The
education system in the world has reunited a multi-faceted structure with the
development of communication and transportation tools. It is seen that people
who want to complete and develop their education go to different countries for
this purpose. Especially in recent years, this number has increased and many
foreign students have been educated in many different countries. Giresun
University is one of the universities that has many foreign students and
accepts students from abroad for educational purposes. It is known that there
are a significant number of students who came to the University for the purpose
of education in the field of tourism. The opinions of these foreign students
about the tourism education that they received at Giresun University will provide
a general information about the current education and will enable the
determination of the education status. The main purpose of the research is to
determine how tourism education is perceived by foreign students and to
identify deficiencies in tourism education. In this way, it will be possible to
make improvements to the perception of tourism education for foreign students.
In the research, word association test method was used to determine of student
perceptions. It was determined that there were 65 students studying tourism at
Giresun University and a questionnaire was applied to all students for word
association test. As a result of the analysis, it was determined that the
concepts of school, work and profession were the most repeated words. It has
been determined that the awareness level of foreign students' perception of
tourism education is sufficient.
Tourism Tourism Education Foreign Students Word Association test
tamamlamak
ve geliştirmek isteyen insanların farklı ülkelere bu amaçla gittikleri
görülmektedir. Özellikle son yıllarda bu sayının arttığı ve çok sayıda yabancı
öğrencinin birçok farklı ülkede eğitim aldığı belirlenmiştir. Giresun
Üniversitesi de çok sayıda yabancı öğrencisi olan ve yabancı ülkelerden eğitim
amaçlı olarak öğrenci kabul eden üniversitelerden biridir. Üniversite de turizm
alanında eğitim alma amaçlı olarak gelmiş olan öğrencilerin önemli sayıda
olduğu bilinmektedir. Bu yabancı öğrencilerin Giresun Üniversitesinde aldıkları
turizm eğitimi hakkındaki görüşleri hem mevcut eğitim hakkında genel bir bilgi
sunacak hem de eğitimin durumu ile ilgili tespitlerde bulunulmasını
sağlayacaktır. Araştırmanın temel amacı, üniversitelerde verilen turizm
eğitiminin yabancı öğrenciler tarafından nasıl algılandığının belirlenmesi ve
turizm eğitimi ile ilgili olarak eksikliklerin tespit edilmesidir. Bu şekilde,
yabancı öğrencileri için turizm eğitimi algılamalarına yönelik olarak
iyileştirmeler yapılması da mümkün olacaktır. Araştırma da öğrenci
algılamalarının belirlenmesinde kelime ilişkilendirme testi yöntemi
kullanılmıştır. Giresun Üniversitesinde eğitim alan 65 öğrenci bulunduğu
belirlenmiş ve tüm öğrencilere kelime ilişkilendirme testine yönelik olarak
anket uygulanmıştır. Analizler sonucunda okul, iş ve meslek kavramlarının en
çok tekrar edilen kelimeler olduğu belirlenmiştir. Yabancı öğrencilerin turizm
eğitimi algılarının bilinç düzeylerinin yeterli düzeyde olduğu tespit
edilmiştir.
Turizm Turizm Eğitimi Yabancı Öğrenciler Kelime İlişkilendirme Testi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 6 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Kış |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences