The objective of this study is to analyze the texts within high school chemistry textbooks in Türkiye with respect to the values outlined in the chemistry curriculum. The study employed a document analysis approach. The sample of the study consisted of four chemistry textbooks, one from each of the 9th, 10th, 11th and 12th grade levels. As a data collection tool in the study; the criteria including values and its indicators (attitudes and behaviours) related to the values determined by the Turkish Board of Education were used. Descriptive analysis was used to analyse the data. It was concluded that the most common values in Turkish high school chemistry textbooks were “responsibility” and “self-control”, while the least common values were “friendship” and “justice”. In addition, the value of “honesty” was not encountered in the textbooks of any grade level. In conclusion, it was proposed that greater emphasis should be placed on incorporating values into chemistry textbooks.
Values education document analysis chemistry textbooks chemistry education
There is no ethics committee document for our study. Since no data was collected from human or animal subjects in this study, it is not within the scope of studies requiring ethics committee approval. However, the principles of scientific research and publication ethics were followed in the preparation of the study.
The objective of this study is to analyze the texts within high school chemistry textbooks in Türkiye with respect to the values outlined in the chemistry curriculum. The study employed a document analysis approach. The sample of the study consisted of four chemistry textbooks, one from each of the 9th, 10th, 11th and 12th grade levels. As a data collection tool in the study; the criteria including values and its indicators (attitudes and behaviours) related to the values determined by the Turkish Board of Education were used. Descriptive analysis was used to analyse the data. It was concluded that the most common values in Turkish high school chemistry textbooks were “responsibility” and “self-control”, while the least common values were “friendship” and “justice”. In addition, the value of “honesty” was not encountered in the textbooks of any grade level. In conclusion, it was proposed that greater emphasis should be placed on incorporating values into chemistry textbooks.
Values education document analysis chemistry textbooks chemistry education
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Kimya Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 6 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 2 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 5 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 26 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Değerli Yazarlar,
JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.
Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.
Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır. ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "