Purpose: Inspection
and evaluation in education gained a different dimension with the
implementation of concepts such as accountability, transparency and
effectiveness to educational organizations. School self-evaluation is put into
practice based on evidence in cooperation with stakeholders in order to develop
and improve schools accordingly. The overall objective of this research is to
develop a school self-evaluation model supporting school development for public
secondary schools.
Methods: Among the mixed research methods, multi-stage mixed pattern is used
for this purpose. The stages of this pattern are structured in accordance with
the Research and Development (R&D) methodology. The documents are examined
and the opinions of 9 experts are obtained by means of surveys in order to
develop the model draft.
Implications
for Research and
Practice: In conclusion, a six-stage school self-evaluation model for secondary
schools is developed. The model that is developed may be used by adapting it
according to the type of school, teaching level and needs. However, the school
administrators and teachers need training on basic statistics, research and
report writing during the implementation of the model. Experts with
postgraduate diploma in fields such as education administration,
supervision/evaluation may provide support in this matter. Moreover, opinions
may be obtained from field expert academic members, education inspectors,
school administrators and teachers regarding the applicability and adoptability
of the model that is developed.
School self-evaluation school development school improvement model development research-development methodology
Problem Durumu: Eğitimin niteliği, amaçlara
ulaşma düzeyi ile belirlenmektedir. Bu amaçlara ulaşmak için eğitime ciddi
kaynaklar ayrılmaktadır. Kaynakların etkili şekilde kullanılıp kullanılmadığı
eğitim çıktılarının nitelik düzeyiyle belirlenebilir. Bu durumun ise okullarda
sunulan eğitim-öğretim etkinliklerinin denetlenip değerlendirilmesi ile mümkün
olduğu söylenebilir. Ancak eğitimde dış değerlendirmenin yetersiz kalması
farklı denetim ve değerlendirme modellerinin geliştirilmesini sağlamıştır. Bu bağlamda
okul öz-değerlendirme de bu arayışın bir ürünü olarak okulların paydaşlarıyla
birlikte kendilerini tanımasını ve bilmesini sağlayıp dış değerlendirmeyi
tamamlayan bir iç değerlendirme uygulaması olarak ele alınabilir.
Öz-değerlendirme
kapsamlı bir süreçtir. Bu süreçte MacBeath (2006, 62-65-111) öz-değerlendirme
için amaç, hitap edilen kitle, çerçeve, ölçüt, süreç, araçlar ve ürün olmak
üzere yedi faktör belirlemiştir. Öz-değerlendirme, okulların kendi hikâyelerini
yazma süreci olduğu için okullar sadece ulusal ya da uluslararası test
sonuçları gibi kolaylıkla erişilebilen standartları ölçüt olarak almak yerine
okul paydaşları tarafından anlamlı bulunan ve değer verilen ölçütler
geliştirip, onları temel alabilir.
Dünyada
eğitimde hesapverebilirlik, okul geliştirme ve iyileştirme, etkili okul gibi
uygulamalar Türk Eğitim Sistemini de etkilemektedir. Bu gelişmeler ışığında
Türkiye’de öz-değerlendirme ilköğretim, mesleki ortaöğretim ve yükseköğretim
düzeyinde uygulanmaya başlanmıştır. İlköğretim düzeyinde MEB Temel Eğitim Genel
Müdürlüğü, 05.11.2009 tarihli 2009/83 sayılı genelge ile “İlköğretim Kurumları
Standartlarını (İKS)” yayınlamıştır (MEB, 2010). Türkiye’de okul
öz-değerlendirme İKS bağlamında merkezden yürütülen zorunlu bir süreçtir.
Türkiye’de
öz-değerlendirmeye bir geçiş olduğunu göstermektedir. Bu doğrultuda okullarda
kullanımı kolay, geçerli ve güvenilir araçlara sahip, paydaş katılımının
belirgin rol ve görevlerle açıklandığı ve uygulamacılara esneklik tanıyan bir
okul öz-değerlendirme modeline ihtiyaç duyulmaktadır. Bu bağlamda araştırmanın
problemini, okul gelişimini destekleyen bir okul öz-değerlendirme modelinin
nasıl olması, bu süreçte kimlerin yer alması, kapsamının neler olması ve veri
toplama sürecinin nasıl olması gerektiği oluşturmaktadır.
Amaç: Bu araştırmanın genel amacı
kamu ortaokulları için okul gelişimini destekleyen bir okul öz-değerlendirme
modeli geliştirmektir. Çalışmada öğretim üyelerinin görüşlerine ve mevcut alan
yazına göre okul gelişimini destekleyen bir okul öz-değerlendirme modelinin
paydaşları, alanları, aşamaları
ve veri toplama süreci belirlenmeye çalışılmıştır.
Yöntem: Bu araştırma hem nicel hem de
nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma yöntemi
(Teddlie ve Tashakkori, 2010, 11) ile gerçekleştirilmiştir. Ayrıca bu
araştırmada özel programların geliştirilmesi, uyumlu hale getirilmesi ve
değerlendirilmesine destek sağlamak amacıyla (Creswell ve Plano Clark, 2015,
108) nitel ve nicel yaklaşımların sıralı ya da eş zamanlı aşamalarının genel program
hedefini karşılayacak şekilde birleştirildiği çok aşamalı karma desen
kullanılmıştır. Çok aşamalı karma desen Araştırma ve Geliştirme (AR-GE)
yöntembilimindeki aşamalar doğrultusunda yapılandırılmıştır. Bu çalışmanın
amacı doğrultusunda Borg (1987) ve Gall, Gall ve Borg (2003) tarafından
formülleştirilen “(1)araştırma ve kavrama, (2)tasarlama ve geliştirme,
(3)yansıma ve gözden geçirme, (4)uygulama ve değerlendirme aşamalarından oluşan
dört basamaklı AR-GE modeli döngüsü kullanılmıştır. Ancak bu çalışma model
geliştirme ile sınırlı tutulduğu için uygulama ve değerlendirme aşaması
döngüden çıkarılmıştır.
Bu
araştırmanın çalışma grubu için Türkiye’de bulunan üniversitelerde görev yapan
performans değerlendirme alanında çalışma yapmış/tez yürütmüş, öğretmen
yeterlikleri belirlenmesi sürecinde yer almış, okul geliştirme üzerine çalışma
yapmış ve ilköğretim kurum standartları belirleme sürecinde yer almış 30
öğretim üyesi belirlenmiştir. Sonrasında bu öğretim üyelerinin ilgili konularda
yaptığı çalışmalar tekrar gözden geçirilerek bu araştırmanın model geliştirme
aşaması için 17 öğretim üyesi seçilmiştir. Sonuç olarak bu çalışma katılmayı
kabul eden dokuz öğretim üyesi ile yürütülmüştür. Veriler dokuman analizi ve
Okul Öz-Değerlendirme Modeli Anketi aracılığıyla toplanmış, betimsel olarak
analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırmanın genel amacı
doğrultusunda yıllık olarak uygulanması planlanan okul gelişimini destekleyen
bir öz-değerlendirme modeli geliştirilmiştir. Bu model hazırlık, planlama,
uygulama, değerlendirme, eyleme geçme, izleme ve değerlendirme olmak üzere altı
aşamadan oluşmaktadır. İlk dört aşama öz-değerlendirme, son iki aşama
geliştirme amacıyla kullanılmaktadır. Bu modelin içeriği “yönetim ve liderlik,
eğitim-öğretim süreci, okul-aile-toplum işbirliği, okul sağlığı ve güvenliği,
okulda ilişkiler ve iletişim, mesleki gelişim” olmak üzere altı alandan
oluşmaktadır. Model okul öz-değerlendirme ekibi tarafından uygulanmaktadır.
Ayrıca bu sürece kılavuzluk etmesi amacıyla danışma birimi de oluşturulmuştur.
Danışma birimi okul yöneticisi, zümre başkanları, danışman (okul değerlendirme
alanında uzman öğretim üyesi ya da lisansüstü eğitim almış uzman) ve dış
değerlendirici olarak maarif müfettişinden oluşmaktadır. Diğer taraftan okul
öz-değerlendirme ekibi; okul yöneticisi, zümre başkanları, öğrenci temsilcisi,
veli temsilcisi ve uzmandan oluşmaktadır. Uzmanların görüşlerine göre nitel ve
nicel veriler okul yöneticisi, öğretmen, öğrenci ve veliden anket/ölçek ve
görüşme formu aracılığıyla toplanmalıdır.
Diğer
taraftan “Okul-Aile-Toplum İşbirliği” alanında okul yöneticisi, öğretmen ve
veliden veri toplanmalıdır. Çünkü bu alanda uzmanlar öğrencilerin sadece
kendilerini ilgilendiren alanlarda sürece dâhil olmaları gerektiğini
düşünmektedir. Bu sebeple öğrencilerin okul-aile-toplum işbirliğine dolaylı
olarak dâhil edildiği kabul edilmektedir. Bu kapsamda geçerli ve güvenilir
paydaş ölçekleri, görüşme/anket ve okul genel bilgiler formu hazırlanmıştır.
Ayrıca değerlendirme aşamasında kanıt olarak uygulama örnekleri, toplantı
tutanakları, kayıtlar, yasal belgeler ve ürün dosyaları istenmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Bu çalışmada ortaokullar için
altı aşamalı bir okul öz-değerlendirme modeli geliştirilmiştir. Okul
öz-değerlendirme işbirlikli bir süreçtir. Ancak okul öz-değerlendirmenin genel
olarak okul yöneticileri liderliğinde daha çok öğretmen, öğrenci ve veli
katılımıyla gerçekleştiğini söylemek mümkündür. Bu sebeple bu araştırmada
İl/İlçe MEM bünyesinde danışma birimi, okul bünyesinde okul öz-değerlendirme
ekibi tasarlanmıştır ve her katılımcının ekip içindeki rolü tanımlanmıştır.
Okul öz-değerlendirme modelinin içeriği “Yönetim ve Liderlik, Eğitim-Öğretim
Süreci, Okul-Aile-Toplum İşbirliği, Okul Sağlığı ve Güvenliği, Okulda İlişkiler
ve İletişim, Mesleki Gelişim” olmak üzere altı alandan oluşmaktadır. Ancak
okulun ihtiyaçlarına göre bu alanlardaki paydaş ölçekleri bağımsız şekilde
kullanılabilir ya da okul bölgesi, türü ve kademesine göre farklı alanlar
(meslek liseleri için konaklama-gıda/beslenme gibi) eklenebilir.
Diğer
taraftan bu modelin uygulaması sürecinde okul yöneticileri ve öğretmenler temel
istatistik, araştırma ve rapor yazma konusunda eğitime ihtiyaç duymaktadır. Bu
doğrultuda eğitim yönetimi, denetimi/değerlendirmesi gibi alanlarda lisansüstü
eğitim almış uzmanlardan destek sağlanmalıdır. Ayrıca geliştirilen modelin
uygulanabilirliği ve benimsenebilirliğine ilişkin alan uzmanı öğretim
üyelerinin, maarif müfettişlerinin, okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin
görüşleri alınarak çeşitli araştırmalar yürütülmelidir.
Okul öz-değerlendirme okul geliştirme okul iyileştirme model geliştirme araştırma-geliştirme yöntembilimi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 83 |