Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of The Products That Have A Geographical Indication (GI) of the Province of Erzurum in the Scope of Gastronomy Tourism

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 102 - 122, 31.03.2021
https://doi.org/10.32958/gastoria.891744

Öz

Registration of geographical indications (GI), known as one of the industrial property
rights, has become a subject that has been increasingly understood and emphasized in
recent years. Geographical indication practices are registration or marking that indicates
the origin / origin of a locally named product but confirms that it is distinguished from
its similar characteristics with its characteristics and protects the product, the producer
and the consumer. The study was carried out in the context of qualitative research with
analyzes based on literature and document analysis in order to evaluate the GI potential
of Erzurum province in terms of gastronomy tourism. The province of Erzurum has 13
products with GI registration that can be considered as an element of attraction within
the scope of gastronomy tourism and 12 different products that have been applied for
and are still in process. Interestingly, in the study, it was determined that there were
applications from two different institutions for a product (İspir Kurun Cheese) and that
the application information for a product was not found in the application document.
However, Turkey, as of March 2021 has been introduced with the current state of
proprietary products available tables and graphs GI for Erzurum Turkey and for the
number of proprietary products are still considered as not having the desired level. From
this point of view, ten different flavors produced and consumed by lovingly owned by
the region have been suggested for GI registration, and various suggestions have been
made to the relevant stakeholders in order to evaluate the food products that have
received GI within the scope of gastronomy tourism.

Kaynakça

  • Alyakut, Ö. (2016). Kültürel ürünlerde coğrafi işaretleme konusunun medyaya yansıması. Journal of International Social Research, 9(45), 675-687.
  • Albayrak, M., & Güneş, E. (2010). Traditional foods: Interaction between local and global foods in Turkey. African Journal of Business Management, 4(4), 555-561.
  • Babcock, B. A., & Clemens, R. L. (2004). Geographical indications and property rights: protecting value-added agricultural products. MATRIC Briefing Paper 04-MBP 7.
  • Bayoğlu, A. (2014). Erzurum’da lavaş (Acem ekmeği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:53, 163-186.
  • Durlu, F. Ö., Sünnetçioğlu, S., & Can, A. (2013). Sürdürülebilir gastronomi turizmi hareketliliğinde coğrafi işaretlemenin rolü. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1 (1), 13-20.
  • Işkın, M. & Genç, K. (2020). Gastronomi turizmi açısından geleneksel ürün adı tescilinin önemi: Çakallı menemeni. Akademik Gastronomi Çalışmaları, Konya Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları: 42, 267-281.
  • Kan, M., Gülçubuk, B., & Küçükçongar, M. (2012). Coğrafi işaretlerin kırsal turizmde kullanılma olanakları. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(22), 93-101.
  • Kantaroğlu, M., & Demirbaş, N. (2018). Türkiye’de coğrafi işaretli gıda ürünleri üretim potansiyelinin değerlendirilmesi. IBANESS Kongreler Serisi, 514-520.
  • Kezer Ş.T. (2013). AB ve Türkiye’de coğrafi işaretler, Uzman Gözüyle, Aylık Avrupa Birliği Bülteni, Haziran, 1(4), 9-14.
  • Kiremitçi, A.R., Turan, S., Özdemir, G., Engin, S., Altınörs. V., Songur, M. (2017). Doğu Anadolu’nun gastronomi kalesi: Erzurum mutfak kültürü. Erzurum’un turizm potansiyeline gastronomi kültürü ile katkı sağlama projesi, Erzurum Büyükşehir Belediyesi Yayınları No: 5, Zafer Medya, Erzurum.
  • Mil, B., & Denk, E. (2015). Erzurum mutfağı yöresel ürünlerin otel restoran menülerinde kullanım düzeyi: Palandöken örneği. International Journal of Social and Economic Sciences, 5(2), 01-07.
  • MTEGM. (2016). Milli Eğitim Bakanlığı Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü Yayınları, Bölgelerden Seçmeler Yöresel Türk Mutfağı Çorbalar ve Et Yemekleri, Cilt 1. Ankara.
  • Serçeoğlu, N., Boztoprak, F., & Tırak, L. (2016). Gastronomi turizmi ile şehir markalaşması ilişkisi: Atatürk üniversitesi öğrencileri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(2), 94-114.
  • Şahin, G. G., & Ünver, G. (2015). Destinasyon pazarlama aracı olarak gastronomi turizmi: İstanbul’un gastronomi turizmi potansiyeli üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2), 63-73.
  • Şengül, S. (2017). Türkiye’nin gastronomi turizmi destinasyonlarının belirlenmesi: Yerli turistler üzerine bir araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(37), 375-396.
  • Tekelioğlu, Y. (2019). Coğrafi işaretler ve Türkiye uygulamaları. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl:8, Sayı:15, 47-75.
  • Tekelioğlu, Y. (2021). Coğrafi işaretlerde gelişmeler sorunlar ve çözümler Avrupa Birliği ve Türkiye’de bal. PPT Sunumu, Yöresel Arıcılık Ürünlerinde Coğrafi İşaretleme Paneli, 27 Ocak 2021.
  • UNWTO, (2016). Second Global Report on Gastronomy Tourism. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284418701 (Erişim: 23.09.2020).
  • Üzümcü, T. P., Alyakut, Ö., & Akpulat, N. A. (2017). Coğrafi işaretleme kapsamında Kocaeli gastronomik ürünlerinin değerlendirilmesi. KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 19(28), 132-140.
  • Üzümcü, T. P., & Denk, E. (2019). Erzurum ile özdeleşmiş bir lezzet: Oltu cağ kebabı Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7/1, 463, 483.
  • https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/resources/temp/68EA9618-BA4A-49C8-A1B5-0DC9A5BCDF36.pdf (10.02.2021).
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık. Ankara.
  • http://www.yucita.org/uploads/pop/25-26_Kasim.pdf (14.02.2021).
  • Yazıcıoğlu, İ., Işın, A., & Yalçın, E. (2019). Coğrafi İşaretli ürünlerin gastronomi turizmi kapsamında değerlendirilmesi: Akdeniz bölgesi örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 3(4), 861-871.

ERZURUM İLİNİN COĞRAFİ İŞARET (Cİ) ALMIŞ ÜRÜNLERİNİN GASTRONOMİ TURİZMİ KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 102 - 122, 31.03.2021
https://doi.org/10.32958/gastoria.891744

Öz

Sınai mülkiyet haklarından birisi olarak bilinen Coğrafi İşaret (Cİ) tescili son yıllarda önemi giderek anlaşılan ve üzerinde durulan bir konu olmaya başlamıştır. Coğrafi işaret uygulamaları, yöresel olarak da isimlendirilen bir ürünün orijinini/menşeini belirtmekle birlikte sahip olduğu karakteristik özellikleri ile benzerlerinden ayrıldığını onaylayan tescilleme veya işaretlemedir. Çalışma Erzurum ilinin Cİ potansiyelini gastronomi turizmi açısından değerlendirebilmek için nitel araştırma kapsamında literatür ve doküman incelemesine dayalı analizlerle gerçekleştirilmiştir. Erzurum ilinin gastronomi turizmi kapsamında çekicilik unsuru olarak değerlendirilebilecek coğrafi işaret tescili alan ve alabilecek ürünleri tespit edilmiştir. Ayrıca Türkiye’nin güncel coğrafi işaretli ürün durumu tablo ve grafiklerle yorumlanmıştır. Buradan hareketle Cİ tescili almış gıda ürünlerinin gastronomi turizmi kapsamında değerlendirilmesi için ilgili paydaşlara çeşitli öneriler getirilmiştir.

Kaynakça

  • Alyakut, Ö. (2016). Kültürel ürünlerde coğrafi işaretleme konusunun medyaya yansıması. Journal of International Social Research, 9(45), 675-687.
  • Albayrak, M., & Güneş, E. (2010). Traditional foods: Interaction between local and global foods in Turkey. African Journal of Business Management, 4(4), 555-561.
  • Babcock, B. A., & Clemens, R. L. (2004). Geographical indications and property rights: protecting value-added agricultural products. MATRIC Briefing Paper 04-MBP 7.
  • Bayoğlu, A. (2014). Erzurum’da lavaş (Acem ekmeği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:53, 163-186.
  • Durlu, F. Ö., Sünnetçioğlu, S., & Can, A. (2013). Sürdürülebilir gastronomi turizmi hareketliliğinde coğrafi işaretlemenin rolü. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1 (1), 13-20.
  • Işkın, M. & Genç, K. (2020). Gastronomi turizmi açısından geleneksel ürün adı tescilinin önemi: Çakallı menemeni. Akademik Gastronomi Çalışmaları, Konya Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları: 42, 267-281.
  • Kan, M., Gülçubuk, B., & Küçükçongar, M. (2012). Coğrafi işaretlerin kırsal turizmde kullanılma olanakları. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(22), 93-101.
  • Kantaroğlu, M., & Demirbaş, N. (2018). Türkiye’de coğrafi işaretli gıda ürünleri üretim potansiyelinin değerlendirilmesi. IBANESS Kongreler Serisi, 514-520.
  • Kezer Ş.T. (2013). AB ve Türkiye’de coğrafi işaretler, Uzman Gözüyle, Aylık Avrupa Birliği Bülteni, Haziran, 1(4), 9-14.
  • Kiremitçi, A.R., Turan, S., Özdemir, G., Engin, S., Altınörs. V., Songur, M. (2017). Doğu Anadolu’nun gastronomi kalesi: Erzurum mutfak kültürü. Erzurum’un turizm potansiyeline gastronomi kültürü ile katkı sağlama projesi, Erzurum Büyükşehir Belediyesi Yayınları No: 5, Zafer Medya, Erzurum.
  • Mil, B., & Denk, E. (2015). Erzurum mutfağı yöresel ürünlerin otel restoran menülerinde kullanım düzeyi: Palandöken örneği. International Journal of Social and Economic Sciences, 5(2), 01-07.
  • MTEGM. (2016). Milli Eğitim Bakanlığı Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü Yayınları, Bölgelerden Seçmeler Yöresel Türk Mutfağı Çorbalar ve Et Yemekleri, Cilt 1. Ankara.
  • Serçeoğlu, N., Boztoprak, F., & Tırak, L. (2016). Gastronomi turizmi ile şehir markalaşması ilişkisi: Atatürk üniversitesi öğrencileri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(2), 94-114.
  • Şahin, G. G., & Ünver, G. (2015). Destinasyon pazarlama aracı olarak gastronomi turizmi: İstanbul’un gastronomi turizmi potansiyeli üzerine bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2), 63-73.
  • Şengül, S. (2017). Türkiye’nin gastronomi turizmi destinasyonlarının belirlenmesi: Yerli turistler üzerine bir araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(37), 375-396.
  • Tekelioğlu, Y. (2019). Coğrafi işaretler ve Türkiye uygulamaları. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl:8, Sayı:15, 47-75.
  • Tekelioğlu, Y. (2021). Coğrafi işaretlerde gelişmeler sorunlar ve çözümler Avrupa Birliği ve Türkiye’de bal. PPT Sunumu, Yöresel Arıcılık Ürünlerinde Coğrafi İşaretleme Paneli, 27 Ocak 2021.
  • UNWTO, (2016). Second Global Report on Gastronomy Tourism. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284418701 (Erişim: 23.09.2020).
  • Üzümcü, T. P., Alyakut, Ö., & Akpulat, N. A. (2017). Coğrafi işaretleme kapsamında Kocaeli gastronomik ürünlerinin değerlendirilmesi. KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 19(28), 132-140.
  • Üzümcü, T. P., & Denk, E. (2019). Erzurum ile özdeleşmiş bir lezzet: Oltu cağ kebabı Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7/1, 463, 483.
  • https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/resources/temp/68EA9618-BA4A-49C8-A1B5-0DC9A5BCDF36.pdf (10.02.2021).
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık. Ankara.
  • http://www.yucita.org/uploads/pop/25-26_Kasim.pdf (14.02.2021).
  • Yazıcıoğlu, İ., Işın, A., & Yalçın, E. (2019). Coğrafi İşaretli ürünlerin gastronomi turizmi kapsamında değerlendirilmesi: Akdeniz bölgesi örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 3(4), 861-871.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkan Denk 0000-0002-2144-3316

Nilgün Sanalan Bilici 0000-0001-8318-7250

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 5 Mart 2021
Kabul Tarihi 25 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Denk, E., & Sanalan Bilici, N. (2021). ERZURUM İLİNİN COĞRAFİ İŞARET (Cİ) ALMIŞ ÜRÜNLERİNİN GASTRONOMİ TURİZMİ KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 5(1), 102-122. https://doi.org/10.32958/gastoria.891744