Bu araştırmada, fen
bilgisi öğretmen adaylarının “proje” kavramına ilişkin algılarını metaforlar
aracılığıyla belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemi
desenlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
2018-2019 eğitim öğretim döneminde bir devlet üniversitesinde 1. 2. 3. ve 4.
sınıfta öğrenim gören 196 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler,
öğretmen adaylarının “Proje …gibidir. Çünkü…” ifadelerine verdikleri cevaplara
göre toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. İçerik analizi sonucu elde edilen metaforlar
kategoriler şeklinde ifade edilmiştir. Bu kapsamda toplam on kavramsal kategori
oluşturulmuştur. Bu kategoriler; “Üreten ve yol gösteren”, “Çaba gösterme”,
“Hayatı kolaylaştırma”, “Çözüm üretme”, “Süreç”, “Tasarım”, “Mutluluk kaynağı”,
“Öğrenmeye yardımcı”, “Gereksiz/faydasız”, ve “İhtiyaç” şeklindedir. Öğretmen
adaylarının proje kavramına yönelik ürettikleri metaforların en çok “Süreç”
(%23.46) kavramsal kategorisi altında yer aldığı tespit edilmiştir. Bu kategori
altında yer alan metaforlar incelendiğinde öğretmen adaylarının, projenin belli
bir süreç içerdiğini ve bu süreç iyi yönetildiğinde bir çok fayda sağladığını
metafor formunun gerekçe kısmında ifade ettikleri görülmüştür. Bununla birlikte
1. ve 2. sınıf öğretmen adayları “Süreç”, 3. sınıf öğretmen adayları “Çaba
gösterme” ve 4. sınıf öğretmen adayları ise “Üreten ve yol gösteren” kategorisi
altında daha çok metafor üretmişlerdir. Buradan hareketle fen bilgisi öğretmen
adaylarının proje ve proje çalışmalarına yönelik olarak olumlu bir algıya sahip
oldukları söylenebilir. Elde edilen bu sonuçlara yönelik gerekli önerilerde
bulunulmuştur.
In this study, it was aimed to determine the
perceptions of preservice science teachers concerning the concept of “project”
via metaphors. The study was conducted using phenomenology design, which is
among qualitative research methods. The sample group consisted of 196
preservice science teachers receiving education in the 1st, 2nd,
3rd, and 4th grades at a public university in the
academic year of 2018-2019. The data were collected according to the responses
of the preservice teachers to the statements, “The project is like … Because…”.
The content analysis was used in the analysis of the data. The metaphors
obtained as a result of the content analysis were expressed under categories.
In this context, a total of ten conceptual categories were formed. The
categories were as follows; “Productive and guiding”, “Endeavoring”, “Making
life easier”, “Generating a solution”, “Process”, “Design”, “Source of
happiness”, “Aiding in learning”, “Unnecessary/useless” and “Need”. It was
determined that metaphors produced by the preservice teachers concerning the
concept of project were mostly included under the conceptual category of
“Process” (23.46%). When examining the metaphors under this category, it was
seen that in the reason part of the metaphor form, the preservice teachers
stated that the project contained a certain process and the process would gain
a lot of benefits when managed well. In addition, while the 1st and
2nd -year preservice teachers produced metaphors mostly under the
category of “Process”; the 3rd year preservice teachers under the
category of “endeavoring” and the 4th year preservice teachers under
the category of “Productive and guiding”. From this point of view, it is
possible to state that preservice science teachers have a positive perception
concerning project and project studies.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 3 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.