Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

20. yy. Resim Sanatında Gerçekçilik Arayışları

Yıl 2019, Güz, 114 - 120, 09.12.2019
https://doi.org/10.21733/ibad.603874

Öz

Çalışmanın amacı, görsel sanatlarda gerçekçilik
kavramının, düşünsel ve geçmiş dayanaklarından hareketle yirminci yüzyıl sanat
akımları üstündeki etkilerini ve sonuçlarını incelemek ve bu perspektif
doğrultusunda yüzyılın kendine has arayışlarını tartışmaktır. 20.yy’ın
başlarında ortaya çıkmaya başlayan ve bütün sanat alanlarında yaygın olarak
görülen radikal değişimlere karşı duyulan yoğun istek, yeni bakış ve yaklaşım
biçimleri doğurdu. Bu yaklaşımların hemen her birinde gerçek kavramının farklı
bir yüzünü çıkış noktası yaparak geleneksel olana alternatif yanıtlar
oluşturmak eğilimi ortak bir özellik olarak gözlemlenebilir. Temel referansları
felsefeye dayanan görsel sanatlarda, geleneksel olarak gerçekçilik ideali,
görünen dünyanın olabildiğince benzer bir kopyasını yapma amacına dayalıdır. Bu
ideal Platon’un mimesis olarak
adlandırdığı kavramla doğrudan ilişkilidir. Rönesans sürecinde ve sonrasında
görsel sanatlar alanının en önemli ölçütü olarak var olan bu kavram özellikle
yirminci yüzyılın ilk çeyreğinde ortaya çıkan sanat akımlarınca radikal olarak
sorgulandı. Başlangıcında, geleneksel olan her şeyin sanatsal alandan atıldığı
ve modernizm olarak da adlandırılan bu yoğun sorgulama süreçlerinin sonucunda
batı sanatının en temel görsellik kavramları köklü bir şekilde değiştirilerek
alternatif görme, algılama ve uygulama önerileri geliştirildi. Önceleri
geleneksel bakış açısına alternatif geliştirme ve sorgulama olarak başlayan
süreç yüzyılın ortasına doğru yapılmamışı ve yeni olanı arama amacına dönüştü.
Avangart sanat olarak adlandırılan bu süreç her türlü bakış ve yorumlama
biçiminin sanat alanında kabulü olarak sonuçlandı. Modernizmin getirdiği,
geleneksel olana tepki süreci Postmodernizm ve sonrasında, modernizm süreciyle
sanat alanının dışında bırakılan her şeyin yeniden diğer oluşumlarla birlikte
sanat alanında var olmasıyla sonuçlandı.

Kaynakça

  • Bloch. Ernst, (2002). Rönesans Felsefesi Üstüne. H.Portakal (Çev.).İstanbul: Cem Yayın.
  • Gombrich, E.H.(1992). Sanat ve Yanılsama, Ahmet Cemal (Çev.). İstanbul: Remzi.
  • Leon Battista, A. (2015). Resim Üzerine ve Heykel Üzerine. Atilla Erol (çev.). İstanbul: Janus.
  • Myers, Bernard. (1994). How To Look at Art. Grolier İncorporeted, Printed in Italy,
  • Panofsky, Erwin. (2017). Perspektif Simgesel Bir Biçim. Yeşim Tükel (Çev.), İstanbul: Metis.
  • Platon. (1958). Devlet. S.Eyüpoğlu, A.Cimcoz (Çev.) İstanbul: Remzi.
  • Read, Herbert. (1965). Origins Of Western Art, , Grolier, London
  • Sanat Dünyamız. (1995) Dergi, Avant-Garde, Sayı 59, Bahar. İstanbul.
  • Smith, Edward-Lucie. (1977). Artoday, Phaidon Press.
  • Werner, Jaeger.(1986) Paideia Ideals Of Greek Culture,.Gilbert Highet (Çev.) Oxford University Press
  • Wölfflin,Heinrich, (1990). Sanat Tarihinin Temel Kavramları. Hayrullah Örs (Çev.). İstanbul: Remzi Kitapevi
  • Wilson, Edwin, and Alvin Goldfarb. (2012). Living Theatre: History of Theatre. New York: McGraw-Hill,
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Metin Kuş 0000-0002-3152-5235

Yayımlanma Tarihi 9 Aralık 2019
Kabul Tarihi 10 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Güz

Kaynak Göster

APA Kuş, M. (2019). 20. yy. Resim Sanatında Gerçekçilik Arayışları. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(5), 114-120. https://doi.org/10.21733/ibad.603874

IBAD'da yayımlanan makaleler, Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC-BY-NC) 4.0 lisansı altındadır. Makalede kullandıkları materyaller için gerekli izinlerin alınması yazarların sorumluluğundadır. Makalelerin bilimsel ve hukuki mesuliyeti yazarlarına aittir.