Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Düzeyi Yüksek Suriyelilerin Sosyo-Ekonomik ve Kültürel Sorunlarının Toplumsal Kabul ve Uyum Açısından Değerlendirilmesi: Kayseri Örneği

Yıl 2022, , 346 - 373, 02.08.2022
https://doi.org/10.21733/ibad.995020

Öz

Bu çalışmanın amacı geçici korumanın eğitim düzeyi yüksek Suriyeliler için anlamını, onların göç sürecini nasıl deneyimlediklerini ve bu süreçte yaşadıkları sorunları anlamaktır. Savaş nedeniyle Türkiye’ye göç etmek zorunda kalan Suriyeliler kendi içlerinde farklı dil, din, etnik kimlik, inanç ve kültüre sahip olmalarıyla birlikte farklı eğitim düzeyi, mesleki donanım ve becerilere sahiplerdir. Bu bağlamda eğitim düzeyi yüksek Suriyelilerin farklı ihtiyaç ve beklentilere sahip, göç sürecini farklı deneyimleyen bir grup olduğu ifade edilebilir. Göç sürecinde eğitim durumu ve çeşitli mesleki becerilerin göç edilen ülkeye aktarılması kaynak ülke ve hedef ülke arasındaki siyasi ilişkiler ve göç edilen ülke politikaları ile bağlantılıdır. Birçok göçmen aldıkları eğitim ve mesleki donanımlarından farklı olarak genellikle emek yoğun ve düşük ücretli işlerde çalışmak zorunda kalmaktadırlar. Bu anlamda Türkiye’ye göç etmek zorunda kalan eğitim düzeyi yüksek Suriyelilerin yaşadıkları sorunları anlamanın, hem farklı kültürlerle birlikte yaşama pratiği açısından hem de gelecekte eğitim düzeyi yüksek Suriyelilerle ilgili göç alanında yapılabilecek çalışmalar için literatüre katkı sağlaması açısından önemli olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Binggeli, S., Dietz, J., & Krings, F. (2013). Immigrants: A Forgotten Minority. Industrial and Organizational Psychology-Perspectives on Science and Practice, 6(1), 107–113.
  • Dedeoğlu, S., & Gökmen, Ç. E. (2011). Göç ve Sosyal Dışlanma: Türkiye’de Yabancı Göçmen Kadınlar. Efil Yayınevi.
  • Dietz, J., Joshi, C., Esses, V. M., Hamilton, L. K., & Gabarrot, F. (2015). The Skill Paradox: Explaining and Reducing Employment Discrimination Against Skilled Immigrants. International Journal of Human Resource Management, 26(10), 1318–1334. https://doi.org/10.1080/09585192.2014.990398
  • Erder, S. (2006). Refah Toplumunda Getto. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Erder, S. (2017). Suriye Göçü ve Sonrası. Içinde Sosyal Hizmetlerde Güncel Tartışmalar (Şahin-Taşğ, ss. 111–118). Nika Yayınevi.
  • Erdoğan, M. M. (2015). Toplumsal Kabul ve Uyum. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Erdoğan, M. M. (2018). Suriyeliler Barometresi. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Faist, T. (2003). Uluslararası Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar. Bağlam Yayıncılık. GİGM. (2020). Geçici Koruma Sağlanan Suriyeliler. https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
  • Hall, E. T. (1976). Beyond Culture. Anchor Books.
  • İçduygu, A., Erder, S., & Gençkaya, Ö. F. (2014). Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-Devlet Oluşumundan Ulus-Ötesi Dönüşümlere. MİRekoç- Koç Üniversitesi Göç Araştırmaları Merkezi.
  • Jamil, H., Fakhoury, M., Yamin, J. B., Arnetz, J. E., & Arnetz, B. B. (2016). Determinants of Employment Among Well-Educated Refugees Before and After the 2007 U.S. Economic Recession. Lettters in Health & Biological Sciences, 1(1), 12–17. https://doi.org/10.15436/2475-6245.16.004
  • Koyuncu, A. (2014). Kentin Yeni Misafirleri Suriyeliler. Çizgi Kitabevi.
  • Kümbetoğlu, B. (2015). Göç Çalışmalarında “Nasıl” Sorusu. Içinde S. G. Ihlamur-Öner & N. A. Şirin Öner (Ed.), Küreselleşme Çağında Göç Kavramlar- Tartışmalar (ss. 49–85). İletişim Yayınları.
  • Majerski, M. M. (2019). The Earnings of Immigrant and Native-Born Men in Canada: The Role of Social Networks and Social Capital. Sociological Quarterly, 60(2), 314–336. https://doi.org/10.1080/00380253.2018.1526054
  • Mattoo, A., Neagu, I. C., & Özden, Ç. (2008). Brain Waste? Educated Immigrants in the US Labor Market. Journal of Development Economics, 87(2), 255–269. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2007.05.001
  • Mills, C. W. (2007). Toplumbilimsel Düşün. Der Yayınları.
  • Orhan, O. (2014). Suriye’ye Komşu Ülkelerde Suriyeli Mültecilerin Durumu: Bulgular, Sonuçlar ve Öneriler. Ortadoğu Stratejik Araştırmalar Merkezi (ORSAM).
  • Özer, Y. (2015). Göçmenlere Yönelik Yabancı Düşmanlığı Türkiye için Tehlike Olabilir Mi? Suriyeli Göçmenler Üzerinden Bir Değerlendirme. Sosyoloji Divanı, 6, 177–192.
  • Polat, F., & Kaya, E. (2017). Bir Ötekileştirme Pratiği: Türkiye’de Yaşayan Suriyelilere Yönelik Tutumlar. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitütsü e-Dergi, 1(1), 38–48.
  • Şimşek, D. (2017). Göç Politikaları ve “İnsan Güvenliği”: Türkiye’deki Suriyeliler örneği. Toplum ve Bilim, 140, 6–10.
  • Steinmann, J. P. (2019). The Paradox of Integration: Why do Higher Educated New Immigrants Perceive More Discrimination in Germany? Journal of Ethnic and Migration Studies, 45(9), 1377–1400. https://doi.org/10.1080/1369183X.2018.1480359
  • Üstündağ, N. M. (2019). Zorunlu Göçte Nitelikli Olmak: Eğitimli Suriyeli Göçmenlerin İstanbul Emek Piyasasındaki Deneyimleri. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası İlişkiler Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Wallerstein, I. (2000). Bildiğimiz Dünyanın Sonu Yirmi Birinci Yüzyılın Sosyal Bilimi. Metis Yayınları.

Evaluation of Socio-Economic and Cultural Problems of Highly Educated Syrians in terms of Social Acceptance and Adaptation: The Case of Kayseri

Yıl 2022, , 346 - 373, 02.08.2022
https://doi.org/10.21733/ibad.995020

Öz

The aim of this study is to understand the meaning of temporary protection for highly educated Syrians, how they experience the migration process and the problems they face in this process. Syrians who had to immigrate to Turkey due to the war have different language, religion, ethnic identity, belief and culture, as well as different education levels, professional equipment and skills. In this context, it can be stated that Syrians with a high level of education are a group with different needs and expectations and experience the migration process differently. In the migration process, the transfer of educational status and various professional skills to the country of origin is related to the political relations between the source country and the destination country, and the policies of the emigrated country. Many immigrants generally have to work in labor-intensive and low-paid jobs, unlike the education and professional qualifications they receive. In this sense, it is thought that understanding the problems experienced by the highly educated Syrians who had to migrate to Turkey is important both in terms of the practice of living together with different cultures and in terms of contributing to the literature for the studies that can be done in the field of migration regarding the Syrians with high education levels in the future.

Kaynakça

  • Binggeli, S., Dietz, J., & Krings, F. (2013). Immigrants: A Forgotten Minority. Industrial and Organizational Psychology-Perspectives on Science and Practice, 6(1), 107–113.
  • Dedeoğlu, S., & Gökmen, Ç. E. (2011). Göç ve Sosyal Dışlanma: Türkiye’de Yabancı Göçmen Kadınlar. Efil Yayınevi.
  • Dietz, J., Joshi, C., Esses, V. M., Hamilton, L. K., & Gabarrot, F. (2015). The Skill Paradox: Explaining and Reducing Employment Discrimination Against Skilled Immigrants. International Journal of Human Resource Management, 26(10), 1318–1334. https://doi.org/10.1080/09585192.2014.990398
  • Erder, S. (2006). Refah Toplumunda Getto. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Erder, S. (2017). Suriye Göçü ve Sonrası. Içinde Sosyal Hizmetlerde Güncel Tartışmalar (Şahin-Taşğ, ss. 111–118). Nika Yayınevi.
  • Erdoğan, M. M. (2015). Toplumsal Kabul ve Uyum. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Erdoğan, M. M. (2018). Suriyeliler Barometresi. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Faist, T. (2003). Uluslararası Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar. Bağlam Yayıncılık. GİGM. (2020). Geçici Koruma Sağlanan Suriyeliler. https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
  • Hall, E. T. (1976). Beyond Culture. Anchor Books.
  • İçduygu, A., Erder, S., & Gençkaya, Ö. F. (2014). Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-Devlet Oluşumundan Ulus-Ötesi Dönüşümlere. MİRekoç- Koç Üniversitesi Göç Araştırmaları Merkezi.
  • Jamil, H., Fakhoury, M., Yamin, J. B., Arnetz, J. E., & Arnetz, B. B. (2016). Determinants of Employment Among Well-Educated Refugees Before and After the 2007 U.S. Economic Recession. Lettters in Health & Biological Sciences, 1(1), 12–17. https://doi.org/10.15436/2475-6245.16.004
  • Koyuncu, A. (2014). Kentin Yeni Misafirleri Suriyeliler. Çizgi Kitabevi.
  • Kümbetoğlu, B. (2015). Göç Çalışmalarında “Nasıl” Sorusu. Içinde S. G. Ihlamur-Öner & N. A. Şirin Öner (Ed.), Küreselleşme Çağında Göç Kavramlar- Tartışmalar (ss. 49–85). İletişim Yayınları.
  • Majerski, M. M. (2019). The Earnings of Immigrant and Native-Born Men in Canada: The Role of Social Networks and Social Capital. Sociological Quarterly, 60(2), 314–336. https://doi.org/10.1080/00380253.2018.1526054
  • Mattoo, A., Neagu, I. C., & Özden, Ç. (2008). Brain Waste? Educated Immigrants in the US Labor Market. Journal of Development Economics, 87(2), 255–269. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2007.05.001
  • Mills, C. W. (2007). Toplumbilimsel Düşün. Der Yayınları.
  • Orhan, O. (2014). Suriye’ye Komşu Ülkelerde Suriyeli Mültecilerin Durumu: Bulgular, Sonuçlar ve Öneriler. Ortadoğu Stratejik Araştırmalar Merkezi (ORSAM).
  • Özer, Y. (2015). Göçmenlere Yönelik Yabancı Düşmanlığı Türkiye için Tehlike Olabilir Mi? Suriyeli Göçmenler Üzerinden Bir Değerlendirme. Sosyoloji Divanı, 6, 177–192.
  • Polat, F., & Kaya, E. (2017). Bir Ötekileştirme Pratiği: Türkiye’de Yaşayan Suriyelilere Yönelik Tutumlar. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitütsü e-Dergi, 1(1), 38–48.
  • Şimşek, D. (2017). Göç Politikaları ve “İnsan Güvenliği”: Türkiye’deki Suriyeliler örneği. Toplum ve Bilim, 140, 6–10.
  • Steinmann, J. P. (2019). The Paradox of Integration: Why do Higher Educated New Immigrants Perceive More Discrimination in Germany? Journal of Ethnic and Migration Studies, 45(9), 1377–1400. https://doi.org/10.1080/1369183X.2018.1480359
  • Üstündağ, N. M. (2019). Zorunlu Göçte Nitelikli Olmak: Eğitimli Suriyeli Göçmenlerin İstanbul Emek Piyasasındaki Deneyimleri. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası İlişkiler Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Wallerstein, I. (2000). Bildiğimiz Dünyanın Sonu Yirmi Birinci Yüzyılın Sosyal Bilimi. Metis Yayınları.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Pelin Şatıroğlu Güldalı 0000-0002-6675-7204

Zehni Özmen 0000-0003-4587-8987

Yayımlanma Tarihi 2 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 3 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Şatıroğlu Güldalı, P., & Özmen, Z. (2022). Eğitim Düzeyi Yüksek Suriyelilerin Sosyo-Ekonomik ve Kültürel Sorunlarının Toplumsal Kabul ve Uyum Açısından Değerlendirilmesi: Kayseri Örneği. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(12), 346-373. https://doi.org/10.21733/ibad.995020

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386