Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teacher Candidate and Student Opinions about Experimental Applications by Hands-on Learning

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 1, 52 - 71, 31.01.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3424

Öz

The purpose of this study is to determine approaches which elementary students and teacher candidates have to applications fields of science education and this study has targeted to conduct with elementary students by preparing the experiments which can be done with especially basic materials and outside of school. In this study a qualıtatıve research analysis, phenomenology, was used. The study group consist of twelve science teacher candidates and twenty-four secondary school students. The study data was gathered by they use of semi-structured interview form prepared form by researchers. As for data analysis, desc-riptive analysis technique was used. At the result of the research, ıt has observed that students and teachers unders-tand the importance of laboratory applications thanks to the applications and their idea that experiments can be conduc-ted only in laboratories has changed. The result was the understanding that basic experiments can be conducted in an outside school and laboratory as well, and association between daily life and science was more successful.

Kaynakça

  • Akdeniz, A. R., Yiğit, N. & Kurt, Ş. (2002). Yeni fen bilgisi öğretim programı ile ilgili öğretmenlerin düşünceleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi ( s. 400-406). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Akıllı, H.İ. (2018). Öğretmen ve öğretmen adaylarının “güvenli laboratuvar kullanımını” gerçekleştirme amaçlarının plan-lanmış davranış teorisiyle belirlenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Anka-ra
  • Akgün, A. (1995). Fen bilgisi öğretimi (5. Baskı). Ankara.
  • Akgün, S. (2008). Fen bilgisi öğretiminde laboratuvar kullanımının öğrencilerin başarılarına disiplinler arası etkisi. Yük-sek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı,
  • Akgün, Ş. (2000). Çevre imkânlarıyla basit ders araçları yapımı. Giresun: PegemA Yayıncılık.
  • Akkuş. H. & Kadayıfçı, H. (2007). “Laboratuvar kullanımı” konulu hizmet-içi eğitim kursu ile ilgili bir değerlendirme. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 179-193.
  • Anagün, Ş. S., & Duban, N. (2014). Fen bilimleri öğretimi (1. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Appleton, K. (2003). How do beginning primary school teachers cope with science? Toward an understanding of science te-aching practice. Research in science education, 33(1), 1-25.
  • Arslan, M. (2000). İlköğretim okullarında fen bilgisi öğretimi ve belli başlı sorunları. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongre-si’2000. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara, s. 119–124.
  • Atmaca, S. (2012). Derslik dışı fen etkinlikleri ve bu etkinliklere dayalı öğretimin öğretmen adayları üzerindeki etkileri. (Ya-yınlanmamış Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ayas, A. P. (1995). Fen bilimlerinde program geliştirme ve uygulama teknikleri üzerine bir çalışma: İki çağdaş yaklaşımın değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 149-155
  • Ayas, A., Çepni, S., & Akdeniz, A. R. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuvarın yeri ve önemi-II. Çağdaş Eğitim, 205, 7–11.
  • Aydoğdu, C. (1999). Kimya laboratuvar uygulamalarında karşılaşılan güçlüklerin saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(30-35).
  • Ayvaci, H. Ş., & Şenel Çoruhlu, T. (2009). Fiziksel ve kimyasal değişim konularindaki kavram yanilgilarinin düzeltilmesin-de açiklayici hikâye yönteminin etkisi. Ondokuz Mayis University Journal Of Education, 28(1), 93-104.
  • Balbağ, M. Z., Anılan, B., & Görgülü, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Kimya Laboratuarı Endişeleri (Esogü Örne-ği). Education Sciences, 4(3), 954-974.
  • Balbağ, Z., & Anılan, B. (2014). Fen bilgisi ve sınıf öğretmen adaylarının fen bilgisi laboratuvar uygulamaları derslerine yö-nelik görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 309-319.
  • Batı, K. (2018).Türkiye’de fen eğitimi ve kimya eğitimi laboratuvar uygulamalarına genel bir bakış. Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, 2(1), 45-55. Binbaşıoğlu, C. (2000). Okulda ders dışı etkinlikler. Ankara: Milli Eğitim
  • Bozdağan, E. A. & Yalçın, N. (2004) İlköğretim Fen Bilgisi Dersindeki Deneylerin Yapılma Sıklığı ve Fizik Deneylerinde Karşılaşılan Sorunlar. G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 59–70.
  • Böyük, U., Demir, S., & Erol, M.(2010). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlik görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. TÜBAV bilim dergisi,3(4), 342-349.
  • Coştu, B., Ayas, A.,Çalık,M.,Ünal,S., & Karatas, F.Ö. (2005). Fen öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuar malzemelerini kullanma yeterliliklerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 28, 65-72.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. California: Sage Publica-tions.
  • Çeken, R. (2002) . Yedinci sınıf öğrencileri üzerinde basınç kavramının öğretilmesinde aktivitelerin etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çepni, S., Akdeniz, A. R. & Ayas, A. (1995). Fen bilimleri eğitiminde laboratuvarın yeri ve önemi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 206, 28-34
  • Çepni, S. (2005). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. 4.Baskı, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 322s.
  • Çilenti, K. (1985). Fen eğitimi teknolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası
  • Demir, S., Böyük, U., & Koç, A. (2011). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar şartları ve kullanımına ilişkin görüşleri ile teknolojik yenilikleri izleme eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2).
  • Dindar, H., & Yaman, S. (2003) İlköğretim okulları birinci kademede fen bilgisi öğretmenlerinin eğitim araç-gereçlerini kul-lanma durumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 175–184.
  • Doğru, M. (2000). Fen bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemlerde karşılaşılan sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversi-tesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 102s.
  • Dierking, L. D., Falk, J. H., Rennie, L., Anderson, D., & Ellenbogen, K. (2003). Policy statement of the "informal science education" ad hoc committee. Journal of Research In Science Teaching, 40(2), 108-111.
  • Durmaz, H. (2004). Nasıl bir fen eğitimi istiyoruz?. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 83/84, 38- 40.
  • Dursun, H. (2003). İlköğretim okullarında fen bilgisi öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve bu sorunların öğretmen perfor-mansı üzerindeki etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli 2003, 65s.
  • Ekici, F. T., Ekici, E., & Taşkın, S. (2002). Fen laboratuarlarının içinde bulunduğu durum. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Mate-matik Eğitimi Kongresi (s. 391-393). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Ergin, Ö., Şahin-Pekmez, E., & Öngel-Erdal, S. (2005). Kuramdan uygulamaya deney yoluyla fen öğretimi (2. Baskı), İzmir: Dinazor Kitabevi.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. Eğitimde nitel araştırma desenleri [Phenomenology. Qualitative research designs in education]. (Ed: A. Saban & A. Ersoy), (ss. 51-56). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Feyzioğlu, B., Demirdağ, B., Ateş, A., Çobanoğlu, İ., Altun, E., & Akyıldız, M. (2011). Students’ views on laboratory appli-cations: İzmir sample. Elementary Education Online, 10(3), 1208-1226.
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Com-munication and Technology Journal, 30 (4), 233-252.
  • Hamurcu, H. (1998). Fen derslerinde güvenlik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14). 29-32.
  • Hardal, Ö., & Eryılmaz, A. (2004). Basit araçlarla yaparak öğrenme yöntemine göre geliştirilen elektrik devreleri ile ilgili et-kinlikler. Eğitimde İyi Örnekler Konferansı (s. 17). Sabancı Üniversitesi, İstanbul
  • Higgins, P., Loynes, C., & Crowther, N. (Eds.). (1997). A guide for outdoor educators in Scotland. SNH: Perth.
  • Hodson, D. (1990). A Critical Look at Practical Work in School Science. School Science Review, 71, 33-40
  • Holloway, I., & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. Oxford: Blackwell Science Ltd.
  • Houser, J. (2015). Nursing research: reading, using, and creating evidence. (3rd ed.). Burlington: Jones ve Bartlett Learning.
  • Kalkan, H., Şahin, M., Savcı, H., Üce, M., & Genç, V. (1996). Fen Bilgisi Öğretimi. II. Ulusal Eğitim Sempozyumu (s. 53-57) Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Karademir, E. (2013). Öğretmen ve öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersi kapsamında okul dışı öğrenme etkinliklerini gerçekleştirme amaçlarının planlanmış davranış teorisi yoluyla belirlenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniver-sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Karamustafaoğlu, S., Çostu, B., & Ayas, A. (2005). Basit araç-gereçlerle periyodik cetvel öğretiminin etkililiği. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 2(1), 19-31
  • Klemm, E. B., & Plourde, L. A. (2003). Examining the multi-sensory charectiristics of hands-on science activities. The An-nual Meeting of the Association for The Education of Teachers of Science (January 29-February 2, 2003). Sn.Louise.
  • Koç, A., & Böyük, U. (2012). Basit malzemelerle yapılan deneylerin fene yönelik tutuma etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergi-si, 9(4), 102-118.
  • Kozandağı, İ. (2001). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim okulları 4. ve 5. sınıf fen bilgisi öğretim programlarında karşı-laşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 103s.
  • Kreitler, H., & Kreitler, S. (1974). The role of experiment in science education. Instructional Science, (3), 75-88.
  • Krefting, L. (1991). Rigor in qualitative research: the assessment of trustworthiness. The American Journal of Occupational Therapy, 45 (3), 214-222.
  • Kulalıgil, A. (2016). Sınıf dışı öğrenme ortamlarında gerçekleşen öğretim uygulamalarının 5. sınıf fen bilimleri dersinde öğ-rencilerinin akademik başarı, yaratıcılık ve motivasyonlarına etkisi (Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilim-leri Enstitüsü).
  • Maraş, T. (2008). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji dersi iskelet ve kas sistemi konusunun laboratuvar yöntemi ile islenme-sinin öğrenci başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Biyoloji Eğitimi Bilim Dalı.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage publications.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber [Qualitative research: A guide for design and application] S. Turan (Trans. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Morgil, İ., Yücel, S. A, & Ersan, M (2002). Öğretmen algılamalarına göre lise kimya öğretiminde karşılaşılan güçlüklerin de-ğerlendirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (s. 802-806). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Nakiboğlu, C., & Sarıkaya, Ş. (2000). Kimya öğretmenlerinin derslerinde laboratuvar kullanımına mezun oldukları progra-mın etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 8, 1,(95-106).
  • Odubunni, O., & Balagun, T. A. (1991). The effect of laboratory and lecture teaching methods on cognitive achivement in integrated science. Journal Of Researrch In Science Teaching, 28, 213-224
  • Önen, F., & Çömek, A. (2011). Öğretmen adaylarının gözüyle basit araç-gereçlerle yapılan fen deneyleri. Batı Anadolu Eği-tim Bilimleri Dergisi, 2(3), 45-72. Özdemir, N. (2006). İlköğretim II. kademedeki fen bilgisi öğretiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri (Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü).
  • Öztürk, Ş. (2010). Okulda eğitimle bütünleştirilmiş mekân dışı eğitim. Milli Eğitim Dergisi, 181, 131-144.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri [Qualitative research and evaluation methods]. M. Bütün & S.B. Demir (Trans. Ed.) Ankara: Pegem Akademi
  • Ruby, A. M. (2001). Hands-on science and student achievement. 13.10.2018 tarihinde http://www.rand.org/pubs/rgs_dissertations/RGSD159.html adresinden indirilmiştir.
  • Streubert, H. J., & Carpenter, D. R. (2011). Qualitative research in nursing. (5th ed.). Philadelphia: Lippincott Williams ve Wilkins.
  • Sottile, J. M. Jr., Carter, W., & Murphy, R. A. (2002). The Influence of Self-Efficacy on School Culture, Science Achieve-ment, and Math Achievement among Inservice Teachers. Presented at the Annual International Conference of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.
  • Şahin-Pekmez, E. (2005).Fen Öğretmenlerinin Laboratuvar Çalışmaları ile İlgili Görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 73-80.
  • Telli, A., Yıldırım, H. İ., Şensoy, Ö., & Yalçın, N. (2004). İlköğretim 7. Sınıflarda basit makineler konusunun öğretiminde laboratuvar yönteminin öğrenci başarısına etkisinin araştırılması. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 291-305.
  • Temiz, B., K., & Kanlı, U. (2005). Üniversite I. Sınıf öğrencilerinin temel fizik laboratuar araçlarını tanıma bilgileri. Milli Eğitim Dergisi, Sayı, 168, 188-200.
  • Uluçınar, Ş., Cansaran, A., & Karaca, A. (2004). Fen bilimleri laboratuvar uygulamalarinin değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 465-475.
  • Uzal, G., Erdem, A., Önen, F., & Gürdal, A. (2010). Basit araç gereçlerle yapılan fen deneyleri konusunda öğretmen görüş-leri ve gerçekleştirilen hizmet içi eğitimin değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(1), 64-84.
  • Üce, M., Sarıçayır, H., & Demirkaynak, N. (2003). Ortaöğretim kimya eğitiminde asitler ve bazlar konusunun öğretiminde klasik ve deneysel yöntemlerin başarıya ve kimya tutumuna etkisinin karşılaştırılması. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 18, 93-104.
  • Victor, E., & Kellough, R. (1997). Science for the elemantaryand middle school. New Jersey: Prentice Hall.
  • Whittemore, R., Chase, S. K., & Mandle, C. L. (2001). Validity in qualitative research. Qualitative Health Research, 11 (4), 522-537.
  • Yapıcı, M., & Yapıcı, Ş. (2003) İlköğretim Öğretmenlerinin Karşılaştığı Sorunlar. Üniversite ve Toplum Dergisi, 3 (3), 9–14
  • Yıldırım, Z., & Demir, K. (2003). Burdur il merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan fen bilgisi öğretmenlerinin alanları ve yeterliliklerine ilişkin görüşleri ile fen bilgisi eğitimi öğrencilerinin bu öğretmenler ile ilgili gözlemleri. Sakarya Üni-versitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 134-145.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldız, E., Akpınar, E., Aydoğdu, B. ve Ergin, Ö. (2006). Fen bilgisi öğretmenlerinin fen deneylerinin amaçlarına yönelik tu-tumları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 2-18

Basit Araçlarla Yaparak Öğrenme Yöntemi ile Yapılan Deney Uygulamalarına Yönelik Öğretmen Adayı ve Öğrenci Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 1, 52 - 71, 31.01.2020
https://doi.org/10.24106/kefdergi.3424

Öz

Bu araştırmada, fen bilimleri öğretmen adaylarının or-taokul fen bilimleri dersi kazanımlarına yönelik özellikle basit malzemelerle ve okul dışı ortamlarda yapılabilecek deneyleri hazırlayarak ortaokul öğrencileriyle gerçekleştir-meleri hedeflenmiş ve bu uygulamalara ilişkin öğretmen adaylarının ve ortaokul öğrencilerinin görüşlerinin belir-lenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yakla-şımlarından fenomenoloji kullanılmıştır. Araştırmanın ça-lışma grubunu 12 fen bilimleri öğretmen adayı ve 24 ortao-kul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araş-tırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış gö-rüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde ise betim-sel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda yapı-lan uygulamalarla öğretmen adaylarının ve öğrencilerin laboratuvar uygulamalarının önemini kavradıkları, deney-lerin sadece laboratuvarda yapılabilirliği konusundaki düşüncelerinin değiştiği görülmüştür. Okul ve laboratuvar dışındaki ortamlarda da basit deneylerin gerçekleştirilebile-ceği ve bu şekilde günlük yaşamla feni ilişkilendirme konu-sunda da daha başarılı olunableceği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akdeniz, A. R., Yiğit, N. & Kurt, Ş. (2002). Yeni fen bilgisi öğretim programı ile ilgili öğretmenlerin düşünceleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi ( s. 400-406). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Akıllı, H.İ. (2018). Öğretmen ve öğretmen adaylarının “güvenli laboratuvar kullanımını” gerçekleştirme amaçlarının plan-lanmış davranış teorisiyle belirlenmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Anka-ra
  • Akgün, A. (1995). Fen bilgisi öğretimi (5. Baskı). Ankara.
  • Akgün, S. (2008). Fen bilgisi öğretiminde laboratuvar kullanımının öğrencilerin başarılarına disiplinler arası etkisi. Yük-sek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı,
  • Akgün, Ş. (2000). Çevre imkânlarıyla basit ders araçları yapımı. Giresun: PegemA Yayıncılık.
  • Akkuş. H. & Kadayıfçı, H. (2007). “Laboratuvar kullanımı” konulu hizmet-içi eğitim kursu ile ilgili bir değerlendirme. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 179-193.
  • Anagün, Ş. S., & Duban, N. (2014). Fen bilimleri öğretimi (1. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Appleton, K. (2003). How do beginning primary school teachers cope with science? Toward an understanding of science te-aching practice. Research in science education, 33(1), 1-25.
  • Arslan, M. (2000). İlköğretim okullarında fen bilgisi öğretimi ve belli başlı sorunları. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongre-si’2000. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara, s. 119–124.
  • Atmaca, S. (2012). Derslik dışı fen etkinlikleri ve bu etkinliklere dayalı öğretimin öğretmen adayları üzerindeki etkileri. (Ya-yınlanmamış Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ayas, A. P. (1995). Fen bilimlerinde program geliştirme ve uygulama teknikleri üzerine bir çalışma: İki çağdaş yaklaşımın değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 149-155
  • Ayas, A., Çepni, S., & Akdeniz, A. R. (1994). Fen bilimleri eğitiminde laboratuvarın yeri ve önemi-II. Çağdaş Eğitim, 205, 7–11.
  • Aydoğdu, C. (1999). Kimya laboratuvar uygulamalarında karşılaşılan güçlüklerin saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(30-35).
  • Ayvaci, H. Ş., & Şenel Çoruhlu, T. (2009). Fiziksel ve kimyasal değişim konularindaki kavram yanilgilarinin düzeltilmesin-de açiklayici hikâye yönteminin etkisi. Ondokuz Mayis University Journal Of Education, 28(1), 93-104.
  • Balbağ, M. Z., Anılan, B., & Görgülü, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Kimya Laboratuarı Endişeleri (Esogü Örne-ği). Education Sciences, 4(3), 954-974.
  • Balbağ, Z., & Anılan, B. (2014). Fen bilgisi ve sınıf öğretmen adaylarının fen bilgisi laboratuvar uygulamaları derslerine yö-nelik görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 309-319.
  • Batı, K. (2018).Türkiye’de fen eğitimi ve kimya eğitimi laboratuvar uygulamalarına genel bir bakış. Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, 2(1), 45-55. Binbaşıoğlu, C. (2000). Okulda ders dışı etkinlikler. Ankara: Milli Eğitim
  • Bozdağan, E. A. & Yalçın, N. (2004) İlköğretim Fen Bilgisi Dersindeki Deneylerin Yapılma Sıklığı ve Fizik Deneylerinde Karşılaşılan Sorunlar. G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 59–70.
  • Böyük, U., Demir, S., & Erol, M.(2010). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlik görüşlerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. TÜBAV bilim dergisi,3(4), 342-349.
  • Coştu, B., Ayas, A.,Çalık,M.,Ünal,S., & Karatas, F.Ö. (2005). Fen öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuar malzemelerini kullanma yeterliliklerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 28, 65-72.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. California: Sage Publica-tions.
  • Çeken, R. (2002) . Yedinci sınıf öğrencileri üzerinde basınç kavramının öğretilmesinde aktivitelerin etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çepni, S., Akdeniz, A. R. & Ayas, A. (1995). Fen bilimleri eğitiminde laboratuvarın yeri ve önemi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 206, 28-34
  • Çepni, S. (2005). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. 4.Baskı, Pegem A Yayıncılık, Ankara, 322s.
  • Çilenti, K. (1985). Fen eğitimi teknolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası
  • Demir, S., Böyük, U., & Koç, A. (2011). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin laboratuvar şartları ve kullanımına ilişkin görüşleri ile teknolojik yenilikleri izleme eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2).
  • Dindar, H., & Yaman, S. (2003) İlköğretim okulları birinci kademede fen bilgisi öğretmenlerinin eğitim araç-gereçlerini kul-lanma durumları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 175–184.
  • Doğru, M. (2000). Fen bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemlerde karşılaşılan sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversi-tesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 102s.
  • Dierking, L. D., Falk, J. H., Rennie, L., Anderson, D., & Ellenbogen, K. (2003). Policy statement of the "informal science education" ad hoc committee. Journal of Research In Science Teaching, 40(2), 108-111.
  • Durmaz, H. (2004). Nasıl bir fen eğitimi istiyoruz?. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 83/84, 38- 40.
  • Dursun, H. (2003). İlköğretim okullarında fen bilgisi öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve bu sorunların öğretmen perfor-mansı üzerindeki etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli 2003, 65s.
  • Ekici, F. T., Ekici, E., & Taşkın, S. (2002). Fen laboratuarlarının içinde bulunduğu durum. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Mate-matik Eğitimi Kongresi (s. 391-393). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Ergin, Ö., Şahin-Pekmez, E., & Öngel-Erdal, S. (2005). Kuramdan uygulamaya deney yoluyla fen öğretimi (2. Baskı), İzmir: Dinazor Kitabevi.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. Eğitimde nitel araştırma desenleri [Phenomenology. Qualitative research designs in education]. (Ed: A. Saban & A. Ersoy), (ss. 51-56). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Feyzioğlu, B., Demirdağ, B., Ateş, A., Çobanoğlu, İ., Altun, E., & Akyıldız, M. (2011). Students’ views on laboratory appli-cations: İzmir sample. Elementary Education Online, 10(3), 1208-1226.
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Com-munication and Technology Journal, 30 (4), 233-252.
  • Hamurcu, H. (1998). Fen derslerinde güvenlik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14). 29-32.
  • Hardal, Ö., & Eryılmaz, A. (2004). Basit araçlarla yaparak öğrenme yöntemine göre geliştirilen elektrik devreleri ile ilgili et-kinlikler. Eğitimde İyi Örnekler Konferansı (s. 17). Sabancı Üniversitesi, İstanbul
  • Higgins, P., Loynes, C., & Crowther, N. (Eds.). (1997). A guide for outdoor educators in Scotland. SNH: Perth.
  • Hodson, D. (1990). A Critical Look at Practical Work in School Science. School Science Review, 71, 33-40
  • Holloway, I., & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. Oxford: Blackwell Science Ltd.
  • Houser, J. (2015). Nursing research: reading, using, and creating evidence. (3rd ed.). Burlington: Jones ve Bartlett Learning.
  • Kalkan, H., Şahin, M., Savcı, H., Üce, M., & Genç, V. (1996). Fen Bilgisi Öğretimi. II. Ulusal Eğitim Sempozyumu (s. 53-57) Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi, İstanbul.
  • Karademir, E. (2013). Öğretmen ve öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersi kapsamında okul dışı öğrenme etkinliklerini gerçekleştirme amaçlarının planlanmış davranış teorisi yoluyla belirlenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniver-sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Karamustafaoğlu, S., Çostu, B., & Ayas, A. (2005). Basit araç-gereçlerle periyodik cetvel öğretiminin etkililiği. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 2(1), 19-31
  • Klemm, E. B., & Plourde, L. A. (2003). Examining the multi-sensory charectiristics of hands-on science activities. The An-nual Meeting of the Association for The Education of Teachers of Science (January 29-February 2, 2003). Sn.Louise.
  • Koç, A., & Böyük, U. (2012). Basit malzemelerle yapılan deneylerin fene yönelik tutuma etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergi-si, 9(4), 102-118.
  • Kozandağı, İ. (2001). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim okulları 4. ve 5. sınıf fen bilgisi öğretim programlarında karşı-laşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 103s.
  • Kreitler, H., & Kreitler, S. (1974). The role of experiment in science education. Instructional Science, (3), 75-88.
  • Krefting, L. (1991). Rigor in qualitative research: the assessment of trustworthiness. The American Journal of Occupational Therapy, 45 (3), 214-222.
  • Kulalıgil, A. (2016). Sınıf dışı öğrenme ortamlarında gerçekleşen öğretim uygulamalarının 5. sınıf fen bilimleri dersinde öğ-rencilerinin akademik başarı, yaratıcılık ve motivasyonlarına etkisi (Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilim-leri Enstitüsü).
  • Maraş, T. (2008). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji dersi iskelet ve kas sistemi konusunun laboratuvar yöntemi ile islenme-sinin öğrenci başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Biyoloji Eğitimi Bilim Dalı.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage publications.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber [Qualitative research: A guide for design and application] S. Turan (Trans. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Morgil, İ., Yücel, S. A, & Ersan, M (2002). Öğretmen algılamalarına göre lise kimya öğretiminde karşılaşılan güçlüklerin de-ğerlendirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (s. 802-806). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Nakiboğlu, C., & Sarıkaya, Ş. (2000). Kimya öğretmenlerinin derslerinde laboratuvar kullanımına mezun oldukları progra-mın etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 8, 1,(95-106).
  • Odubunni, O., & Balagun, T. A. (1991). The effect of laboratory and lecture teaching methods on cognitive achivement in integrated science. Journal Of Researrch In Science Teaching, 28, 213-224
  • Önen, F., & Çömek, A. (2011). Öğretmen adaylarının gözüyle basit araç-gereçlerle yapılan fen deneyleri. Batı Anadolu Eği-tim Bilimleri Dergisi, 2(3), 45-72. Özdemir, N. (2006). İlköğretim II. kademedeki fen bilgisi öğretiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri (Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü).
  • Öztürk, Ş. (2010). Okulda eğitimle bütünleştirilmiş mekân dışı eğitim. Milli Eğitim Dergisi, 181, 131-144.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri [Qualitative research and evaluation methods]. M. Bütün & S.B. Demir (Trans. Ed.) Ankara: Pegem Akademi
  • Ruby, A. M. (2001). Hands-on science and student achievement. 13.10.2018 tarihinde http://www.rand.org/pubs/rgs_dissertations/RGSD159.html adresinden indirilmiştir.
  • Streubert, H. J., & Carpenter, D. R. (2011). Qualitative research in nursing. (5th ed.). Philadelphia: Lippincott Williams ve Wilkins.
  • Sottile, J. M. Jr., Carter, W., & Murphy, R. A. (2002). The Influence of Self-Efficacy on School Culture, Science Achieve-ment, and Math Achievement among Inservice Teachers. Presented at the Annual International Conference of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.
  • Şahin-Pekmez, E. (2005).Fen Öğretmenlerinin Laboratuvar Çalışmaları ile İlgili Görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 73-80.
  • Telli, A., Yıldırım, H. İ., Şensoy, Ö., & Yalçın, N. (2004). İlköğretim 7. Sınıflarda basit makineler konusunun öğretiminde laboratuvar yönteminin öğrenci başarısına etkisinin araştırılması. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 291-305.
  • Temiz, B., K., & Kanlı, U. (2005). Üniversite I. Sınıf öğrencilerinin temel fizik laboratuar araçlarını tanıma bilgileri. Milli Eğitim Dergisi, Sayı, 168, 188-200.
  • Uluçınar, Ş., Cansaran, A., & Karaca, A. (2004). Fen bilimleri laboratuvar uygulamalarinin değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 465-475.
  • Uzal, G., Erdem, A., Önen, F., & Gürdal, A. (2010). Basit araç gereçlerle yapılan fen deneyleri konusunda öğretmen görüş-leri ve gerçekleştirilen hizmet içi eğitimin değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(1), 64-84.
  • Üce, M., Sarıçayır, H., & Demirkaynak, N. (2003). Ortaöğretim kimya eğitiminde asitler ve bazlar konusunun öğretiminde klasik ve deneysel yöntemlerin başarıya ve kimya tutumuna etkisinin karşılaştırılması. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 18, 93-104.
  • Victor, E., & Kellough, R. (1997). Science for the elemantaryand middle school. New Jersey: Prentice Hall.
  • Whittemore, R., Chase, S. K., & Mandle, C. L. (2001). Validity in qualitative research. Qualitative Health Research, 11 (4), 522-537.
  • Yapıcı, M., & Yapıcı, Ş. (2003) İlköğretim Öğretmenlerinin Karşılaştığı Sorunlar. Üniversite ve Toplum Dergisi, 3 (3), 9–14
  • Yıldırım, Z., & Demir, K. (2003). Burdur il merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan fen bilgisi öğretmenlerinin alanları ve yeterliliklerine ilişkin görüşleri ile fen bilgisi eğitimi öğrencilerinin bu öğretmenler ile ilgili gözlemleri. Sakarya Üni-versitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 134-145.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yıldız, E., Akpınar, E., Aydoğdu, B. ve Ergin, Ö. (2006). Fen bilgisi öğretmenlerinin fen deneylerinin amaçlarına yönelik tu-tumları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 2-18
Toplam 76 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Research Article
Yazarlar

Burcu Anılan

Asiye Berber

Nurşide Suder Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Kabul Tarihi 9 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Anılan, B., Berber, A., & Suder, N. (2020). Basit Araçlarla Yaparak Öğrenme Yöntemi ile Yapılan Deney Uygulamalarına Yönelik Öğretmen Adayı ve Öğrenci Görüşleri. Kastamonu Education Journal, 28(1), 52-71. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3424

10037