Our modern world continues to change and transform the social space with new formations in working relations and multidimensional complexities. The analytical coherence of the past, the class structure and the notion of traditional professions are becoming different and we are confronted with new types of formations. The main theme of these differentiations becomes evident as the socio-economic decline of the types of jobs known as middle-class professions and the loss of their former sheltered position in the hierarchy of classes. These upheavals, which are taking place on a global scale in the form of temporary work order, full employment deprivation, precarization and the middle class crisis, limit the livelihood opportunities of large social segments and create restrictions on access to sources of income. This study aims to show a perspective on the middle class crisis emerging on a global scale, especially in Turkey, based on the narratives of the young generation of teachers and lawyers who started their professional experience in the period of the 2000s. In the study, the narrowing of the access capacities of professional members to property, restrictions on stable job opportunities, insecurity, introverted closure and the areas of tension caused by those without alternatives in terms of life opportunities were tried to be analyzed in a multidimensional way. This analysis was carried out on a comparative basis by taking into account the experiences of the mature generation who started their profession in the 1980s. The article proceeds with problematization on three axes. The first Octet reveals the kind of tensions and rifts caused by the intra-professional hierarchization found in both teacher and lawyer groups and the socio-economic counterpart of the outside world. Secondly, it aims to show the class position of teachers and lawyers and the given situation in property relations. The third is to reveal the appearance of professional respectability in social life and to open the discussion of whether actors imagine their profession as a future design.
Çağcıl dünyamız çalışma ilişkilerindeki yeni biçimlenmeler ve çok boyutlu karmaşıklaşmalarla toplumsal alanı değiştirmeye ve dönüştürmeye devam ediyor. Geçmişin analitik tutarlılıkları, sınıf yapısı ve geleneksel meslekler nosyonu farklılaşıyor ve yeni türden şekillenmelerle karşımıza çıkıyor. Bu farklılaşmaların ana teması, orta sınıf meslekler olarak bilinen iş türlerinin sosyo-ekonomik bakımdan gerilemesi ve sınıflar hiyerarşisinde eski korunaklı konumlanmasını kaybetmesi olarak belirginleşiyor. Geçici çalışma düzeni, tam istihdam yoksunluğu, prekarizasyon ve orta sınıf krizi biçiminde küresel ölçekte cereyan eden bu alt üst oluşlar, geniş toplumsal kesimlerin geçim olanaklarını sınırlandırıyor ve gelir kaynaklarına erişimde kısıtlar yaratıyor. Bu çalışma, küresel ölçekte ortaya çıkan orta sınıf krizine, Türkiye özelinde, mesleki deneyime 2000’ler periyodunda başlayan genç kuşak öğretmen ve avukatların anlatılarından hareketle bir bakış sergilemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, meslek mensuplarının mülkiyete erişim kapasitelerindeki daralmalar, istikrarlı iş olanaklarındaki kısıtlar, güvencesizlik, içe dönük kapanma ve yaşam olanakları bakımından alternatifsizlerin ortaya çıkardığı gerilim alanları çok boyutlu olarak analiz edilmeye çalışılmıştır. Bu analiz, mesleğe 1980’lerde başlamış olgun kuşağın deneyimlerini de göz önünde bulundurarak karşılaştırmalı olarak gerçekleştirilmiştir. Makale, üç eksendeki sorunsallaştırmayla ilerlemektedir. İlk eksen, hem öğretmen hem de avukat gruplarda bulgulanan meslek içi hiyerarşilenmenin, dış dünya sosyo-ekonomik karşılığının hangi türden gerilim ve yarılmalar yarattığını ortaya koymaktadır. İkincisi, öğretmen ve avukatların sınıfsal konumunu ve mülkiyet ilişkilerindeki verili durumu gösterme amacındadır. Üçüncüsü ise, mesleki saygınlığın toplumsal yaşamdaki görünümlerini ortaya koymak ve aktörlerin mesleklerini bir gelecek tasarımı olarak tahayyül edip etmediklerini tartışmaya açmaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 23, 2024 |
Publication Date | December 28, 2024 |
Submission Date | August 13, 2024 |
Acceptance Date | October 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Makaleler, Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY) lisansı altındadır. Makalede kullandıkları materyaller için gerekli izinlerin alınması yazarların sorumluluğundadır. Makalelerin bilimsel ve hukuki mesuliyeti yazarlarına aittir.