Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ STEM EĞİTİMİNE YÖNELİK ZİHİNSEL MODELLERİ VE GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, Cilt: 50 Sayı: 231, 41 - 65, 23.08.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.719596

Öz

Mevcut araştırmanın amacı, STEM eğitimi sonrasında okul öncesi öğretmen adaylarının STEM eğitimine yönelik zihinsel modellerini ve görüşlerini incelemektir. Bu kapsamda on dört hafta boyunca STEM eğitimine yönelik etkinlikler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, “Okul Öncesinde Fen Eğitimi’ adlı ders kapsamında araştırmaya gönüllü olarak katılan ve daha önce STEM eğitimi almamış olan 39 okul öncesi öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Öğretmen adaylarının STEM eğitimine yönelik zihinsel modelleri çizimler aracılığıyla, görüşleri ise odak grup görüşmesi ile değerlendirilmiştir. Odak grup görüşmesinden ve çizimlerden elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonucunda, öğretmen adaylarının STEM eğitimine yönelik zihinsel modelleri ile ilgili 6 tema ortaya çıkmıştır: STEM eğitiminin özellikleri, öğrenme ve başarı, beceri, duyuşsal özelliklerin gelişimi, tasarım ve ürün, tasarım odağı. Öğretmen adaylarının görüşlerinin analizi sonucunda ise STEM eğitimini derslere entegre etme, destekleyici öğretim yöntem ve teknikleri, ölçme ve değerlendirme yöntemleri olmak üzere 3 tema ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının STEM eğitimine yönelik zihinsel modellerinin ve görüşlerinin, öğrenme ortamlarında gerçekleştirilecek uygulamaların ve öğretmen eğitimi programlarının yeniden düzenlenmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Beers, S. (2011). 21st century skills: Preparing students for their future. Diakses dari https://cosee.umaine.edu/files/coseeos/21st_century_skills.pdf
  • Bennett, J., & Neuman, M. J. (2004). early childhood, major challenges: review of early childhood education and care policies in OECD countries. Prospects: Quarterly Review of Comparative Education, 34(4), 423-433.
  • Brenneman, K., Lange, A., & Nayfeld, I. (2019). Integrating STEM into preschool education; designing a professional development model in diverse settings. Early Childhood Education Journal, 47(1), 15-28.
  • Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education: Challenges and opportunities. NSTA press.
  • Campbell, C., Speldewinde, C., Howitt, C., & MacDonald, A. (2018). STEM practice in the early years. Creative Education, 9(1), 11.
  • Chesloff, J. D. (2013). STEM education must start in early childhood. Education Week, 32(23), 27-32.
  • Çakır, Z., Yalçın, S. A., & Yalçın, P. (2019). Montessori yaklaşım temelli STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcılık becerilerine etkisi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 4(2), 392-409.
  • Dejarnette, N. (2012). America's children: Providing early exposure to STEM (Science, Technology, Engineering and Math) initiatives. Education, 133(1), 77-84.
  • DeJarnette, N. K. (2018). Implementing STEAM in the early childhood classroom. European Journal of STEM Education, 3(3), 18.
  • Demir, A. (2017). Modellemeye dayalı etkinliklerin beşinci sınıf öğrencilerinin heyelan konusundaki informal muhakemelerinin ve argümanlarının gelişimine etkisi. Doktora tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Rize.
  • Ejiwale, J. A. (2012). Facilitating teaching and learning across STEM fields. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 13(3).
  • Eroğlu, S., & Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin stem temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - Journal of Qualitative Research in Education, 4(3), 43-67.
  • Eshach, H. & Fried, M. N. (2005). Should science be taught in early childhood? Journal of Science Education and Technology, 15(3), 315–337. doi:10.1007/s10956-005-07-7198-9.
  • Gonzalez, H. B., & Kuenzi, J. J. (2012). Science, technology, engineering and mathematics (STEM) education: A primer. Washington: DC: Congressional Research Service.
  • Gunning, A. M., & Marrero, M. E. (2017). Examining inservice teachers’mental models on teaching science through online learning. The Online Journal of New Horizons in Education-January, 7(1).
  • Jamil, F. M., Linder, S. M., & Stegelin, D. A. (2018). Early childhood teacher beliefs about STEAM education after a professional development conference. Early Childhood Education Journal, 46(4), 409-417.
  • Kurnaz, M. A., & Eksi, C. (2015). An analysis of high school students’ mental models of solid friction in physics. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(3).
  • Lantz, H. B. (2009). Science, technology, engineering and mathematics (STEM) education: What form? What function? What is STEM education? Report, CurrTech Integrations.
  • Lodge-Scharf, S. E. (2017). Investigating student mental models at the intersection of mathematics and physical reasoning in physics (Master’s Thesis). University of Maine, MD. From https://digitalcommons. library.umaine.edu/etd/2718.
  • MacDonald, A., Huser, C., Sikder, S., & Danaia, L. (2019). Effective early childhood STEM education: Findings from the little scientists evaluation. Early Childhood Education Journal, 1-11.
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). 2019. National education statistics-formal education. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Moomaw, S., & Davis J. (2010). STEM comes to preschool. Young Children, 65(5), 12-18.
  • Pantoya, M., Aguirre-Munoz, Z. & Hunt, E., (2015). Developing an engineering identity in early childhood. American Journal of Engineering Education, 6(2), 61-68.
  • Savin-Baden, M., & Major, C. H. (2013). Qualitative research: The essential guide to theory and practice. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge.
  • Siew, N. M. (2017). Integrating STEM in an engineering design process: The learning experience of rural secondary school students in an outreach challenge program. The Eurasia Proceedings of Educational & Social Sciences, 6, 128-141.
  • Simoncini, K., & Lasen, M. (2018). Ideas about STEM among Australian early childhood professionals: How important is STEM in early childhood education?. International Journal of Early Childhood, 50(3), 353-369.
  • Smith, K. A., Douglas, T. C., & Cox, M. F. (2009). Supportive teaching and learning strategies in STEM education. New Directions for Teaching and Learning, 2009(117), 19-32.
  • Sözcü, U., Kıldan, A. O., Aydınözü, D., & İbret, B. Ü. (2016). Bilimsellik değerine ilişkin zihinsel modellerin değişiminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(2).
  • Strauss, A. L., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research, (second edition), Newbury Park, CA: Sage.
  • Thibaut, L., Ceuppens, S., De Loof, H., De Meester, J., Goovaerts, L., Struyf, A., ... & Hellinckx, L. (2018). Integrated STEM education: A systematic review of instructional practices in secondary education. European Journal of STEM Education, 3(1), 2.
  • Toran, M., Aydın, E., & Etgüer, D. (2019). Investigating the effects of STEM enriched implementations on school readiness and concept acquisition of children. Elementary Education Online, 19(1), 299-309.
  • Uğraş, M., & Genç, Z. (2018). Investigating preschool teacher candidates' STEM teaching intention and the views about STEM Education. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 724-744.
  • Ulu, H., & Ocak, İ. (2018). İlköğretim öğrencilerinin fen öğretimine yönelik zihinsel modellerinin incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 13(11).
  • Ulutaş, A. (2011). Okul öncesi dönemde drama ve oyunun önemi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 232-242.
  • Ültay, E., Dönmez Usta, N., & Durmuş, T. (2017). Eğitim alanında yapılan zihinsel model çalışmalarının betimsel içerik analizi. Yaşadıkça Eğitim, 31(1), 21-40.
  • Ünlü, Z. K., & Dere, Z. (2018). Okul öncesi öğretmen adaylarının hazırladıkları FeTeMM etkinliklerinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1502-1512.
  • van Keulen, H. (2018). STEM in Early Childhood Education. European Journal of STEM Education, 3(3), 06.
  • Yazarlar (2017).
  • Zangori, L., & Forbes, C. T. (2015). Exploring third-grade student model-based explanations about plant relationships within an ecosystem. International Journal of Science Education, 37(18), 2942-2964.
  • Zangori, L., Forbes, C. T., & Schwarz, C. V. (2015). Exploring the effect of embedded scaffolding within curricular tasks on third-grade students’ model-based explanations about hydrologic cycling. Science & Education, 24(7-8), 957-981.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Çiftçi 0000-0001-9005-4333

Mustafa Sami Topçu 0000-0001-5068-8796

Yayımlanma Tarihi 23 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 231

Kaynak Göster

APA Çiftçi, A., & Topçu, M. S. (2021). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ STEM EĞİTİMİNE YÖNELİK ZİHİNSEL MODELLERİ VE GÖRÜŞLERİ. Milli Eğitim Dergisi, 50(231), 41-65. https://doi.org/10.37669/milliegitim.719596