Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparison Of Perceptions Of School-Age Migrant Children About School With Pictures

Yıl 2021, Sayı: 11, 435 - 456, 01.12.2021
https://doi.org/10.21733/ibad.913501

Öz

In this study, the perceptions of towards the school in the drawings of 16 immigrant children in Turkey from different ethnic origins were compared who are between the ages of 10-14 and 8 of whom are attending school and 8 of whom are not attending school. All children who do not attend the school are Syrian. One of the children attending the school is Egyptian, one is Yemeni and the others are Syrian. Descriptive analysis was used in this qualitative research. The research was carried out in Sarıyer, Küçükçekmece, Kağıthane and Fatih, which are the districts of Istanbul. All of the migrant children who went to secondary school were reached through an association in Küçükçekmece district. Children from migrant families registered with headman’s office in other diztricts, who did not g oto school, were reached. A4 papers and paints in different colors were distributed as data collection tools and both groups were given the 'Draw a School' instruction. The pictures were analyzed according to the details of the school building drawn by the two groups, the figures around the school and the information given about the pictures. As a result of the analysis, images of 'flag' and school rules were seen in the pictures of the children who attend the school. Children who do not attend the school likened the school to the home, and the surroundings of the school to objects they know. It has been observed that the children who attend the school speak Turkish well. Some children who attend the school drawing the flags of their own countries made us think that they have adaptation problems. At the end of the study, it was determined that the school perceptions of immigrant children who went to school were more realistic than those who did not go to school. It was determined that school and adaptation to school are important for immigrant children. 

Kaynakça

  • Avara, S. (2019). Savaş Nedeniyle Göçe Maruz Kalmış 9-12 Yaş Arası Suriyeli Mülteci Çocuk Resimlerinin Psikolojik ve Plastik Açıdan Yorumlanması. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Aydoğdu, Y. (2019). Türkiye’de Eğitim Gören Suriyeli Öğrencilerin Sosyo-Kültürel Problemlerine Yönelik Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Aygül, H. H. ve Eke E. (2019). Göç ve Mülteciler Ekseninde MEB’in Politikalarının Süreç Yönetimi Bağlamında Değerlendirilmesi, 21.Yüzyılda Uluslararası Göç ve Mülteciler: Bir Türkiye Perspektifi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Batı, D. (2012). 4-12 Yaş Çocuk Resimleri ve Onların İç Dünyalarının Resimlere Yansıması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Beter, Ö. (2006). Sınırlar Ötesi Umutlar Mülteci Çocuklar. Ankara: SABEV Yayınları.
  • Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme (2012 ve 2017). 24 Şubat 2021 tarihinde https://www.ailevecalisma.gov.tr/media/45125/birlestirilmis-4-ve-5-periyodikrapor-17-094-kelime-2.pdf adresinden erişildi.
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2001). Sanat Eğitimi ve Öğretimi. Ankara: Dersal Yayıncılık.
  • Büyükbakkal, B. (2019). Okul Öncesi Dönemde Olan Çocukların Ahlaki Gelişimlerinin Resim Analizi İle İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Coşkun, İ. ve Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyelilerin eğitiminde yol haritası: Fırsatlar ve zorluklar SETA Rapor. Ankara: SETA.
  • Çankırılı, A. (2011). Çocuk Resimlerinin Dili. İstanbul: Zafer Yayıncılık.
  • Çınar, M. ve Demir, M. K. (2020). Suriyeli Mültecilerin Geçici Eğitim Merkezlerinde Aldıkları Eğitimin Öğretmen Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (46), 628-649.
  • Deniz, O. (2009). Uluslar Arası Göçler ve Türkiye’ye Yansıması. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Ekici, S. ve Tuncel, G. (2015). Göç ve İnsan. Birey ve Toplum Dergisi, 5 (9).
  • Emin , M. N. (2016). Türkiye'deki Suriyeli Çocukların Eğitimi. Analiz Dergisi, 153.
  • Gökmen, H. (2020). Suriyeli Göçmen Öğrencilerin Türk Eğitim Sistemine Entegrasyon Sorunu: Bursa Yıldırım İlçesi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Halmatov, S. (2017). Çocuk resimleri analizi ve psikolojik resim testleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • İzol, N. (2019). Suriyeli Mülteci Çocukların Eğitim Hayatına Uyum Sürecinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
  • Kara, P. ve Korkut, R. (2010). Türkiye’de Göç, İltica Ve Mülteciler. Türk İdare Dergisi, 467.
  • Kaya, A. (2019). Suriyeli Mülteci Çocukların Eğitimi Üzerine Bir Araştırma: Geçici Eğitim Merkezleri ve Müfredatları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kırışoğlu, O. T. (2002). Sanatta Eğitim Görmek, Öğrenmek, Yaratmak. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Lordoğlu, K. ve Aslan, M. (2018). Görünmeyen Göçmen Çocukların İşçiliği: Türkiye’deki Suriye’li Çocuklar. Çalışma ve Toplum Dergisi, (57), 715-731.
  • Mülteci Hakları Merkezi (2017). Suriye’den Gelen Sığınmacılar İçin Türkiye’de Geçici Koruma Sorular ve Yanıtlar. 19 Şubat 2021 tarihinde https://www.mhd.org.tr/images/yayinlar/MHM-1.pdf adresinden erişildi.
  • Olcay, Z. (2012). Mülteci-Göçmen Belirsizliğinde İklim Mültecileri. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, (99), 229-240.
  • Özservet, Y. Ç. ve Sirkeci, İ. (2016). Çocuklar ve Göç. Göç Dergisi, 3(1), 1-4.
  • Selçuk, Z. (2004). Gelişim ve Öğrenme. İstanbul: Nobel yayıncılık.
  • Şeker, B. ve Aslan, Z. (2015). Eğitim Sürecinde Mülteci Çocuklar: Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(1), 86-105.
  • Taştan, C., ve Çelik, Z. (2017). Türkiye’de Suriyeli Çocukların Eğitimi Güçlükler ve Öneriler. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
  • Tunga, Y., Engin, G. ve Çağıltay, K. (2020). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar Üzerine Bir Alanyazın Taraması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 317-333.
  • Uluocak, G. P. (2009). İç Göç Yaşamış ve Yaşamamış Çocukların Okula Uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 35-44.
  • Uzman, N. ve Tösten, R. (2016). Suriyeli Akademisyenlerin Bakış Açısından Türkiye Suriye İlişkileri ve Sığınmacılar Meselesi. Hacettepe Üniversitesi Türkiye Araştırmaları Dergisi, (24), 251-272.
  • Yalçın, C. (2004). Göç sosyolojisi. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Yavuzer, H. (1970). Eğitim ve Gelişim Özellikleriyle Okul Çağı Çocuğu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, H. (2017). Resimleriyle Çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırımalp , A., İslamoğlu. E. ve İyem, C. (2017). Suriyeli Sığınmacıların Toplumsal Kabul ve Uyum Sürecine İlişkin Bir Araştırma. Bilgi Dergisi, (35), 107-126.
  • Yıldırım, H. ve Şimşek, A. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.

Okul Çağındaki Göçmen Çocukların Okula Ait Algılarının Resimlerle Karşılaştırılması

Yıl 2021, Sayı: 11, 435 - 456, 01.12.2021
https://doi.org/10.21733/ibad.913501

Öz

Bu araştırmada, Türkiye’ye göç eden farklı etnik kökenli 10-14 yaş arası okula giden 8 ve okula gitmeyen 8 olmak üzere 16 göçmen çocuğun çizimlerindeki okul algıları karşılaştırılmıştır. Okula gitmeyen çocukların tamamı Suriyelidir. Okula gidenlerden biri Mısırlı, biri Yemenli olup diğerleri Suriyelidir. Nitel bir araştırma olan bu araştırmada, betimsel analizden yararlanılmıştır. Araştırma, İstanbul’un ilçelerinden Sarıyer, Küçükçekmece, Kağıthane ve Fatih’te gerçekleştirilmiştir. Ortaokul düzeyindeki okula giden göçmen çocukların tamamına Küçükçekmece ilçesindeki bir dernek aracılığıyla ulaşılmıştır. Okula gitmeyen çocuklara ise diğer ilçelerdeki muhtarlıklarda kayıtlı olan göçmen ailelerden ulaşılmıştır. Veri toplama aracı olarak A4 kağıdı ve farklı renklerde boyalar dağıtılıp, her iki gruba ‘Bir Okul Çiz’ yönergesi verilmiştir. Resimler, iki grubun çizdikleri okul binasındaki detaylara, okulun etrafındaki figürlere ve resimler hakkında verdikleri bilgilere göre analiz edilmiştir. Analiz sonucunda okula giden çocukların resimlerinde ‘bayrak’ ve okul kurallarına yönelik imgeler görülmüştür. Okula gitmeyenler ise okulu eve, okulun etrafını tanıdıkları objelere benzetmişlerdir. Okula giden çocukların Türkçeyi iyi konuştukları görülmüştür. Okula giden çocuklardan bazılarının kendi ülkelerinin bayraklarını çizdikleri görülmüş ve bu durum uyum sorunu yaşadıklarını düşündürmüştür. Araştırma sonunda okula giden göçmen çocukların, okul algılarının okula gitmeyenlere göre daha gerçekçi olduğu tespit edilmiştir. Göçmen çocuklar için okulun ve okula uyumun önemli olduğu da belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Avara, S. (2019). Savaş Nedeniyle Göçe Maruz Kalmış 9-12 Yaş Arası Suriyeli Mülteci Çocuk Resimlerinin Psikolojik ve Plastik Açıdan Yorumlanması. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Aydoğdu, Y. (2019). Türkiye’de Eğitim Gören Suriyeli Öğrencilerin Sosyo-Kültürel Problemlerine Yönelik Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Aygül, H. H. ve Eke E. (2019). Göç ve Mülteciler Ekseninde MEB’in Politikalarının Süreç Yönetimi Bağlamında Değerlendirilmesi, 21.Yüzyılda Uluslararası Göç ve Mülteciler: Bir Türkiye Perspektifi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Batı, D. (2012). 4-12 Yaş Çocuk Resimleri ve Onların İç Dünyalarının Resimlere Yansıması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Beter, Ö. (2006). Sınırlar Ötesi Umutlar Mülteci Çocuklar. Ankara: SABEV Yayınları.
  • Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme (2012 ve 2017). 24 Şubat 2021 tarihinde https://www.ailevecalisma.gov.tr/media/45125/birlestirilmis-4-ve-5-periyodikrapor-17-094-kelime-2.pdf adresinden erişildi.
  • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2001). Sanat Eğitimi ve Öğretimi. Ankara: Dersal Yayıncılık.
  • Büyükbakkal, B. (2019). Okul Öncesi Dönemde Olan Çocukların Ahlaki Gelişimlerinin Resim Analizi İle İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul.
  • Coşkun, İ. ve Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyelilerin eğitiminde yol haritası: Fırsatlar ve zorluklar SETA Rapor. Ankara: SETA.
  • Çankırılı, A. (2011). Çocuk Resimlerinin Dili. İstanbul: Zafer Yayıncılık.
  • Çınar, M. ve Demir, M. K. (2020). Suriyeli Mültecilerin Geçici Eğitim Merkezlerinde Aldıkları Eğitimin Öğretmen Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (46), 628-649.
  • Deniz, O. (2009). Uluslar Arası Göçler ve Türkiye’ye Yansıması. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Ekici, S. ve Tuncel, G. (2015). Göç ve İnsan. Birey ve Toplum Dergisi, 5 (9).
  • Emin , M. N. (2016). Türkiye'deki Suriyeli Çocukların Eğitimi. Analiz Dergisi, 153.
  • Gökmen, H. (2020). Suriyeli Göçmen Öğrencilerin Türk Eğitim Sistemine Entegrasyon Sorunu: Bursa Yıldırım İlçesi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Halmatov, S. (2017). Çocuk resimleri analizi ve psikolojik resim testleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • İzol, N. (2019). Suriyeli Mülteci Çocukların Eğitim Hayatına Uyum Sürecinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
  • Kara, P. ve Korkut, R. (2010). Türkiye’de Göç, İltica Ve Mülteciler. Türk İdare Dergisi, 467.
  • Kaya, A. (2019). Suriyeli Mülteci Çocukların Eğitimi Üzerine Bir Araştırma: Geçici Eğitim Merkezleri ve Müfredatları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kırışoğlu, O. T. (2002). Sanatta Eğitim Görmek, Öğrenmek, Yaratmak. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Lordoğlu, K. ve Aslan, M. (2018). Görünmeyen Göçmen Çocukların İşçiliği: Türkiye’deki Suriye’li Çocuklar. Çalışma ve Toplum Dergisi, (57), 715-731.
  • Mülteci Hakları Merkezi (2017). Suriye’den Gelen Sığınmacılar İçin Türkiye’de Geçici Koruma Sorular ve Yanıtlar. 19 Şubat 2021 tarihinde https://www.mhd.org.tr/images/yayinlar/MHM-1.pdf adresinden erişildi.
  • Olcay, Z. (2012). Mülteci-Göçmen Belirsizliğinde İklim Mültecileri. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, (99), 229-240.
  • Özservet, Y. Ç. ve Sirkeci, İ. (2016). Çocuklar ve Göç. Göç Dergisi, 3(1), 1-4.
  • Selçuk, Z. (2004). Gelişim ve Öğrenme. İstanbul: Nobel yayıncılık.
  • Şeker, B. ve Aslan, Z. (2015). Eğitim Sürecinde Mülteci Çocuklar: Sosyal Psikolojik Bir Değerlendirme. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(1), 86-105.
  • Taştan, C., ve Çelik, Z. (2017). Türkiye’de Suriyeli Çocukların Eğitimi Güçlükler ve Öneriler. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
  • Tunga, Y., Engin, G. ve Çağıltay, K. (2020). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar Üzerine Bir Alanyazın Taraması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 317-333.
  • Uluocak, G. P. (2009). İç Göç Yaşamış ve Yaşamamış Çocukların Okula Uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 35-44.
  • Uzman, N. ve Tösten, R. (2016). Suriyeli Akademisyenlerin Bakış Açısından Türkiye Suriye İlişkileri ve Sığınmacılar Meselesi. Hacettepe Üniversitesi Türkiye Araştırmaları Dergisi, (24), 251-272.
  • Yalçın, C. (2004). Göç sosyolojisi. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Yavuzer, H. (1970). Eğitim ve Gelişim Özellikleriyle Okul Çağı Çocuğu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, H. (2017). Resimleriyle Çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırımalp , A., İslamoğlu. E. ve İyem, C. (2017). Suriyeli Sığınmacıların Toplumsal Kabul ve Uyum Sürecine İlişkin Bir Araştırma. Bilgi Dergisi, (35), 107-126.
  • Yıldırım, H. ve Şimşek, A. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sümeyya Alan 0000-0002-1812-7726

Melek İpek 0000-0002-2955-5048

Evrim Çomut 0000-0002-1109-5784

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2021
Kabul Tarihi 26 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Alan, S., İpek, M., & Çomut, E. (2021). Okul Çağındaki Göçmen Çocukların Okula Ait Algılarının Resimlerle Karşılaştırılması. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(11), 435-456. https://doi.org/10.21733/ibad.913501

IBAD'da yayımlanan makaleler, Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC-BY-NC) 4.0 lisansı altındadır. Makalede kullandıkları materyaller için gerekli izinlerin alınması yazarların sorumluluğundadır. Makalelerin bilimsel ve hukuki mesuliyeti yazarlarına aittir.