Sabit perdeli ve batı klasik müziğindeki
tampere ses sistemine göre tasarlanmış olan çalgılar ile koma (mikrotonal)
perdelerin seslendirilememesi nedeniyle çoğu Türk müziği eseri doğru bir
entonasyonda çalınamamaktadır. Bu araştırmada; batı müziği çalgılarından biri
olan flüt için bahsi geçen perde sorununun çözümüne katkı sağlanması
amaçlanmıştır. Türk müziği ses sistemindeki mikrotonal perdelerin flüt ile
nasıl seslendirilebileceğinin belirlenmesi için flütist ve eğitimci Robert
Dick’in geliştirmiş olduğu mikrotonal icra tekniklerinden yararlanılmıştır.
Türk müziği ses sisteminde kuram ve uygulamada farklılıklar olmasından dolayı,
flütte uygun olan mikrotonal tekniğin belirlenmesi için daha önceden çeşitli
icralar üzerinde yapılmış olan perde analizi araştırmalarının sonuçlarından
yararlanılmıştır.
Most Turkish music cannot be played in the right intonation due to
the fact that the instruments with the fixed pitch and the tampered sound
system in western classical music cannot be played with coma (microtonal)
pitches. In this research, it is aimed to contribute to the solution of the
pitch problem mentioned for the flute which is one of the western music
instruments. Microtonal performance techniques, developed by flutist and
instructor Robert Dick, were used to determine how the microtonal pitch in the
Turkish music sound system can be performed with flute. Due to the differences
in the theory and practice of Turkish music sound system, the results of the
pitch analysis studies performed on various performances were utilized to
determine the microtonal technique which is suitable for the flute.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 5 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Ekim 2019 Özel Sayısı |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences