BibTex RIS Kaynak Göster

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA ÖNERİSİ HAZIRLAMA DENEYİMLERİNİN YANSITILMASI

Yıl 2011, Cilt: 12 Sayı: 2, 41 - 52, 01.05.2011

Öz

2006 yılında YÖK tarafından eğitim fakültelerinin ilköğretime öğretmen yetiştiren bölümlerine öğretmen adaylarının hizmet öncesinde bilimsel araştırma planlama ve uygulama konusunda bilgi ve beceriler elde edebilecekleri dersler önerilmiştir. Böylece öğretmen adayları kendi öğretim uygulamalarında karşılaşabilecekleri sorunlarla başa çıkma becerilerini hizmet öncesinde kazanmalarının yanında kendi öğretimlerini geliştirme ve diğer öğretmen adayları, uygulama öğretmenleri ve danışman öğretim elemanları ile işbirlikli çalışma becerileri de kazanmış olacaklardır. Bu çalışmada, bilişim teknolojileri öğretmeni adaylarının ilerideki uygulamalarında karşılaşabilecekleri olası sorunların çözümüne yönelik hazırladıkları bilimsel araştırma önerilerinin incelenmesi ve bu süreç içerisinde yaşadıkları bilimsel araştırma planlama deneyimlerinin yansıtılması amaçlanmıştır. Çalışma, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümünde 2009-2010 öğretim yılı güz döneminde “Proje Geliştirme ve Yönetimi I” dersine devam eden 67 bilişim teknolojileri öğretmeni adayı ile eylem araştırması olarak gerçekleştirilmiştir. 14 hafta süresince toplanan nitel veriler, öğrencilerin hazırladıkları bilimsel araştırma önerilerinden ve gözlemlerden elde edilmiştir. Veriler, nitel verilerin içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışma; sorun belirleme, alanyazın tarama, araştırmanın önemini belirtme, amaç ve araştırma sorularını açıkça ifade etme, amaca ve araştırma sorularına uygun araştırma yöntemi belirleme, raporlaştırma, kaynakça yazımı boyutlarında ele alınmıştır. Çalışma sonucunda, öğretmen adaylarını, ileriki yaşamlarında karşılarına çıkan projeleri etkili bir şekilde yürütebilme ve çevresindeki bireylere bu konuda örnek olabilme becerileri kazandıkları görülmüştür.

Kaynakça

  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education (5th Ed.). New York: Mac Graw Hill, Inc.
  • Harrison, J. ve McKeon, F. (2010). Perseptions of beginning teacher educators of their development in research and scholarship: Identifying the “turning point” experiences. Journal of Education for Teaching, 36(1), 19-34.
  • Kabakçı, I., Fırat, M., İzmirli, S. ve Kuzu, E. B. (2010). Öğretimin değerlendirilmesinde çoklu ortam kullanımına eleştirel bir bakış. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 115-126.
  • Kuzu, A. (2009). Öğretmen yetiştirme ve mesleki gelişimde eylem araştırması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 1202-1215.
  • Kuzu, A. (Nisan, 2006). Oluşturmacı öğrenmeye dayalı çevrimiçi destekli öğretimin eylem araştırması aracılığı ile geliştirilmesi. 6. Uluslar arası Eğitim Teknolojileri Konferansı’nda sunulan bildiri. Gazimağusa, KKTC.
  • McNiff, J. (2010). Supporting teachers personally and professionally in challenging environments. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 1(1), 1-15.
  • Mills, G. E. (2003). Action research: A guide for the teacher researcher (2nd ed.). New Jersey: Merrill Prentice Hall, 2003.
  • Mertler, C. A. (2006). Action research: Teacher as researhers in the classroom. Thousand Oaks: Sage Publication.
  • Özmantar, M. F., Bingölbali, E., Demir, S., Sağlam, Y. ve Keser, Z. (2009). Değişen öğretim programları ve sınıf içi normlar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 1-23.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kurulu (2007). Öğretmen yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Ankara: Yükseköğretim Kurulu.

Reflections of The Experience of Information Technologies Preservice Teachers on Preparing A Scientific Research Proposal

Yıl 2011, Cilt: 12 Sayı: 2, 41 - 52, 01.05.2011

Öz

The Council of Higher Education added some courses concerning the planning and application processes of a scientific research into the programs of the departments of faculty of education in 2006. Thus, the preservice teachers PTs will not only gain coping skills to these problems but also colloborative working skills with the other stakeholders. The purpose is to examine the scientific research proposals relating to the solutions of the possible problems that they may encounter in their classes and reflect the experiences of information technologies IT PTs on the planning process of scientific research. This action research study conducted with 67 IT PTs taking “BTO 425 - Project Development and Management I” in the fall semester of 2009-2010 at Anadolu University, Department of CEIT. The qualitative data were gathered from the scientific research proposals and the observations throughout 14 weeks; and analyzed with the content analysis This study was examined in defining the problem, literature review, determining the importance, stating the research questions, determining the appropriate research methods, reporting and the references dimensions. In consequence of this study, it was clearly seen that IT PTs gained the skills such as effectively conducting the projects that they may encounter in future and serving as a model to the other people in this respect

Kaynakça

  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education (5th Ed.). New York: Mac Graw Hill, Inc.
  • Harrison, J. ve McKeon, F. (2010). Perseptions of beginning teacher educators of their development in research and scholarship: Identifying the “turning point” experiences. Journal of Education for Teaching, 36(1), 19-34.
  • Kabakçı, I., Fırat, M., İzmirli, S. ve Kuzu, E. B. (2010). Öğretimin değerlendirilmesinde çoklu ortam kullanımına eleştirel bir bakış. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 115-126.
  • Kuzu, A. (2009). Öğretmen yetiştirme ve mesleki gelişimde eylem araştırması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 1202-1215.
  • Kuzu, A. (Nisan, 2006). Oluşturmacı öğrenmeye dayalı çevrimiçi destekli öğretimin eylem araştırması aracılığı ile geliştirilmesi. 6. Uluslar arası Eğitim Teknolojileri Konferansı’nda sunulan bildiri. Gazimağusa, KKTC.
  • McNiff, J. (2010). Supporting teachers personally and professionally in challenging environments. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 1(1), 1-15.
  • Mills, G. E. (2003). Action research: A guide for the teacher researcher (2nd ed.). New Jersey: Merrill Prentice Hall, 2003.
  • Mertler, C. A. (2006). Action research: Teacher as researhers in the classroom. Thousand Oaks: Sage Publication.
  • Özmantar, M. F., Bingölbali, E., Demir, S., Sağlam, Y. ve Keser, Z. (2009). Değişen öğretim programları ve sınıf içi normlar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 1-23.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kurulu (2007). Öğretmen yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982-2007). Ankara: Yükseköğretim Kurulu.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ferhan Odabaşı Bu kişi benim

Abdullah Kuzu Bu kişi benim

Elif Buğra Kuzu Bu kişi benim

Yusuf Levent Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Odabaşı, F., Kuzu, A., Kuzu, E. B., Şahin, Y. L. (2011). BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BİLİMSEL ARAŞTIRMA ÖNERİSİ HAZIRLAMA DENEYİMLERİNİN YANSITILMASI. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 41-52.

2562219122   19121   19116   19117     19118       19119       19120     19124