Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilim Uygulamaları Dersinin Yürütülmesine Yönelik Öğretmen Görüşleri

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 3, 97 - 112, 30.11.2019

Öz

Bu araştırmada ortaokulda Bilim Uygulamaları
dersini yürüten fen bilgisi öğretmenlerinin ilgili derse yönelik ders içeriği
ve nasıl gerçekleştirildiğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Bu amaca uygun olarak, çalışma nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni
kapsamında gerçekleştirlmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Amasya ili
merkezindeki dört farklı ortaokulda 2017-2018 eğitim-öğretim bahar yarıyılında
bilim uygulamaları dersine giren 6 fen bilgisi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmaya
katılan öğretmenlerin seçiminde 5, 6, 7 ve 8. sınıflarda bilim uygulamaları
dersine girmeleri temel ölçüt olarak belirlenmiştir. Araştırma verileri
öğretmenlerle görüşme sürecinde kullanılan yarı yapılandırılmış görüşme formu
ile alınmıştır. Verileri toplama süreci içerisinde ise çalışma grubunu
oluşturan öğretmenlerle yüz yüze görüşülmüştür. Araştırma sonucu elde edilen
ham veriler betimleyici bakış açısına göre NVıvo programı kullanılarak analiz
edilmiştir. Bu çalışmadan elde edilen bulgulara dayalı olarak, bilim
uygulamaları dersinin öğretmenler tarafından yeni karşılaşılan bir durum olduğu
ve bu dersin yeterince anlaşılamadığı gerek yardımcı bir kaynağın olmaması
gerekse öğretmenlerin sınıfların kalabalık olduğunu gerekçe göstererek farklı
etkinliklere yer vermedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonunda
ilgililere, bilim uygulamaları dersinin hedefleri ve ders kapsamında
uygulanması beklenen etkinliklerin açıklanması, dersin öğretimine yönelik
hizmet içi eğitim ya da kurlar verilmesi, derse ilişkin malzeme yetersizliğinin
giderilmesi vb. gibi gerekli öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Bozdoğan, B., Bozdoğan, A. E., & Şengül, Ü. (2014). “Bilim Uygulamaları” dersi ile ilgili öğretmen görüşlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 96-109.
  • Aydın Günbatar, S. (2019). Fenomenolojik araştırma (Olgu bilim) yöntemi. İçinden H. Özmen & O. Karamustafaoğlu (Eds), Eğitimde Araştırma Yöntemleri (s. 293-316), Ankara: Pegem Akademi.
  • Çavuş, R., & Kaplan, A. Ö. (2013, Eylül). Fen bilimleri öğretmenlerinin ortaokul 5. sınıf bilim uygulamaları dersine yönelik görüşleri. 22. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan sözlü bildiri, Eskişehir, Türkiye.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (8. Basım). Trabzon: Ofset Matbaacılık.
  • Coşkun, Ü. (2016). Seçmeli Bilim uygulamaları dersinin öğrencilerin fen okuryazarlığı fene yönelik tutumlarına etkisi ve öğretmenlerin ders hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Ünivrsitesi, Ankara.
  • Eke, C. (2013). Elective course “science applications” the importance of teaching science. Journal of Research in Education and Teaching, 2(2), 182-188.
  • Kapucu, M. S. (2016). Bilim uygulamaları dersi öğretim programının öğretmenlerin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 26-46.
  • Karagözoğlu, N. (2015). Ortaokul 5. sınıflarda tercih edilen seçmeli dersler ve tercih nedenlerinin öğrenci ve veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(1), 69-94.
  • Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitimde alternatif değerlendirme yaklaşımları. Ankara: Yeryüzü Yayınevi
  • MEB (2018). Bilim uygulamaları dersi öğretim programı (ortaokullar ve imam hatip ortaokulu 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Müdürlüğü.
  • MEB (2013). Ortaokullar ve imam hatip ortaokulu bilim uygulamaları dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2012). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu bilim uygulamaları dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Şahin, Ç., & Koç, T. (2016). Bilim uygulamaları dersi hakkında öğrenci ve öğretmen görüşleri. Online Fen Eğitimi Dergisi, 1(1) 1-16.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Basım) Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2011). Göreve yeni başlayan özel dershane öğretmenlerinin kurumlarındaki çalışma koşullarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 635-650.
Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 3, 97 - 112, 30.11.2019

Öz

Kaynakça

  • Bozdoğan, B., Bozdoğan, A. E., & Şengül, Ü. (2014). “Bilim Uygulamaları” dersi ile ilgili öğretmen görüşlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 96-109.
  • Aydın Günbatar, S. (2019). Fenomenolojik araştırma (Olgu bilim) yöntemi. İçinden H. Özmen & O. Karamustafaoğlu (Eds), Eğitimde Araştırma Yöntemleri (s. 293-316), Ankara: Pegem Akademi.
  • Çavuş, R., & Kaplan, A. Ö. (2013, Eylül). Fen bilimleri öğretmenlerinin ortaokul 5. sınıf bilim uygulamaları dersine yönelik görüşleri. 22. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan sözlü bildiri, Eskişehir, Türkiye.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (8. Basım). Trabzon: Ofset Matbaacılık.
  • Coşkun, Ü. (2016). Seçmeli Bilim uygulamaları dersinin öğrencilerin fen okuryazarlığı fene yönelik tutumlarına etkisi ve öğretmenlerin ders hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Ünivrsitesi, Ankara.
  • Eke, C. (2013). Elective course “science applications” the importance of teaching science. Journal of Research in Education and Teaching, 2(2), 182-188.
  • Kapucu, M. S. (2016). Bilim uygulamaları dersi öğretim programının öğretmenlerin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 26-46.
  • Karagözoğlu, N. (2015). Ortaokul 5. sınıflarda tercih edilen seçmeli dersler ve tercih nedenlerinin öğrenci ve veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(1), 69-94.
  • Korkmaz, H. (2004). Fen ve teknoloji eğitimde alternatif değerlendirme yaklaşımları. Ankara: Yeryüzü Yayınevi
  • MEB (2018). Bilim uygulamaları dersi öğretim programı (ortaokullar ve imam hatip ortaokulu 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Müdürlüğü.
  • MEB (2013). Ortaokullar ve imam hatip ortaokulu bilim uygulamaları dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB (2012). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu bilim uygulamaları dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Şahin, Ç., & Koç, T. (2016). Bilim uygulamaları dersi hakkında öğrenci ve öğretmen görüşleri. Online Fen Eğitimi Dergisi, 1(1) 1-16.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Basım) Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yılmaz, K., & Altınkurt, Y. (2011). Göreve yeni başlayan özel dershane öğretmenlerinin kurumlarındaki çalışma koşullarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 635-650.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Eğitim Bilimleri ve Alan Eğitimi Çalışmaları
Yazarlar

Orhan Karamustafaoğlu 0000-0002-2542-0998

Necla Özduran Bu kişi benim 0000-0002-8585-048X

Hale Erden 0000-0003-4177-6203

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2019
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2019
Kabul Tarihi 26 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karamustafaoğlu, O., Özduran, N., & Erden, H. (2019). Bilim Uygulamaları Dersinin Yürütülmesine Yönelik Öğretmen Görüşleri. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 97-112.