Research Article
BibTex RIS Cite

Görsel Kültürde Ekran ve Gelişim Süreci

Year 2019, Autumn, 532 - 541, 09.12.2019
https://doi.org/10.21733/ibad.627226

Abstract

Bugün
ekranlar olmadan bir yaşam sürdürmek neredeyse olanaksızdır. Televizyon ve
büyük  ekranlar, bilgisayar ekranları,
akıllı telefon, tablet ve hatta saat ekranları çağdaş hayata nüfuz etmiş ve
artık insanların hem yaşam hem de çalışma biçimlerini şekillendirmiştir. Bugün,
ekran temelli arayüzler bizi biz yapan farklı iletişim şekillerini oluşturan
araçlar haline gelmişlerdir. Fakat, bir asırdan daha uzun bir süre öncesine
kadar ekranlar, görsel-işitsel ve kişileri birbirine bağlayan günümüzde
kullanıldığı şekilleriyle gündelik hayatta yoktu. Ekran kelimesinin uzun ve
karmaşık evrim süreci medyaya ulaşmış ve ‘ekranlar’ medya alanının önemli bir
parçası haline gelmeyi başarmıştır. Akıllı cihazlar sadece son yirmi yıl içinde
kültürümüzde ortak bir varlık haline geldiyse de, diğer yandan ekran, değişik
form ve mecralarda yüzyıllar boyunca görsel bilgi sunmak için kullanılmıştır.
Ekranın tarihi, çağlar boyunca bir ilgi unsuru olarak gerçeklik ve sanal
arasında kurulan bir köprü deneyimi sunduğunu gösteren örneklerle doludur. Bu
araştırma, ekranın etimolojik geçmişi ve ekran kültürünün kısa tarihsel
gelişimi üzerine şekillenmektedir.

References

  • Baltrusaitis, J. (1978). Le miroir. Révélations, science-fiction et fallacies. Essai sur une légende scientifique, s. 204-209.
  • Flusser, V. (1977). “Two approaches to the Phenomenon, Television.” The New Television: A Public/Private Art", s. 234-247.
  • Friedberg, A. (2003). The virtual window. Rethinking Media Change. The Aesthetics of Transition.
  • Heller, S., & Womack, D. (2011). Becoming a Digital Designer: A Guide to Careers in Web, Video, Broadcast, Game and Animation Design. John Wiley & Sons.
  • Huhtamo, E. (2006). “Elements of screenology: Toward an archaeology of the screen.”, Navigationen-Zeitschrift für Medien-und Kulturwissenschaften, Sayı 6(2), s. 31-64.
  • Huhtamo, E. (2009). “The Sky is (not) the Limit: Envisioning the Ultimate Public Media Display”, Journal of Visual Culture , Sayı 8 (329), s. 329-348.
  • Hunt, V. (2014). “Electric leisure: late nineteenth-century dreams of remote viewing by "Telectroscope"”. Journal of Literature and Science, Sayı 7(1), s. 55-76.
  • Manovich, L. (2001). The language of new media. MIT press. s.103.
  • Robida, A. (1883). Le vingtième siècle. Decaux.

Screen and Its Journey in Visual Culture

Year 2019, Autumn, 532 - 541, 09.12.2019
https://doi.org/10.21733/ibad.627226

Abstract

Today
it is almost impossible to maintain a life without screens. Television and
large screens, computer screens, smart phones, tablets and even watch screens
have penetrated into contemporary life and shaped the way people live and work.
Today, screen-based interfaces have become the tools that make up the different
forms of communication. The long and complex evolution of screens as a term and
then a medium have become an important part of everyday lives. Although smart
devices have only become a common asset in our culture in the last two decades,
the display has been used for centuries to provide visual information in
different forms and channels. The history of the screen is full of examples
that show that it has provided a bridge experience between reality and virtual
as an element of interest through the ages. This research is based on the
etymological history of the screen and the brief historical development of
screen culture. 

References

  • Baltrusaitis, J. (1978). Le miroir. Révélations, science-fiction et fallacies. Essai sur une légende scientifique, s. 204-209.
  • Flusser, V. (1977). “Two approaches to the Phenomenon, Television.” The New Television: A Public/Private Art", s. 234-247.
  • Friedberg, A. (2003). The virtual window. Rethinking Media Change. The Aesthetics of Transition.
  • Heller, S., & Womack, D. (2011). Becoming a Digital Designer: A Guide to Careers in Web, Video, Broadcast, Game and Animation Design. John Wiley & Sons.
  • Huhtamo, E. (2006). “Elements of screenology: Toward an archaeology of the screen.”, Navigationen-Zeitschrift für Medien-und Kulturwissenschaften, Sayı 6(2), s. 31-64.
  • Huhtamo, E. (2009). “The Sky is (not) the Limit: Envisioning the Ultimate Public Media Display”, Journal of Visual Culture , Sayı 8 (329), s. 329-348.
  • Hunt, V. (2014). “Electric leisure: late nineteenth-century dreams of remote viewing by "Telectroscope"”. Journal of Literature and Science, Sayı 7(1), s. 55-76.
  • Manovich, L. (2001). The language of new media. MIT press. s.103.
  • Robida, A. (1883). Le vingtième siècle. Decaux.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Original Articles
Authors

Begum Eken 0000-0002-1870-6672

Publication Date December 9, 2019
Acceptance Date November 19, 2019
Published in Issue Year 2019 Autumn

Cite

APA Eken, B. (2019). Görsel Kültürde Ekran ve Gelişim Süreci. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(5), 532-541. https://doi.org/10.21733/ibad.627226

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD

IBAD is under review EBSCO, SCOPUS, E-SCI and TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT.