Purpose: Many teachers make assessment
and evaluation without taking into account the preferences of the students.
However, for a qualified assessment and evaluation activity, it is very
important to take into account the individual differences, individual needs,
and choice of exam types when determining the type of exam. This study seekeds
to determine examination-type preferences of 4th grade primary school students
and whether these differed depending on gender, and the location of the school,
and to reveal the reasons of students’ preferences related to examination
types.
Methods: The
study group of this relational research model was composed of 208 4th grade
students. Convenience sampling was used to determine the study group. In this
study, “Examination-Type Preference Questionnaire” was used to determine the
examination types preferred by students while “Interview Form” was employed to
find out the causes of their examination-type preferences. To collect the data
of the study, quantitative and qualitative research methods were applied.
Findings: It was determined that students
preferred multiple choice tests most whereas they preferred written
examinations least. It was also determined that there was no significant
relationship between examination types preferred and gender of students, and
location of the school.
Implications for Research and Practice: Studies that will make use of other
variables should be carried out related to examination-type preferences. In
addition, a similar study on a larger sample can be used to determine
alternative assessment and assessment competencies of classroom teachers.
Primary school Examination type Assessment and evaluation Exam anxiety
Problem
Durumu: Çağdaş eğitim
sistemleri, öğretim ile değerlendirme süreçlerinin yakınlaştırarak öğrencilerin
öğrenme özelliklerini, değerlendirme algılarını ve sınav türü tercihlerini
dikkate alır. Her öğretmenin uygulamasının kolay olduğunu ve kendisinin yeterli
olduğunu düşündüğü sınav türü mutlaka vardır. Ancak değerlendirme, bir sınavı
hazırlayıp uygulamaktan çok öte bir kavramdır. Bu nedenle öğretmenin,
öğrencilerinin sınav türü tercihleri arkasında yatan sebepleri bilerek
değerlendirme yapmaları önemlidir. Ancak öğretmenlerin öğrencilerinin sınav
türü tercihlerinin farkında olmalarına rağmen öğrencilerine kendi tercih
ettikleri test türlerini uyguladıkları söylenebilir. Halbuki nitelikli bir
ölçme-değerlendirme etkinliği için, sınav türü belirlenirken öğrenenlerin
bireysel farklılıklarının, deneyimlerinin, bireysel gereksinimlerinin ve sınav
türü tercihlerinin dikkate alınması çok önemlidir. Öğretmenlerin tek sınav
türüne odaklanmak yerine, birden fazla sınav türünü birlikte kullanarak,
öğrenciler üzerindeki sınav kaygısının olumsuz etkilerini azaltmaları ve
öğrencilerin gerçek performanslarını ölçmeleri daha doğru bir eğitimsel
davranış olarak değerlendirilebilir.
Araştırmanın
Amacı: Bu araştırma, ilkokul
öğrencilerinin sınav türü tercihlerini ve bu tercihlerinin cinsiyet ve okulun
bulunduğu yerleşim yeri değişkenine göre farklılık gösterip göstermediğini
belirlemeyi ve öğrencilerin sınav türlerine ilişkin tercihlerinin nedenlerini
ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır.
Araştırmanın
Yöntemi: İlkokul
öğrencilerinin sınav türü tercihlerini ve bu tercihlerinin cinsiyet ve okulun
bulunduğu yerleşim yeri değişkenine göre farklılık gösterip göstermediğini
belirlemeyi ve öğrencilerin sınav türlerine ilişkin tercihlerinin nedenlerini
ortaya çıkarmayı amaçlayan bu çalışma ilişkisel araştırma türünden bir
araştırmadır. Bu araştırmanın çalışma grubunu, ilkokulda öğrenim gören 208
dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde
kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi tercih edilmiştir. Ayrıca,
araştırmada çalışma grubu belirlenirken hem il merkezindeki hem ilçe
merkezindeki hem de köylerdeki okullarda öğrenim gören kız ve erkek öğrenciler
tercih edilerek çeşitleme-yer örneklemesi yapılmıştır. Bu çalışmada, öğrencilerin sınav türü tercihlerini
belirlemek için "Sınav Türü Tercih Anketi” ve öğrencilerin sınav türlerine
ilişkin tercihlerinin nedenlerini ortaya çıkarmak için “Görüşme Formu”
kullAnilmıştır. Veri toplama araçları araştırmacılar tarafından
geliştirilmiştir. Araştırmada, verilerin toplanmasında nicel ve
nitel araştırma teknikleri kullAnilmıştır. Nicel veri toplama aracı olan
"Sınav Türü Tercih Anketi” katılımcılara dağıtılarak araştırmacının
gözetiminde cevaplanması sağlanmıştır. Öğrencilerin en çok ve en az tercih
ettikleri sınav türlerine ilişkin görüşlerini belirlemek için katılımcılara “Bu
sınav türünü neden daha çok tercih ediyorsunuz?” ve “Bu sınav türünü neden daha
az tercih ediyorsunuz?” soruları sorularak verilen cevaplar kayıt altına
alınmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde karma yöntem
kullAnilmıştır. Araştırmada, ulaşılan verileri analiz etmek için frekans,
t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testi kullAnilmıştır. Öğrencilerle
yapılan görüşmeden elde edilen nitel verilerin analizinde içerik analizi
tekniği kullAnilmıştır.
Araştırmanın
Bulguları: Araştırmada, öğrencilerin %70,67’sinin çoktan seçmeli
test türünde yapılan sınavları, %13,46’sının doğru-yanlış test türündeki
sınavları, %8,17’sinin kısa cevaplı test türündeki sınavları, %4,81’inin
eşleştirmeli test türündeki sınavları ve %2,88’inin ise yazılı yoklama türünden
sınavları tercih ettikleri tespit edilmiştir. Araştırma bulgularına göre
öğrenciler tarafından en çok tercih edilen sınav türünün çoktan seçmeli testler
olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerle yapılan görüşmelerde, öğrencilerin
çoktan seçmeli testleri tercih etme eğiliminde oldukları belirlenmiştir.
Araştırmada, öğrenciler tarafından tercih edilen sınav türü ile öğrencilerin
cinsiyetleri ve okulun bulunduğu yerleşim yeri değişkenleri arasında anlamlı
bir ilişki bulunmadığı belirlenmiştir. Yapılan
görüşmelerden, öğrencilerin çoktan seçmeli testleri daha çok kolay
olmalarından, cevapları tahmin etmeye olanak sağlamalarından, cevaplarının kesin
olmasından, değerlendirmenin öğretmen müdahalesine kapalı olmasından, ülkede
yapılan yerel ve merkezi sınavlarda çok sık kullAnilıyor olmasından dolayı
tercih ettikleri; yazılı yoklamaların ise çok yazma gerektirmesinden,
cevapların kesin olmamasından, değerlendirme aşamasında öğretmen etkisine açık
olmasından, yaygın olarak kullAnilmıyor olmasından dolayı öğrenciler tarafından
fazla tercih edilmediği tespit edilmiştir.
Araştırmanın
Sonuçları ve Önerileri:
Araştırmada, öğrencilerin en fazla çoktan seçmeli test türündeki sınavları, en
az ise yazılı yoklama türündeki sınavları tercih ettikleri; tercih edilen sınav
türü ile öğrencilerin cinsiyetleri ve okulun bulunduğu yerleşim yeri arasında
anlamlı bir ilişki bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan çalışmada,
öğrencilerin sınav türü tercihleri üzerinde öğretmenlerin ve merkezi sınavların
önemli oranda etkili olduğu söylenebilir. Öğretmenlerin portfolyo, performans
değerlendirme, proje, öz değerlendirme, akran değerlendirme, gözlem, görüşme,
kavram haritaları, yapılandırılmış grid, tAnilayıcı dallanmış ağaç gibi ölçme
ve değerlendirme tekniklerini az kullanmalarının ve buna karşın çoktan seçmeli
test, doğru-yanlış test, kısa cevaplı test, eşleştirmeli test ve yazılı yoklama
gibi geleneksel ölçme ve değerlendirme tekniklerini çok sık kullanmalarının
öğrencilerin sınav türü tercihleri üzerinde etkili olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Nitelikli bir ölçme-değerlendirme etkinliği için, sınav türü
belirlenirken öğrenenler bireysel farklılıkları, deneyimleri, bireysel
gereksinimleri ve tercihleri de dikkate alınmalıdır. Ulusal ve uluslararası
düzeyde yapılan sınavların şekli ve önemi göz ardı edilmeden, öğrencilerin
bireysel farklılıkları da dikkate alınarak sınav çeşitliliği sağlanmalıdır.
Sınavlar öğrencileri yargılamak için değil; akademik, sosyal ve kültürel
gelişimlerini destekleyerek öğrencilere, velilere ve öğretmenlere yol
gösterecek bir faaliyet olarak yapılmalıdır. Sınavlar, sadece iyi bir okul
kazanmak için değil; bireyde var olan gizil güçlerin, yeteneklerin, kapasitenin
ortaya çıkarılması, kullAnilması ve geliştirilmesi amacıyla da yapılmalıdır.
Okullarda sadece akademik başarıyı ölçen sınavlar değil; hem öğrencilerin öz
güvenlerini ve öz denetimlerini geliştirecek hem de onlara öğrenmeyi öğrenmenin
yollarını açacak öz değerlendirme, akran değerlendirme ve grup
değerlendirmeleri de yapılmalıdır. Sınav türü tercihleriyle ilgili olarak,
farklı değişkenlerin kullAnildığı başka çalışmalar da yapılmalıdır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 81 |