Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİSİ İLE OKUMA KAYGISI ARASINDAKİ İLİŞKİDE OKUMA ALIŞKANLIĞININ ARACI ROLÜ

Yıl 2021, Cilt: 50 Sayı: 231, 91 - 109, 23.08.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.746081

Öz

Bu araştırmada, okuma becerisinin bilişsel gelişim üzerindeki etkilerinden hareketle, ilkokul öğrencilerinin okuduğunu anlama becerisinde, okuma kaygısı ve okuma alışkanlıklarının rolünü incelemek amaçlanmıştır. Veriler, 2018–2019 eğitim-öğretim yılında Çanakkale il merkezinde öğrenim gören ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinden toplanmıştır. Araştırmaya 403 öğrenci katılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında, Okuduğunu Anlama Testi, Okuma Kaygısı Ölçeği ve İlkokul Öğrencileri için Okuma Alışkanlığı Ölçeği kullanılmıştır. Modelin uyumu yapısal eşitlik modellemesi ile test edilmiştir. Bu araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak, okuma alışkanlığının okuduğunu anlama becerisini ve okuma kaygısının okuduğunu anlama becerisini anlamlı düzeyde yordadığı anlaşılmaktadır. Bununla birlikte, okuduğunu anlama becerisi ile okuma kaygısı arasındaki ilişkide okuma alışkanlığının aracı rolünün olduğu anlaşılmaktadır. Bu sonuca bağlı olarak, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerisinde okuma alışkanlığı ve okuma kaygısının rol oynadığı anlaşılmaktadır.

Destekleyen Kurum

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi

Proje Numarası

SBA-2018-2787

Teşekkür

Bu çalışma Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından desteklenmiştir. Proje No: SBA-2018-2787

Kaynakça

  • Akyol, H. (2008). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2011). Türkçe Öğretim Yöntemleri. (4. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2014). Okuma. Ahmet Kırkkılıç & Hayati Akyol (Yay. Haz.) İlköğretimde Türkçe Öğretimi içinde (s. 15–48). Ankara: Pegem Akademi.
  • Altunkaya, H. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinleme ve okuma kaygıları. Education Sciences, 12(3), 107–121.
  • Altunkaya, H., & Erdem, İ. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin okuma kaygıları ve okuduğunu anlama becerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 59–77.
  • Alverman, D. E., & Guthrie J. T. (1993). Themes and Directions of The National Reading Research Center (Perspectives in Reading Research No. 1). Athens, GA: National Reading Research Center.
  • Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological bulletin, 103(3), 411- 423.
  • Baki, Y. (2017). Ortaokul öğrencilerinin okumaya ilişkin kaygı ve tutumlarının okuma alışkanlığı üzerindeki etkisi: Bir yapısal eşitlik modellemesi. Eğitim ve Bilim, 42(191), 371–395.
  • Bircan, İ. & Tekin M. (1989). Türkiye’de okuma alışkanlığının azalması sorunu ve çözüm yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(1), 393- 410.
  • Bradley, J. M., & Thalgott, M. R. (1987). Reducing reading anxiety. Academic Therapy, 22(4), 349–358.
  • Carpenter, P. A., Miyake, A. ve Just, M. A. (1995). Language comprehension: Sentence and discourse processing. Annual Review of Psychology, 46, 91–120.
  • Coyle, P. J. (1968). The systematic desensitization of reading anxiety, a case study. Psychology in the Schools, 5(2), 140–141.
  • Çeliktürk, Z., & Yamaç, A. (2015). Development of the reading anxiety scale for elementary and middle school students: Validity and reliability study. Elementary Education Online, 14(1), 97–107.
  • Esen-Aygün, H. (2019). İlkokul öğrencileri için okuma alışkanlığı ölçeği’nin psikometrik özelliklerinin belirlenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(2), 683–707. İşeri, K., & Ünal, E. (2012). Türkçe öğretmen adaylarının yazma kaygı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 67–76.
  • Jalongo, M. R., & Hirsh, R. A. (2010). Understanding reading anxiety: New insights from neuroscience. Early Childhood Education Journal, 37(6), 431–435.
  • Leppänen, U., Aunola, K., & Nurmi, J. E. (2005). Beginning readers' reading performance and reading habits. Journal of Research in Reading, 28(4), 383–399.
  • Lynch, J. J. (2000). A Cry Unheard: New İnsights into the Medical Consequences of Loneliness. Baltimore, MD: Bancroft Press.
  • Magno, C. (2010). The effect of scaffolding on children’s reading speed, reading anxiety, and reading proficiency. TESOL Journal, 3, 92–98.
  • McGeown, S. P., Duncan, L. G., Griffiths, Y. M., & Stothard, S. E. (2015). Exploring the relationship between adolescent’s reading skills, reading motivation and reading habits. Reading and Writing, 28(4), 545–569.
  • Melanlıoğlu, D. (2014) Okuma kaygısı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 95–105.
  • OECD (2019). PISA 2018 Insight and Interpretations. https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf adresinden erişildi. Owusu-Acheaw, M., & Larson, A. (2014). Reading habits among students and its effect on academic performance: A study of students of Koforidua Polytechnic. University of Education Winneba, Ghana
  • Ramirez, G., Fries, L., Gunderson, E., Schaeffer, M. W., Maloney, E. A., Beilock, S. L., & Levine, S. C. (2018). Reading Anxiety: An Early Affective Impediment to Children’s Success in Reading. Journal of Cognition and Development, 1–20.
  • Temizyürek, F., Çolakoğlu, B. K., & Coşkun, S. (2013). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 114–150.
  • Wu, H. (2011). Anxiety and reading comprehension performance in english as a foreign language. The Asian EFL Journal Quarterly, 13(2), 273–306.
  • Yamaç, A., & Sezgin, Z. Ç. (2018). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma kaygıları, akıcılıkları, motivasyonları ve okuduğunu anlamaları arasındaki ilişkiler. Eğitim ve Bilim, 43(194), 225–243.
  • Yıldız, M., & Akyol, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 793–815.
  • Yıldız, M., & Ceyhan, S. (2016). The investigation of 4th grade primary school students’ reading and writing anxieties in terms of various variables. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, 12(2), 1301–1316.
  • Yılmaz, V. & Çelik, H. E. (2009). LISREL İle Yapısal Eşitlik Modellemesi-I. Ankara: Pegem Akademi.
  • Zbornik, J. (2001). Reading Anxiety Manifests Itself Emotionally, Intellectually. Lakewood, OH: LRP Publications

THE MEDIATING ROLE OF READING HABITS IN THE RELATIONSHIP BETWEEN PRIMARY SCHOOL STUDENTS' READING COMPREHENSION SKILL AND READING ANXIETY

Yıl 2021, Cilt: 50 Sayı: 231, 91 - 109, 23.08.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.746081

Öz

In this study, it was aimed to examine the role of reading anxiety and reading habits in elementary school students' reading comprehension skills, based on the effects of reading skill on cognitive development. 403 students attending the fourth grade of primary school participated in the study. The data were collected in the 2018-2019 academic year in Canakkale. In the collection of research data, Reading Comprehension Test, Reading Anxiety Scale and Reading Habit Scale for Primary School Students were used. The fit of the model was tested by structural equation modeling. Based on the results obtained from this study, it is understood that reading habits significantly predict reading comprehension skill and reading anxiety.and, in this relationship, reading habit has a mediating role. Based on this result, it is understood that reading habit and reading anxiety play a role in reading comprehension skills of fourth grade elementary school students.

Proje Numarası

SBA-2018-2787

Kaynakça

  • Akyol, H. (2008). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2011). Türkçe Öğretim Yöntemleri. (4. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2014). Okuma. Ahmet Kırkkılıç & Hayati Akyol (Yay. Haz.) İlköğretimde Türkçe Öğretimi içinde (s. 15–48). Ankara: Pegem Akademi.
  • Altunkaya, H. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinleme ve okuma kaygıları. Education Sciences, 12(3), 107–121.
  • Altunkaya, H., & Erdem, İ. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin okuma kaygıları ve okuduğunu anlama becerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 59–77.
  • Alverman, D. E., & Guthrie J. T. (1993). Themes and Directions of The National Reading Research Center (Perspectives in Reading Research No. 1). Athens, GA: National Reading Research Center.
  • Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological bulletin, 103(3), 411- 423.
  • Baki, Y. (2017). Ortaokul öğrencilerinin okumaya ilişkin kaygı ve tutumlarının okuma alışkanlığı üzerindeki etkisi: Bir yapısal eşitlik modellemesi. Eğitim ve Bilim, 42(191), 371–395.
  • Bircan, İ. & Tekin M. (1989). Türkiye’de okuma alışkanlığının azalması sorunu ve çözüm yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(1), 393- 410.
  • Bradley, J. M., & Thalgott, M. R. (1987). Reducing reading anxiety. Academic Therapy, 22(4), 349–358.
  • Carpenter, P. A., Miyake, A. ve Just, M. A. (1995). Language comprehension: Sentence and discourse processing. Annual Review of Psychology, 46, 91–120.
  • Coyle, P. J. (1968). The systematic desensitization of reading anxiety, a case study. Psychology in the Schools, 5(2), 140–141.
  • Çeliktürk, Z., & Yamaç, A. (2015). Development of the reading anxiety scale for elementary and middle school students: Validity and reliability study. Elementary Education Online, 14(1), 97–107.
  • Esen-Aygün, H. (2019). İlkokul öğrencileri için okuma alışkanlığı ölçeği’nin psikometrik özelliklerinin belirlenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(2), 683–707. İşeri, K., & Ünal, E. (2012). Türkçe öğretmen adaylarının yazma kaygı durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 67–76.
  • Jalongo, M. R., & Hirsh, R. A. (2010). Understanding reading anxiety: New insights from neuroscience. Early Childhood Education Journal, 37(6), 431–435.
  • Leppänen, U., Aunola, K., & Nurmi, J. E. (2005). Beginning readers' reading performance and reading habits. Journal of Research in Reading, 28(4), 383–399.
  • Lynch, J. J. (2000). A Cry Unheard: New İnsights into the Medical Consequences of Loneliness. Baltimore, MD: Bancroft Press.
  • Magno, C. (2010). The effect of scaffolding on children’s reading speed, reading anxiety, and reading proficiency. TESOL Journal, 3, 92–98.
  • McGeown, S. P., Duncan, L. G., Griffiths, Y. M., & Stothard, S. E. (2015). Exploring the relationship between adolescent’s reading skills, reading motivation and reading habits. Reading and Writing, 28(4), 545–569.
  • Melanlıoğlu, D. (2014) Okuma kaygısı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 95–105.
  • OECD (2019). PISA 2018 Insight and Interpretations. https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf adresinden erişildi. Owusu-Acheaw, M., & Larson, A. (2014). Reading habits among students and its effect on academic performance: A study of students of Koforidua Polytechnic. University of Education Winneba, Ghana
  • Ramirez, G., Fries, L., Gunderson, E., Schaeffer, M. W., Maloney, E. A., Beilock, S. L., & Levine, S. C. (2018). Reading Anxiety: An Early Affective Impediment to Children’s Success in Reading. Journal of Cognition and Development, 1–20.
  • Temizyürek, F., Çolakoğlu, B. K., & Coşkun, S. (2013). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 114–150.
  • Wu, H. (2011). Anxiety and reading comprehension performance in english as a foreign language. The Asian EFL Journal Quarterly, 13(2), 273–306.
  • Yamaç, A., & Sezgin, Z. Ç. (2018). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma kaygıları, akıcılıkları, motivasyonları ve okuduğunu anlamaları arasındaki ilişkiler. Eğitim ve Bilim, 43(194), 225–243.
  • Yıldız, M., & Akyol, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 793–815.
  • Yıldız, M., & Ceyhan, S. (2016). The investigation of 4th grade primary school students’ reading and writing anxieties in terms of various variables. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, 12(2), 1301–1316.
  • Yılmaz, V. & Çelik, H. E. (2009). LISREL İle Yapısal Eşitlik Modellemesi-I. Ankara: Pegem Akademi.
  • Zbornik, J. (2001). Reading Anxiety Manifests Itself Emotionally, Intellectually. Lakewood, OH: LRP Publications
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hanife Esen Aygün 0000-0001-9363-7083

Proje Numarası SBA-2018-2787
Yayımlanma Tarihi 23 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 231

Kaynak Göster

APA Esen Aygün, H. (2021). İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİSİ İLE OKUMA KAYGISI ARASINDAKİ İLİŞKİDE OKUMA ALIŞKANLIĞININ ARACI ROLÜ. Milli Eğitim Dergisi, 50(231), 91-109. https://doi.org/10.37669/milliegitim.746081