Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Zekâ Oyunlarının 6. Sınıf Öğrencilerinin Yaratıcı Düşünme Becerilerine Etkileri

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 20, 751 - 776, 21.12.2022
https://doi.org/10.18009/jcer.1187953

Öz

Bu araştırmanın amacı ortaokul 6. sınıf düzeyinde uygulanan zekâ oyunlarının öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerine etkisini incelemektir. Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim yılı güz yarıyılında bir devlet okulunda 6. sınıf düzeyinde ve 2 farklı şubede öğrenim gören toplam 70 öğrenci ile sürdürülmüştür. Öğrencilere 16 hafta boyunca 32 adet akıl ve zekâ oyunu eğitimi verilmiş ve zekâ oyunlarının öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerine etkileri araştırılmıştır. Çalışmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak; Torrance Yaratıcı Düşünme Testi (TYDT) Sözel-Şekilsel Form-A kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 25.0 paket programı kullanılmıştır. t-testinin varsayımları test edildikten sonra normal dağılıma sahip kontrol ve deney gruplarının ön testlerinin ve son testlerinin analizi için eşleştirilmiş gruplar t-testi ve bağımsız gruplar t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgulara göre son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur.

Destekleyen Kurum

Bayburt Üniversitesi BAP koordinatörlüğü

Proje Numarası

2018/69003-04

Teşekkür

Bu çalışma birinci yazarın yüksek lisans tezinin bir bölümünden üretilmiştir ve 2018/69003-04 kodlu Bayburt Üniversitesi BAP koordinatörlüğü tarafından desteklenmiş olup 2019 yılında tamamlanmıştır. Desteklerinden ötürü Bayburt Üniversitesi BAP koordinatörlüğüne teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2012). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Aish, D. (2014). Teachers’ beliefs about creativity in the elementary classroom. Pepperdine University Graduate School of Education and Psychology.
  • Altunay, D. (2004). Oyunla desteklenmiş matematik öğretiminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi. (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akbaş, O., & Baki , N. (2015). Zekâ oyunları dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. I. Uluslararası Türk Dünyası Çocuk Oyun ve Oyuncakları Kurultayı Tam Bildiri Kitabı, (s. 32-42).
  • Aslan, E. (2001). Torrance yaratıcı düşünme testinin Türkçe versiyonu. Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 19-40.
  • Ayob, A., Hussain, A., & Majid, R. (2013). A review of research on creative teachers in higher education. International Education Sciences, 6(6), 8-14.
  • Aytekin, H. (2001). Okul öncesi eğitim programları içinde oyunun çocuğun gelişimine olan etkileri. (Yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni, spss uygulamaları ve yorum. (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Davaslıgil, Ü. (1989). Yaratıcılık ve oyun. Eğitim ve Bilim, 13(71), 24-32.
  • Davis, G. (2004). Creating is forever. Dubuque: IA: Kendall/Hunt.
  • Demirel, T. (2015). Zekâ oyunlarının türkçe ve matematik derslerinde kullanılmasının ortaokul öğrencileri üzerindeki bilişsel ve duyuşsal etkilerinin değerlendirilmesi. (Doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Dempsey, J., Haynes, L., Lucassen, B., & Casey, M. (2002). Fourty simple computer games and what they could mean educators. Simulation and Gaming, 33(2), 157-168.
  • Doğan, N. (2015). Yaratıcı düşünme. Ö. Demirel içinde, Eğitimde yeni yönelimler (6. baskı) (s. 167-199). Pegem Akademi.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ellis, H., & Hunt, R. (1993). Fundementals of cognitive psychology (5th ed.). Madison, WI, England: Brown & Benchmark/Wm. C. Brown Publ.
  • Emir, S., Ateş, S., Aydın, F., Bahar, M., Durmuş, S., Polat , M., & Yaman, H. (2004). Öğretmen adaylarının yaratıcılık düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(9), 105-112.
  • Fisher, R. (2004). Creativity across the curriculum. Britain: David Fulton.
  • Guilford, J. (1950). Creavity. American Psychologist, 5, 444-454.
  • Howard-Jones, P. (2009). Neuroscience, learning and technology. Deep Learning Project, 14-19.
  • Jeffrey, B. (2006). Creative teaching and learning: Towards a common discourse and practice. Cambridge Journal of Education, 36(3), 399–414.
  • Karataş-Öztürk, S. (2007). Yaratıcı düşünmeye dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Keleşoğlu, S. (2017). Öğretmen eğitiminde yaratıcı düşünme ve inovasyon eğitim programının tasarımı, denenmesi ve değerlendirilmesi. (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Lin, C. P., Shao, Y. J., Wong, L. H., Li Y. J. & Niramitranon, J. (2011). The impact of using synchronous collaborative virtual tangram in children’s geometric. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 10(2), 250-258.
  • Marangoz, D. (2018). Mekanik zekâ oyunlarının ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin zihinsel beceri düzeylerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu zekâ oyunları dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Memduhoğlu, H., Uçar , R., & Uçar , İ. (2017). Örnek uygulamalarla eğitimde yaratıcılık: yaratıcı okul, yaratıcı öğretmen. Ankara: Pegem Akademi.
  • Olkun, S., & Toluk Uçar, Z. (2014). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Erek Ofset.
  • Robinson, K. (2008). Yaratıcılık aklın sınırlarını aşmak. (Çeviren: N. Koldaş). İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • San, İ. (2008). Yaratıcılıkta temel kuramlar okul öncesinde yaratıcılık ve drama eğitimi (s. 1-15), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Sawyer, B. (2004). Enhancing simulations, models and their impact using interactive game design and development practices and technology. Available: http://www.foresightandgovernance.org/images/seriousgames.pdf
  • Songur, A. (2006). Harfli ifadeler ve denklemler konusunun oyun ve bulmacalarla öğrenilmesinin öğrencilerin matematik başarı düzeylerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Spencer, K. T. (2008). Preservice elementary teacher’s two-dimensional visualization and attitude toward geometry: Influences of manipulative format. Degree of Doctor of Philosophy University, Florida.
  • Sternberg, R. (2005). Creativity or creativities. International Journal of Human-Computer Studies, 63, 370-382.
  • Tabachnick, B., Fidell, L., & Ullman, J. (2007). Using multivariate statistics. Boston: MA: Pearson.
  • Torrance, E. (1995). Why to fly? a philosophy of creativity. New Jersey: Norwood: Ablex.
  • Tut, E. (2018). 4. sınıf fen bilimleri dersinde oyun temelli öğrenme uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına ve yaratıcı düşünme becerileri etkisi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Üstündağ, T. (2003). Yaratıcılığa yolculuk. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Yağız, E. (2007). Oyun tabanlı öğrenme ortamlarının ilköğretim öğrencilerinin bilgisayar dersindeki başarıları ve öz-yeterlik algıları üzerine etkileri. (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.

The Effects of Intelligence Games on the Creative Thinking Skills of 6th Grade Students

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 20, 751 - 776, 21.12.2022
https://doi.org/10.18009/jcer.1187953

Öz

The aim of this study is to investigate the effects of intelligence games on 6th grade level students' creative thinking skills. For this purpose, 32 mental and intelligence game trainings were given to students during 16 weeks and the effects of intelligence games on students' creative thinking skills were investigated. The research was gone on total of 70 students with 2 different branches at a public school. Branches are randomly grouped as control and experimental groups by assignment. The semi-experimental method was used in the pretest- final test control group study. As a data collection tool; Torrance Creative Thinking Test was used After the assumptions of the t-test were tested, paired groups t-test and independent groups t-test were used for the analysis of pre-tests and post-tests of the control and experimental groups with normal distribution. According to the analysis of the pretest-posttest data of the experimental group, a significant difference was reached in favor of the last test. When the application results were examined, it was observed that the intelligence games course was very effective in developing students’ creative thinking skills and contributed to the individual development of the students.

Proje Numarası

2018/69003-04

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2012). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Aish, D. (2014). Teachers’ beliefs about creativity in the elementary classroom. Pepperdine University Graduate School of Education and Psychology.
  • Altunay, D. (2004). Oyunla desteklenmiş matematik öğretiminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi. (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akbaş, O., & Baki , N. (2015). Zekâ oyunları dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. I. Uluslararası Türk Dünyası Çocuk Oyun ve Oyuncakları Kurultayı Tam Bildiri Kitabı, (s. 32-42).
  • Aslan, E. (2001). Torrance yaratıcı düşünme testinin Türkçe versiyonu. Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 19-40.
  • Ayob, A., Hussain, A., & Majid, R. (2013). A review of research on creative teachers in higher education. International Education Sciences, 6(6), 8-14.
  • Aytekin, H. (2001). Okul öncesi eğitim programları içinde oyunun çocuğun gelişimine olan etkileri. (Yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni, spss uygulamaları ve yorum. (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Davaslıgil, Ü. (1989). Yaratıcılık ve oyun. Eğitim ve Bilim, 13(71), 24-32.
  • Davis, G. (2004). Creating is forever. Dubuque: IA: Kendall/Hunt.
  • Demirel, T. (2015). Zekâ oyunlarının türkçe ve matematik derslerinde kullanılmasının ortaokul öğrencileri üzerindeki bilişsel ve duyuşsal etkilerinin değerlendirilmesi. (Doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Dempsey, J., Haynes, L., Lucassen, B., & Casey, M. (2002). Fourty simple computer games and what they could mean educators. Simulation and Gaming, 33(2), 157-168.
  • Doğan, N. (2015). Yaratıcı düşünme. Ö. Demirel içinde, Eğitimde yeni yönelimler (6. baskı) (s. 167-199). Pegem Akademi.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ellis, H., & Hunt, R. (1993). Fundementals of cognitive psychology (5th ed.). Madison, WI, England: Brown & Benchmark/Wm. C. Brown Publ.
  • Emir, S., Ateş, S., Aydın, F., Bahar, M., Durmuş, S., Polat , M., & Yaman, H. (2004). Öğretmen adaylarının yaratıcılık düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(9), 105-112.
  • Fisher, R. (2004). Creativity across the curriculum. Britain: David Fulton.
  • Guilford, J. (1950). Creavity. American Psychologist, 5, 444-454.
  • Howard-Jones, P. (2009). Neuroscience, learning and technology. Deep Learning Project, 14-19.
  • Jeffrey, B. (2006). Creative teaching and learning: Towards a common discourse and practice. Cambridge Journal of Education, 36(3), 399–414.
  • Karataş-Öztürk, S. (2007). Yaratıcı düşünmeye dayalı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Keleşoğlu, S. (2017). Öğretmen eğitiminde yaratıcı düşünme ve inovasyon eğitim programının tasarımı, denenmesi ve değerlendirilmesi. (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Lin, C. P., Shao, Y. J., Wong, L. H., Li Y. J. & Niramitranon, J. (2011). The impact of using synchronous collaborative virtual tangram in children’s geometric. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 10(2), 250-258.
  • Marangoz, D. (2018). Mekanik zekâ oyunlarının ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin zihinsel beceri düzeylerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu zekâ oyunları dersi (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Memduhoğlu, H., Uçar , R., & Uçar , İ. (2017). Örnek uygulamalarla eğitimde yaratıcılık: yaratıcı okul, yaratıcı öğretmen. Ankara: Pegem Akademi.
  • Olkun, S., & Toluk Uçar, Z. (2014). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Erek Ofset.
  • Robinson, K. (2008). Yaratıcılık aklın sınırlarını aşmak. (Çeviren: N. Koldaş). İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • San, İ. (2008). Yaratıcılıkta temel kuramlar okul öncesinde yaratıcılık ve drama eğitimi (s. 1-15), Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Sawyer, B. (2004). Enhancing simulations, models and their impact using interactive game design and development practices and technology. Available: http://www.foresightandgovernance.org/images/seriousgames.pdf
  • Songur, A. (2006). Harfli ifadeler ve denklemler konusunun oyun ve bulmacalarla öğrenilmesinin öğrencilerin matematik başarı düzeylerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Spencer, K. T. (2008). Preservice elementary teacher’s two-dimensional visualization and attitude toward geometry: Influences of manipulative format. Degree of Doctor of Philosophy University, Florida.
  • Sternberg, R. (2005). Creativity or creativities. International Journal of Human-Computer Studies, 63, 370-382.
  • Tabachnick, B., Fidell, L., & Ullman, J. (2007). Using multivariate statistics. Boston: MA: Pearson.
  • Torrance, E. (1995). Why to fly? a philosophy of creativity. New Jersey: Norwood: Ablex.
  • Tut, E. (2018). 4. sınıf fen bilimleri dersinde oyun temelli öğrenme uygulamalarının öğrencilerin akademik başarılarına ve yaratıcı düşünme becerileri etkisi. (Yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Üstündağ, T. (2003). Yaratıcılığa yolculuk. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Yağız, E. (2007). Oyun tabanlı öğrenme ortamlarının ilköğretim öğrencilerinin bilgisayar dersindeki başarıları ve öz-yeterlik algıları üzerine etkileri. (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Havva Terzi 0000-0001-7140-5310

Betül Küçük-demir 0000-0002-6752-6803

Proje Numarası 2018/69003-04
Erken Görünüm Tarihi 18 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 12 Ekim 2022
Kabul Tarihi 18 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Terzi, H., & Küçük-demir, B. (2022). Zekâ Oyunlarının 6. Sınıf Öğrencilerinin Yaratıcı Düşünme Becerilerine Etkileri. Journal of Computer and Education Research, 10(20), 751-776. https://doi.org/10.18009/jcer.1187953

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "