Climate change stands out as one of the most pressing global issues of our time. Addressing this challenge requires a high level of awareness and responsibility at both individual and societal levels. This study, conducted among social club members, aims to examine the levels of hope for preventing climate change in relation to sociodemographic characteristics, club-related factors, and the responsibility-taking variable. A relational survey model, one of the quantitative research methods, was employed in the study. Research data were collected through a survey from students enrolled at Ardahan University during the 2023-2024 academic year. The obtained data were analyzed using SPSS 27 and AMOS 24 statistical software packages. Given that the data followed a normal distribution, parametric tests such as the Independent Samples t-Test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA), Pearson Correlation, and Simple Linear Regression Analysis were applied. The analysis results indicate that the sample group's mean scale scores were high, and significant differences were observed between groups in terms of hope levels based on educational level and club type. Additionally, the responsibility-taking variable accounted for 26.7% of the variance in hope levels. Specifically, a one-unit increase in responsibility-taking resulted in a 0.301-unit increase in hope levels for preventing climate change. In this context, initiatives aimed at enhancing club members' sense of responsibility could strengthen their approaches to combating climate change.
İklim değişikliği, günümüzün en önemli küresel sorunlarından biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu sorunun çözümü için bireysel ve toplumsal düzeyde farkındalık ve sorumluluk alma ihtiyacı oldukça fazladır. Sosyal kulüp üyeleri üzerinde gerçekleştirilen bu araştırmanın amacı, iklim değişikliğinin önlenmesine yönelik umut düzeylerinin sosyodemografik özellikler, kulüp faktörleri ve sorumluluk alma değişkenine göre incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri 2023-2024 eğitim-öğretim döneminde Ardahan Üniversitesi’nde öğrenim gören öğrencilerden anket aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 27 ve AMOS 24 istatistik paket programları kullanılarak analiz edilmiştir. Bu kapsamda verilerin normal dağılım göstermesi sebebiyle Bağımsız Örneklemler T Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Pearson Korelasyon ve Basit Doğrusal Regresyon Analizi gibi parametrik testler uygulanmıştır. Analiz sonuçları incelendiğinde örneklem grubunun ölçek puan ortalamalarının yüksek olduğu; öğrenim düzeyleri ve kulüp türlerine göre umut düzeyleri açısından gruplar arası anlamlı farklılığın olduğu; sorumluluk alma değişkeninin ise umut düzeyinde %26,7’lik bir etkiye sahip olduğu görülmektedir. Böylelikle sorumluluk düzeyindeki bir birimlik artış, iklim değişikliğinin önlenmesine yönelik umut düzeyinde 0,301 birimlik bir artışa sebep olmaktadır. Bu bağlamda, kulüp üyelerinin sorumluluk bilincini artırmaya yönelik teşvik edici çalışmalar yapılarak iklim değişikliğini önleme konusundaki yaklaşımları güçlendirilebilir.
Araştırmanın gerçekleştirilebilmesi için Ardahan Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulu’ndan 22.01.2024 tarihinde etik kurul izni alınmıştır (Sayı: E-67796128-819-2400002344).
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Environmental Sociology |
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 19, 2024 |
Publication Date | December 28, 2024 |
Submission Date | April 8, 2024 |
Acceptance Date | May 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 17 |
This journal is a member of and subscribes to the principles of the Committee on Publication Ethics. |
IBAD Journal of Social Sciences I (online) ISSN 2687-2811