Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of English Self-Efficacy Beliefs of the Students Who Are Studying English at Preparatory Schools

Yıl 2020, Güz, 14 - 34, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.706057

Öz

The aim of this study is to investigate the self-efficacy of the students who are studying English at the preparatory classes of the universities and to find out whether the personal variables of the students affect their English language self-efficacy. This study is predicated on a descriptive survey of quantitative research designs. The sample consists of 410 students from a state and a private university. For the collection of data, The English Self-Efficacy Scale, developed by Hancı-Yanar and Bümen (2012) is used. For the analysis of data, descriptive statistics is used to determine personal variable and English self-efficacy level of the students. T-test and one-way analysis of variance are used to find out whether there is a difference in English language self-efficacy according to the personal variables. As a result, it is found out that students’ English self-efficacy is highest in reading skill and it is followed by listening, speaking and writing skills. For personal variables, it is concluded that gender, working status, accommodation and monthly expense are not effective on English self-efficacy while school type, academic achievement, language level and residence are.

Kaynakça

  • Acat, M. B. ve Demiral, S. (2002). Türkiye'de yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8(3), 312-329.
  • Açıkgöz - Ün, K. (2016). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Biliş. 9. Basım
  • Adelodun, G. A. ve Asiru, A. B. (2015). Academic self-efficacy and gender as determinants of performance in English discourse writing among highachieving students in Ibadan, Oyo State. European Scientific Journal, 11(28), 308-318.
  • Akbay, S. E. ve Gizir, C. A. (2010). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: Akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6(1), 60-78.
  • Aktürk, Ü. ve Aylaz, R. (2013). Bir ilköğretim okulundaki öğrencilerin öz yeterlilik düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 6(4), 177-183.
  • Arslan, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin yazma kaygıları ve akademik öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 286-312.
  • Arslan, M. ve Akbarov, A. (2010). Türkiye’de yabancı dil öğretiminde motivasyon-yöntem sorunu ve çözüm önerileri. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 24, 179-191.
  • Aydemir, Ö. (2007). İlköğretim II. Kademe öğrencilerinin İngilizce dersinde kullandıkları öğrenme stratejileri ve başarı başarısızlık yüklemeleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Baloğlu, E. (2011). Öğrencilerin yaşamlarında İngilizce kullanmaya yönelik öz yeterlik inançları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1982). Self efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 121-147.
  • Bandura, A. ve Zimmerman, B. J. (1992). Self-motivation for academic attainment: the role of self-efficacy beliefs and personal goal setting. American Educational Research Journal, 29(3), 663-676.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. Ramachaudran, V. S. (Yay. haz.) Encyclopedia of human behavior içinde (s. 71-81). New York: Academic Press.
  • Bandura, A. (1999). A social cognitive theory of personality. Pervin, L. ve John, O.(Yay. haz.), Handbook of personality (2. baskı) içinde (s.154-196). New York: Guilford Publications. Bandura, A. (2000). Exercise of human agency through collective efficacy. Current Directions in Psychological Science, 9(3), 75–78. Bassi, M., Steca, P., Fave, A. D. ve Caprara, G. V. (2007). Academic self-efficacy beliefs and quality of experience in learning. Journal of Youth Adolescence, 36, 301–312.
  • Bozkurt, M. A. ve Ekşioğlu, S. (2018). Lise öğrencilerinin İngilizce özyeterlik düzeyleri. KEFAD, 19(1), 40-452.
  • Büyükduman, F. İ. (2006). İngilizce öğretmen adaylarının, İngilizce ve öğretmen¬lik becerilerine ilişkin özyeterlik inançları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (3.baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbulat, M. ve İşgören, O. Ç. (2005). Yabancı dil öğretimine başlamada kullanılan en uygun yaşın ne olduğuna ilişkin dilbilimsel yaklaşımlar ve öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 123 -139.
  • Coşkun, G. (2017). Üniversite öğrencilerinin İngilizce dersine ilişkin kaygıları, tutumları, özyeterlik inançları ve dil öğrenme stratejilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Çimen, S. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin İngilizceye yönelik tutum, İngilizce kaygısı ve öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Erdoğdu, M. Y. ve Yüzbaş, D. (2018). Lise öğrencilerinin okula bağlılık ile genel öz-yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişki. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 205-227.
  • Ergür, D. (2016). İngilizce öğrencilerinin öz benlik saygısı ve akademik öz yeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Gömleksiz, M. N. (2003). İngilizce duyuşsal alana ilişkin bir tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13, 215-226.
  • Gömleksiz, M. N. ve Kılınç, H. (2014). Lise 12. sınıf öğrencilerinin İngilizce öz yeterlik inançlarına ilişkin görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 43-60.
  • Güç, F. (2019). Self-effıcacy beliefs of Turkish EFL learners and the relationship between self-efficacy and academic achievement. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Güler-Oğuz, F. (2019). Correlation between selfefficacy beliefs of EFL learners, their language learning strategies and attitudes towards English. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Güneri, B. (2018). Öğrencilerin İngilizce dersi öz yeterlik inancı kaynakları, derse katılım düzeyleri ve algılanan araçsallıklarının öz yeterlik inançları ve tutumları üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak.
  • Hancı- Yanar, B. ve Tümen, N. T. (2013). İngilizce ile ilgili özyeterlik inancı ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 97- 110.
  • Huang, C. (2013). Gender differences in academic self-efficacy: a meta-analysis. European Journal of Psychology of Education, 28, 1–35.
  • İşeri, K. (1996). Dilin kazanımı ve yabancı dil öğretimi. Dil Dergisi, 43, 21-27.
  • Jenks, C. J. (2004). The effects of age, sex and language proficiency on the self-efficacy of English language learners. ARECLS E-Journal, 1, 50-63.
  • Karanfil, B. (2015). Yükseköğretim İngilizce hazırlık sınıflarında güç paylaşım düzeyi ile öğrencilerin İngilizce özyeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kaya, F. (2016). Öğrenen özerkliği, öz-yeterlik ve akademik başarı: Yükseköğretimde yabancı dil öğrencilerinin bir örnek olay incelemesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kelch, K. ve Santana W. (2002). ESL students’ attitudes toward native and nonnative-speaking ınstructors’ accents. The CATESOL Journal, 14(1), 57- 72.
  • Köprülü, S. G. (2016). Erken yaşta yabancı dil öğreniminde çizgi filmlerin yeri. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 4(1) 88-98.
  • Meera, K.P. ve Jumana, M. K. (2016). Self-efficacy and academics performance in English. Imperial Journal of Interdisciplinary Research, 2(2), 79-83.
  • Multon, K. D., Brown, S. D. ve Lent, R. W. (1991). Relation of self-efficacy beliefs to academic outcomes: a meta-analytic investigation. Journal of Counseling Psychology, 38(1), 30–38.
  • Necan, Y. (2019). Lise 11. sınıf öğrencilerinin İngilizceye yönelik özyeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi. Yayımlamamış yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Netz, Y. ve Raviv, S. (2004). Age differences in motivational orientation toward physical activity: An application of social cognitive theory. The Journal of Psychology, 138(1), 35-48.
  • Senemoğlu, N. (2018). Gelişim, öğrenme ve öğretim (26.baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şubaş, R. (2018). Okul öncesi öğretmen adaylarının öz-denetimleri ve öğretmen özyeterlik inançları arasındaki ilişkinin bazı değişkenlerle incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Oğuz, A. ve Akkaş- Baysal, E. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinin İngilizce öğrenme kaygıları ile İngilizce özyeterlik inançlarının incelenmesi Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 107-117.
  • Pajares, F. (2002). Gender and perceived self-efficacy in self-regulated learning. Theory Into Practice. 41(2), 116-125.
  • Pamuk, İ. (2014). The relationshıp among self-efficacy, attitude and performance in English writing classes at tertıary level. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ufuk Üniversitesi, Ankara.
  • Raoofi, S., Tan, B. H. ve Chan, S. H. (2011). Self-efficacy in second/foreign language learning contexts. English Language Teaching, 5(11), 60-73.
  • Sani, A. M. ve Zain, Z. (2011). Relating adolescents’ second language reading attitudes, self efficacy for reading, and reading ability in a non-supportive ESL setting. The Reading Matrix, 11(3), 243-253.
  • Schunk, D. H. ve Pajares, F. (2002). The development of academic self-efficacy. Wigfield A. ve Jacquelyne S. E. (Yay. haz.). Development of Achievement Motivation içinde (s.16-29). USA: Academic Press.
  • Sevimbay, A. (2016). 11.sınıf öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik tutumları ve özyeterlik inançları arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Siritararatn, N. (2013). English self-efficacy beliefs of EFL low proficiency graduate students. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 2(3), 461- 468.
  • Şener, S. ve Erol, İ. K. (2017). Motivational orientations and self‐efficacy beliefs of Turkish students towards EFL learning. Eurasian Journal of Educational Research, 67, 251-267.
  • Taşdemir, H. (2018). Exploring the relationship between high school students' willingness to communicate and their selfefficacy perceptions in Turkısh EFL context. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV). (2013). Türkiye’deki Devlet Okullarında İngilizce Dilinin Öğretimine İlişkin Ulusal İhtiyaç Analizi. Erişim adresi: https://www.tepav.org.tr/upload/files/1399388519-1.Turkiyedeki_Devlet_Okullarinda_Ingilizce_Dilinin_Ogrenimine_Iliskin_Ulusal_Ihtiyac_Analizi.pdf
  • Tılfarlıoğlu, F. Y. ve Cinkara, E. (2009). Self-Efficacy in EFL: Differences Among Proficiency Groups And Relationship with Success. Novitas-ROYAL, 3(2), 129- 142. 4 Mart 2020 tarihinde http://www.novitasroyal.org/Vol_3_2/tilfarlioglu.pdf adresinden erişildi.
  • Tılfarlıoğlu, F. T. ve Çiftçi, F. Ş. (2011). “Supporting self-efficacy and learner autonomy in relation to academic success in EFL classrooms (A case study). Theory and Practice in Language Studies, 1(10), 284-294.
  • Tuncer, M. ve Akmençe, A. E. (2019). Lise öğrencilerinin İngilizce dili özyeterlik inançlarının araştırılması. Electronic Journal of Education Sciences, 8(16), 97-111.
  • Uçar, H. (2012). İngilizce öğretmen adaylarının özyeterlik inancı, başarı yönelimi ve çevrimiçi öğrenme ortamına katılım durumu: Uzaktan İÖLP örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Uygur, M. (2010). İngiliz dili eğitimi anabilim dalı lisans öğrencilerinin öz-yeterlik algılarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Ülkümen, H. A. (2013). İngilizce hazırlık okulu okutmanlarının özyeterlik inançlarının yordayıcıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • White, A. R. ve Bowers, D. C. (2008). The relationship among race, gender, and high school students' self-efficacy in English language arts. Yayımlanmamış doktora tezi, Fordham Üniversitesi, New York, 2008. 10 Mart 2020 tarihinde https://search.proquest.com/docview/304639474?accountid=131581 adresinden erişildi.
  • Woolfolk, A. (2016). Educational Psychology (13.baskı). England: PEARSON Education Limited.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 82–91.

İngilizce Hazırlık Programına Devam Eden Üniversite Öğrencilerinin İngilizce Özyeterlik İnançlarının İncelenmesi

Yıl 2020, Güz, 14 - 34, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.706057

Öz

Bu araştırmanın amacı İngilizce hazırlık programına devam eden üniversite öğrencilerinin İngilizce özyeterlik inanç düzeylerini ve bazı kişisel özelliklerin İngilizce özyeterlik inancında etkili olup olmadığını belirlemektir. Araştırma, nicel araştırma desenlerinden betimsel tarama desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’da bir özel üniversitenin ve bir devlet üniversitesinin hazırlık bölümünde öğrenim gören 410 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Hancı-Yanar ve Bümen (2012) tarafından geliştirilen “İngilizce ile İlgili Özyeterlik İnancı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Veri analizinde öğrencilerin kişisel özellikleri ve İngilizce özyeterlik inancını belirlemede betimsel istatistiklerden, bazı kişisel özelliklerine göre özyeterlik düzeyleri arasında fark olup olmadığının belirlenmesinde ise t-testi ve tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin İngilizce özyeterlik inancının orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin İngilizce özyeterlik inanç düzeyleri en yüksek okuma becerisinde ortaya çıkarken bunu sırasıyla dinleme, konuşma ve yazma becerileri takip etmiştir. Kişisel özellikler açısından öğrencilerin cinsiyeti, herhangi bir işte çalışma durumu, kaldığı ortam ve aylık harcaması İngilizce özyeterlik inancı üzerinde etkili bulunmazken; okul türü, akademik başarı, dil seviyesi ve yaşadığı yer değişkenlerinin İngilizce özyeterlik inancında etkili olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acat, M. B. ve Demiral, S. (2002). Türkiye'de yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8(3), 312-329.
  • Açıkgöz - Ün, K. (2016). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Biliş. 9. Basım
  • Adelodun, G. A. ve Asiru, A. B. (2015). Academic self-efficacy and gender as determinants of performance in English discourse writing among highachieving students in Ibadan, Oyo State. European Scientific Journal, 11(28), 308-318.
  • Akbay, S. E. ve Gizir, C. A. (2010). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: Akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6(1), 60-78.
  • Aktürk, Ü. ve Aylaz, R. (2013). Bir ilköğretim okulundaki öğrencilerin öz yeterlilik düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 6(4), 177-183.
  • Arslan, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin yazma kaygıları ve akademik öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 286-312.
  • Arslan, M. ve Akbarov, A. (2010). Türkiye’de yabancı dil öğretiminde motivasyon-yöntem sorunu ve çözüm önerileri. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 24, 179-191.
  • Aydemir, Ö. (2007). İlköğretim II. Kademe öğrencilerinin İngilizce dersinde kullandıkları öğrenme stratejileri ve başarı başarısızlık yüklemeleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Baloğlu, E. (2011). Öğrencilerin yaşamlarında İngilizce kullanmaya yönelik öz yeterlik inançları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1982). Self efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 121-147.
  • Bandura, A. ve Zimmerman, B. J. (1992). Self-motivation for academic attainment: the role of self-efficacy beliefs and personal goal setting. American Educational Research Journal, 29(3), 663-676.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. Ramachaudran, V. S. (Yay. haz.) Encyclopedia of human behavior içinde (s. 71-81). New York: Academic Press.
  • Bandura, A. (1999). A social cognitive theory of personality. Pervin, L. ve John, O.(Yay. haz.), Handbook of personality (2. baskı) içinde (s.154-196). New York: Guilford Publications. Bandura, A. (2000). Exercise of human agency through collective efficacy. Current Directions in Psychological Science, 9(3), 75–78. Bassi, M., Steca, P., Fave, A. D. ve Caprara, G. V. (2007). Academic self-efficacy beliefs and quality of experience in learning. Journal of Youth Adolescence, 36, 301–312.
  • Bozkurt, M. A. ve Ekşioğlu, S. (2018). Lise öğrencilerinin İngilizce özyeterlik düzeyleri. KEFAD, 19(1), 40-452.
  • Büyükduman, F. İ. (2006). İngilizce öğretmen adaylarının, İngilizce ve öğretmen¬lik becerilerine ilişkin özyeterlik inançları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi (3.baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbulat, M. ve İşgören, O. Ç. (2005). Yabancı dil öğretimine başlamada kullanılan en uygun yaşın ne olduğuna ilişkin dilbilimsel yaklaşımlar ve öğretmen görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 123 -139.
  • Coşkun, G. (2017). Üniversite öğrencilerinin İngilizce dersine ilişkin kaygıları, tutumları, özyeterlik inançları ve dil öğrenme stratejilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Çimen, S. (2011). Eğitim fakültesi öğrencilerinin İngilizceye yönelik tutum, İngilizce kaygısı ve öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Erdoğdu, M. Y. ve Yüzbaş, D. (2018). Lise öğrencilerinin okula bağlılık ile genel öz-yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişki. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 205-227.
  • Ergür, D. (2016). İngilizce öğrencilerinin öz benlik saygısı ve akademik öz yeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Gömleksiz, M. N. (2003). İngilizce duyuşsal alana ilişkin bir tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13, 215-226.
  • Gömleksiz, M. N. ve Kılınç, H. (2014). Lise 12. sınıf öğrencilerinin İngilizce öz yeterlik inançlarına ilişkin görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 43-60.
  • Güç, F. (2019). Self-effıcacy beliefs of Turkish EFL learners and the relationship between self-efficacy and academic achievement. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Güler-Oğuz, F. (2019). Correlation between selfefficacy beliefs of EFL learners, their language learning strategies and attitudes towards English. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Güneri, B. (2018). Öğrencilerin İngilizce dersi öz yeterlik inancı kaynakları, derse katılım düzeyleri ve algılanan araçsallıklarının öz yeterlik inançları ve tutumları üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak.
  • Hancı- Yanar, B. ve Tümen, N. T. (2013). İngilizce ile ilgili özyeterlik inancı ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 97- 110.
  • Huang, C. (2013). Gender differences in academic self-efficacy: a meta-analysis. European Journal of Psychology of Education, 28, 1–35.
  • İşeri, K. (1996). Dilin kazanımı ve yabancı dil öğretimi. Dil Dergisi, 43, 21-27.
  • Jenks, C. J. (2004). The effects of age, sex and language proficiency on the self-efficacy of English language learners. ARECLS E-Journal, 1, 50-63.
  • Karanfil, B. (2015). Yükseköğretim İngilizce hazırlık sınıflarında güç paylaşım düzeyi ile öğrencilerin İngilizce özyeterlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kaya, F. (2016). Öğrenen özerkliği, öz-yeterlik ve akademik başarı: Yükseköğretimde yabancı dil öğrencilerinin bir örnek olay incelemesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kelch, K. ve Santana W. (2002). ESL students’ attitudes toward native and nonnative-speaking ınstructors’ accents. The CATESOL Journal, 14(1), 57- 72.
  • Köprülü, S. G. (2016). Erken yaşta yabancı dil öğreniminde çizgi filmlerin yeri. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 4(1) 88-98.
  • Meera, K.P. ve Jumana, M. K. (2016). Self-efficacy and academics performance in English. Imperial Journal of Interdisciplinary Research, 2(2), 79-83.
  • Multon, K. D., Brown, S. D. ve Lent, R. W. (1991). Relation of self-efficacy beliefs to academic outcomes: a meta-analytic investigation. Journal of Counseling Psychology, 38(1), 30–38.
  • Necan, Y. (2019). Lise 11. sınıf öğrencilerinin İngilizceye yönelik özyeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi. Yayımlamamış yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Netz, Y. ve Raviv, S. (2004). Age differences in motivational orientation toward physical activity: An application of social cognitive theory. The Journal of Psychology, 138(1), 35-48.
  • Senemoğlu, N. (2018). Gelişim, öğrenme ve öğretim (26.baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şubaş, R. (2018). Okul öncesi öğretmen adaylarının öz-denetimleri ve öğretmen özyeterlik inançları arasındaki ilişkinin bazı değişkenlerle incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Oğuz, A. ve Akkaş- Baysal, E. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinin İngilizce öğrenme kaygıları ile İngilizce özyeterlik inançlarının incelenmesi Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(3), 107-117.
  • Pajares, F. (2002). Gender and perceived self-efficacy in self-regulated learning. Theory Into Practice. 41(2), 116-125.
  • Pamuk, İ. (2014). The relationshıp among self-efficacy, attitude and performance in English writing classes at tertıary level. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ufuk Üniversitesi, Ankara.
  • Raoofi, S., Tan, B. H. ve Chan, S. H. (2011). Self-efficacy in second/foreign language learning contexts. English Language Teaching, 5(11), 60-73.
  • Sani, A. M. ve Zain, Z. (2011). Relating adolescents’ second language reading attitudes, self efficacy for reading, and reading ability in a non-supportive ESL setting. The Reading Matrix, 11(3), 243-253.
  • Schunk, D. H. ve Pajares, F. (2002). The development of academic self-efficacy. Wigfield A. ve Jacquelyne S. E. (Yay. haz.). Development of Achievement Motivation içinde (s.16-29). USA: Academic Press.
  • Sevimbay, A. (2016). 11.sınıf öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik tutumları ve özyeterlik inançları arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Siritararatn, N. (2013). English self-efficacy beliefs of EFL low proficiency graduate students. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 2(3), 461- 468.
  • Şener, S. ve Erol, İ. K. (2017). Motivational orientations and self‐efficacy beliefs of Turkish students towards EFL learning. Eurasian Journal of Educational Research, 67, 251-267.
  • Taşdemir, H. (2018). Exploring the relationship between high school students' willingness to communicate and their selfefficacy perceptions in Turkısh EFL context. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV). (2013). Türkiye’deki Devlet Okullarında İngilizce Dilinin Öğretimine İlişkin Ulusal İhtiyaç Analizi. Erişim adresi: https://www.tepav.org.tr/upload/files/1399388519-1.Turkiyedeki_Devlet_Okullarinda_Ingilizce_Dilinin_Ogrenimine_Iliskin_Ulusal_Ihtiyac_Analizi.pdf
  • Tılfarlıoğlu, F. Y. ve Cinkara, E. (2009). Self-Efficacy in EFL: Differences Among Proficiency Groups And Relationship with Success. Novitas-ROYAL, 3(2), 129- 142. 4 Mart 2020 tarihinde http://www.novitasroyal.org/Vol_3_2/tilfarlioglu.pdf adresinden erişildi.
  • Tılfarlıoğlu, F. T. ve Çiftçi, F. Ş. (2011). “Supporting self-efficacy and learner autonomy in relation to academic success in EFL classrooms (A case study). Theory and Practice in Language Studies, 1(10), 284-294.
  • Tuncer, M. ve Akmençe, A. E. (2019). Lise öğrencilerinin İngilizce dili özyeterlik inançlarının araştırılması. Electronic Journal of Education Sciences, 8(16), 97-111.
  • Uçar, H. (2012). İngilizce öğretmen adaylarının özyeterlik inancı, başarı yönelimi ve çevrimiçi öğrenme ortamına katılım durumu: Uzaktan İÖLP örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Uygur, M. (2010). İngiliz dili eğitimi anabilim dalı lisans öğrencilerinin öz-yeterlik algılarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Ülkümen, H. A. (2013). İngilizce hazırlık okulu okutmanlarının özyeterlik inançlarının yordayıcıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • White, A. R. ve Bowers, D. C. (2008). The relationship among race, gender, and high school students' self-efficacy in English language arts. Yayımlanmamış doktora tezi, Fordham Üniversitesi, New York, 2008. 10 Mart 2020 tarihinde https://search.proquest.com/docview/304639474?accountid=131581 adresinden erişildi.
  • Woolfolk, A. (2016). Educational Psychology (13.baskı). England: PEARSON Education Limited.
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 82–91.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aydan Seher İlbeği

Mine Çeliköz 0000-0003-1582-331X

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2020
Kabul Tarihi 17 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Güz

Kaynak Göster

APA İlbeği, A. S., & Çeliköz, M. (2020). İngilizce Hazırlık Programına Devam Eden Üniversite Öğrencilerinin İngilizce Özyeterlik İnançlarının İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(8), 14-34. https://doi.org/10.21733/ibad.706057

IBAD'da yayımlanan makaleler, Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC-BY-NC) 4.0 lisansı altındadır. Makalede kullandıkları materyaller için gerekli izinlerin alınması yazarların sorumluluğundadır. Makalelerin bilimsel ve hukuki mesuliyeti yazarlarına aittir.