The aim of the study is to examine the personal epistemology and self-perception of the international college students who receive education in Turkey. The participants of the study included 180 international students attending either public or private universities in Turkey during the academic year of 2012-2013. Of them five were females (2,78%) and the remaining were 175 males (97,22%). The data of the study were collected using three tools, namely epistemological beliefs survey questionnaire (Chan & Elliot, 2002, 2004), basic self-evaluation scale (Judge, Erez, Bono & Thoresen, 2003) and personal information form developed by the authors. The data obtained were analysed through the Kuruskal Wallis H test, one-way analysis of variance, correlation analysis and regression analysis. The findings of the study indicated that personal epistemology of the participants significantly varies based on the variables of “perceptions about the sufficiency of high school education”, “orientation to education”, and “academic achievement”. It was also found that their selfperception is significantly affected by the variables of “perceptions about the sufficiency of high school education”, “orientation to education”, “grade level”, and “academic achievement”. In addition, a positive medium level correlation was found between personal epistemology and self-perception. The findings are discussed and several suggestions are developed
Personal epistemology self-perception international college students
Bu araştırmada, Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin kişisel epistemolojileri ve benlik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilinde bulunan özel ve devlet üniversitelerinde 2012-2013 eğitim-öğretim yılında farklı sınıf düzeylerinde öğrenim görmekte olan ve gönüllü olarak araştırmaya katılan çeşitli ülkelerin vatandaşı olan yabancı uyruklu 180 (5 kız; %2,78 ve 175 erkek; %97,22) üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Araştırma verileri Epistemolojik İnançlar Anketi (Chan ve Elliot, 2002, 2004) ve Temel Öz Değerlendirme Ölçeği (Judge, Erez, Bono ve Thoresen, 2003) ve araştırmacılar tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ile elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi “t-Testi”, Kuruskal Wallis H testi”, “Tek Yönlü Varyans Analizi”, “Korelâsyon Analizi” ve “Regresyon Analizi” yöntemi ile yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin kişisel epistemolojilerinin “lise eğitimi yeterlik algısı”, “akademik eğitime uyum sağlama durumu” ve “akademik başarı düzeyi” değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği; benlik algılarının ise “lise eğitimi yeterlik algısı”, “sınıf düzeyi”, “akademik eğitime uyum sağlama durumu” ve “akademik başarı düzeyi” değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği görülmüştür. Ayıraca, kişisel epistemoloji ile benlik algısı arasında orta düzeyde, pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Elde edilen bu bulgular doğrultusunda sonuçlar tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Kişisel epistemoloji benlik algısı yabancı uyruklu üniversite öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Şubat 2015 |
Gönderilme Tarihi | 8 Şubat 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 11 Sayı: 2 |