Ekran kullanımının sosyal beceriler üzerindeki olumsuz etkilerinin artması nedeniyle, bu çalışmanın amacı, 4-11 yaş arası çocukların ekran bağımlılıkları ile sosyal becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemini, uygun örnekleme yöntemiyle seçilen 408 çocuk (201 kız, 207 erkek) oluşturmaktadır. Örneklemin yaş ortalaması 7,73'tür. Veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Problemli Medya Kullanım Ölçeği ve Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. İki grup arasındaki farkı incelemek amacıyla t-testi, çoklu grup analizlerinde ise ANOVA testi kullanılmıştır. Ölçekler arasındaki ilişkiyi değerlendirmek için Pearson Korelasyon testi yapılmıştır. Bağımsız değişkenlerin bağımlı değişken üzerindeki etkisini görmek amacıyla çoklu doğrusal regresyon analizi uygulanmıştır. İstatistiksel anlamlılık değeri p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Analizler sonucunda, erkek çocuklarının ekran bağımlılık düzeylerinin, kız çocuklarının ekran bağımlılık düzeylerinden daha yüksek olduğu bulunmuştur. Sosyal beceri düzeyleri açısından ise, kız çocuklarının sosyal beceri düzeylerinin erkek çocuklarının sosyal beceri düzeylerinden daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ekran bağımlılığı ile sosyal beceriler arasında anlamlı derecede negatif yönlü bir ilişki gözlemlenmiştir.
Due to the increasing negative effects of screen usage on social skills, the aim of this study is to examine the relationship between screen addiction and social skills in children aged 4-11 years. The sample of the study consists of 408 children (201 girls, 207 boys) selected through convenience sampling. The average age of the sample is 7.73 years. Data collection tools included the Demographic Information Form, Problematic Media Use Scale, and Social Skills Assessment Scale. A t-test was used to examine differences between two groups, while ANOVA was utilized for multiple group analyses. The Pearson Correlation test was conducted to assess relationships between scales. Multiple Linear Regression was used to evaluate the effects of independent variables on the dependent variable. A significance level of p<0.05 was considered. The analysis revealed that the level of screen addiction was higher in boys compared to girls. Conversely, girls demonstrated higher levels of social skills than boys. A significant negative relationship was observed between screen addiction and social skills.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gençlik Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 12 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 18 |
Makaleler, Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY) lisansı altındadır. Makalede kullandıkları materyaller için gerekli izinlerin alınması yazarların sorumluluğundadır. Makalelerin bilimsel ve hukuki mesuliyeti yazarlarına aittir.