Hızlı
etkileşim günümüzde sosyal medyanın sahip olduğu en önemli özelliklerinden
biridir. İşletmelerin reklam faaliyetlerinde sosyal medya, diğer pazarlama
kanallarına göre daha fazla kişiye ulaşabilme imkanı sağlamaktadır. Ancak dünya
genelinde sosyal medya platformlarının sayısı gün geçtikçe artmakta ve bu
platformlardaki tüketici eğilimi değişiklik göstermektedir. İşletmeler
tarafından yatırım yapılacak olan reklam faaliyetine yönelik sosyal medya
platformunun belirlenmesi bir çok kriterli karar verme problemidir. Sosyal
medya platformu seçim problemleri çok sayıda ve çoğu zaman birbiriyle çelişen
kriterler içeren karmaşık problemlerdir. Bu araştırmada Türkiye’de
telekomünikasyon sektöründe öncü bir işletmenin sosyal medya platformlarının
seçiminde önem arz eden kriterlerin ve etki düzeylerinin belirlenmesi ve
ağırlıklarının hesaplanması amaçlanmaktadır. Ağırlıkların hesaplanmasında
Bulanık DEMATEL yönteminden, durulaştırma aşamasında ise CFCS yönteminden
faydalanılmıştır. Araştırma kapsamında görünüm ve algı, içerik, maliyet, üye
profili, izlenim oranı ve teknik destek olmak üzere 6 kriter belirlenmiştir.
Analiz sonuçlarına göre izlenme oranı (0,185),
görünüm ve algı (0,181) ve üye profili (0,170) kriterleri sosyal medya
platformu seçiminde en fazla ağırlığa sahip ilk üç kriter olarak karşımıza
çıkmıştır. E+F değeri kriterlerin göreli önemini ifade
etmektedir. E-F değerleri
pozitif olan izlenme oranı, görünüm ve algı ve üye profili kriterleri diğer
kriterleri etkileyen grupta yer almaktadır. Dolayısıyla bu kriterlerin, diğer
kriterler üzerinde en çok etkiye sahip olduklarını söylenebilir. E-F değerleri
negatif olan maliyet, içerik ve teknik destek kriterleri ise etkilenen grupta
yer almaktadır. Etkilenen kriterler incelendiğinde ise E-F değeri en küçük olan maliyet kriterinin sosyal
medya platform seçiminde diğer kriterlerden en çok etkilenen kriter olduğu
görülmektedir. Bu çalışma genel olarak dijital pazarlama kanallarının seçimine,
kriter ağırlıklarının ve kriterlerin etki düzeylerinin belirlenmesine yönelik
yapılacak araştırmalara farklı bir bakış açısı kazandıracaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 18 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences