Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Öğretmenliği Lisans Öğrencilerinin Çalgı Sınavındaki Performans Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2020, Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı, 396 - 410, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.798006

Öz

Müzik Öğretmenliği Lisans Programı’nda çalgı eğitimi almakta olan öğrencilerin sürekli-durumluk kaygı düzeylerinin cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, çalgı farklılığı, mezun olduğu lise ve okumuş oldukları üniversite değişkenlerine göre incelenmesi amacıyla nicel betimsel yöntem benimsenmiştir. Çalışma, 2019-2020 güz yarıyılında öğrenim görmekte olan Orta Karadeniz Bölgesine ait Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı lisans öğrencileri (N= 341) ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Spielberg vd. (1964) tarafından geliştirilmiş olan, Öner ve Le Compte (1983)’ nin Türkçeye uyarladığı “Sürekli-Durumluk Kaygı Envanteri” kullanılmıştır. Sürekli kaygı envanteri, öğrencilerin sınav stresinden uzak bir zaman diliminde yapılmış olup durumluk kaygı envanteri ise final sınavından hemen önce yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, sürekli ve durumluk kaygı arasında anlamlı bir fark görülmüştür. Müzik öğretmenliği öğrencilerinin sürekli ve durumluk kaygıları cinsiyet, yaş ve sınıfa göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Çalgı farklılığı ise sürekli kaygı durumunda anlamlı çıkmıştır. Mezun olunan lise ve okumuş oldukları üniversite değişkenine göre ise anlamlı bir farklılık görülmemiştir.

Kaynakça

  • Alptekin, A. G. (2012). Müzik performans anksiyetesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 14(1): 137-148.
  • Aydin, B. (2017). Konservatuvarda ortaokul ve lise düzeyinde öğrenim gören müzik öğrencilerinin müzik performans kaygı düzeyleri ile duygusal zeka düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aydın, B. ve İşgörür, Ü. (2018). Ortaokul ve lise düzeyinde öğrenim gören konservatuvar öğrencilerinin müzik performans kaygılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi (AMADER), 4(7), 1-20.
  • Baydağ, C. ve Alpagut, U. (2016). Müzik eğitimi bölümü ve konservatuvar öğrencilerinin sahne/performans kaygısı açısından karşılaştırılması (Pilot Çalışma). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9(44), 857-864.
  • Çirakoğlu, O. C. (2013). Sahnedeki düşman: müzisyenlerde performans kaygısı üzerine bir gözden geçirme. Türk Psikoloji Yazıları. 16 (32), 95-104.
  • Deniz, J. (1997). Mesleki müzik eğitimi öğrencilerinin konser kaygılarının cinsiyet, kişilik ve okul değişkenleri açısından incelenmesi. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 10: 75-82.
  • Duman, G. K. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin durumluk sürekli kaygı düzeyleri ile sınav kaygısı düzeyleri ve ana-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir.
  • Edmonson, J. M. (2012). Differences in music performance anxiety levels between underclassmen and upperclassmen music education undergraduates. Texas Music Education Research, 15-19.
  • Hamann, D.L. (1982). An assessment of anxiety in instrumental and vocal performances. Journal of Research in Music Education, 30(2), 77—90.
  • Iusca, D. and Dafinoiu, I. (2011). Performance anxiety and musical level of undergraduate students in exam situations: the role of gender and musical instrument. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 33, 448-452.
  • Kılıç, D. B. Ç. (2018). An Investigation of Music Teacher Candidates Performance Anxiety Levels in Piano Examinations. Journal of Education and Learning. 7(1), 299-308.
  • Küçük, D. P. (2010). Müzik öğretmeni adaylarının sınav kaygısı, benlik saygısı ve çalgı başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 37-50.
  • Nacakci, Z. ve Dalkiran, E. (2011). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin bireysel çalgı sınavına yönelik kaygıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 46-56.
  • Öner L and Le Compte A. (1983). Concurrent validity and reliability of state-trait anxiety Inventory in Turkish population. Boğazici, University Press, Public. No: 73.
  • Öner, N. and Le Compte, A. (1985). Durumluk-sürekli kaygı envanteri el kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. Patston, T. and Osborne M. (2015). The developmental features of music performance anxiety and perfectionism in school-age music students. Performance Enhancement & Health. 4(1-2), 42-49. http://dx.doi.org/10.1016/j.peh.2015.09.003
  • Sazak, N. ve Ece A.S. (2004). Bolu Anadolu güzel sanatlar lisesi öğrencilerinin öss ve özel yetenek sınavlarına yönelik kaygıları. 1924 – 2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu. Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Spielberger, C. D. and Weitz, H. (1964). Improving the academic performance of anxious college freshmen: A group-counselling approach to the prevention of underachievement. Psychological Monographs: General and Applied, 78(13), 1–20. https://doi.org/10.1037/h0093867
  • Spielberger, C. D., Gorsuch, R. L. and Lushene, R. E. (1970). Manual for the state-trait anxiety inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  • Spielberger, C. D. and Vagg, P. R. (Eds.). (1995). Test anxiety: theory, assessment, and treatment. the series in clinical and community psychology. Taylor & Francis. 3-14.
  • Tatar, J. (1997). Müzisyenlerin kişilik özellikleri, konser kaygılan ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tokinan, B. Ö. (2013) Kenny müzik performans kaygısı envanterini Türkçe’ye uyarlama çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 56-65.
  • Tokinan, B. (2014). Öğretmen adaylarının performans kaygılarının bireysel özellikler bakımından incelenmesi. NWSA-Fine Arts, 9(2), 84-100.
  • Topoğlu, O. (2014) Musical performance anxiety: relations between personal features and state anxiety levels of pre-service music teachers. International Online Journal of Educational Sciences. 6(2): 337-348.
  • Umuzdaş, M. S., Tök, H. and Umuzdaş, S. (2019). An examination of the performance anxiety levels of undergraduate music teaching students in the instrument exams according to various variables ("Case of Tokat Province"). International Journal of Higher Education, 8(4), 221-230.
  • Wesner, R. B., Noyes, R. Jr. and Davis, T. L. (1990). The occurrence of performance anxiety among musicians. Journal of Affective Disorders, 18(3), 177-185.
  • Yokuş, T., Yokuş, H. ve Kalaycıoğlu, Ş. G. (2013). Müzik öğretmeni aday adaylarının sürekli-durumluk kaygı düzeyleri ve müzik özel yetenek sınavı başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. E- Journal of New World Sciences Academy, 8(1), 153-163.

An Examination Of The Performance Anxiety Levels Of Undergraduate Music Teaching Students In The Instrument Exams According To Various Variables

Yıl 2020, Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı, 396 - 410, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.798006

Öz

Quantitative descriptive method has been adopted in order to analyze the trait-state anxiety levels of students who are studying instrument in the Music Teaching Undergraduate Program according to gender, age, grade level, instrument difference, high school they graduate and the university they studied. The study was conducted with undergraduate students (N= 341) of the Department of Music Education, Department of Fine Arts Education, Faculty of Education of the Black Sea region who are studying in the fall semester of 2019-2020. Data from the study Spielberg et al. The “continuous-state anxiety inventory” developed by Öner and Le Compte (1983), adapted to Turkish, was used. The continuous anxiety inventory was conducted at a time when the students were away from the stress of the exam, and the status anxiety inventory was conducted just before the final exam. According to the findings of the study, there was a significant difference between persistent and situational anxiety. The continuous and situational concerns of music teacher students vary significantly according to gender, age and class. The difference in the instrument was significant in the case of constant anxiety. There was no significant difference between the graduated high school and the university they studied.

Kaynakça

  • Alptekin, A. G. (2012). Müzik performans anksiyetesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 14(1): 137-148.
  • Aydin, B. (2017). Konservatuvarda ortaokul ve lise düzeyinde öğrenim gören müzik öğrencilerinin müzik performans kaygı düzeyleri ile duygusal zeka düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yayınlanmış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aydın, B. ve İşgörür, Ü. (2018). Ortaokul ve lise düzeyinde öğrenim gören konservatuvar öğrencilerinin müzik performans kaygılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi (AMADER), 4(7), 1-20.
  • Baydağ, C. ve Alpagut, U. (2016). Müzik eğitimi bölümü ve konservatuvar öğrencilerinin sahne/performans kaygısı açısından karşılaştırılması (Pilot Çalışma). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 9(44), 857-864.
  • Çirakoğlu, O. C. (2013). Sahnedeki düşman: müzisyenlerde performans kaygısı üzerine bir gözden geçirme. Türk Psikoloji Yazıları. 16 (32), 95-104.
  • Deniz, J. (1997). Mesleki müzik eğitimi öğrencilerinin konser kaygılarının cinsiyet, kişilik ve okul değişkenleri açısından incelenmesi. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 10: 75-82.
  • Duman, G. K. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin durumluk sürekli kaygı düzeyleri ile sınav kaygısı düzeyleri ve ana-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir.
  • Edmonson, J. M. (2012). Differences in music performance anxiety levels between underclassmen and upperclassmen music education undergraduates. Texas Music Education Research, 15-19.
  • Hamann, D.L. (1982). An assessment of anxiety in instrumental and vocal performances. Journal of Research in Music Education, 30(2), 77—90.
  • Iusca, D. and Dafinoiu, I. (2011). Performance anxiety and musical level of undergraduate students in exam situations: the role of gender and musical instrument. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 33, 448-452.
  • Kılıç, D. B. Ç. (2018). An Investigation of Music Teacher Candidates Performance Anxiety Levels in Piano Examinations. Journal of Education and Learning. 7(1), 299-308.
  • Küçük, D. P. (2010). Müzik öğretmeni adaylarının sınav kaygısı, benlik saygısı ve çalgı başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 37-50.
  • Nacakci, Z. ve Dalkiran, E. (2011). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin bireysel çalgı sınavına yönelik kaygıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 46-56.
  • Öner L and Le Compte A. (1983). Concurrent validity and reliability of state-trait anxiety Inventory in Turkish population. Boğazici, University Press, Public. No: 73.
  • Öner, N. and Le Compte, A. (1985). Durumluk-sürekli kaygı envanteri el kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. Patston, T. and Osborne M. (2015). The developmental features of music performance anxiety and perfectionism in school-age music students. Performance Enhancement & Health. 4(1-2), 42-49. http://dx.doi.org/10.1016/j.peh.2015.09.003
  • Sazak, N. ve Ece A.S. (2004). Bolu Anadolu güzel sanatlar lisesi öğrencilerinin öss ve özel yetenek sınavlarına yönelik kaygıları. 1924 – 2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu. Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Spielberger, C. D. and Weitz, H. (1964). Improving the academic performance of anxious college freshmen: A group-counselling approach to the prevention of underachievement. Psychological Monographs: General and Applied, 78(13), 1–20. https://doi.org/10.1037/h0093867
  • Spielberger, C. D., Gorsuch, R. L. and Lushene, R. E. (1970). Manual for the state-trait anxiety inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  • Spielberger, C. D. and Vagg, P. R. (Eds.). (1995). Test anxiety: theory, assessment, and treatment. the series in clinical and community psychology. Taylor & Francis. 3-14.
  • Tatar, J. (1997). Müzisyenlerin kişilik özellikleri, konser kaygılan ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tokinan, B. Ö. (2013) Kenny müzik performans kaygısı envanterini Türkçe’ye uyarlama çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 56-65.
  • Tokinan, B. (2014). Öğretmen adaylarının performans kaygılarının bireysel özellikler bakımından incelenmesi. NWSA-Fine Arts, 9(2), 84-100.
  • Topoğlu, O. (2014) Musical performance anxiety: relations between personal features and state anxiety levels of pre-service music teachers. International Online Journal of Educational Sciences. 6(2): 337-348.
  • Umuzdaş, M. S., Tök, H. and Umuzdaş, S. (2019). An examination of the performance anxiety levels of undergraduate music teaching students in the instrument exams according to various variables ("Case of Tokat Province"). International Journal of Higher Education, 8(4), 221-230.
  • Wesner, R. B., Noyes, R. Jr. and Davis, T. L. (1990). The occurrence of performance anxiety among musicians. Journal of Affective Disorders, 18(3), 177-185.
  • Yokuş, T., Yokuş, H. ve Kalaycıoğlu, Ş. G. (2013). Müzik öğretmeni aday adaylarının sürekli-durumluk kaygı düzeyleri ve müzik özel yetenek sınavı başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. E- Journal of New World Sciences Academy, 8(1), 153-163.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Umuzdaş 0000-0002-5455-2770

Hatice Tök 0000-0001-7251-5722

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2020
Kabul Tarihi 9 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Umuzdaş, M., & Tök, H. (2020). Müzik Öğretmenliği Lisans Öğrencilerinin Çalgı Sınavındaki Performans Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi396-410. https://doi.org/10.21733/ibad.798006

IBAD'da yayımlanan makaleler, Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC-BY-NC) 4.0 lisansı altındadır. Makalede kullandıkları materyaller için gerekli izinlerin alınması yazarların sorumluluğundadır. Makalelerin bilimsel ve hukuki mesuliyeti yazarlarına aittir.