Güncel Sayı

Cilt: 10 Sayı: 2, 26.10.2025

Yıl: 2025

Araştırma Makaleleri

Derleme

Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi (e-ISSN: 2619-9351), Eğitim Bilimler alanında yapılan bilimsel çalışmaları yayınlayarak bilim insanlarına sunmayı ve bilime katkı sağlamayı amaçlar. Bununla birlikte disiplinler arası bir yaklaşımla farklı eğitim alanlarına yeni bakış açıları getirmeyi hedefler.

Bağımsız, çift taraflı kör hakem değerlendirmeli, açık erişimli ve çevrimiçi yayın yapan dergimiz, Türkçe ve İngilizce yazılmış akademik çalışmalar kabul etmektedir. Dergiye gönderilen çalışmaların daha önce yayımlanmamış ya da başka bir platformda değerlendirme sürecinde olmaması gerekmektedir. Yazım kurallarına ve dergi kapsamına uygun olan bilimsel çalışmalar, alanında uzman en az iki hakeme bilimsel açıdan değerlendirilmek üzere gönderilir.

Editör Kurulu, Committee on Publication Ethics (COPE) kriterlerine uyar ve hakemlerin yorumlarını dikkate alarak değerlendirme sürecini yürütür.

Makale Başvuru Koşulu
Eğitimi bilimleri alanında özgün, yayınlanmamış ve başka bir platformda değerlendirme sürecinde olmayan, yazar ya da yazarlar tarafından içeriği ve gönderimi onaylanmış bilimsel çalışmalar değerlendirmeye kabul edilir.

Okur Kitlesi
Hedef okuyucu kitlesi; eğitim bilimleri alanında çalışan akademisyenler, kamu ve özel kurum çalışanları, lisans, yüksek lisans ve doktora öğrencileri, araştırmacılar, öğretmenler ve yöneticilerdir.

Yayın Periyodu
Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi; Nisan ve Ekim aylarında olmak üzere yılda iki sayı olarak yayımlanır.

Yayın Kapsamı:
Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi
Bilgisayar Destekli Eğitim
Bilgisayar Eğitimi
Din Eğitimi
Eğitim Programları ve Öğretimi
Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi
Eğitimde Yapay Zeka
Kapsayıcı Eğitim
Mesleki Eğitim ve Öğretim
Okul Öncesi Eğitim
Öğrenme Analitiği
Öğretim Teknolojileri
Ölçme ve Değerlendirme
Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Temel Eğitim
Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi
Yetişkin Eğitimi

Academia Eğitim Araştırmaları Dergisine gönderilecek çalışmalar aşağıdaki "Makale Şablonu" üzerinde hazırlanmalıdır. Makale şablonuna ulaşmak için tıklayınız. 

Sayfa Düzeni
A4 Dikey, kenar boşlukları (Üst:3, Alt:1, Sol:2, Sağ:2).

Font Ailesi
Palatino Linotype, makale başlığı 12 punto, Ana başlıklar ve Metin 11 punto büyüklüğünde yazılmalıdır. Her çalışma aşağıdaki ana başlıklardan oluşmalıdır;

Başlık
Makalenin başlığı, içeriğini açık şekilde yansıtmalı ve kapsayıcı nitelikte olmalıdır. Bağlaçlar hariç her kelimenin baş harfi büyük yazılmalıdır.

Özet
Çalışmanın amacını, kapsamını, yöntemini, sonuçlarını ve özgün değerini açık ve kısa bir şekilde yansıtmalıdır.

Anahtar Kelimeler
Çalışmanın bütünlüğünü yansıtan en az 3 en çok 5 anahtar kelime belirlenmelidir.

Giriş
Çalışma konusunun bilimsel karşılığı, önemi, araştırma problemi ve amaçları, kuramsal çerçevesi giriş kısmında detaylandırılmalıdır.

Yöntem
Araştırma deseni, evren örneklem/çalışma grubu, veri toplama araçları, geçerliği ve güvenirliği, verilerin analizi, araştırmanın etik kurul izni yöntem kısmında detaylandırılmalıdır.

Bulgular
Araştırmada elde edilen bulgular; çalışmanın amacı ve problemini destekler nitelikte ve bütünlüğü koruyacak biçimde ilgili tablo, şekil, grafik veya resimlerle açıklanmalıdır.

Tartışma, Sonuç ve Öneriler
Araştırmanın önemi ışığında, elde edilen bulgular alanyazın ve yazar yorumları ile tartışılmalıdır. Sonuç kısmında tartışmalar ışığında ortaya çıkan ana fikirler açıklanmalıdır. Çalışmanın tartışma ve sonucuna uygun önerilerde bulunulmalıdır. Ayrıca alanyazına katkı sağlayacak, gelecekte yapılabilecek çalışmalara ve alandaki uygulamalara yönelik önerileri de içermelidir.

Teşekkür
Araştırmanın ortaya çıkarılması aşamasında küçük katkı sağlamış kişi veya kurumlara teşekkürler belirtilmelidir.

Kaynakça
Kaynakça APA 6 kaynak gösterme esasları doğrultusunda hazırlanmalıdır.

Etik Kurul İzni
Dergimizde, etik kurul izni gerektiren tüm çalışmalarda ilgili kuruldan alınmış onay şarttır. Anket, deney, gözlem, klinik ve hayvan çalışmaları ile kişisel veri içeren araştırmalar etik kurul iznine tabidir. Bu izin, makale metninde açıkça belirtilmelidir. Etik onayı olmayan çalışmalar değerlendirmeye alınmaz. İnsanlar ve hayvanlar üzerinde gerçekleştirilen bilimsel araştırmalar, Helsinki Bildirgesi ve ARRIVE yönergelerine uygun şekilde yürütülmeli ve ilgili etik kuruldan onay alınmalıdır. Etik kurul onayı bulunmayan çalışmalar dergimizde değerlendirmeye alınmamaktadır.

Yazar Katkı Oranları/Çıkar Çatışması
Birden fazla yazarlı çalışmalarda, yazarlara ait katkı oranları ve çıkar çatışması beyanları makale gönderim aşamasında dergimize iletilmelidir. 

Yapay Zeka Kullanımı
Dergimize gönderilen çalışmalarda, literatür taraması veya dil kontrolü gibi makalenin özgünlüğünü etkilemeyecek süreçlerde yapay zeka kullanımı kabul edilebilir. Ancak, yapay zeka kullanımı etik kurallar çerçevesinde gerçekleştirilmelidir ve uydurma veri, manipülasyon gibi etik dışı amaçlar için kesinlikle kullanılmamalıdır.
Yapay zeka kullanımı içeren çalışmalar için, makale gönderim aşamasında dergimize bu durumla ilgili bilgi verilmesi zorunludur. Yapay zeka kullanımına ilişkin tüm sorumluluk, yazarların kendisine aittir.

NOT: Lisanüstü tezlerden türetilen çalışmalarda teze ait bilgiler (Tez adı, tamamlandığı yıl ve üniversite adı, danışman ve öğrenci adları) makale gönderim aşamasında iletilmedilir. Lisansüstü tezlerden türetilen çalışmalarda birinci ve katkı oranı en yüksek yazar mutlaka öğrenci olmalıdır. 

Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, yazarların araştırma bütünlüğünü korumanın yanı sıra akademik içeriklerin, yayın etiği ve sürecinin bütünlüğüne önem vermektedir. Bu bağlamda uluslararası yayın standartlarına ulaşmak ve sürdürmek için Yükseköğretim Kurulu ve Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan rehberler ve politikaları ilke edinmiştir. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisinde, uygulanan her türlü yayın süreçlerinde tüm paydaşların (yazarlar, okuyucular ve araştırmacılar, yayıncı, hakemler ve editörler) etik ilkelere yönelik standartlara uyması büyük önem taşımaktadır.

İntihal Politikası
İntihal, bir kişiye ait önceki fikrini, sürecini, sonuçlarını ve sözlerini orijinal kaynağa veya yazara açık bir teşekkür olmadan kopyalamayı işaret eden etik dışı bir eylemdir.
Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, eğitim araştırmaları üzerine makaleler ve derlemeler yayımlayan uluslararası hakemli bir dergidir.
Gönderilen makaleler çift taraflı kör hakem sistemi usulünce değerlendirilir. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi ve kurul üyeleri, intihal konusuyla ciddi bir şekilde ilgilenmekte ve titiz davranmaktadır.

İntihal Değerlendirme İlkeleri
1- Daha önceden yayınlanmamış ya da halen başka bir dergide değerlendirmede olmayan ve her bir yazar tarafından onaylanan makaleler değerlendirilmek üzere kabul edilir.
2- Gönderilen makaleler yükleme sürecinde intihal.net yazılımı tarafından intihal için taranarak, yazılım tarafından yazara bilgilendirme maili gönderilir. Makalelerde benzerlik yüzdesi kaynaklar hariç %20'dan az olmalıdır.
3- Yazar intihal yazılımı sonucuna göre çalışmasını dergiye yükleme işlemine devam eder.
4- Dergiye makale gönderen tüm yazarların etik standartlara uyması ve her türlü intihalden (Tam, Kısmi ve Kendinden) kaçınması beklenir.
5- İntihal içermesinden şüphelenilen çalışmalar öncelikle dergi Yayın Kurulu tarafından incelenir.
6- Dergi şüphe duyulan çalışmanın yazar(lar)ından bilgi talep eder. Eğer 15 gün içinde bilgi alamazsa, yazarın bağlı olduğu kurum ile iletişime geçerek iddianın araştırılmasını talep eder.

Not: Okuyucular basılan (yayınlanan) bir makalede tespit ettiği hatayı ya da yanlışlığı dergiacademia56@gmail.com adresine e-mail atarak şikayette bulunabilir. 

ETİK KURUL İZNİ
Dergimiz, etik kurul izni gerektiren tüm bilim dallarındaki çalışmalarda, ilgili etik kurul kararı alınmış olmasını şart koşmaktadır. Bu kapsamda yazarlar, “Örneklem ve Yöntem/Gereç ve Yöntem” bölümünde Etik Kurul onay tarihi ve sayısını yazmalıdır. 
Ulakbim TR Dizin’in 2020 yılından itibaren uygulamaya koyduğu düzenlemeler doğrultusunda, etik kurul izni bulunmayan çalışmalar dergimizde değerlendirmeye alınmamaktadır.

Etik Kurul İzni Gerektiren Araştırmalar
Dergimizde, etik kurul izni gerektiren araştırmalar aşağıdaki çalışmaları kapsamaktadır:
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney ve görüşme teknikleri gibi yöntemlerle katılımcılardan veri toplanmasını içeren nitel veya nicel yaklaşımlarla yürütülen tüm araştırmalar,
• İnsan ve hayvanların (materyal veya veriler dahil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanıldığı çalışmalar,
• İnsanlar üzerinde gerçekleştirilen klinik araştırmalar,
• Hayvanlar üzerinde yapılan bilimsel araştırmalar,
• Kişisel Verilerin Korunması Kanunu çerçevesinde retrospektif çalışmalar.
Bu tür çalışmaların değerlendirmeye alınabilmesi için ilgili etik kurul izinlerinin alınmış olması ve bu izinlerin makale metninde açıkça belirtilmesi gerekmektedir.

Düzeltme, Geri Çekme, Endişe İfadesi
Editörler, yayınlanan makalede, bulguları, yorumları ve sonuçları etkilemeyen küçük hatalar tespit edilirse düzeltme yayınlamayı düşünebilirler. Editörler, bulguları ve sonuçları geçersiz kılan büyük hatalar / ihlaller söz konusu olduğunda, makaleyi geri çekmeyi düşünmelidir. Düzeltme, geri çekme veya endişe ifadesi ile ilgili olarak COPE ilkelerini dikkate alınır.

Fikri Mülkiyet Haklarının Korunması
Dergimiz, yayınlanan tüm makalelerin fikri mülkiyet hakkını korumakla, olası ihlallerde derginin ve yazar(lar)ın haklarını savunmakla yükümlüdür.

Katılımcıların Kişisel Verilerinin Korunması
Dergimize gönderilen tüm kişisel veriler, yasal düzenlemelere ve etik kurallara uygun bir şekilde korunmaktadır.

Çıkar Çatışması
Yazarlar, makalelerinde bulgularını veya yorumlarını etkileyebilecek her türlü mali veya diğer önemli çıkar çatışmalarını açıkça beyan etmelidir. Açıklanması gereken potansiyel çıkar çatışmaları arasında danışmanlık faaliyetleri, maaş alımı ve hibe destekleri yer almaktadır. Bu tür çıkar çatışmaları, mümkün olan en erken aşamada ifade edilmelidir.

Finansal Destek
Yazarlar, çalışmaları kapsamında herhangi bir kuruluş tarafından sağlanan finansal desteği makale metninde açıkça beyan etmelidir.

Yazar Değişikliği
Yalnızca makale kabul edilmeden önce işleme alınır. Yazarlar, makalelerini göndermeden önce yazarların listesini ve sırasını dikkatlice gözden geçirmeleri ve orijinal gönderim sırasında kesin yazar listesini sağlamaları gerekir.

Yazarların Etik Görev ve Sorumlulukları
1. Yazar ya da yazarların gönderdikleri çalışmalar özgün olmalıdır.
2. Yazar ya da yazarların farklı kaynakların kullanımı durumunda eksiksiz ve doğru bir biçimde atıfta bulunmaları ve/veya alıntı yapmaları gerekmektedir.
3. Çalışmaya katkı sağlamayan kişiler, yazar olarak belirtilmemelidir.
4. Yayınlanmak üzere gönderilen tüm çalışmaların varsa çıkar çatışması teşkil edebilecek durumları ve ilişkileri açıklanmalıdır.
5. Yazar ya da yazarlardan çalışmalarına ilişkin ham veri ve bilgiler istenildiğinde yayın kurulu ve bilim kuruluna gönderilmesi için hazır tutulmalıdır.
6. Yazar ya da yazarlardan çalışmalarının Etik Kurul Onayı’na ihtiyaç olup olmadığını belirtmeleri gerekir. Etik Kuru Onayı sisteme yüklenmeli, makale içinde tarih ve onay numaraları yer almalıdır.
7. Yazar ya da yazarlardan çalışmalarını birden fazla dergiye göndermemelidir.
8. Yazar ya da yazarlar değerlendirme sürecindeki çalışmalarında bir hatayı fark etmesi durumunda, dergi editörünü düzeltme veya geri çekme yükümlülüğü bulunmaktadır.

Editörlerin Etik Görev ve Sorumlulukları
Editörler Yükseköğretim Kurulu ve Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan rehber ve politikalarda belirtilen etik görev ve sorumluluklara sahip olmalıdır. Bu görev ve sorumluluklar aşağıda özetlenmiştir.
Editörlerin Okuyucu ile ilişkiler
Editörler yayınlanan çalışmalar hakkında okuyucu, araştırmacı ve uygulayıcılardan gelen geri bildirimleri dikkate almak ve gereken cevapları ve işlemleri yapmakla yükümlüdür.
Editörlerin Yazarlar ile ilişkiler
• Editörler makalenin özgün değerine, derginin amaçlarına ve etik kurallara dayanılarak makale hakkındaki kararını verir.
• Makale özgün değeri yüksek, dergi amaçlarına ve etik kurallar dikkate alınarak hazırlanmış makaleyi değerlendirme sürecine almalıdır.
• Editör ve bölüm editörü önemli bir gerekçe olmadığı sürece olumlu yöndeki hakem görüşlerini dikkate alması gerekir.
• Yazarlardan gelen talep ve görüşlere geri bildirimler ile dönüş yapması gerekmektedir.
Editörlerin Hakemler ile ilişkiler
• Atanacak hakemler makale konusuna uygun olarak seçilmelidir.
• Hakem ile yazarlar arasında çıkar çatışması ve çıkar ilişkisi olmamasına özen göstermelidir.
• Makale değerlendirme sürecinde hakemlere rehberlik etmesi ve talep ettiği bilgiyi sağlamakla görevlidir.
• Editör körleme hakemlik sayesinde yazar ve hakemin kimlik bilgilerini gizlemekle yükümlüdür.
• Hakemlerin makaleyi zamanında, tarafsız ve bilimsel olarak değerlendirmesi için gereken uyarıları ve tedbirleri alması gerekmektedir.
• Dergimize hakemlik yapanların sayısını artırması yönünde gayret göstermelidir.
Editörlerin Danışma Kurulu ile ilişkiler
• Editörler, makaleler hakkında danışma kurulunun görüş ve önerilerini dikkate alması gerekmektedir.
• Editörlerin Dergi sahibi ve yayıncı ile ilişkiler
• Editörler makale hakkında alacağı kararlar dergi sahibi ve yayıncı kuruluştan bağımsız olmalıdır.
• Editörlerin makaleyi yayına vermesi.
• Editörler; dergide yayına verilecek makalelerde dergi yayın ilkelerini, dergi amaçlarını ve uluslararası standartları gözetmekle sorumludur.
• Kişisel verilerin muhafazası
• Editörler makale yazarlarının rızası haricindeki kişisel bilgilerini üçüncü kişilere aktarmamakla sorumludur.

Hakemlerin Etik Görev ve Sorumlulukları
1. Sadece uzmanlık alanı ile ilgili çalışma değerlendirmeyi kabul etmek,
2. Nesnellik ve gizlilik içerisinde değerlendirme yapmak,
3. İnceledikleri çalışmaları yayınlandıktan sonra kullanmak,
4. Milliyet, cinsiyet, dini inançlar, siyasal inançlar ve ticari kaygılar gözetmeksizin tarafsızca değerlendirme yapmak,
5. Değerlendirme ifadelerinde yapıcı ve nazik bir dil kullanmak, kişisel yorumlara girmemek,
6. Çalışmayı zamanında değerlendirmek,

Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi makale gönderimi, hakemlik ve editörlük süreçleri için herhangi bir ücret talep etmemektedir.

Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi yazarlara, hakemlere, editörlere ve yayın kuruluna herhangi bir ücret ödememektedir.

Academia Eğitim Araştırmaları Dergisinde makalelerin okunması ve indirilmesi ücretsizdir.

Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi araştırma literatürüne ücretsiz erişimi teşvik eden Budapeşte Açık Erişim Girişimini (BOAI: Budapest Open Access Initiative) imzalamış ve bu girişimde açıklanmış olan Açık Erişim İlkeleri’ni kabul etmiştir.

Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi tüm eserler TÜBİTAK ULAKBİM DergiPark aracılığıyla LOCKSS (Lots Of Copies Keep Stuff Safe) sistemi ile arşivlenmektedir.

Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi abonelik ücreti talep etmeyen açık erişimli bir dergidir.