Araştırmanın amacı, sınıf öğretmenleri
ve sınıf öğretmen adaylarının teknolojiyi kullanma düzeyleri ile bireysel
yenilikçilik profillerini karşılaştırmaktır.
Araştırmanın yöntemi, sınıf
öğretmenleri ve sınıf öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik düzeyleri,
cinsiyet, teknoloji kullanım düzeyi, teknoloji kullanım sıklığı, teknolojiye
sahiplik ve sosyal ağlara üyelik değişkenlerine göre farklılık gösterip
göstermediğini araştırmak için ise ilişkisel tarama modelidir. Araştırma; 605
sınıf öğretmeni ve 703 dördüncü sınıfta okuyan sınıf öğretmen adayları
oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin çözümlenmesi sonucunda, sınıf
öğretmenlerinin %27,3’nün yüksek düzeyde yenilikçi, %42,0’nın orta düzeyde
yenilikçi ve %30,6’nın ise düşük düzeyde yenilikçi oldukları saptanmıştır.
Verilen bu bilgiler ışığında sınıf öğretmenlerinin yarısı orta düzeyde
yenilikçilik kategorisinde yer almaktadır. Araştırmaya katılan sınıf
öğretmenlerinin yenilikçilik bağlamında cinsiyet, teknoloji kullanım alanları,
teknoloji kullanım sıklıkları ve sahip oldukları teknolojiler değişkenleri
bakımından incelenmiştir. Wiki, RSS ve Podcasting teknolojilerini çok az
kullandıkları ve kişisel web sayfası, Blog ve Wiki teknolojilerine çok az
öğretmenin sahip olması sınıf öğretmenlerinin düşük düzeyde yenilikçi
olduklarını göstermektedir. Sınıf öğretmenlerinde ise, öğretmen adaylarının
cinsiyetleri ile yenilikçi öğretmen profilleri arasında aritmetik
ortalamalardan da anlaşılacağı üzere anlamlı bir farklılığın olmadığı
görülmektedir. Öğretmen adayları bilgisayarı ve interneti daha çok
kullanırlarken, Blog, Wikipediya ve
RSSyi çok az kullandıkları sonucu ortaya çıkmıştır. Podcasting teknolojisini ise
hiçbir öğretmen adayları tarafından kullanılmadığı görülmüştür. Öğretmen
adayları yenilikçi bağlamında kendilerini nerede gördüklerine ilişkin alt
faktörler bazında Kuşkucularla Sorgulayıcılar arasında ve Kuşkucularla öncüler
arasında Kuşkucular lehine anlamlı bir farklılık görülürmüştür. Aynı şekilde,
Sorgulayıcılarla Kuşkucular ve Sorgulayıcılarla Yenilikçiler arasında da yine
Sorgulayıcılar lehine anlamlı bir farklılık görülmüştür. Yenilikçilerle
Kuşkucular arasında Yenilikçiler lehine ve yine Yenilikçilerle Öncüler arasında
ise Yenilikçiler lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 23 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 13 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 2 |