Bilişsel öğrenme yaklaşımları; dikkat,
düşünme, akıl yürütme, açıklama ve problem çözme gibi karmaşık öğrenmelerin
nasıl gerçekleştiği üzerine odaklanır. Dolayısıyla motivasyon, öğrenmede
oldukça önemli bir faktör olarak görülür. Matematik, konusu soyut kavramlar
olan ve kavramlar arasındaki ilişkileri sembollerle açıklayan bir bilim
dalıdır. Bu nedenle matematik başarısı, bilişsel öğrenme yaklaşımları
perspektifinde incelenerek öğrencilerin matematik öğrenme süreçleri ile ilgili
oldukça faydalı bilgiler elde edilebilir. Bu çalışma, lise öğrencilerinin matematik motivasyon düzeyini belirlemek
amacıyla bilişsel motivasyon teorilerine dayalı bir ölçek geliştirmek ve
matematik motivasyonunun matematik başarısına etkisini incelemek amacıyla
yapılmıştır. Araştırmaya 2017-2018 öğretim yılında Siirt’teki farklı okul
türlerinde okuyan 463 lise öğrencisi katılmıştır. Araştırmada adım adım
ilerleyen sistematik bir metot izlenerek 12 maddelik 5’li Likert tipindeki ‘Matematik
Motivasyon Ölçeği’ geliştirilmiştir. Amaç yönelimi, beklenti değer ve
özyeterlik olarak adlandırılan 3 alt boyuta sahip olan ölçek, varyansın
yaklaşık %65’ini açıklamaktadır. Ölçeğin Cronbach Alpha değeri ,87
olarak hesaplanmıştır. Matematik Motivasyon Ölçeği için madde analizleri,
test-tekrar-test güvenirliği ve ölçüte dayalı geçerlik çalışmaları yapılmış, ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğuna dair
kanıtlar elde edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucu elde edilen uyum
indekslerinin kabul edilebilir sınırlarda olduğu görülmüştür. Araştırmada
matematik motivasyonun matematik başarısına etkisi, ilişkisel tarama modeli ile
incelenmiştir. Öğrencilerin güz dönemi matematik puan ortalamaları başarı puanı
olarak alınmıştır. Yapılan çoklu doğrusal regresyon analizinde, matematik
motivasyonunun alt boyutlarından oluşan model, matematik başarının %19,5’ini
anlamlı olarak açıklamıştır. Araştırmada, matematik motivasyonunun amaç
yönelimi ve özyeterlik alt boyutlarının matematik başarısını anlamlı olarak
yordadıkları, beklenti değer alt boyutunun ise anlamlı bir yordayıcı olmadığı
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2018 |
Acceptance Date | December 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 37 Issue: 2 |