Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İletişimsel Edinç ve Alıştırma Türleri: Almanca Dersine Yönelik Bir Durum Çalışması

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 204 - 229, 30.06.2021
https://doi.org/10.37583/diyalog.958497

Öz

Bu çalışmanın amacı ‘Plus+ Deutsch A1.1’ Almanca ders kitabındaki alıştırma türlerinin derslerde uygulanma durumunun belirlenmesi ve uygulanan alıştırma türlerinin iletişimsel edinç geliştirme bağlamında durum çalışması deseni ile değerlendirilmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 Eğitim-Öğretim yılı üç farklı lisede görev yapan Almanca öğretmenleri (n=3) ile bu okullarda öğrenim gören 9. ve 10. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır (n=194). Çalışmada veriler doküman, anket ve görüşme gibi veri toplama teknikleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmada ‘Plus+ Deutsch A1.1’’in öğrencilerin bilişsel ve iletişimsel gelişimini destekleyen alıştırma türlerini içerdiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Açıkgenç, Alparslan/ Köse, Mehmet Ruhi/ Günel, M/ Demirkol, Murat (2011): MEB 21. Yüzyıl Öğrenci Profili, T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara. https://www.meb.gov.tr/earged/earged/21.%20yy_og_pro.pdf (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Akar, Hanife (2016): Durum Çalışması, içinde: Saban, Ahmet ve Ersoy, Ali (Ed.) Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri (pp. 111-149), Ankara: Anı.
  • Akpınar Dellal, Nevide/ Çınar, Servet (2011): Yabancı Dil Eğitiminde İletişimsel Yararcı Yaklaşım, Öğretmen Rolleri, Davranışları ve Sınıf İçi İletişim, Dil Dergisi, 154, 21-36. https://dergipark.org.tr/tr/pub/dilder/issue/47687 (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Aktaş, Tahsin (2005): Yabancı Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 1(1), 89-100. https://www.jlls.org/index.php/jlls/article/view/9/10. (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Anderson, Lorin W./ Krathwohl, David R./ Airasian, Peter W./ Cruikshank, Kathleen A./ Mayer, Richard E./ Raths, James/ Wittrock, Merlin C. (Eds.) (2001): A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Addison Wesley Longman.
  • Arslan, Mehmet (2007): Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/509082 (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Baliuk, Natallia/ Buda, Filippa/ Rösler, Dietmar/ Würffel, Nicola (2018): Einführung Kommunikativer Ansatz. içinde: DAAD (Hrsg.), Dhoch3-Studienmodule Deutsch als Fremdsprache.moodle.daad.de. https://www.ucg.ac.me/skladiste/blog_4856/objava_54750/fajlovi/KA_Text.pdf (son erişim tarihi: 02.03.2012).
  • Büyüköztürk, Şener/ Kılıç Çakmak, Ebru/ Akgün, Özcan Erkan/ Karadeniz, Şirin/ Demirel Funda (2019): Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doyé, Peter (1988): Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Langenscheidt: Berlin und München.
  • Ekinci, Necla (2015): İşbirliğine Dayalı Öğrenme, içinde: Özcan, Demirel (Ed.) Eğitimde Yeni Yönelimler (pp. 93-109), Ankara: Pegem Akademi.
  • Er, Sühendan/ Aral, Neriman (2008): Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Düzenlenmiş Sınıflarda Öğretmenin Rolü. Ekev Akademi Dergisi, 12(35), 391-396.
  • Funk, Hermann/ Kuhn, Christina/ Skiba, Dirk/ Spaniel-Weise, Dorothea/ Wicke, Rainer E. (2014): Aufgaben, Übungen, Interaktion. Goethe-Institut/Klett: Stuttgart.
  • Güneş, Firdevs (2011): Dil Öğretim Yaklaşımları ve Türkçe Öğretimindeki Uygulamalar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 123-148. https://pegem.net/dosyalar/dokuman/122219-2011062815530-06gunes.pdf (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Häussermann, Ulrich/ Piepho, Hans-Eberhard (1996): Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. Abriß einer Aufgaben- und Übungstypologie. Iudicium Verlag: München.
  • Kaleli Yılmaz, Gül (2015): Durum çalışması, içinde: Mustafa, Metin (Ed.) Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (261-285), Ankara: Pegem Akademi.
  • Köksal, Handan/ Alibegoviç, Elma (2016): Kontrastiver Vergleich zwischen einem DaF-Unterrichtsverlauf in der Türkei und in Slowenien. Zeitschrift für die Welt der Türken, 8(2), 105-122. http://www.dieweltdertuerken.org/index.php/ZfWT/article/view/845 (son erişim tarihi: 18.06.2021).
  • Lingyan, Qian (2016): Sprachenlernen im Tandem. Eine empirische Untersuchung über den Lernprozess im chinesisch-deutschen Tandem, Tübingen: Narr Francke Attempto.
  • Neuner, Gerhard/ Krüger, Michael/ Grewer, Ulrich (1981): Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Langenscheidt: Berlin und München.
  • Ortaöğretim Almanca Dersi (Hazırlık 9, 10, 11. ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı (2018): http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=333 (son erişim tarihi 02.03.2021).
  • Özbal, Bayram/ Genç, Ayten (2019): “Yabancı dil olarak Türkçe” ders kitaplarında alıştırma yönergelerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (31), 123-146. https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkiyat/issue/51200/550884 (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Schwerdtfeger, Inge C./ Meese, Herrad (2001): Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Fernstudieneinheit 29. Berlin: Langenscheidt. Sönmez, Veysel (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Thonhauser, Ingo (2010): Was ist neu an den Aufgaben im aufgabenorientierten Fremdsprachenunterricht? Einige Überlegungen und Beobachtungen. Babylonia, 3 (10), 8-16. http://babylonia.ch/fileadmin/user_upload/documents/2010-3/Baby2010_3thonhauser2.pdf (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Trim, John/ North, Brian/ Caste, Daniel (2001): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Berlin München: Langenscheidt. http://student.unifr.ch/pluriling/assets/files/Referenzrahmen2001.pdf (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Weskamp, Rolf (2004): Aufgaben im fremdsprachlichen Unterricht, Praxis Fremdsprachenunterricht, 3, 162-170. http://arbeitsplattform.bildung.hessen.de/fach/2/Info/4_02_WeskampAufgabenin_FS.pdf (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Yıldırım, Ali/ Şimşek, Hasan (2018): Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz Yiğit, Derya (2019): Plus+ Deutsch Deutsch als Fremdsprache für Gymnasien Schülerbuch A1.1. Ankara: Koza Yayın.
  • Zengin, Ramazan (1995): Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde alıştırmalar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Communicative Competence and Exercise Types: A Case Study for German Lessons

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 204 - 229, 30.06.2021
https://doi.org/10.37583/diyalog.958497

Öz

The purpose of this study is to determine the application status of the exercise types in the ‘Plus+ Deutsch A1.1’ German textbook in the lessons and to evaluate the applied exercise types in the context of communicative competence according to the case study method. The study group consists of German teachers (n=3) working in three different high schools in the 2019-2020 Academic Year and 9th and 10th-grade students (n=194) of these schools. In the study, the data were analysed using document analysis, questionnaire and interview. In the research, it was determined that ‘Plus+ Deutsch A1.1’ contains the types of exercises that support students' cognitive and communicative competence.

Kaynakça

  • Açıkgenç, Alparslan/ Köse, Mehmet Ruhi/ Günel, M/ Demirkol, Murat (2011): MEB 21. Yüzyıl Öğrenci Profili, T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara. https://www.meb.gov.tr/earged/earged/21.%20yy_og_pro.pdf (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Akar, Hanife (2016): Durum Çalışması, içinde: Saban, Ahmet ve Ersoy, Ali (Ed.) Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri (pp. 111-149), Ankara: Anı.
  • Akpınar Dellal, Nevide/ Çınar, Servet (2011): Yabancı Dil Eğitiminde İletişimsel Yararcı Yaklaşım, Öğretmen Rolleri, Davranışları ve Sınıf İçi İletişim, Dil Dergisi, 154, 21-36. https://dergipark.org.tr/tr/pub/dilder/issue/47687 (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Aktaş, Tahsin (2005): Yabancı Dil Öğretiminde İletişimsel Yeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 1(1), 89-100. https://www.jlls.org/index.php/jlls/article/view/9/10. (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Anderson, Lorin W./ Krathwohl, David R./ Airasian, Peter W./ Cruikshank, Kathleen A./ Mayer, Richard E./ Raths, James/ Wittrock, Merlin C. (Eds.) (2001): A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Addison Wesley Longman.
  • Arslan, Mehmet (2007): Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/509082 (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Baliuk, Natallia/ Buda, Filippa/ Rösler, Dietmar/ Würffel, Nicola (2018): Einführung Kommunikativer Ansatz. içinde: DAAD (Hrsg.), Dhoch3-Studienmodule Deutsch als Fremdsprache.moodle.daad.de. https://www.ucg.ac.me/skladiste/blog_4856/objava_54750/fajlovi/KA_Text.pdf (son erişim tarihi: 02.03.2012).
  • Büyüköztürk, Şener/ Kılıç Çakmak, Ebru/ Akgün, Özcan Erkan/ Karadeniz, Şirin/ Demirel Funda (2019): Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doyé, Peter (1988): Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Langenscheidt: Berlin und München.
  • Ekinci, Necla (2015): İşbirliğine Dayalı Öğrenme, içinde: Özcan, Demirel (Ed.) Eğitimde Yeni Yönelimler (pp. 93-109), Ankara: Pegem Akademi.
  • Er, Sühendan/ Aral, Neriman (2008): Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Düzenlenmiş Sınıflarda Öğretmenin Rolü. Ekev Akademi Dergisi, 12(35), 391-396.
  • Funk, Hermann/ Kuhn, Christina/ Skiba, Dirk/ Spaniel-Weise, Dorothea/ Wicke, Rainer E. (2014): Aufgaben, Übungen, Interaktion. Goethe-Institut/Klett: Stuttgart.
  • Güneş, Firdevs (2011): Dil Öğretim Yaklaşımları ve Türkçe Öğretimindeki Uygulamalar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 123-148. https://pegem.net/dosyalar/dokuman/122219-2011062815530-06gunes.pdf (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Häussermann, Ulrich/ Piepho, Hans-Eberhard (1996): Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache. Abriß einer Aufgaben- und Übungstypologie. Iudicium Verlag: München.
  • Kaleli Yılmaz, Gül (2015): Durum çalışması, içinde: Mustafa, Metin (Ed.) Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (261-285), Ankara: Pegem Akademi.
  • Köksal, Handan/ Alibegoviç, Elma (2016): Kontrastiver Vergleich zwischen einem DaF-Unterrichtsverlauf in der Türkei und in Slowenien. Zeitschrift für die Welt der Türken, 8(2), 105-122. http://www.dieweltdertuerken.org/index.php/ZfWT/article/view/845 (son erişim tarihi: 18.06.2021).
  • Lingyan, Qian (2016): Sprachenlernen im Tandem. Eine empirische Untersuchung über den Lernprozess im chinesisch-deutschen Tandem, Tübingen: Narr Francke Attempto.
  • Neuner, Gerhard/ Krüger, Michael/ Grewer, Ulrich (1981): Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Langenscheidt: Berlin und München.
  • Ortaöğretim Almanca Dersi (Hazırlık 9, 10, 11. ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı (2018): http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=333 (son erişim tarihi 02.03.2021).
  • Özbal, Bayram/ Genç, Ayten (2019): “Yabancı dil olarak Türkçe” ders kitaplarında alıştırma yönergelerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (31), 123-146. https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkiyat/issue/51200/550884 (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Schwerdtfeger, Inge C./ Meese, Herrad (2001): Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Fernstudieneinheit 29. Berlin: Langenscheidt. Sönmez, Veysel (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Thonhauser, Ingo (2010): Was ist neu an den Aufgaben im aufgabenorientierten Fremdsprachenunterricht? Einige Überlegungen und Beobachtungen. Babylonia, 3 (10), 8-16. http://babylonia.ch/fileadmin/user_upload/documents/2010-3/Baby2010_3thonhauser2.pdf (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Trim, John/ North, Brian/ Caste, Daniel (2001): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Berlin München: Langenscheidt. http://student.unifr.ch/pluriling/assets/files/Referenzrahmen2001.pdf (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Weskamp, Rolf (2004): Aufgaben im fremdsprachlichen Unterricht, Praxis Fremdsprachenunterricht, 3, 162-170. http://arbeitsplattform.bildung.hessen.de/fach/2/Info/4_02_WeskampAufgabenin_FS.pdf (son erişim tarihi: 02.03.2021).
  • Yıldırım, Ali/ Şimşek, Hasan (2018): Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yılmaz Yiğit, Derya (2019): Plus+ Deutsch Deutsch als Fremdsprache für Gymnasien Schülerbuch A1.1. Ankara: Koza Yayın.
  • Zengin, Ramazan (1995): Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde alıştırmalar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Handan Köksal Bu kişi benim 0000-0002-6083-4723

Eşe Büşra Akın Bu kişi benim 0000-0003-2912-3701

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 8 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Köksal, H., & Akın, E. B. (2021). İletişimsel Edinç ve Alıştırma Türleri: Almanca Dersine Yönelik Bir Durum Çalışması. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 9(1), 204-229. https://doi.org/10.37583/diyalog.958497

www.gerder.org.tr/diyalog