Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İngilizce Dinleme Becerilerini Geliştirmek için Bir Oturumlu Strateji Eğitimi

Yıl 2019, , 244 - 255, 30.10.2019
https://doi.org/10.21733/ibad.611230

Öz

Tüm okullar başarılı
olmak için öğrenciler için etkili öğrenme-öğretme ortamları hazırlamalıdır
ancak bu her zaman kolay olmamaktadır. Öğrenme-öğretme ortamlarının hazırlanması
çok aşamalı bir süreçtir ve etkililiği, fiziksel ortam, sınıf mevcudu, öğrenme
malzemelerinin uygunluğu gibi dış etmenlerden etkilenebildiği gibi,
öğrencilerin gereksinimlerine ve öğrenme stillerine uygunluk, duyuşsal
etmenler, doğru öğrenme stratejilerinin kullanılması gibi bireysel etmenlerden
de etkilenmektedir.  Bu durum
öğrencilerin diğer derslerde kullandıkları öğrenme stratejilerini yabancı dil
derslerinde de benzer şekilde kullandıkları dil sınıfları için de geçerlidir.
Ancak yabancı dil öğrenme stratejileri dil becerilerinin geliştirilmesinde,
özellikle dinleme becerilerinin geliştirilmesinde etkili olarak
kullanılamamaktadır. Bunun nedeni olarak farklı aksanlar, düşük yeterlik
düzeyi, gürültü, görsel destek eksikliği ve gereksinim duyulmayan stratejilerin
öğretilmesi gösterilebilir. Aynı zamanda bu becerileri geliştirmekle ilgili
yapılan araştırmalarda bu becerilerin nasıl geliştirildiğine yönelik yeterli
bilgi sunulmamaktadır. Bu problem durumundan yola çıkan bu araştırma not alma
stratejilerinin tek oturumlu strateji öğretimi yoluyla sistematik öğretiminin
öğrencilerin hedef dildeki dinleme becerileri dersindeki başarısına etkisini
araştırmayı amaçlamaktadır. Zayıf deneysel modele göre desenlenen bu
araştırmaya orta yeterlik seviyesindeki 19 yoğun İngilizce programı öğrencisi
gönüllü olarak katılmıştır ve bu öğrenciler gereksinimlerine ve okulun öğrenme
kazanımlarına dayalı olarak strateji eğitimi almışlardır. Yapılan ön-test ve
son-test sonuçlarına göre öğrencilerin başarı puanları arasında anlamlı fark
görülmüştür. Sonuç olarak, gereksinime dayalı hazırlanan strateji öğretimi
programının başarılı olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Aziz, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. (10. Basım). Ankara: Nobel.
  • Bogdan, R., C., Biklen, S.K. (2002). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods. (5th ed.) USA: Pearson.
  • Bozorgian H., Pillay, H. (2013). Enhancing foreign language learning through listening strategies delivered in L1: An experimental study. International Journal of Instruction. 6 (1). 105-122.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (17. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Can, A. (2014). SPSS ile veri analizi. Ankara: Pegem.
  • Carrell, P. (2007). Notetaking strategies and their relationship to performance on listening comprehension and communicative assessment tasks. ETS.
  • Chamot, A.U, Barnhardt, S., El-Dinary, P.B. and Robbins, J. (1999). The learning strategies handbook. ABD: Addison Wesley Longman, Inc.
  • Craven, M. (2004). Listening Extra. Birleşik Krallık: CUP
  • Creswell, J. (2014). Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. (4th ed.). USA: Pearson.
  • Dembo, M.H. (2000). Motivation and Learning Strategies for College Success. ABD: Lawrence Erbaums Associates, Inc.
  • Erdamar, G.C. (2015). Öğrenme stratejileri ve stilleri. Y. Budak (Ed.). Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (s. 285-328). Ankara: Pegem.
  • Feldman, R.S. (2003). P.O.W.E.R Learning. ABD: McGraw Hill Higher Education.
  • Güven, M. (2004). Öğrenme stilleri ile öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Lynch, A., Anderson, A. (1988). Listening. China: OUP.
  • Lynch, T. (2004). Study listening (2nd ed.). UK: CUP.
  • Macaro, E., Graham S., Vanderplank, R. (2007). A review of listening strategies: Focus on sources of knowledge and on success. A. Cohen ve Ernesto M. (Eds.). in Language Learner Strategies (p. 165-185). Portugal: OUP.
  • Macaro, E. (2009). Teacher use of codeswitching in the second language classroom: Exploring ‘optimal’ use. M. Thurnbull and J.D. O’cain (Eds.). in First language use in second and foreign language learning (p. 35-49). GB: MPG Books Group.
  • Odacı, T. (2006). The effect of explicit listenıng comprehension strategy training on listening comprehension strategy use and listenıng proficiency level. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Oxford, R.L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. USA: Heinle & Heinle.
  • Pai, B. (1995). A study of English listening strategies used by EFL technological university students. Unpublished MA thesis. Taiwan: Southern Taiwan University of Science and Technology http://thesis.lib.stust.edu.tw/theabs/english_site/detail_result_eng.jsp?id=094STUT074 1010 22.05.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Rubin, J., Chamot A.U., Harris, V. and Anderson, N. J. (2007). Intervening in the use of strategies. A.
  • Cohen ve E. Macaro (Eds.). Language Learner Strategies içinde (s. 141-160). Portugal: OUP.
  • Salı, J., B. (2012). Verilerin toplanması. Şimşek, A. (Ed.). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri içinde (s. 134-157). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı.
  • Şen, H.Ş. (2014). Öğrenme öğretme stratejileri. S.B. Filiz (Ed.). Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları (3. Baskı) içinde (s. 97-114). Ankara: Pegem.
  • Şimşek, A. (Ed.) (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Teng, H.C. (2011). Exploring note taking strategies of EFL listeners. Procedia Social and Behavioral Sciences. 15. 480-484.
  • Tok, H. (2007). Öğretmen adaylarının kullandıkları yabancı dil öğrenme stratejileri. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları. 191-197.
  • Weinstein, C.E, Mayer, R.E. (1983). The teaching of learning strategies. Innovation Abstracts, 5 (32), 3-4.
  • Weinstein, C.E, Hume, L.M. (1998). Study strategies for lifelong learning. Washington: APA.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin.

One-Time Strategy Training for Developing English Listening Skills

Yıl 2019, , 244 - 255, 30.10.2019
https://doi.org/10.21733/ibad.611230

Öz

All schools should prepare effective learning and
teaching environments for students to be successful; however, this is not an
easy task all the time. Preparing learning and teaching environments is a
multi-step process and its effectiveness depends on external factors such as
physical conditions, class size, appropriateness of learning materials as well
as personal factors such as appropriateness for students’ needs and learning
styles, affective factors and not using the right learning strategies. This is
the same for foreign language classes where students use similar learning
strategies to learn a foreign language. However, language learning strategies
are not used effectively in developing language skills, especially listening
skills. Reasons for these can be different accents, low proficiency level,
noise, lack of visual aids, and teaching of strategies that are not needed.
Additionally, studies related to developing listening strategies do not provide
sufficient information related to how these skills are developed. Taking action
from this problem situation, this study aims to find out the effectiveness of the
teaching of note-taking skills through one-time strategy training on listening
skills in English. 19 voluntary intensive language program students
participated in this study in which weak experimental design was used. These
students received training based on their needs and school learning outcomes.
Based on the results of the pre-and post-tests, a significant difference was
found between the students’ achievement scores before and after the training.
As a result, it was seen that this needs-based one-time strategy training
program was successful.

Kaynakça

  • Aziz, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. (10. Basım). Ankara: Nobel.
  • Bogdan, R., C., Biklen, S.K. (2002). Qualitative research for education: An introduction to theories and methods. (5th ed.) USA: Pearson.
  • Bozorgian H., Pillay, H. (2013). Enhancing foreign language learning through listening strategies delivered in L1: An experimental study. International Journal of Instruction. 6 (1). 105-122.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (17. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Can, A. (2014). SPSS ile veri analizi. Ankara: Pegem.
  • Carrell, P. (2007). Notetaking strategies and their relationship to performance on listening comprehension and communicative assessment tasks. ETS.
  • Chamot, A.U, Barnhardt, S., El-Dinary, P.B. and Robbins, J. (1999). The learning strategies handbook. ABD: Addison Wesley Longman, Inc.
  • Craven, M. (2004). Listening Extra. Birleşik Krallık: CUP
  • Creswell, J. (2014). Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. (4th ed.). USA: Pearson.
  • Dembo, M.H. (2000). Motivation and Learning Strategies for College Success. ABD: Lawrence Erbaums Associates, Inc.
  • Erdamar, G.C. (2015). Öğrenme stratejileri ve stilleri. Y. Budak (Ed.). Öğretim ilke ve yöntemleri içinde (s. 285-328). Ankara: Pegem.
  • Feldman, R.S. (2003). P.O.W.E.R Learning. ABD: McGraw Hill Higher Education.
  • Güven, M. (2004). Öğrenme stilleri ile öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Lynch, A., Anderson, A. (1988). Listening. China: OUP.
  • Lynch, T. (2004). Study listening (2nd ed.). UK: CUP.
  • Macaro, E., Graham S., Vanderplank, R. (2007). A review of listening strategies: Focus on sources of knowledge and on success. A. Cohen ve Ernesto M. (Eds.). in Language Learner Strategies (p. 165-185). Portugal: OUP.
  • Macaro, E. (2009). Teacher use of codeswitching in the second language classroom: Exploring ‘optimal’ use. M. Thurnbull and J.D. O’cain (Eds.). in First language use in second and foreign language learning (p. 35-49). GB: MPG Books Group.
  • Odacı, T. (2006). The effect of explicit listenıng comprehension strategy training on listening comprehension strategy use and listenıng proficiency level. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Oxford, R.L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. USA: Heinle & Heinle.
  • Pai, B. (1995). A study of English listening strategies used by EFL technological university students. Unpublished MA thesis. Taiwan: Southern Taiwan University of Science and Technology http://thesis.lib.stust.edu.tw/theabs/english_site/detail_result_eng.jsp?id=094STUT074 1010 22.05.2016 tarihinde erişilmiştir.
  • Rubin, J., Chamot A.U., Harris, V. and Anderson, N. J. (2007). Intervening in the use of strategies. A.
  • Cohen ve E. Macaro (Eds.). Language Learner Strategies içinde (s. 141-160). Portugal: OUP.
  • Salı, J., B. (2012). Verilerin toplanması. Şimşek, A. (Ed.). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri içinde (s. 134-157). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı.
  • Şen, H.Ş. (2014). Öğrenme öğretme stratejileri. S.B. Filiz (Ed.). Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları (3. Baskı) içinde (s. 97-114). Ankara: Pegem.
  • Şimşek, A. (Ed.) (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Teng, H.C. (2011). Exploring note taking strategies of EFL listeners. Procedia Social and Behavioral Sciences. 15. 480-484.
  • Tok, H. (2007). Öğretmen adaylarının kullandıkları yabancı dil öğrenme stratejileri. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları. 191-197.
  • Weinstein, C.E, Mayer, R.E. (1983). The teaching of learning strategies. Innovation Abstracts, 5 (32), 3-4.
  • Weinstein, C.E, Hume, L.M. (1998). Study strategies for lifelong learning. Washington: APA.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Ulus Kımav

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2019
Kabul Tarihi 8 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Kımav, A. U. (2019). İngilizce Dinleme Becerilerini Geliştirmek için Bir Oturumlu Strateji Eğitimi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi244-255. https://doi.org/10.21733/ibad.611230

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386