Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of The Human Figure Drawings of Children Between 7-12 Years With Diagnosis of Learning Difficulty

Year 2020, 2020 Special Issue, 462 - 472, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.803285

Abstract

In this study, it was aimed to examine human figure drawings of children between the ages of 7 and 12 with a diagnosis of learning difficulty in terms of various variables and to examine whether there are differences between the expected performance and observed performance of children. The study group of the research, which is carried out using a cross-sectional research model, one of the descriptive research models, consists of 47 children between the ages of 7 and 12 who have attended a special education and rehabilitation center in Ankara and diagnosed with learning difficulty. The research data were collected by using the "Drawing Analysis Form", created by the researchers, which includes variables related to demographic characteristics and the "Koppitz Draw a Person Test". As a result of the research; it was determined that the observed performances of children with a diagnosis of learning difficulty were below the expected human figure drawings, the areas affected by environmental factors such as eyebrows, eyelashes and clothing were included in the drawings of boys less than girls, and the missing parts in the human drawing decreased with the advancement of education level and age.

References

  • Artut, K. (2017). Okul Öncesinde Resim Eğitimi. Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Bender, W. N. (2016). Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri (H. Sarı, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bensur, B.J., Eliot, J. ve Hedge, L. (1997). Cognitive correlates of complexity of children’s drawings. Perceptual and Motor Skills, 85, 1079-1089. DOI: 10.2466/pms.1997.85.3.1079
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. 24. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. (2019). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Atıf İndeksi, 001-429.
  • Cox, M. (1998). Drawings of people by Australian Aboriginal children: The intermixing of cultural styles. Journal of Art and Design Education, 17(1), 71–79. DOI: 10.1111/1468-5949.00107.
  • Dağlıoğlu, H. E. (2014). 5-7 Yaş grubu çocukların insan figürü çizimlerinin gelişimsel açıdan değerlen-dirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 6(2), 510-523.
  • Diğler, M. (2018). Okul Öncesinde Resim Eğitimi. Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Galli, M., Vimercati, S. L., Stella, G., Caiazzo, G., Norveti, F., Onnis, F., ve Albertini, G. (2011). A new approach for the quantitative evaluation of drawings in children with learning disabilities. Research in developmental disabilities, 32(3), 1004-1010.
  • Geçen, F. (2018). Çocuğun gelişim basamaklarına göre figürleri ele alma biçimleri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(10), 60-83.
  • Ibrahim, S., Harun, D., Baharudin, S. ve Hui, E. J. T. (2019). Motor performance and functional mobil-ity in children with specific learning disabilities. Med J Malaysia, 74(1), 35.
  • Kashfi, E. T., Sohrabi, M., Saberi Kakhki, A., Mashhadi, A. ve Jabbari Nooghabi, M. (2019). Effects of a Motor Intervention Program on Motor Skills and Executive Functions in Children With Learning Disabilities. Perceptual and motor skills, 126(3), 477-498.
  • Khalifeh, A., Pezeshk, S. ve Sharifi, M. (2017). Clock Face Drawing in Children with Learning Disabili-ties: An Old Problem Revisited. International Journal of Psychology, 11(2), 26-47.
  • Koppitz, E. M. ( 1968). Psychogical evaluation of children’s human drawings. New York: Crune and Stratton.
  • Koppitz, E. M. (1966). Emotional indicators on human figure drawings and school achievement of first and second graders. Journal of clinical psychology.
  • Özat, N. E. (2010). Öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklarda frostig görsel algı eğitim programının etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Senese, V. P., Zappullo, I., Baiano, C., Zoccolotti, P., Monaco, M., ve Conson, M. (2020). Identifying neuropsychological predictors of drawing skills in elementary school children. Child Neuropsychology, 26(3), 345-361.https://doi.org/10.1080/09297049.2019.1651834
  • Yavuzer, H. (2017). Resimleriyle Çocuk, Resimleriyle Çocuğu Tanıma, İstanbul: Remzi Kitabevi.

Öğrenme Güçlüğü Tanısı Olan 7-12 Yaş Arasındaki Çocukların İnsan Figürü Çizimlerinin İncelenmesi

Year 2020, 2020 Special Issue, 462 - 472, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.803285

Abstract

Bu araştırmada öğrenme güçlüğü tanısına sahip olan yedi-on iki yaş arasındaki çocukların insan figürü çizimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ve çocukların beklenen performans ile gözlenen performansları arasında farklılıklar olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel araştırma modellerinden kesitsel araştırma modeli kullanılarak yürütülen araştırmanın çalışma grubunu Ankara ilinde özel eğitim ve rehabilitasyon merkezine devam eden ve öğrenme güçlüğü tanısı almış yedi-on iki yaş arasındaki 47 çocuk oluşturmaktadır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından oluşturulan demografik özelliklere ilişkin değişkenleri içeren “Çizim Analiz Formu” ve “Koppitz Bir İnsan Çiz Testi” kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda; öğrenme güçlüğü tanısı olan çocukların gözlemlenen performanslarının beklenen insan figürü çizimlerinin altında kaldığı, erkeklerin kaş, kirpik ve giyim gibi çevresel faktörlerden etkilenen alanların kızlara göre daha az çizimlerinde yer aldığı, eğitim seviyesi ve yaşın ilerlemesiyle insan çizimindeki eksik parçaların azaldığı tespit edilmiştir.

References

  • Artut, K. (2017). Okul Öncesinde Resim Eğitimi. Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Bender, W. N. (2016). Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri (H. Sarı, Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bensur, B.J., Eliot, J. ve Hedge, L. (1997). Cognitive correlates of complexity of children’s drawings. Perceptual and Motor Skills, 85, 1079-1089. DOI: 10.2466/pms.1997.85.3.1079
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. 24. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. (2019). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Atıf İndeksi, 001-429.
  • Cox, M. (1998). Drawings of people by Australian Aboriginal children: The intermixing of cultural styles. Journal of Art and Design Education, 17(1), 71–79. DOI: 10.1111/1468-5949.00107.
  • Dağlıoğlu, H. E. (2014). 5-7 Yaş grubu çocukların insan figürü çizimlerinin gelişimsel açıdan değerlen-dirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 6(2), 510-523.
  • Diğler, M. (2018). Okul Öncesinde Resim Eğitimi. Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Galli, M., Vimercati, S. L., Stella, G., Caiazzo, G., Norveti, F., Onnis, F., ve Albertini, G. (2011). A new approach for the quantitative evaluation of drawings in children with learning disabilities. Research in developmental disabilities, 32(3), 1004-1010.
  • Geçen, F. (2018). Çocuğun gelişim basamaklarına göre figürleri ele alma biçimleri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(10), 60-83.
  • Ibrahim, S., Harun, D., Baharudin, S. ve Hui, E. J. T. (2019). Motor performance and functional mobil-ity in children with specific learning disabilities. Med J Malaysia, 74(1), 35.
  • Kashfi, E. T., Sohrabi, M., Saberi Kakhki, A., Mashhadi, A. ve Jabbari Nooghabi, M. (2019). Effects of a Motor Intervention Program on Motor Skills and Executive Functions in Children With Learning Disabilities. Perceptual and motor skills, 126(3), 477-498.
  • Khalifeh, A., Pezeshk, S. ve Sharifi, M. (2017). Clock Face Drawing in Children with Learning Disabili-ties: An Old Problem Revisited. International Journal of Psychology, 11(2), 26-47.
  • Koppitz, E. M. ( 1968). Psychogical evaluation of children’s human drawings. New York: Crune and Stratton.
  • Koppitz, E. M. (1966). Emotional indicators on human figure drawings and school achievement of first and second graders. Journal of clinical psychology.
  • Özat, N. E. (2010). Öğrenme güçlüğü yaşayan çocuklarda frostig görsel algı eğitim programının etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Senese, V. P., Zappullo, I., Baiano, C., Zoccolotti, P., Monaco, M., ve Conson, M. (2020). Identifying neuropsychological predictors of drawing skills in elementary school children. Child Neuropsychology, 26(3), 345-361.https://doi.org/10.1080/09297049.2019.1651834
  • Yavuzer, H. (2017). Resimleriyle Çocuk, Resimleriyle Çocuğu Tanıma, İstanbul: Remzi Kitabevi.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Original Articles
Authors

Mehmet Güney 0000-0002-0962-5643

Emrullah Can Yavuz 0000-0001-8243-5478

Taşkın Taştepe 0000-0003-2603-4041

Publication Date December 18, 2020
Acceptance Date November 21, 2020
Published in Issue Year 2020 2020 Special Issue

Cite

APA Güney, M., Yavuz, E. C., & Taştepe, T. (2020). Öğrenme Güçlüğü Tanısı Olan 7-12 Yaş Arasındaki Çocukların İnsan Figürü Çizimlerinin İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi462-472. https://doi.org/10.21733/ibad.803285

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD

IBAD is under review EBSCO, SCOPUS, E-SCI and TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT.