Okulların amaçlarına
ulaşabilmesi, okul yöneticilerinin kendilerine verilen görevleri yerine
getirebilmelerini sağlayacak yönetsel davranışları sergilemelerine bağlıdır.
Ancak teknolojide yaşanan gelişmeler, okul yöneticilerinin yönetsel
davranışları sergilemelerini kolaylaştırmanın yanı sıra bu davranışları
engelleyebilecek sanal kaytarma davranışlarına da neden olabilmektedir. Bu
araştırmada, okul yöneticilerinin yönetsel davranışları ve sanal kaytarma
davranışlarını gösterme düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi
amaçlamıştır. İlişkisel tarama modelinde yürütülen araştırmanın örneklemini,
Denizli ili Tavas ilçesinde görev yapan 41 okul müdürü ve 433 öğretmen
oluşturmuştur. Sanal Kaytarma Ölçeği ve Uluslararası Öğretme ve Öğrenme
Araştırmasında (TALIS) geliştirilen
Yönetsel Davranışlar Ölçeği ile toplanan verilerin analizinde, normal dağılım
göstermesi nedeniyle parametrik test kullanılmıştır. Ancak grup
karşılaştırmalarında eleman sayısının 30’un altında olduğu durumlarda
nonparametrik testler kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde,
okul yöneticilerinin öğretmenlerin algılarına kıyasla daha fazla yönetsel
davranışları sergilediklerini düşündükleri ve okul yöneticilerinin “çok az”
düzeyde sanal kaytarma davranışlarında bulundukları sonucuna ulaşılmıştır.
Ayrıca, hem okul yöneticisi hem de öğretmen algılarına göre okul
yöneticilerinin, yönetimsel liderlik davranışlarını, öğretimsel liderlik
davranışlarına göre daha fazla sergiledikleri ortaya çıkmıştır. Okul
yöneticilerinin yönetsel ve sanal kaytarma davranışlarına ilişkin algıları
farklı değişkenler açısından farklılık göstermezken, öğretmen algılarının
öğretmenlerin görev yaptıkları okul türüne göre farklılaştığı görülmüştür. Son
olarak, öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin yönetsel davranışları
sergileme düzeyleri ile sanal kaytarma davranışları gösterme düzeyleri arasında
herhangi bir ilişkinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 20 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences