Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Kaygılarının Ve Matematik Dersine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 11 Sayı: 2, 82 - 108, 18.12.2017
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.373143

Öz











Bu araştırmada ilköğretim
öğrencilerinin matematik dersine yönelik kaygılarının ve tutumlarının çeşitli
değişkenler açısından incelenmesi amaçlamıştır. Bu amaçla, 2010-2011 öğretim
yılı bahar döneminde Şanlıurfa ilindeki 4. ve 7. Sınıftan seçilen toplam 437
öğrenciye matematik tutum ölçeği ve matematik dersi kaygı ölçeği uygulanmıştır.
Sonuç olarak ilköğretim öğrencilerin matematiğe yönelik kaygıları cinsiyet,
anne mesleği, baba mesleği, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu, aylık
gelir ve destek eğitim alma değişkenlerine göre değişmezken, sınıf düzeyi,
kardeş sayısı, karne notu ve matematiği sevmede etkili kişi değişkenlerine göre
farklılık göstermektedir. İlköğretim öğrencilerin matematiğe yönelik tutumları
cinsiyet, anne mesleği, baba mesleği, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu,
aylık gelir, kardeş sayısı ve karne notu değişkenlerine göre değişmezken, sınıf
düzeyi, destek eğitim alma ve matematiği sevmede etkili kişi değişkenlerine
göre farklılık göstermektedir. Matematiğe yönelik kaygı ile tutum arasında
pozitif yönde ve düşük düzeyde bir ilişki bulunmuştur . Araştırma sonuçları
hakkında öğretmen ve aileler bilgilendirilirse, öğrenci kaygılarını azaltmaya
dönük fikirler üretilebilir.



Kaynakça

  • Aiken, L. R. (1970). Attitudes toward mathematics. Review of Educational Research, 40, 551-596.
  • Akdemir, Ö. (2006). İlkögretim ögrencilerinin Matematik dersine yönelik tutumları ve başarı güdüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Alisinanoğlu, F. ve Ulutaş, İ. (2000) Çocuklarda kaygı ve bunu etkileyen etmenler, Milli Eğitim Eğitim Sanat Kültür Yayınları, 145, Ankara.
  • Aral, N. (1997). Fiziksel istismar ve çocuk. Ankara: Tekışık Veb Ofset Tesisleri.
  • Ashcraft M. H. (2002). Math anxiety: personal, educational, and cognitive consequences, current directions. J Psychological Science, 11(5), 181-185.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutumu ölçen likert-tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11 (62),31-36.
  • Baltaş, A. (1988). Kaygı Düzeyi Açısından Okullar Arası Farklar. XXII. Ulusal Psikiyatri ve Nöroloji Bilimler Kongresi Bilimsel Çalışmaları, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Başar, M., Üna, M. ve Yalçın, M., (2011). İlköğretim Kademesiyle Başlayan Matematik Korkusunun Nedenleri, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, ODTÜ, Ankara.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17 (2), 442-448.
  • Bozak, M. M. (1982). Anksiyete ve okul başarısı arasındaki ilişkiye ait bir araştırma. Psikoloji Dergisi, 16, 24-39.
  • Buxton, L. (1981). Do You Panic about Mathematics? London: Heinemann Educational Books.
  • Çağırgan, G., Poyraz, C., ve Battal K. G. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Tutumları ile Matematik dersine çalışmaları arasındaki ilişkinin farklı değişkenler açısından araştırılması. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Antalya.
  • Dong Q., Yang, B., & Ollendick, T.H., (1994). Fears in Chinese children and adolescent and their relation to anxiety and depression, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 35 (2), 351-363.
  • Ekizoğlu, N. & Tezer, M. (2007). The relationship between the attitudes towards mathematics and the success marks of primary school student. Cypriot Journal of Educational Sciences, 2(1), 1–15.
  • Fiore, Angela M. (2003). Gender Differences in Test Anxiety. Unpublisherd Master Thesis The College of Human Resources and Education at West Virginia University, West Virginia.
  • Girgin, G. (1990). Farklı Sosyo Ekonomik Kesimden 13-15 Yaş Grubu Öğrencilerde Kaygı Alanları ve Kaygı Düzeylerinin Başarıyla İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Greenwood, J.(1984). My anxieties about math anxiety, Mathematics Teacher (77), 662-663.
  • Gümüş, A. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hannula, M. S. (2002) Attitude towards mathematics: emotions,expectations and values. Educational Studies in Mathematics. 49 (1), 25-46.
  • Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. J Research in Mathematics Education, 21(1), 33–46.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayır, A. (1984). Tek Kardeşli Ergenlerde Anksiete, 3 Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmalar. İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • M.E.B, (2005). İlköğretim Matematik 6-8.Sınıf Öğretim Programı, Ankara.
  • McLeod, D.B. (1993). Research on Affect in Mathematics Education: A Reconceptualisation'. In D.A. Grouws (Ed.) Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, Macmillan Publishing Co., London, 575-596.
  • Newstead, Karen (1998). Aspects of childrens mathematics anxiety. Educational Studies in Mathematics, 36(1), 53-71.
  • Özusta, Ş. (1993), Çocuklar İçin Durumluk Sürekli Kaygı Envanterinin Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Richardson, F. C, & Suinn, R. M. (1972).The mathematics anxiety rating scale: Psychometric data. Journal of Counseling Psychology, 19(6), 551-554.
  • Ronan, K.R., Kendall, P. C., & Rowe, M., (1994). Negative affectivity in children. Cognative Therapy and Research, 18(6), 509-528.
  • Sargın, N. (1990). Lise I. ve III. Sınıf Öğrencilerinin Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerinin Belirlenip Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Skemp, R.R. (1986). The Psychology of Learning Mathematics, Harmondsworth: Penguin.
  • Spielberger, C. D. (1979). Understanding stress and anxiety. New York: Harper & Row.
  • Stodolsky, S.S.(1985). Telling math: origins of math aversion and anxiety. Educational Psychologist, (3), 125-133.
  • Şimşek, H. (2010). Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki Lise Öğrencilerinin Sosyal Bütünleşme Düzeyleri ve Gelecek Beklentileri. (109K300 Nolu Proje Raporu). TÜBİTAK, Ankara.
  • Taşdemir, C. (2008). İlköğretim 6.,7. ve 8. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre belirlenmesi: Bitlis İli örneği. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 184-201.
  • Tobias, S. (1978). Overcoming Math Anxiety, Norton, New York:
  • Turgut, F.M. ve Baykul, Y. (2010). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Uysal, O. (2007) İlköğretim II.kademe öğrencilerinin Matematik dersine yönelik problem çözme becerileri, kaygıları ve tutumları arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Vacc, N. N. (1993). Teaching and learning mathematics through classroom discussion. Arithmetic Teacher, 41, 225-227.
  • Varol, Şükriye (1990). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Von Glasersfeld, E. (Ed.): (1991). Radical Constructivism in Mathematics Education, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers,
  • Wigfield, A. & Meece, J.L., (1988). Math anxiety in elementary and secondary school students. Journal of Educational Psychology, 80, 210-216.
  • Yenilmez, K.ve Özabacı, N. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 132-146.
  • Yetim, H. (2006). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin matematik ve türkçe derslerine yönelik tutumları ile bu derslerdeki başarıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Doktora Tezi Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yılmaz, M. (2006). İlköğretim 6. Sınıf öğrencilerinin matematik dersine ilişkin tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Milli eğitim Dergisi, 35(172), 240-249.
  • Yücel, Z. ve Koç, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarının başarı düzeylerini yordama gücü ile cinsiyet arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 10 (1), 133-143.

Investigation of the Anxieties and Attitudes of Elementary School Students Towards Mathematics with Various Variables

Yıl 2017, Cilt: 11 Sayı: 2, 82 - 108, 18.12.2017
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.373143

Öz









The aim of this research was to examine the
anxieties and attitudes of elementary school students towards mathematics in
terms of various variables. For this purpose, mathematics attitude scale and
mathematics lesson anxiety scale were conducted to total of 437 students
selected from the 4th and 7th grade in Şanlıurfa in the spring semester of
2010-2011 academic year. As a result, primary school students' anxieties toward
mathematics do not differ according to gender, parents’ occupation, parents’
education status, monthly income level and taking or not extra support  course. Besides, students' anxieties toward
mathematics differ according to variables of class level, number of siblings,
math scores and the person who encourage them to love mathematics. The attitudes
of primary school students towards mathematics do not differ according to the
variables of gender, mother 's and father' s profession, parents’ education
status, family monthly income level, number of siblings and math scores of
students. But the attitudes of primary school students towards mathematics do
differ according to the variables of taking or not extra support  course, class level, and the person who
encourage them to love mathematics. In this research, a positive low level of
relationship between anxiety and attitude towards mathematics were found.

Kaynakça

  • Aiken, L. R. (1970). Attitudes toward mathematics. Review of Educational Research, 40, 551-596.
  • Akdemir, Ö. (2006). İlkögretim ögrencilerinin Matematik dersine yönelik tutumları ve başarı güdüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Alisinanoğlu, F. ve Ulutaş, İ. (2000) Çocuklarda kaygı ve bunu etkileyen etmenler, Milli Eğitim Eğitim Sanat Kültür Yayınları, 145, Ankara.
  • Aral, N. (1997). Fiziksel istismar ve çocuk. Ankara: Tekışık Veb Ofset Tesisleri.
  • Ashcraft M. H. (2002). Math anxiety: personal, educational, and cognitive consequences, current directions. J Psychological Science, 11(5), 181-185.
  • Aşkar, P. (1986). Matematik dersine yönelik tutumu ölçen likert-tipi bir ölçeğin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 11 (62),31-36.
  • Baltaş, A. (1988). Kaygı Düzeyi Açısından Okullar Arası Farklar. XXII. Ulusal Psikiyatri ve Nöroloji Bilimler Kongresi Bilimsel Çalışmaları, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Başar, M., Üna, M. ve Yalçın, M., (2011). İlköğretim Kademesiyle Başlayan Matematik Korkusunun Nedenleri, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, ODTÜ, Ankara.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17 (2), 442-448.
  • Bozak, M. M. (1982). Anksiyete ve okul başarısı arasındaki ilişkiye ait bir araştırma. Psikoloji Dergisi, 16, 24-39.
  • Buxton, L. (1981). Do You Panic about Mathematics? London: Heinemann Educational Books.
  • Çağırgan, G., Poyraz, C., ve Battal K. G. (2011). İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Tutumları ile Matematik dersine çalışmaları arasındaki ilişkinin farklı değişkenler açısından araştırılması. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Antalya.
  • Dong Q., Yang, B., & Ollendick, T.H., (1994). Fears in Chinese children and adolescent and their relation to anxiety and depression, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 35 (2), 351-363.
  • Ekizoğlu, N. & Tezer, M. (2007). The relationship between the attitudes towards mathematics and the success marks of primary school student. Cypriot Journal of Educational Sciences, 2(1), 1–15.
  • Fiore, Angela M. (2003). Gender Differences in Test Anxiety. Unpublisherd Master Thesis The College of Human Resources and Education at West Virginia University, West Virginia.
  • Girgin, G. (1990). Farklı Sosyo Ekonomik Kesimden 13-15 Yaş Grubu Öğrencilerde Kaygı Alanları ve Kaygı Düzeylerinin Başarıyla İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Greenwood, J.(1984). My anxieties about math anxiety, Mathematics Teacher (77), 662-663.
  • Gümüş, A. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hannula, M. S. (2002) Attitude towards mathematics: emotions,expectations and values. Educational Studies in Mathematics. 49 (1), 25-46.
  • Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. J Research in Mathematics Education, 21(1), 33–46.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayır, A. (1984). Tek Kardeşli Ergenlerde Anksiete, 3 Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmalar. İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • M.E.B, (2005). İlköğretim Matematik 6-8.Sınıf Öğretim Programı, Ankara.
  • McLeod, D.B. (1993). Research on Affect in Mathematics Education: A Reconceptualisation'. In D.A. Grouws (Ed.) Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, Macmillan Publishing Co., London, 575-596.
  • Newstead, Karen (1998). Aspects of childrens mathematics anxiety. Educational Studies in Mathematics, 36(1), 53-71.
  • Özusta, Ş. (1993), Çocuklar İçin Durumluk Sürekli Kaygı Envanterinin Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Richardson, F. C, & Suinn, R. M. (1972).The mathematics anxiety rating scale: Psychometric data. Journal of Counseling Psychology, 19(6), 551-554.
  • Ronan, K.R., Kendall, P. C., & Rowe, M., (1994). Negative affectivity in children. Cognative Therapy and Research, 18(6), 509-528.
  • Sargın, N. (1990). Lise I. ve III. Sınıf Öğrencilerinin Durumluk-Sürekli Kaygı Düzeylerinin Belirlenip Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Skemp, R.R. (1986). The Psychology of Learning Mathematics, Harmondsworth: Penguin.
  • Spielberger, C. D. (1979). Understanding stress and anxiety. New York: Harper & Row.
  • Stodolsky, S.S.(1985). Telling math: origins of math aversion and anxiety. Educational Psychologist, (3), 125-133.
  • Şimşek, H. (2010). Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki Lise Öğrencilerinin Sosyal Bütünleşme Düzeyleri ve Gelecek Beklentileri. (109K300 Nolu Proje Raporu). TÜBİTAK, Ankara.
  • Taşdemir, C. (2008). İlköğretim 6.,7. ve 8. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre belirlenmesi: Bitlis İli örneği. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 184-201.
  • Tobias, S. (1978). Overcoming Math Anxiety, Norton, New York:
  • Turgut, F.M. ve Baykul, Y. (2010). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Uysal, O. (2007) İlköğretim II.kademe öğrencilerinin Matematik dersine yönelik problem çözme becerileri, kaygıları ve tutumları arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Vacc, N. N. (1993). Teaching and learning mathematics through classroom discussion. Arithmetic Teacher, 41, 225-227.
  • Varol, Şükriye (1990). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Von Glasersfeld, E. (Ed.): (1991). Radical Constructivism in Mathematics Education, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers,
  • Wigfield, A. & Meece, J.L., (1988). Math anxiety in elementary and secondary school students. Journal of Educational Psychology, 80, 210-216.
  • Yenilmez, K.ve Özabacı, N. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 132-146.
  • Yetim, H. (2006). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin matematik ve türkçe derslerine yönelik tutumları ile bu derslerdeki başarıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Doktora Tezi Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yılmaz, M. (2006). İlköğretim 6. Sınıf öğrencilerinin matematik dersine ilişkin tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Milli eğitim Dergisi, 35(172), 240-249.
  • Yücel, Z. ve Koç, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarının başarı düzeylerini yordama gücü ile cinsiyet arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 10 (1), 133-143.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Şimşek

Nihan Şahinkaya

Cahit Aytekin

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 14 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şimşek, H., Şahinkaya, N., & Aytekin, C. (2017). Investigation of the Anxieties and Attitudes of Elementary School Students Towards Mathematics with Various Variables. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 11(2), 82-108. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.373143

Cited By