text. Authors are expected to clearly present the argumentation structure of the Turkish text in the "Extended English Summary." This section should be added to the end of the text before the "References" section [Note: The "Extended English Summary" should be submitted after the article is accepted by the "Editorial Board" following the "Peer Review Process." Language and proofreading responsibilities lie with the author. Articles with insufficient language and proofreading will not be published].
6. All submissions are initially reviewed by the "Editorial Board" for content, academic originality, contribution to the field, writing guidelines compliance, etc. Only those passing this review undergo the "Peer Review Process," which uses a "double-blind peer review" system. An article must receive positive reports from both reviewers to be accepted for publication. If one report is positive and the other negative, the article is sent to a third reviewer. The decision to accept or reject the article is made by the "Editorial Board" based on the third reviewer's report.
7. The "Editorial Board" decides whether to publish the submitted works as they are, with partial revisions, or not at all, and informs the authors. Revisions must be submitted within one month.
8. The legal responsibility for the published works lies entirely with the authors, and the views expressed do not reflect those of "Dört Öge Journal" or its "Editorial Board."
9. Authors are not paid royalties for published works. The copyright of published works is transferred to "Dört Öge" (regardless of any explicit statement) and indicates acceptance of the "Open Journal Systems" rules set by "Tübitak DergiPark."
10. Before the editorial review process begins, a "Copyright Agreement" is signed with all authors. The process starts once this agreement is approved and submitted by the authors.
11. Works published in the journal may be cited with proper attribution.
2. Ethical Principles
"Dört Öge Journal" adheres to international research and publication ethics standards and complies with the ethical principles set by the Directory of Open Access Journals (DOAJ) and the Open Access Scholarly Publishers Association (OASPA). The ethical duties and responsibilities listed below are based on the guidelines and policies published by the "Committee on Publication Ethics (COPE)."
2.a. Ethical Responsibilities of Authors
1. Authors submitting to "Dört Öge Journal" are expected to comply with the following ethical responsibilities:
2. Authors should not submit articles they have published or submitted elsewhere to "Dört Öge Journal."
3. Authors should submit original articles within the specified content areas of the journal.
4. Individuals who did not contribute to the article should not be listed as authors. Changes to the author order, removal, or addition of authors should not be proposed for a submitted article.
5. Conflicts of interest related to the article should be disclosed to the editors.
6. Authors must avoid unethical behaviors such as plagiarism, multiple submissions, salami slicing, biased sources, biased publication, and any form of ethical misconduct.
7. Authors should correctly cite sources according to the journal's citation rules and ethical principles during the article's writing process.
8. Unpublished or unpresented works should not be cited as sources.
9. If requested during the review process, authors should provide the editors with data or information related to their articles.
10. Upon noticing an error in their article under review, in early view, or published online, authors should contact the editor to correct or retract it.
11. Authors should document the usage rights of the data, permissions related to research, and approvals from research participants.
12. Authors should provide evidence of adherence to ethical principles in data collection (e.g., permission for using others' scales, questionnaires, photographs) within the article. Compliance with research and publication ethics and copyright regulations for intellectual and artistic works should be stated. If the research involved human or animal subjects, it should comply with international declarations, guidelines, etc.
2.b. Ethical Responsibilities of Reviewers
1. Reviewers should accept only articles relevant to their expertise.
2. Reviewers should conduct reviews objectively and confidentially, retaining articles only for review purposes and using them only after publication. Nationality, gender, religious beliefs, political beliefs, and commercial concerns should not affect the review's objectivity.
3. Reviewers should inform the editors if they detect any conflict of interest.
4. Reviews should be conducted respectfully and constructively, avoiding hostile or offensive personal comments.
5. Reviewers should complete their reviews within the specified timeframe.
6. Reviewers should fill out the "Review Form" and indicate whether the article is publishable and provide reasons for their decision.
7. Reviewers should provide clear and detailed reasons for rejecting an article.
8. Reviewers should adhere to the specified ethical responsibilities and complete their reviews within the given time.
2.c. Ethical Responsibilities of Editors and Assistant Editors
1. Editors should strive to improve the quality and development of the journal.
2. Editors must implement the "Double-Blind Peer Review and Evaluation Process" policies in the journal's publication policies, ensuring a fair, impartial, and timely evaluation process for each submission.
3. Editors are responsible for ensuring that every article published in the journal complies with the journal's publication policies and international standards.
4. Editors should evaluate submitted articles based on the journal's writing guidelines, significance, and originality, and communicate reasons for rejection clearly and impartially. If necessary, authors should be informed to revise for grammar, punctuation, and/or formatting and given time for corrections.
5. Editors should protect the intellectual property rights of published articles and defend the rights of the journal and authors in case of violations.
6. Editors should respect the protection of human and animal rights in reviewed studies and reject studies without ethical committee approval or experimental research permits.
7. Editors should maintain transparent and objective relationships without discrimination among authors and reviewers.
8. Editors should reject non-scientific and non-academic evaluations according to journal rules.
9. Editors should take preventive measures against misuse of power, conduct objective investigations of complaints, and share findings.
10. Editors should communicate effectively with everyone involved in the publication process and organize regular meetings.
11. Editors should continuously update and expand the reviewer list according to their areas of expertise.
12. Editors should not use their positions for personal and academic gain.
2.d. Ethical Violations
If you encounter any unethical behavior or content within the scope of the ethical responsibilities mentioned above and beyond, please report it via dortoge@nobelyayin.com.
3. Evaluation Process
1. Submitted works via the DergiPark system should not include author information.
2. Articles are reviewed by editors for compliance with writing guidelines and content relevance. Articles not adhering to the "Writing Guidelines" are returned to the authors for revision.
3. Articles deemed compliant with the journal's publication principles and writing guidelines enter the peer review process.
4. "Double-blind peer review" is applied to "Research Articles."
5. Such articles are reviewed by two reviewers, both of whom must provide positive reports. If one report is positive and the other negative, the article is sent to a third reviewer. The "Publication Board" decides on acceptance or rejection based on the third reviewer's report.
6. "Book Reviews" are evaluated by at least two members of the "Publication Board."
7. Reviewers and authors remain unaware of each other's identities, titles, and institutions under the double-blind review process.
8. Reviewers are requested to evaluate the article within four weeks. New reviewers are assigned in case of delays, and authors are informed.
9. Review results are communicated to the authors without revealing reviewer identities, and necessary corrections are requested.
10. If reviewers wish to re-evaluate revised articles, they are sent back; otherwise, articles are prepared for publication.
11. Finalized articles are prepared for publication in the current issue.
12. Authors are informed transparently about all stages of their submission process.
4. Copyright
Before evaluation, the "Copyright Agreement" must be accepted by the authors (downloadable via the DergiPark system). The evaluation process cannot start without this agreement's approval by the authors.
5. Similarity Report
Plagiarism evaluation is conducted using the "DergiPark system" and "Turnitin" program.
6. Publisher
On behalf of Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., Nevzat ARGUN.

Dergimiz yazarlardan hiçbir şekilde ücret talep etmemektedir.