Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 7. sınıf sosyal
bilgiler öğretimi bağlamında müzeler ve tarihi mekânlardan etkili yararlanmaya
yönelik öğretim etkinlikleri tasarlayarak bu etkinlikleri uygulamak ve bu
etkinliklerin öğrencilerin sosyal bilgilere özgü becerilerinin (değişim ve
sürekliliği algılama, tarihsel empati, gözlem, mekânı algılama, zaman ve
kronolojiyi algılama, sosyal katılım) geliştirilmesinde ne derece faydalı
olduğunu belirlemektir. Nitel araştırma yöntemi temelinde eylem araştırması
modeline göre desenlenen araştırma kapsamında Manisa ili Yunusemre ilçesinde
yer alan resmi bir ortaokuldaki 36 kişilik (20 kız, 16 erkek) bir sınıfla
Manisa’nın müzeleri ve tarihi mekânları içerisinden seçilen dokuz ayrı mekâna
(Manisa Müzesi, Muradiye Camisi, Tıp Tarihi Müzesi, tarihi Kula evleri, Sard
Antik Kenti, Sultaniye Külliyesi, Keskinoğlu Klasik Araç Müzesi, Manisa Ulu
Cami, Ravika Köyü Müzesi) yönelik müze öncesi okulda, müzede ve müze sonrası
okulda olmak üzere toplamda 34 ayrı etkinlik geliştirilerek uygulanmıştır. Uygulamaların, öğrencilerin sosyal bilgiler öğretim
programında yer alan becerilerini nasıl ve ne yönde etkilediğini ortaya koymak
amacıyla veri üretme aracı olarak gözlem, görüşme ve doküman analizi
kullanılmıştır. Gözlem ve görüşmeler yoluyla elde edilen verilere içerik
analizi; öğrenci ürünlerinden elde
edilen verilere doküman analizi yapılmıştır. Yapılan uygulamalar neticesinde
öğrencilerde sosyal bilgilere özgü becerilerin geliştiği görülmüştür.
sosyal bilgiler müze ve tarihi mekanlarla eğitim değişim ve sürekliliği algılama zaman ve kronolojiyi algılama tarihsel empati mekanı algılama gözlem sosyal katılım
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 46 |