BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 11 Sayı: 2, 0 - , 27.08.2015
https://doi.org/10.17860/efd.76573

Öz

In this study, it was aimed to determine how the creative drama affected the classroom teacher candidates in bringing awareness for providing the personal development that is the sub-area of general qualifications of teaching profession. In this way, the creative drama courses have been carried out for the sub-area of providing personal development with thirty one classroom teacher candidates for twenty one hours in total. In the study, qualitative research methods were used. The data collection tools of the study consist of the written products, the interviews and diaries which the participants have revealed in the process. At the end of the content analysis, two themes emerged. These themes can be listed as “Approaches to Teaching Profession” and “Awareness for Importance of Teachers’ Personal Development”. Teacher candidates have been closer emotionally in this process. They have stated that seeing the problems which they would face up without beginning the service through animations, has provided to find solutions and to be ready. They also have put forward an idea on the subject about the things which they could do when they would be both a teacher and a teacher candidate in order to provide their personal development after realizing that the personal development is important for a teacher. Based on this, it can be said that courses replaced in the process of teacher training have to include both teacher candidates’ problems, which they may encounter when they will become teacher, and the proposed solutions of problems

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2010). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Naturel Yayınevi.
  • Alkan, C. (2000). Meslek ve öğretmenlik mesleği. İçinde V.Sönmez (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (ss. 191-219). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cawthon, S., & Dawson, K. (2009). Drama for schools: Impact of a drama-based professional development program on teacher self-efficacy and authentic instruction. Youth Theatre Journal, 23, 144-161.
  • Creswell, J. W. (2009). Qualitative inquiry & research design choosing amanog five approaches. USA: Sage Publications.
  • Demir, K. (2012). Sınıf Öğretmeni adaylarına kırsal kesim sosyal yaşam becerilerini kazandırmada yaratıcı dramanın etkisi. Yayınlanmamış Bitirme Projesi, Çağdaş Drama Derneği, Ankara.
  • Erden, M. (2008). Eğitim bilimlerine giriş. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Kaf-Hasırcı, Ö., Bulut, M. S., ve Saban-İflazoğlu, A. (2008). Öğretmen adaylarının yaratıcı drama dersinin bireysel ve akademik kazanımlarına ilişkin görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 3 (6), 63-81.
  • Karagenç, S. (2011). Yaratıcı drama yöntemiyle üniversite öğrencilerinde eleştirel düşünme eğilimleri konusunda farkındalık oluşturma. Yayınlanmamış Bitirme Projesi, Çağdaş Drama Derneği, Ankara.
  • Kereks, J., & King, P. K. (2010). The king’s carpet: Drama play in teacher education. International Journal of Instruction, 3 (1), 39-60.
  • Kılıç, A., ve Acat, B. M. (2007). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen yetiştirme programlarındaki derslerin gereklilik ve işe vurukluk düzeyi. Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 21-37.
  • Lee, B., Cawthon, S., & Dawson, K. (2013). Elementary and secondary teacher self efficacy for teaching and pedagogical conceptual change in a drama base professional development program. Teaching and Teacher Edücation, 30, 84-98.
  • Mc Caslin, N. (2006). Creative drama in the classroom and beyond. USA: Pearson Publication.
  • Merriam, S.B. (2009). Qualitative research a guide to design and implementation. San Francisco: John Wiley.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2008). Öğretmen mesleği genel yeterlikleri. Ankara: MEB.
  • Morgan, A. (1975). Drama and teacher education. South Pacific Journal of Teacher Education, 3 (3), 40-43.
  • Ömeroğlu, E. (2002). Okul öncesi öğretmenin niteliğinin geliştirilmesinde yaratıcı drama eğitiminin rolü. İçinde H.Ö. Adıgüzel (Ed.), Yaratıcı drama 1985-1998 yazılar (ss. 123- 127). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Özbek, R., Kahyaoğlu, M., ve Özgen, N. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 221- 232.
  • Özdemir, L. (2003). Yaratıcı drama dersinin duygusal zeka gelişimine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 277-306.
  • Özden, Y. (2000). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Özoğlu, M. (2010). Seta Analiz Türkiye’de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları. Ankara: Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı Yayınları.
  • Saçlı, F. (2013). Yaratıcı drama eğitiminin aday beden eğitimi öğretemenlerinin eleştirel düşünme becerileri ve eğilimleri üzerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • San, İ. (2006a). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Içinde H.Ö. Adıgüzel (Ed.). Yaratıcı drama 1985-1998 yazılar (ss. 342- 363). Ankara: Naturel Yayınları.
  • San, İ. (2006b). Yaratıcı dramanın eğitsel boyutlar. Içinde H.Ö. Adıgüzel (Ed.). Yaratıcı drama 1985-1998 yazılar (ss. 113-122). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Stronge, H. J., Tucker, P. D., & Hindman, J. L. (2004). Handbook for qualities of effective teachers. USA: Association for Supervision and Curriculum Development Publication.
  • Şimşek, M. (2013). Yaratıcı drama dersinin sınıf öğretmeni adaylarının sosyal becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Tanrıverdi, B., ve Apak, Ö. (2013). Öğretmen yeterlikleri açısından eğitim fakültesi programlarının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46 (2), 297-318.
  • Türk Eğitim Derneği. (2009) Öğretmen yeterlikleri özet rapor öğretmene yatırım geleceğe atılım. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Üstündağ, T. (2010). Duygusal zeka, duyuşsal özellikler ve yaratıcı drama. İçinde H.Ö.Adıgüzel (Ed.), Yaratıcı drama 1999-2002 yazılar (ss.56-66). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Yeğen, G. (2009). Eğitimde dramanın sağlayacağı bireysel ve mesleki katkılara yönelik öğretmen adaylarının düşünceleri. İçinde N. Aslan (Haz.), 10. Ulusal Drama Semineri Bildiriler (ss.17-25). Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen öz yeterlik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (45), 88-104.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.(Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel Toy, B. (2012). Öğretmen eğitiminde formasyon derslerinin drama yöntemi ile işlenişine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri: Gelişim ve öğrenme dersi örneği. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 1 (1), 125-136.

Yaratıcı Drama Yöntemi ile Öğretmen Yeterliklerinden Kişisel Gelişim Üzerine Nitel Bir Çalışma

Yıl 2015, Cilt: 11 Sayı: 2, 0 - , 27.08.2015
https://doi.org/10.17860/efd.76573

Öz

Bu çalışmada, öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin alt alanı olan kişisel gelişimi sağlamaya yönelik farkındalık kazandırmada yaratıcı dramanın sınıf öğretmeni adaylarını nasıl etkilediğini tespit etmek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda otuz bir sınıf öğretmeni adayıyla yedi hafta ve toplam yirmi bir saat kişisel gelişimi sağlama alt alanına yönelik yaratıcı drama dersleri yürütülmüştür. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın veri toplama araçlarını, katılımcıların süreç içerisinde ortaya koydukları yazılı ürünler, görüşme ve günlükler oluşturmaktadır. İçerik analizi yoluyla incelenen veriler iki tema altında toplanmıştır. Bu temalar, “Öğretmenlik Mesleğine Yaklaşım” ve Öğretmenin Kişisel Gelişiminin Önemi” olarak sıralanabilir. Öğretmen adayları bu süreçte mesleğe duygusal olarak daha fazla yakınlaşmışlardır. Henüz hizmete atılmadan karşılaşacakları sorunları canlandırmalar yoluyla görmenin, çözüm üretmelerini ve hazırlıklı olmalarını sağladığını belirtmişlerdir. Bununla birlikte öğretmenin kişisel gelişiminin önemli olduğunu fark edip kişisel gelişimlerini sağlamak için hem bir öğretmen adayı olarak neler yapmaları gerektiği hem de öğretmen olduklarında neler yapabilecekleri konusunda fikir yürütmüşlerdir. Buradan yola çıkarak öğretmen yetiştirme sürecinde yer alan derslerin öğretmen adaylarının öğretmen olduklarında karşılaşacakları problemleri ve çözüm önerilerini içermesi gerektiği belirtilebilir. Öğretmen yeterlikleri ve öğretmenlikte karşılaşılan sorunlar gibi derslerin öğretmen yetiştirme programlarında yer alması, bu dersler var ise içeriklerinin adayın etkin katılımına göre şekillendirilmesi gerektiği söylenebilir. Ayrıca öğretmenin kişisel gelişiminin öneminin altının çizilmesi, öğretmen yetiştirme sürecinde öğretmen adaylarının meslekle olan duygusal bağının ihmal edilmemesi ve bu amaçla yaratıcı drama derslerinden yararlanılabileceği ifade edilebilir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2010). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Naturel Yayınevi.
  • Alkan, C. (2000). Meslek ve öğretmenlik mesleği. İçinde V.Sönmez (Ed.), Öğretmenlik mesleğine giriş (ss. 191-219). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cawthon, S., & Dawson, K. (2009). Drama for schools: Impact of a drama-based professional development program on teacher self-efficacy and authentic instruction. Youth Theatre Journal, 23, 144-161.
  • Creswell, J. W. (2009). Qualitative inquiry & research design choosing amanog five approaches. USA: Sage Publications.
  • Demir, K. (2012). Sınıf Öğretmeni adaylarına kırsal kesim sosyal yaşam becerilerini kazandırmada yaratıcı dramanın etkisi. Yayınlanmamış Bitirme Projesi, Çağdaş Drama Derneği, Ankara.
  • Erden, M. (2008). Eğitim bilimlerine giriş. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Kaf-Hasırcı, Ö., Bulut, M. S., ve Saban-İflazoğlu, A. (2008). Öğretmen adaylarının yaratıcı drama dersinin bireysel ve akademik kazanımlarına ilişkin görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 3 (6), 63-81.
  • Karagenç, S. (2011). Yaratıcı drama yöntemiyle üniversite öğrencilerinde eleştirel düşünme eğilimleri konusunda farkındalık oluşturma. Yayınlanmamış Bitirme Projesi, Çağdaş Drama Derneği, Ankara.
  • Kereks, J., & King, P. K. (2010). The king’s carpet: Drama play in teacher education. International Journal of Instruction, 3 (1), 39-60.
  • Kılıç, A., ve Acat, B. M. (2007). Öğretmen adaylarının algılarına göre öğretmen yetiştirme programlarındaki derslerin gereklilik ve işe vurukluk düzeyi. Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 21-37.
  • Lee, B., Cawthon, S., & Dawson, K. (2013). Elementary and secondary teacher self efficacy for teaching and pedagogical conceptual change in a drama base professional development program. Teaching and Teacher Edücation, 30, 84-98.
  • Mc Caslin, N. (2006). Creative drama in the classroom and beyond. USA: Pearson Publication.
  • Merriam, S.B. (2009). Qualitative research a guide to design and implementation. San Francisco: John Wiley.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2008). Öğretmen mesleği genel yeterlikleri. Ankara: MEB.
  • Morgan, A. (1975). Drama and teacher education. South Pacific Journal of Teacher Education, 3 (3), 40-43.
  • Ömeroğlu, E. (2002). Okul öncesi öğretmenin niteliğinin geliştirilmesinde yaratıcı drama eğitiminin rolü. İçinde H.Ö. Adıgüzel (Ed.), Yaratıcı drama 1985-1998 yazılar (ss. 123- 127). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Özbek, R., Kahyaoğlu, M., ve Özgen, N. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 221- 232.
  • Özdemir, L. (2003). Yaratıcı drama dersinin duygusal zeka gelişimine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 54, 277-306.
  • Özden, Y. (2000). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Özoğlu, M. (2010). Seta Analiz Türkiye’de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları. Ankara: Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı Yayınları.
  • Saçlı, F. (2013). Yaratıcı drama eğitiminin aday beden eğitimi öğretemenlerinin eleştirel düşünme becerileri ve eğilimleri üzerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • San, İ. (2006a). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Içinde H.Ö. Adıgüzel (Ed.). Yaratıcı drama 1985-1998 yazılar (ss. 342- 363). Ankara: Naturel Yayınları.
  • San, İ. (2006b). Yaratıcı dramanın eğitsel boyutlar. Içinde H.Ö. Adıgüzel (Ed.). Yaratıcı drama 1985-1998 yazılar (ss. 113-122). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Stronge, H. J., Tucker, P. D., & Hindman, J. L. (2004). Handbook for qualities of effective teachers. USA: Association for Supervision and Curriculum Development Publication.
  • Şimşek, M. (2013). Yaratıcı drama dersinin sınıf öğretmeni adaylarının sosyal becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Tanrıverdi, B., ve Apak, Ö. (2013). Öğretmen yeterlikleri açısından eğitim fakültesi programlarının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46 (2), 297-318.
  • Türk Eğitim Derneği. (2009) Öğretmen yeterlikleri özet rapor öğretmene yatırım geleceğe atılım. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Üstündağ, T. (2010). Duygusal zeka, duyuşsal özellikler ve yaratıcı drama. İçinde H.Ö.Adıgüzel (Ed.), Yaratıcı drama 1999-2002 yazılar (ss.56-66). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Yeğen, G. (2009). Eğitimde dramanın sağlayacağı bireysel ve mesleki katkılara yönelik öğretmen adaylarının düşünceleri. İçinde N. Aslan (Haz.), 10. Ulusal Drama Semineri Bildiriler (ss.17-25). Ankara: Oluşum Yayınları.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen öz yeterlik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (45), 88-104.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.(Genişletilmiş 9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel Toy, B. (2012). Öğretmen eğitiminde formasyon derslerinin drama yöntemi ile işlenişine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri: Gelişim ve öğrenme dersi örneği. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 1 (1), 125-136.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nihan Akkocaoğlu Çayır

Özlem Gökbulut Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akkocaoğlu Çayır, N., & Gökbulut, Ö. (2015). Yaratıcı Drama Yöntemi ile Öğretmen Yeterliklerinden Kişisel Gelişim Üzerine Nitel Bir Çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2). https://doi.org/10.17860/efd.76573

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.