BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 11 Sayı: 3, 875 - 893, 28.07.2015

Öz

In the first of years of life, the child’s development has effectiveness structure by many of factors. The researche’s problem consist the activities depending on creativity drama which targets the areas of personal, social, language, thin motor, rude motor which being developmental turning points of individual’s success during the forward life. In this research, this was aimed to determine the activity programme’s effectiveness which based on creativity drama for the 4-5 age of children’s personal/social, language, thin motor, rude motor development which were trained in preeschols.This researche was maden low empiricial (pre-test, post-test model) to determine of effectiveness the education of creativity drama on the 4-5 age of children’s personal/social, language, thin motor, rude motor development, which releasing of 5 weeks with benefit from creativity drama activities. During the education of programme, The Denver II Developmental Test was applied on experiment group as pre-test and post-test which based on activites of creativity drama and enduring 5 week/30 min. which was consist by researchers. The researche’s sample was consist of the 4-5 aged of 300 children which are training total of 15 class in preescholsdepending on National Education Ministry in Duzce in 2013-2014 education year. In the programme, the techniques were benefit from the tecniques like playing a part, playings, ritual, pantomime, special possession, memories, dramatization. Denver II Developmental Test was used as data taking tool. When the findings are examined, significantly distinction was determined betwitx pre-test and post-test points average about experimental. According to results of researche this may be said one of the methods can be drama education for raise the children’s 4 main developmental elements of personal/social, language, thin motor, rude motor.This was observed that there was a designated increase on children’s developmental dimension after the drama education programme. The results of researche this may said language development dimension is the most increased level dimension in all of them. For support to children’s development this was recommended that making more descriptive and extensive studies and testing relations among the different developmental areas with dramatic activities

Kaynakça

  • becerilerine drama eğitiminin etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Can Yaşar, M.,Aral, N. (2011). Türkiye’de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 70-90.
  • Ceylan, Ş. veÖmeroğlu, E. (2012). Yaratıcı drama eğitimi alan ve almayan 60-72 aylar arasındaki çocukların sosyal-duygusal davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 63-80.
  • Çağlar, D. (1981). Uyumsuz Çocuklar ve Eğitimleri. A.Ü. Eğitim Fakültesi Yayınları,(45), 22. Ankara.
  • Çetingöz, D. (2012). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education), 42(1), 131-142.
  • Toksoy, C.A. (2010). Yarışma niteliği taşıyan geleneksel çocuk oyunları, Çevirimiçi Tematik Türkoloji Dergisi,2(1), 205-220.
  • Demirel, Ö. (2007). Yabancı dil öğretimi: dil pasaportu, dil biyografisi, dil dosyası, Ankara: Pegem, 70-72.
  • Furman, L. (2000). In support of drama in early childhood education, again,Early Childhood Education Journal, 27(3), 173-178.
  • Gıyasettin, A. (2013). Eğitimde ve öğretimde alternatif yöntem: Yaratıcı drama, Adıyaman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(6), 35 – 54.
  • Gönen, M. & Dalkılıç, N.U. (1998). Çocuk eğitiminde drama: Yöntem ve uygulamalar, İstanbul: Eplison.
  • Gündoğdu, R., Izgar, H. (2014). Yaratıcı drama temelli çatışma çözme programının ergenlerin çatışma çözme becerisine etkisi,Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 81-100.
  • Hartmann, W., Riess, A. & Neugebauer, R. (1988). Spiel und elemantares Lernen, Didaktik und Methodik des Spiels in der Grundschule, Bundes-Verlag, Wien.
  • Hendy, L. & Toon, L. (2001). Supporting drama and imaginative play in the early years.Buchkingham, Philadelphia: Open University Press.
  • Kamaraj, I. (2004). Sosyal becerileri derecelendirme ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve beş yaş çocuklarının atılganlık sosyal becerisini kazanmalarında eğitici drama programının etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaptan, S. (1977). Bilimsel araştırma teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
  • Kara, Y.,Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi,Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 145-155.
  • Kavcar, C. (1985). Örgün eğitimde dramatizasyon. Eğitim ve Bilim, 56, 32-41.
  • Leung, C. (2010). An experimental study of eduplay and social competence among preschool students in Hong Kong, Early Child Development and Care, 1-14.
  • Maden, S. (2010). Türkçe öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlikleri, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 259-274.
  • O’Neill, C., Lambert, A. (1995). Drama structures: A practical handbook for teachers. Hutchinson, London.
  • Ömeroğlu, E. (1990). Anaokuluna giden 5-6 yaşındaki çocukların sözel yaratıcılıklarının gelişiminde Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri yaratıcı Enstitüsü, Ankara. drama eğitiminin etkisi.
  • Önder, A. (2003). Okul öncesi çocukları için yaratıcı drama uygulamaları. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları, 15-28.
  • Poyraz, H.,Dere, H. (2003). Okul öncesi eğitimin ilke ve yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sağlam, T. (2004). Dramatik eğitim: Amaç mı? Araç mı? Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 17, 4-22.
  • San, İ. (1989). Eğitimde yaratıcı drama, III. eğitimde dramatizasyon semineri Notları, Ankara.
  • San, İ. (1991). Yaratıcı dramanın eğitsel boyutları. 1.İzmir Eğitim Kongresi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi.
  • Şehnaz, C., Ömeroğlu, E. (2010). Yaratıcı drama eğitimi alan ve almayan 60-72 aylar arasındaki çocukların sosyal-duygusal davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi,Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 63-80.
  • Ulaş,H., Tedik, G., Sevim,O.,(2014). İlkokul 4. sınıfta uygulanan yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcılık düzeylerine etkisi,A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi,331-350.
  • Uysal, F. N. (1996). Anaokuluna giden 5-6 yaş grubu çocuklarda yaratıcı drama çalışmalarının sosyal gelişim alanına olan etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Warren, K. (1993). Empowering children through drama. Early Child Development and Care,90(1), 83-97.

The effect of creativity drama on 4-5 aged of children’s developmental qualities / Yaratıcı dramanın 4-5 yaş çocuklarının gelişim özellikleri üzerindeki etkisi

Yıl 2015, Cilt: 11 Sayı: 3, 875 - 893, 28.07.2015

Öz

Yaşamın ilk yıllarında çocuğun bütünsel olarak gelişimi çok çeşitli faktörler tarafından etkilenen bir yapıya sahiptir. Bireyin ileriki yaşantısı boyunca başarılarına temel oluşturacak gelişimsel dönüm noktaları olan kişisel, sosyal, dil, ince motor, kaba motor alanları hedef alacak biçimde düzenlenmiş yaratıcı drama ve buna bağlı etkinliklerin, çocukların bu alanlarda desteklenmesi yönünde hedefe ulaşmada ne derecede etkili olduğu bu araştırmanın problemini oluşturmaktadır.

Bu araştırmada anaokullarında eğitim gören 4-5 yaş çocuklarının kişisel/sosyal- dil - ince motor - kaba motor gelişimlerinde yaratıcı drama temelli hazırlanan etkinlik programının etkililiğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, drama tekniklerinden faydalanarak 5 hafta süren drama eğitiminin, 4-5 yaş çocukların kişisel/sosyal- dil - ince motor - kaba motor gelişimleri üzerindeki etkililiğini saptamak amacıyla yarı deneysel (tek grupta öntest-sontest düzeni) olarak yapılmıştır. Deney grubuna, araştırmacılar tarafından oluşturulan 5 hafta/30 dk süren eğitimde yaratıcı dramaya dayalı etkinlik programları boyunca Denver II Gelişimsel Tarama Testi ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında, Düzce ilinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okul öncesi eğitim kurumlarındaki toplam 15 sınıfta eğitime devam eden çocuklar arasından tesadüfi olarak seçilen 4-5 yaş grubu 300 çocuk oluşturmaktadır. 5 hafta/30 dk. eğitim programı içinde doğaçlama, rol oynama, oyunlar, ritüel, pandomim, özel mülkiyet, anılar, dramatizasyon gibi drama tekniklerinden faydalanılmıştır. Veri toplama aracı olarak ise ‘Denver II Gelişimsel Tarama Testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular incelendiğinde, denence ile ilgili olarak deney grubunun ön test ile son test puanları ortalaması arasında belirli oranda fark tespit edilmiştir. Deneklerin DGTT ön test puanları ortalaması genel %148,7 iken, DGTT son test puanları ortalaması %167,6 olmuştur.

 Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre, çocukların 4 temel gelişim bileşenleri olan kişisel/sosyal, dil, ince motor, kaba motor gelişimlerinin yükseltilebileceği yöntemlerden birinin de drama eğitimi olduğu söylenebilir. Çocukların aldıkları drama eğitim programı sonrası gelişim boyutlarında belli bir artış olduğu gözlemlenmiştir. Araştırma sonucunda çocukların en yüksek seviyede gelişim gösterdikleri boyutun dil gelişimi olduğu görülmektedir. Çocukların gelişimlerinin desteklenmesi için daha betimsel ve kapsamlı yaratıcı drama etkinliklerinin yapılması ve drama teknikleri ile çocukların farklı gelişim alanları arasındaki ilişkilerin de test edilmesi önerilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Yaratıcı drama, çocuk, gelişim, dil, kişisel/sosyal, ince motor, kaba motor.

Kaynakça

  • becerilerine drama eğitiminin etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Can Yaşar, M.,Aral, N. (2011). Türkiye’de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 70-90.
  • Ceylan, Ş. veÖmeroğlu, E. (2012). Yaratıcı drama eğitimi alan ve almayan 60-72 aylar arasındaki çocukların sosyal-duygusal davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 63-80.
  • Çağlar, D. (1981). Uyumsuz Çocuklar ve Eğitimleri. A.Ü. Eğitim Fakültesi Yayınları,(45), 22. Ankara.
  • Çetingöz, D. (2012). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik özyeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education), 42(1), 131-142.
  • Toksoy, C.A. (2010). Yarışma niteliği taşıyan geleneksel çocuk oyunları, Çevirimiçi Tematik Türkoloji Dergisi,2(1), 205-220.
  • Demirel, Ö. (2007). Yabancı dil öğretimi: dil pasaportu, dil biyografisi, dil dosyası, Ankara: Pegem, 70-72.
  • Furman, L. (2000). In support of drama in early childhood education, again,Early Childhood Education Journal, 27(3), 173-178.
  • Gıyasettin, A. (2013). Eğitimde ve öğretimde alternatif yöntem: Yaratıcı drama, Adıyaman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(6), 35 – 54.
  • Gönen, M. & Dalkılıç, N.U. (1998). Çocuk eğitiminde drama: Yöntem ve uygulamalar, İstanbul: Eplison.
  • Gündoğdu, R., Izgar, H. (2014). Yaratıcı drama temelli çatışma çözme programının ergenlerin çatışma çözme becerisine etkisi,Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 81-100.
  • Hartmann, W., Riess, A. & Neugebauer, R. (1988). Spiel und elemantares Lernen, Didaktik und Methodik des Spiels in der Grundschule, Bundes-Verlag, Wien.
  • Hendy, L. & Toon, L. (2001). Supporting drama and imaginative play in the early years.Buchkingham, Philadelphia: Open University Press.
  • Kamaraj, I. (2004). Sosyal becerileri derecelendirme ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve beş yaş çocuklarının atılganlık sosyal becerisini kazanmalarında eğitici drama programının etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaptan, S. (1977). Bilimsel araştırma teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
  • Kara, Y.,Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi,Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 145-155.
  • Kavcar, C. (1985). Örgün eğitimde dramatizasyon. Eğitim ve Bilim, 56, 32-41.
  • Leung, C. (2010). An experimental study of eduplay and social competence among preschool students in Hong Kong, Early Child Development and Care, 1-14.
  • Maden, S. (2010). Türkçe öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlikleri, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 259-274.
  • O’Neill, C., Lambert, A. (1995). Drama structures: A practical handbook for teachers. Hutchinson, London.
  • Ömeroğlu, E. (1990). Anaokuluna giden 5-6 yaşındaki çocukların sözel yaratıcılıklarının gelişiminde Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri yaratıcı Enstitüsü, Ankara. drama eğitiminin etkisi.
  • Önder, A. (2003). Okul öncesi çocukları için yaratıcı drama uygulamaları. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları, 15-28.
  • Poyraz, H.,Dere, H. (2003). Okul öncesi eğitimin ilke ve yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sağlam, T. (2004). Dramatik eğitim: Amaç mı? Araç mı? Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 17, 4-22.
  • San, İ. (1989). Eğitimde yaratıcı drama, III. eğitimde dramatizasyon semineri Notları, Ankara.
  • San, İ. (1991). Yaratıcı dramanın eğitsel boyutları. 1.İzmir Eğitim Kongresi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi.
  • Şehnaz, C., Ömeroğlu, E. (2010). Yaratıcı drama eğitimi alan ve almayan 60-72 aylar arasındaki çocukların sosyal-duygusal davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi,Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 63-80.
  • Ulaş,H., Tedik, G., Sevim,O.,(2014). İlkokul 4. sınıfta uygulanan yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcılık düzeylerine etkisi,A.Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi,331-350.
  • Uysal, F. N. (1996). Anaokuluna giden 5-6 yaş grubu çocuklarda yaratıcı drama çalışmalarının sosyal gelişim alanına olan etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Warren, K. (1993). Empowering children through drama. Early Child Development and Care,90(1), 83-97.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkan Yaman

Miray Özözen Danacı

Nuray Eran

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2015
Gönderilme Tarihi 8 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yaman, E., Özözen Danacı, M., & Eran, N. (2015). The effect of creativity drama on 4-5 aged of children’s developmental qualities / Yaratıcı dramanın 4-5 yaş çocuklarının gelişim özellikleri üzerindeki etkisi. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 11(3), 875-893. https://doi.org/10.17244/eku.91052