Güncel Sayı

Cilt: 8 Sayı: 1, 10.07.2024

Yıl: 2024
Dr. Öğr. Üyesi Abdulvehap BOZ Siirt Universitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri 0000-0001-9843-0372
Eğitim, Eğitim Planlaması
Doç. Dr. Akif KÖSE Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü 0000-0002-4813-6375
Eğitim, Eğitim Yönetimi
Doç. Dr. Ayşenur KULOĞLU Fırat Üniversitesi
Eğitimde Program Değerlendirme, Eğitim Programları ve Öğretim, Eğitim, Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer), Değerler Eğitimi
Doç. Dr. Bahadır KÖKSALAN İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Program Geliştirme, Eğitimin Psikolojik Temelleri , Eğitimin Felsefi ve Sosyal Temelleri, Eğitim Programları ve Öğretim, Eğitim
Doç. Dr. Dilsat PEKER ÜNAL YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ
Eğitim
Eğitim Yönetimi
Eğitim Psikolojisi, Eğitim, Eğitim Yönetimi
Dr. Müslim ALANOĞLU FIRAT ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ 0000-0003-1828-4593
Eğitim Politikası, Eğitim, Eğitim Yönetimi
Eğitim Yönetimi
Doç. Dr. Vildan DONMUŞ KAYA FIRAT ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ 0000-0003-4362-393X
Eğitim, Eğitim Psikolojisi, Yetişkin Eğitimi, Hayat Boyu Öğrenme, Öğretim Teknolojileri, Öğretim Tasarımı, Eğitim Programları ve Öğretim, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
Dr. Arş. Gör. Yusuf Celal EROL FIRAT ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ 0000-0001-8588-3137
Eğitim Yönetimi

Eğitim Yansımaları Dergisi bilimsel çalışmalar yoluyla Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi konularında bilim alanlarına katkı sunmayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda özgün çalışmaların teşvik edilmesi, güncel metodolojilerin araştırmalarda kullanımının özendirilmesi amaçlamaktadır. Eğitim Yansımaları Dergisi öğrenci, öğretmen, öğretim elemanları ve Eğitim Bilimleri ve Öğretmen Yetiştirme konularındaki diğer paydaşlarla işbirliğini önemsemektedir.

Eğitim Yansımaları dergisi açık erişim olarak yılda iki defa yayımlanan kar amacı gütmeyen, bilimsel, uluslararası ve hakemli bir dergidir. Eğitim Yansımaları dergisine gönderilen çalışmalar öncelikle dergi editörleri tarafından incelenmektedir. Editörler yazarlardan yazım kuralları ve temel metodolojik konularda düzeltmeler isteyebilirler. Bu düzeltmeler yapılmadan değerlendirme süreci başlatılmaz. Editörler gönderilen çalışmaya ilişkin etik bir sorunun olduğunu rapor ederlerse çalışma değerlendirme sürecine alınmadan red edilir. Eğitim Yansımaları Dergisi (EYD) aşağıda verilen alanlarda özgün makaleler yayımlamayı hedeflemektedir.

Eğitim Yansımaları Dergisi Aşağıdaki Disiplinlerden Makale Kabul Etmektedir

• Eğitim Yönetimi
• Eğitim Programları
• Eğitim Psikolojisi
• Eğitim Teknolojisi
• Eğitim Politikaları
• Öğretmen Yetiştirme Sistemi
• Psikolojik Danışma ve Rehberlik
• Yabancı Dil Eğitimi
• Yaşam Boyu Öğrenme
• Yetişkin Eğitimi
• Alan Eğitimi

YAZIM KURALLARI

Başlık
• Araştırma konusunu özetlemelidir.
• Garamond 14 punto büyüklüğünde, koyu renkte ve iki yana yaslı olarak yazılmalıdır.
• Türkçe ve İngilizce dilinde yazılmalıdır.
• En fazla 20 kelime içermelidir.
• Kelimelerin ilk harfleri büyük yazılmalıdır.
Öz/Abstract ve Anahtar kelimeler/Keywords
• Türkçe ve İngilizce dilinde yazılmalıdır.
• En az 150, En fazla 200 kelime olmalıdır.
• Araştırmanın yöntemini, önemli birkaç bulgusunu ve bazı önemli önerileri de içermelidir.
• İki yana yaslı, Garamond 10 punto büyüklüğünde yazılmalıdır.
• Araştırma 4 veya 5 anahtar kelime içermelidir. Anahtar kelimelerin araştırmayı en iyi yansıtacak biçimde olmasına özen gösterilmelidir.
Genişletilmiş Özet
• En az 750 kelime (Araştırma Türkçe dilinde ise İngilizce, araştırma İngilizce dilinde ise Türkçe olarak yazılmalıdır), En fazla 1200 kelime olmalıdır.
• Problem Durumu, Genel ve alt amaçlar, Yöntem, Bulgular ve Tartışma ve Öneriler başlıklarında yazılmalıdır.
• Garamond 11 punto büyüklüğünde ve sayfa kenarları 2,5cm boşluk olmalıdır.
• Paragraflar 1cm girinti ile başlamalıdır.
• Paragraflar öncesi ve sonrasında boşluk bırakılmamalıdır.
Metin
• Garamond 11 punto büyüklüğünde ve sayfa kenarları 2,5cm boşluk olmalıdır.
• İki yana yaslı olarak yazılmalıdır.
• Paragraflar 1cm girinti ile başlamalıdır.
• Paragraflar öncesi ve sonrasında boşluk bırakılmamalıdır.
• Tablo ve Şekil başlıkları iki yana yaslı, sözcüklerin ilk harfleri büyük olarak yazılmalıdır.
• Tablolarda dikey çizgiler bulunmamalı, demo yazılım çıktılarında gözlenen alt fon eklentileri içermemelidir.
• Şekiller okunaklı olmalı, demo yazılım çıktılarında gözlenen alt fon eklentileri içermemelidir.
Genel
• Araştırma Başlık, Özet ve Anahtar kelimeler, Giriş/Problem Durumu, Yöntem (Yöntem, Evren ve Örneklem/Çalışma Grubu, Veri toplama araçları, Verilerin analizi), Bulgular, Sonuç ve Tartışma, Öneriler ve Kaynakça başlıklarında hazırlamalıdır.
• Metin içi ve metin sonu kaynak gösterimlerinde APA yazım stili esas alınmalıdır.
• Araştırmanın etik kurul onay bilgileri ve alınan destekler Yöntem bölümünde belirtilmelidir.
• Araştırma çok yazarlı ise çalışmanın sonunda, Kaynakça bölümünün bitiminde her bir yazarın çalışmaya katkısı açıklanmalıdır.
• Çalışma bir lisansüstü tez veya projeden (BAP, Tübitak v.b.) üretilmişse; öğrenci, danışman veya proje grubu üyelerinin çalışmada ismi bulunmaması durumunda gerekçe yazılmalı, mümkün ise bu kişilerin çalışmadan gönüllü olarak feragat ettiğine dair ıslak imzalı bir belge dergi platformuna çalışma ile birlikte yüklenmelidir.
• Çalışma bir lisansüstü tez veya projeden (BAP, Tübitak v.b.) üretilmişse gerekli bilgiler çalışma içinde belirtilmelidir.
• Çalışmaya ilişkin Telif Hakkı Devir Sözleşmesi dergi platformuna çalışma ile eş zamanlı yüklenmelidir.     


Eğitim Yansımaları Dergisi'nde uygulanan yayın süreçleri, bilginin tarafsız ve saygın bir şekilde gelişimine ve dağıtımına temel teşkil etmektedir. Bu doğrultuda uygulanan süreçler, yazarların ve yazarları destekleyen kurumların çalışmalarının kalitesine doğrudan yansımaktadır. Hakemli çalışmalar bilimsel yöntemi somutlaştıran ve destekleyen çalışmalardır. Bu noktada sürecin bütün paydaşlarının (yazarlar, okuyucular ve araştırmacılar, yayıncı, hakemler ve editörler) etik ilkelere yönelik standartlara uyması önem taşımaktadır. Eğitim Yansımaları Dergisi yayın etiği kapsamında tüm paydaşların aşağıdaki etik sorumlulukları taşıması beklenmektedir.

Aşağıda yer alan etik görev ve sorumluluklar oluşturulurken açık erişim olarak Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan rehberler ve politikalar dikkate alınarak hazırlanmıştır.

Yazarların Etik Sorumlulukları
Eğitim Yansımaları Dergisi'ne çalışma gönderen yazar(lar)ın aşağıdaki etik sorumluluklara uyması beklenmektedir:

Yazar(lar)ın gönderdikleri çalışmaların özgün olması beklenmektedir. Yazar(lar)ın başka çalışmalardan yararlanmaları veya başka çalışmaları kullanmaları durumunda eksiksiz ve doğru bir biçimde atıfta bulunmaları ve/veya alıntı yapmaları gerekmektedir.
Çalışmanın oluşturulmasında içeriğe entelektüel açıdan katkı sağlamayan kişiler, yazar olarak belirtilmemelidir.
Yayınlanmak üzere gönderilen tüm çalışmaların varsa çıkar çatışması teşkil edebilecek durumları ve ilişkileri açıklanmalıdır.
Yazar(lar)dan değerlendirme süreçleri çerçevesinde makalelerine ilişkin ham veri talep edilebilir, böyle bir durumda yazar(lar) beklenen veri ve bilgileri yayın kurulu ve bilim kuruluna sunmaya hazır olmalıdır.
Yazar(lar) kullanılan verilerin kullanım haklarına, araştırma/analizlerle ilgili gerekli izinlere sahip olduklarını veya deney yapılan deneklerin rızasının alındığını gösteren belgeye sahip olmalıdır.
Yazar(lar)ın yayınlanmış, erken görünüm veya değerlendirme aşamasındaki çalışmasıyla ilgili bir yanlış ya da hatayı fark etmesi durumunda, dergi editörünü veya yayıncıyı bilgilendirme, düzeltme veya geri çekme işlemlerinde editörle işbirliği yapma yükümlülüğü bulunmaktadır.
Yazarlar çalışmalarını aynı anda birden fazla derginin başvuru sürecinde bulunduramaz. Her bir başvuru önceki başvurunun tamamlanmasını takiben başlatılabilir. Başka bir dergide yayınlanmış çalışma Eğitim Yansımaları Dergisi'ne gönderilemez.
Değerlendirme süreci başlamış bir çalışmanın yazar sorumluluklarının değiştirilmesi (Yazar ekleme, yazar sırası değiştirme, yazar çıkartma gibi) teklif edilemez.

Editörlerin Etik Görev ve Sorumlulukları
Eğitim Yansımaları Dergisi editör ve alan editörleri, açık erişim olarak Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan "COPE Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors" ve "COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors" rehberleri temelinde aşağıdaki etik görev ve sorumluluklara sahip olmalıdır:

Genel Görev ve Sorumluluklar

Editörler, Eğitim Yansımaları Dergisi'nde yayınlanan her yayından sorumludur. Bu sorumluluk bağlamında editörler, aşağıdaki rol ve yükümlülükleri taşımaktadır:

Okuyucuların ve yazarların bilgi ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik çaba sarfetme,
Sürekli olarak derginin gelişimini sağlama,
Dergide yayınlanan çalışmaların kalitesini geliştirmeye yönelik süreçleri yürütme,
Düşünce özgürlüğünü destekleme,
Akademik açıdan bütünlüğü sağlanma,
Fikri mülkiyet hakları ve etik standartlardan taviz vermeden iş süreçlerini devam ettirme,
Düzeltme, açıklama gerektiren konularda yayın açısından açıklık ve şeffaflık gösterme.

Okuyucu ile İlişkiler

Editörler tüm okuyucu, araştırmacı ve uygulayıcıların ihtiyaç duydukları bilgi, beceri ve deneyim beklentilerini dikkate alarak karar vermelidir. Yayınlanan çalışmaların okuyucu, araştırmacı, uygulayıcı ve bilimsel alanyazına katkı sağlamasına ve özgün nitelikte olmasına dikkat etmelidir. Ayrıca editörler okuyucu, araştırmacı ve uygulayıcılardan gelen geri bildirimleri dikkate almak, açıklayıcı ve bilgilendirici geri bildirim vermekle yükümlüdür.

Yazarlar ile İlişkiler

Editörlerin yazarlara karşı görev ve sorumlulukları aşağıdaki şekildedir:

Editörler, çalışmaların önemi, özgün değeri, geçerliliği, anlatımın açıklığı ve derginin amaç ve hedeflerine dayanarak olumlu ya da olumsuz karar vermelidir.
Yayın kapsamına uygun olan çalışmaların ciddi problemi olmadığı sürece ön değerlendirme aşamasına almalıdır.
Editörler, çalışma ile ilgili ciddi bir sorun olmadıkça, olumlu yöndeki hakem önerilerini göz ardı etmemelidir.
Yeni editörler, çalışmalara yönelik olarak önceki editör(ler) tarafından verilen kararları ciddi bir sorun olmadıkça değiştirmemelidir.
Kör hakemlik ve Değerlendirme Süreci mutlaka yayınlanmalı ve editörler tanımlanan süreçlerde yaşanabilecek sapmaların önüne geçmelidir.
Editörler yazarlar tarafından kendilerinden beklenecek her konuyu ayrıntılı olarak içeren bir Yazar Rehberi yayınlanmalıdır. Bu rehberler belirli zaman aralıklarında güncellenmelidir.
Yazarlara açıklayıcı ve bilgilendirici şekilde bildirim ve dönüş sağlanmalıdır.

Hakemler ile İlişkiler

Editörlerin hakemlere karşı görev ve sorumlulukları aşağıdaki şekildedir:

Hakemleri çalışmanın konusuna uygun olarak belirlemelidir.
Hakemlerin değerlendirme aşamasında ihtiyaç duyacakları bilgi ve rehberleri sağlamakla yükümlüdür.
Yazarlar ve hakemler arasından çıkar çatışması olup olmadığını gözetmek durumundadır.
Körleme hakemlik bağlamında hakemlerin kimlik bilgilerini gizli tutmalıdır.
Hakemleri tarafsız, bilimsel ve nesnel bir dille çalışmayı değerlendirmeleri için teşvik etmelidir.
Hakemleri zamanında dönüş ve performans gibi ölçütlerle değerlendirmelidir.
Hakemlerin performansını artırıcı uygulama ve politikalar belirlemelidir.
Hakem havuzunun dinamik şekilde güncellenmesi konusunda gerekli adımları atmalıdır.
Nezaketsiz ve bilimsel olmayan değerlendirmeleri engellemelidir.
Hakem havuzunun geniş bir yelpazeden oluşması için adımlar atmalıdır.

Yayın Kurulu ile İlişkiler

Editörler, tüm yayın kurulu üyelerinin süreçleri yayın politikaları ve yönergelere uygun ilerletmesini sağlamalıdır. Yayın kurulu üyelerini yayın politikaları hakkında bilgilendirmeli ve gelişmelerden haberdar etmelidir. Yeni yayın kurulu üyelerini yayın politikaları konusunda eğitmeli, ihtiyaç duydukları bilgileri sağlamalıdır.

Ayrıca editörler;

Yayın kurulu üyelerinin çalışmaları tarafsız ve bağımsız olarak değerlendirmelerini sağlamalıdır.
Yeni yayın kurulu üyelerini, katkı sağlayabilir ve uygun nitelikte belirlemelidir.
Yayın kurulu üyelerinin uzmanlık alanına uygun çalışmaları değerlendirme için göndermelidir.
Yayın kurulu ile düzenli olarak etkileşim içerisinde olmalıdır.
Yayın kurulu ile belirli aralıklarla yayın politikalarının ve derginin gelişimi için toplantılar düzenlemelidir.

Dergi Sahibi ve Yayıncı ile İlişkiler

Editörler ve yayıncı arasındaki ilişki editöryal bağımsızlık ilkesine dayanmaktadır. Editörler ile yayıncı arasında yapılan yazılı sözleşme gereği, editörlerin alacağı tüm kararlar yayıncı ve dergi sahibinden bağımsızdır.

Editöryal ve Kör Hakemlik Süreçleri

Editörler; dergi yayın politikalarında yer alan Kör Hakemlik ve Değerlendirme Süreci politikalarını uygulamakla yükümlüdür. Bu bağlamda editörler her çalışmanın adil, tarafsız ve zamanında değerlendirme sürecinin tamamlanmasını sağlar.

Kalite Güvencesi

Editörler; dergide yayınlanan her makalenin dergi yayın politikaları ve uluslararası standartlara uygun olarak yayınlanmasından sorumludur.

Kişisel Verilerin korunması

Editörler; değerlendirilen çalışmalarda yer alan deneklere veya görsellere ilişkin kişisel verilerin korunmasını sağlamakla yükümlüdür. Çalışmalarda kullanılan bireylerin açık rızası belgeli olmadığı sürece çalışmayı reddetmekle görevlidir. Ayrıca editörler; yazar, hakem ve okuyucuların bireysel verilerini korumaktan sorumludur.

Etik kurul, İnsan ve Hayvan Hakları

Editörler; değerlendirilen çalışmalarda insan ve hayvan haklarının korunmasını sağlamakla yükümlüdür. Çalışmalarda kullanılan deneklere ilişkin etik kurul onayı, deneysel araştırmalara ilişkin izinlerin olmadığı durumlarda çalışmayı reddetmekle sorumludur.


Editörler; olası suistimal ve görevi kötüye kullanma işlemlerine karşı önlem almakla yükümlüdür. Bu duruma yönelik şikayetlerin belirlenmesi ve değerlendirilmesi konusunda titiz ve nesnel bir soruşturma yapmanın yanı sıra, konuyla ilgili bulguların paylaşılması editörün sorumlulukları arasında yer almaktadır.

Akademik yayın bütünlüğünü sağlamak

Editörler çalışmalarda yer alan hata, tutarsızlık ya da yanlış yönlendirme içeren yargıların hızlı bir şekilde düzeltilmesini sağlamalıdır.


Fikri Mülkiyet Haklarının Korunması

Editörler; yayınlanan tüm makalelerin fikri mülkiyet hakkını korumakla, olası ihlallerde derginin ve yazar(lar)ın haklarını savunmakla yükümlüdür. Ayrıca editörler yayınlanan tüm makalelerdeki içeriklerin başka yayınların fikri mülkiyet haklarını ihlal etmemesi adına gerekli önlemleri almakla yükümlüdür. Bkz. İntihal İntihal Denetimi

Yapıcılık ve Tartışmaya Açıklık

Editörler;

Dergide yayınlanan eserlere ilişkin ikna edici eleştirileri dikkate almalı ve bu eleştirilere yönelik yapıcı bir tutum sergilemelidir.
Eleştirilen çalışmaların yazar(lar)ına cevap hakkı tanımalıdır.
Olumsuz sonuçlar içeren çalışmaları göz ardı etmemeli ya da dışlamamalıdır.

Şikayetler

Editörler; yazar, hakem veya okuyuculardan gelen şikayetleri dikkatlice inceleyerek aydınlatıcı ve açıklayıcı bir şekilde yanıt vermekle yükümlüdür.

Politik ve Ticari Kaygılar

Dergi sahibi, yayıncı ve diğer hiçbir politik ve ticari unsur, editörlerin bağımsız karar almalarını etkilemez.

Çıkar Çatışmaları

Editörler; yazar(lar), hakemler ve diğer editörler arasındaki çıkar çatışmalarını göz önünde bulundurarak, çalışmaların yayın sürecinin bağımsız ve tarafsız bir şekilde tamamlamasını garanti eder.

Hakemlerin Etik Sorumlulukları
Tüm çalışmaların Kör hakemlik ile değerlendirilmesi yayın kalitesini doğrudan etkilemektedir. Bu süreç yayının nesnel ve bağımsız değerlendirilmesi ile güven sağlar. Eğitim Yansımaları Dergisi değerlendirme süreci çift taraflı kör hakemlik ilkesiyle yürütülür. Hakemler yazarlar ile doğrudan iletişime geçemez, değerlendirme ve yorumlar dergi yönetim sistemi aracılığıyla iletilir. Bu süreçte değerlendirme formları ve tam metinler üzerindeki hakem yorumları editör aracılığıyla yazar(lar)a iletilir. Bu bağlamda Eğitim Yansımaları Dergisi için çalışma değerlendiren hakemlerin aşağıdaki etik sorumluluklara sahip olması beklenmektedir:

Sadece uzmanlık alanı ile ilgili çalışma değerlendirmeyi kabul etmelidir.
Tarafsızlık ve gizlilik içerisinde değerlendirme yapmalıdır.
Değerlendirme sürecinde çıkar çatışması ile karşı karşıya olduğunu düşünürse, çalışmayı incelemeyi reddederek, dergi editörünü bilgilendirmelidir.
Gizlilik ilkesi gereği inceledikleri çalışmaları değerlendirme sürecinden sonra imha etmelidir. İnceledikleri çalışmaların sadece nihai versiyonlarını ancak yayınlandıktan sonra kullanabilir.
Değerlendirmeyi nesnel bir şekilde sadece çalışmanın içeriği ile ilgili olarak yapmalıdır. Milliyet, cinsiyet, dini inançlar, siyasal inançlar ve ticari kaygıların değerlendirmeye etki etmesine izin vermemelidir.
Değerlendirmeyi yapıcı ve nazik bir dille yapmalıdır. Düşmanlık, iftira ve hakaret içeren aşağılayıcı kişisel yorumlar yapmamalıdır.
Değerlendirmeyi kabul ettikleri çalışmayı zamanında ve yukarıdaki etik sorumluluklarda gerçekleştirmelidir.

Editörler, Eğitim Yansımaları Dergisi'ne gönderilen çalışmaların tüm süreçlerinden sorumludur. Bu çerçevede ekonomik ya da politik kazançlar göz önüne alınmaksızın karar verici kişiler editörlerdir.
Bağımsız editör kararı oluşturulmasını taahhüt eder.
Eğitim Yansımaları Dergisi'nde yayınlanmış her makalenin mülkiyet ve telif hakkını korur ve yayınlanmış her kopyanın kaydını saklama yükümlüğünü üstlenir.
Editörlere ilişkin her türlü bilimsel suistimal, atıf çeteciliği ve intihalle ilgili önlemleri alma sorumluluğuna sahiptir.

Etik Olmayan Bir Durumla Karşılaşırsanız
Eğitim Yansımaları Dergisi'nde yukarıda bahsedilen etik sorumluluklar dışında etik olmayan bir davranış veya içerikle karşılaşırsanız lütfen mtuncer@firat.edu.tr adresine e-posta yoluyla bildiriniz.

Dergimiz ücretsiz yayım politikasını benimsemektedir. Yazarlardan herhangi bir ücret talep edilmemektedir.

13296132971329813302133031331114445ESJIndex_logo.png SOBIAD

http://dergipark.org.tr