Post
Prodüksiyon terimi Nicolas Bourriaud tarafından sanatta yapıtın icrası
sonrasını ifade eden ve sinema- televizyon dünyasının yaygın olarak kullandığı
bir terimdir. Bu terim Bourriaud penceresinden sanatla ilişkilendirilirken daha
çok yapıtın üretimi sonrasında meydana gelen etkiler üzerinden düşünmeyi
önermektedir. Bu tarif açıkça zamanın sanat eserinde üretim sonrasını daha
önemli kılan bir yaklaşımı sunmaktadır. Zaman burada yalnızca değiştiren,
dönüştüren yanı ile değil aynı zamanda yapıtı üreten kişinin kontrolü dışında
gelişen bir etken olarak da önemli olduğu gözlenmektedir. Toplumsal anlamda
yapıldığı zamanın ötesine geçen sanat eserlerinin bu bağlamda ulaşılan her
bellekte farklı anlamlarla ilişkilendirilmesi önemsenmektedir. Zamanın yapıtın
gerçek değerine ulaşmada önemli bir unsur olduğu gözlenir. Geleneksel müze ve
galeri sisteminin eleştirisinde sıklıkla dile getirilen müzelerin ve
galerilerin zamanın dönemsel özelliklerini yansıtmada yeterince uygun olmaması
bu durumu destekler. Hatta dönüşen zamanın yapıtın anlamlandırılmasındaki
etkilerinin tam anlamıyla ifadesinde de zamanın galeri ve müzelerde yeterince
temsil edilemediği dahi iddia edilebilir. Aynı zamanda bu tür mekanların benzer
zamanlarda yapılan eserleri bir araya getirerek eseri sunma yöntemi de üzerine
düşünülmesi gereken bir durumdur. Bu durum dönüşen zamanın etkilerini yeterince
anlaşılabilmesinde önem taşımaktadır. Zamanın bütün bu etkileri
değerlendirildiğinde post-prodüksiyon tanımının da hatırlattığı bellek zaman
ilişkisi zamanın sanata etkileri hesaba katıldığında daha da önemli olmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 16 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Ekim 2019 Özel Sayısı |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences