Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Science Teachers' Attitudes towards Scientific Views on Global Warming and their Tendency to Take Action

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 26, 956 - 979

Öz

The aim of this research is to reveal the participant science teachers’ attitude levels towards global warming and their tendency to take action. To realise this aim, the survey model, one of the quantitative research methods was used with the participation of 198 science teachers working in city which is at east of Turkey, during 2022-2023 academic year. As a result of the research, it was found that teachers' attitudes towards scientists' claims about global warming were high. Again, it was determined that teachers' attitudes towards scientific methods used to understand global warming were high. Similarly, it was determined that the average level of teachers' commitment to measures to reduce global warming was high. The results of the study show that teachers' attitudes towards scientists' claims about global warming and understanding global warming do not differ according to the gender variable.

Kaynakça

  • AbuQamar, S., Alshannag, Q., Sartawi, A. & Iratni, R., (2015). Educational awareness of biotechnology issues among undergraduate students at the United Arab Emirates University. Biochem. Mol. Biol. Educ., 43(4), 283–293.
  • Akbulut, M. & Kaya, A.A. (2020). Bir afet olarak küresel iklim değişikliği ve ilkokul öğretmenlerinin iklim değişikliği farkındalığının incelenmesi: Gümüşhane ili örneği, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 112 - 124.
  • Aksan, Z. & Çelikler, D. (2015). Küresel ısınma ile mücadele hakkında öğretmen adaylarının algı ve görüşleri. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 48, 207-222.
  • Al-Ghussain, L. (2019). Global warming: review on driving forces and mitigation. Environmental Progress & Sustainable Energy, 38(1), 13-21. https://doi.org/10.1002/ep.13041
  • Alkış-Küçükaydın, M. & Ayaz, E. (2022). Global warming science attitudes and actions survey: A study of validity and reliability, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51(2), 1207-1232.
  • Ambusaidi, A., Boyes, E., Stainisstreet, M. & Taylor, N. (2012). Omani pre-service science teachers’ views about global warming: Beliefs about actions and willingness to act, International Journal of Environmental & Science Education, 7(2), 233-251
  • Ay, F. & Yalçın-Erik, N. (2020). Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliğine yönelik bilgi ve algı düzeyleri, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 1-18.
  • Ballew, M., Marlon, J., Leiserowitz, A. & Maibach, E. (2008). Gender differences in public understanding of climate change, https://climatecommunication.yale.edu/publications/gender-differences-in-public-understanding-of-climate-change/ sitesinden 25.07.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Berberoğlu, S., Çilek, A., Kirkby, M., Irvine, B. & Dönmez, C. (2020). Spatial and temporal evaluation of soil erosion in Turkey under climate change scenarios using the Pan-European Soil Erosion Risk Assessment (PESERA) model, Environ. Monit. Assess., 192: 491 https://doi.org/10.1007/s10661-020-08429-5
  • Boyes, E., Stanisstreet, M., Skamp, K., Rodriguez, M., Malandrakis, G., Fortner, R.W., …….. Yoon, H.G. (2014). An international study of the propensity of students to limit their use of private transport in light of their understanding of the causes of global warming, International Research in Geographical and Environmental Education, 23(2), 142-165, https://doi.org/10.1080/10382046.2014.891425
  • Burke, M., S.M. Hsiang & E. Miguel, 2015: Climate and conflict. Annu. Rev. Econ., 7(1), 577–617, https://doi.org/10.1146/annurev-economics-080614-115430.
  • Chokriensukchai, K. & Tamang, R. (2010) Thai youths and global warming: media ınformation, awareness, and lifestyle activities, Applied Environmental Education and Communication, 9(3), 198-208, https://doi.org/10.1080/1533015X.2010.510028
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2018). Research methods in education (8th ed.). Routledge
  • Deniz, M., İnel, Y. & Sezer, A. (2021). Awareness scale of university students about global climate change. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 43, 252-264.
  • Divarcı, Ö.F. & Kaya, H. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin küresel ısınma konusundaki görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 31-44.
  • Durkaya, B., & Durkaya, A. (2018). Küresel ısınma farkındalığı “Bartın üniversitesi öğrencileri örneği”. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 20(1), 128-144.
  • Ergin, A., Akbay, B., Özdemir, C. & Uzun, S.U. (2017). Tıp fakültesi öğrencilerinin küresel ısınma ve sağlığa etkileri ile ilgili bilgi, tutum ve davranışları. Pamukkale Tıp Dergisi, 10(2), 172-180.
  • Eroğlu, B. & Aydoğdu, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 345-374.
  • Fletcher, C., Ripple, W.J., Newsome, T., Barnard, P., Beamerf, K., Behla, A., …….. Wilsonv, M. (2024). Earth at risk: An urgent call to end the age of destruction and forge a just and sustainable future. PNAS Nexus, 3, 1–20
  • Gülsoy, E., & Korkmaz, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin sosyo-ekonomik özelliklerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği algıları üzerine etkileri. Türkiye Ormancılık Dergisi, 21(4), 428-437. https://doi.org/10.18182/tjf.798032
  • Herman, B. C. (2014). The influence of global warming science views and sociocultural factors on willingness to mitigate global warming. Science Education, 99(1), 1-38. https://doi.org/10.1002/sce.21136
  • IPCC (2021): Climate Change 2021: The physical science basis. contribution of working group ı to the sixth assessment report of the ıntergovernmental panel on climate change [Masson-Delmotte, V., P. Zhai, A. Pirani, S.L. Connors, C. Péan, S. Berger, N. ………. Zhou, B. (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA, 2391 pp. https://doi.org/10.1017/9781009157896.
  • IPCC (2022): Climate change 2022: Impacts, adaptation and vulnerability. Contribution of Working Group II to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Pörtner, H.O., Roberts, D.C., Tignor, M., Poloczanska, E.S., Mintenbeck, K., Alegría, A., ………….. Rama, B. (eds.)]. Cambridge University Press. Cambridge University Press, Cambridge, UK and New York, USA, 3056 https://doi.org/doi:10.1017/9781009325844.
  • İklim Değerlendirilmesi Raporu (2024). İklim değerlendirilmesi raporu, T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Meteoroloji Genel Müdürlüğü, İklim ve Zirai Meteoroloji Dairesi Başkanlığı, 13.03.2024 tarihinde https://www.mgm.gov.tr/veridegerlendirme/sicaklik-analizi.aspx sitesinde erişilmiştir.
  • Karabulut, N. (2023). Öğretmenlerin küresel iklim değişikliğine yönelik farkındalıklarının değerlendirilmesi, Ulusal Eğitim Dergisi, 3(2), 265-294.
  • Mermer, G., Akbaş, M. & Uysal, E. (2023). Okul müdürlerinin küresel iklim değişikliği farkındalıklarının araştırılması, International Academic Social Resources Journal, 8(45), 2073-2083. http://doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.67760
  • Kırdı, İ., Kırdı, Y., Sever, F. ve Sever, M. (2023). İklim değişikliği ve konya ilindeki fen bilimleri öğretmenlerinin iklim değişikliği ve farkındalığı hakkındaki görüşleri, Uluslararası Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırma Dergisi, 10(92), 404-417.
  • Paice, E., Heard, S. & Moss, F. (2002). How important are role models in making good doctors? British Medical Journal, 325, 707-710.
  • Reimann, L., Vafeidis, A.T., Brown, S., Hinkel, J. & Tol, R.S.J. (2018). Mediterranean UNESCO World Heritage at risk from coastal flooding and erosion due to sea-level rise, Naturecommnications, https://doi.org/10.1038/s41467-018-06645-9
  • Sadler, T. D., Chambers, F. W. & Zeidler, D. L. (2004). Student conceptualizations of the nature of science in response to a socio-scientific issue. International Journal of Science Education, 26 (4), 387-409.
  • Temelli, A., Kurt, M. & Keçeci Kurt, S. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin küresel ısınmaya ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 4(2), 208-220.

Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Küresel Isınmaya Yönelik Bilimsel Görüşlere Yönelik Tutumları ve Eyleme Geçme Eğilimleri

Yıl 2025, Cilt: 13 Sayı: 26, 956 - 979

Öz

Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin küresel ısınmaya yönelik tutum düzeylerini ve eyleme geçme eğilimlerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya 2022-2023 eğitim öğretim yılında, Türkiye’nin doğusunda yer alan bir ilde görev yapan 198 fen bilimleri öğretmeni katılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin bilim insanlarının küresel ısınma ile ilgili iddialarına yönelik tutumlarının yüksek olduğu bulunmuştur. Yine, öğretmenlerin küresel ısınmanın anlaşılmasında kullanılan bilimsel yöntemlere yönelik tutumlarının da yüksek olduğu tespit edilmiştir. Benzer olarak, öğretmenlerin küresel ısınmayı azaltacak önlemlere bağlılık durumu ortalamalarının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin, bilim insanlarının küresel ısınma ile ilgili iddialarına ve küresel ısınmanın anlaşılabilmesine yönelik tutumlarının cinsiyet değişkenine göre farklılık göstermediği araştırmanın sonuçları arasındadır.

Etik Beyan

Etik Kurul Belgesi Etik Kurul Komisyon Adı: Dicle Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu Etik Kurul Belge Tarihi ve Sayı No: 11.10.2023- 580627

Kaynakça

  • AbuQamar, S., Alshannag, Q., Sartawi, A. & Iratni, R., (2015). Educational awareness of biotechnology issues among undergraduate students at the United Arab Emirates University. Biochem. Mol. Biol. Educ., 43(4), 283–293.
  • Akbulut, M. & Kaya, A.A. (2020). Bir afet olarak küresel iklim değişikliği ve ilkokul öğretmenlerinin iklim değişikliği farkındalığının incelenmesi: Gümüşhane ili örneği, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 112 - 124.
  • Aksan, Z. & Çelikler, D. (2015). Küresel ısınma ile mücadele hakkında öğretmen adaylarının algı ve görüşleri. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 48, 207-222.
  • Al-Ghussain, L. (2019). Global warming: review on driving forces and mitigation. Environmental Progress & Sustainable Energy, 38(1), 13-21. https://doi.org/10.1002/ep.13041
  • Alkış-Küçükaydın, M. & Ayaz, E. (2022). Global warming science attitudes and actions survey: A study of validity and reliability, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51(2), 1207-1232.
  • Ambusaidi, A., Boyes, E., Stainisstreet, M. & Taylor, N. (2012). Omani pre-service science teachers’ views about global warming: Beliefs about actions and willingness to act, International Journal of Environmental & Science Education, 7(2), 233-251
  • Ay, F. & Yalçın-Erik, N. (2020). Üniversite öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliğine yönelik bilgi ve algı düzeyleri, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 1-18.
  • Ballew, M., Marlon, J., Leiserowitz, A. & Maibach, E. (2008). Gender differences in public understanding of climate change, https://climatecommunication.yale.edu/publications/gender-differences-in-public-understanding-of-climate-change/ sitesinden 25.07.2025 tarihinde erişilmiştir.
  • Berberoğlu, S., Çilek, A., Kirkby, M., Irvine, B. & Dönmez, C. (2020). Spatial and temporal evaluation of soil erosion in Turkey under climate change scenarios using the Pan-European Soil Erosion Risk Assessment (PESERA) model, Environ. Monit. Assess., 192: 491 https://doi.org/10.1007/s10661-020-08429-5
  • Boyes, E., Stanisstreet, M., Skamp, K., Rodriguez, M., Malandrakis, G., Fortner, R.W., …….. Yoon, H.G. (2014). An international study of the propensity of students to limit their use of private transport in light of their understanding of the causes of global warming, International Research in Geographical and Environmental Education, 23(2), 142-165, https://doi.org/10.1080/10382046.2014.891425
  • Burke, M., S.M. Hsiang & E. Miguel, 2015: Climate and conflict. Annu. Rev. Econ., 7(1), 577–617, https://doi.org/10.1146/annurev-economics-080614-115430.
  • Chokriensukchai, K. & Tamang, R. (2010) Thai youths and global warming: media ınformation, awareness, and lifestyle activities, Applied Environmental Education and Communication, 9(3), 198-208, https://doi.org/10.1080/1533015X.2010.510028
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2018). Research methods in education (8th ed.). Routledge
  • Deniz, M., İnel, Y. & Sezer, A. (2021). Awareness scale of university students about global climate change. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 43, 252-264.
  • Divarcı, Ö.F. & Kaya, H. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin küresel ısınma konusundaki görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 8(2), 31-44.
  • Durkaya, B., & Durkaya, A. (2018). Küresel ısınma farkındalığı “Bartın üniversitesi öğrencileri örneği”. Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 20(1), 128-144.
  • Ergin, A., Akbay, B., Özdemir, C. & Uzun, S.U. (2017). Tıp fakültesi öğrencilerinin küresel ısınma ve sağlığa etkileri ile ilgili bilgi, tutum ve davranışları. Pamukkale Tıp Dergisi, 10(2), 172-180.
  • Eroğlu, B. & Aydoğdu, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının küresel ısınma hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 345-374.
  • Fletcher, C., Ripple, W.J., Newsome, T., Barnard, P., Beamerf, K., Behla, A., …….. Wilsonv, M. (2024). Earth at risk: An urgent call to end the age of destruction and forge a just and sustainable future. PNAS Nexus, 3, 1–20
  • Gülsoy, E., & Korkmaz, M. (2020). Üniversite öğrencilerinin sosyo-ekonomik özelliklerinin küresel ısınma ve iklim değişikliği algıları üzerine etkileri. Türkiye Ormancılık Dergisi, 21(4), 428-437. https://doi.org/10.18182/tjf.798032
  • Herman, B. C. (2014). The influence of global warming science views and sociocultural factors on willingness to mitigate global warming. Science Education, 99(1), 1-38. https://doi.org/10.1002/sce.21136
  • IPCC (2021): Climate Change 2021: The physical science basis. contribution of working group ı to the sixth assessment report of the ıntergovernmental panel on climate change [Masson-Delmotte, V., P. Zhai, A. Pirani, S.L. Connors, C. Péan, S. Berger, N. ………. Zhou, B. (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA, 2391 pp. https://doi.org/10.1017/9781009157896.
  • IPCC (2022): Climate change 2022: Impacts, adaptation and vulnerability. Contribution of Working Group II to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Pörtner, H.O., Roberts, D.C., Tignor, M., Poloczanska, E.S., Mintenbeck, K., Alegría, A., ………….. Rama, B. (eds.)]. Cambridge University Press. Cambridge University Press, Cambridge, UK and New York, USA, 3056 https://doi.org/doi:10.1017/9781009325844.
  • İklim Değerlendirilmesi Raporu (2024). İklim değerlendirilmesi raporu, T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Meteoroloji Genel Müdürlüğü, İklim ve Zirai Meteoroloji Dairesi Başkanlığı, 13.03.2024 tarihinde https://www.mgm.gov.tr/veridegerlendirme/sicaklik-analizi.aspx sitesinde erişilmiştir.
  • Karabulut, N. (2023). Öğretmenlerin küresel iklim değişikliğine yönelik farkındalıklarının değerlendirilmesi, Ulusal Eğitim Dergisi, 3(2), 265-294.
  • Mermer, G., Akbaş, M. & Uysal, E. (2023). Okul müdürlerinin küresel iklim değişikliği farkındalıklarının araştırılması, International Academic Social Resources Journal, 8(45), 2073-2083. http://doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.67760
  • Kırdı, İ., Kırdı, Y., Sever, F. ve Sever, M. (2023). İklim değişikliği ve konya ilindeki fen bilimleri öğretmenlerinin iklim değişikliği ve farkındalığı hakkındaki görüşleri, Uluslararası Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırma Dergisi, 10(92), 404-417.
  • Paice, E., Heard, S. & Moss, F. (2002). How important are role models in making good doctors? British Medical Journal, 325, 707-710.
  • Reimann, L., Vafeidis, A.T., Brown, S., Hinkel, J. & Tol, R.S.J. (2018). Mediterranean UNESCO World Heritage at risk from coastal flooding and erosion due to sea-level rise, Naturecommnications, https://doi.org/10.1038/s41467-018-06645-9
  • Sadler, T. D., Chambers, F. W. & Zeidler, D. L. (2004). Student conceptualizations of the nature of science in response to a socio-scientific issue. International Journal of Science Education, 26 (4), 387-409.
  • Temelli, A., Kurt, M. & Keçeci Kurt, S. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin küresel ısınmaya ilişkin görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 4(2), 208-220.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Biyoloji Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hülya Aslan Efe 0000-0002-0042-4546

Rıfat Efe 0000-0002-8196-309X

Erken Görünüm Tarihi 11 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 18 Mart 2025
Kabul Tarihi 3 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Aslan Efe, H., & Efe, R. (2025). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Küresel Isınmaya Yönelik Bilimsel Görüşlere Yönelik Tutumları ve Eyleme Geçme Eğilimleri. Journal of Computer and Education Research, 13(26), 956-979.

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "