Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARI VE BAŞARI ALGILARININ FEN ÖĞRENMEYE YÖNELİK MOTİVASYONLARIYLA İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 39, 458 - 470, 23.10.2017

Öz

Bu çalışmanın
amacı ortaokul öğrencilerinin bir önceki dönem fen bilimleri dersi başarı
notları ve algıladıkları fen bilimleri başarılarının fen öğrenmeye yönelik
akademik motivasyonlarını ne düzeyde yordadığını belirlemektir. Araştırmanın
örneklemini Kars il merkezinde bulunan üç ortaokuldan seçkisiz örnekleme
yöntemi ile alınan 6, 7 ve 8. sınıflarda öğrenim gören toplam 427 öğrenci
oluşturmaktadır. Çalışma tarama modelindedir. Veri toplama aracı olarak Fen
öğrenmeye yönelik akademik motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca okullardan
öğrencilerin bir önceki dönem akademik başarı notları alınmış ve algılanan
başarı notları içinde öğrencilere kendilerini hangi düzeyde başarılı gördükleri
sorulmuştur. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre algılanan başarının fen
öğrenmeye yönelik akademik motivasyonun tüm alt boyutlarıyla ilişkili olduğu ve
tüm alt boyutları (özellikle içsel
motivasyon) yordadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin önceki akademik
başarı notları ise fen öğrenmeye yönelik akademik motivasyonlarıyla ilişkili
bulunmamıştır ve alt boyutların hiç birini yordamadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Anderman, E. M., & Midgley, C. (1997). Changes in achievement goal orientations, perceived academic competence, and grades across the transition to middle-level schools. Contemporary Educational Psychology, 22(3), 269-298.
  • Aydın, S., Yerdelen, S., Gürbüzoğlu, Y. S., & Göksu, V. (2014). Biyoloji öğrenmeye yönelik akademik motivasyon ölçeği: Ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(175), 425-435.
  • Bandura, A. (1995). Self-efficacy in changing societies. New York: Cambridge university press.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman
  • Dembo, M. H. (2004). Motivation and learning strategies for college success. New Jersey: Lawrence Erlbaum Publishers.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York: Plenum Press. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11 (4), 227-268.
  • Elliot, A. J., & Sheldon, K. M. (1997). Avoidance achievement motivation: a personal goals analysis. Journal of personality and social psychology, 73(1), 171.
  • Ehrlich, M. F., Kurtz-Costes, B., & Loridant, C. (1993). Cognitive and motivational determinants of reading comprehension in good and poor readers. Journal of Reading Behavior, 25, 365– 381.
  • Fortier, M. S., Vallerand, R. J. & Guay, F. (1995). Academic motivation and school performance: Toward a structural model. Contemporary Educational Psychology, 20, 257-274.
  • Fraser, B. J., Walberg, H. J., Welch, W. W., & Hattie, J. A. (1987). Syntheses of educational productivity research. International journal of educational research, 11(2), 147-252.
  • Froiland, J. M., & Oros, E. (2014). Intrinsic motivation, perceived competence and classroom engagement as longitudinal predictors of adolescent reading achievement. Educational Psychology, 34(2), 119-132.
  • Gagné, F., & St Père, F. (2002). When IQ is controlled, does motivation still predict achievement?. Intelligence, 30(1), 71-100.
  • Garon‐Carrier, G., Boivin, M., Guay, F., Kovas, Y., Dionne, G., Lemelin, J. P., Seguin, J.R., Vitarı, F.,& Tremblay, R. E. (2016). Intrinsic motivation and achievement in mathematics in elementary school: A longitudinal investigation of their association. Child development, 87(1), 165-175.
  • Greene, B. A., & Miller, R B. (1996). Influences on achievement: Goals, perceived ability, and cognitive engagement. Contemporary Educational Psychology, 21, 181-192.
  • Guay, F., & Vallerand, R. J. (1996). Social context, student's motivation, and academic achievement: Toward a process model. Social psychology of education, 1(3), 211-233.
  • Harter, S. (1992). The relationship between perceived competence, affect, and motivational orientation within the classroom: Processes and pattems of change. In A. K. Boggiano & T. S. Pittman (Eds.), Achievement and motivation: A social developmental perspective (pp. 77- 114). New York: Cambridge University Press
  • Harter, S., Whitesell, N. R., & Kowalski, P. (1992). Individual differences in the effects of educational transitions on young adolescent’s perceptions of competence and motivational orientation. American Educational Research Journal, 29, 777–807.
  • Ishag, A. (2016). Motivation and Attitudes of Sudanese Students towards Learning English and German. Unpublished PhD thesis. Germany: Universität Leipzig.
  • Jöreskog, K. G. & Sörbom, D. (2006). LISREL 8.80 for Windows [Computer Software]. Lincolnwood, IL: Scientific Software International, Inc.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Pajares, F. (2003). Self-efficacy beliefs, motivation, and achievement in writing: A review of the literature. Reading &Writing Quarterly, 19(2), 139-158.
  • Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000a). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000b). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68–78
  • Standage, M., Duda, J., & Ntoumanis, N. (2003). Predicting motivational regulations in physical education: the interplay between dispositional goal orientations, motivational climate and perceived competence. Journal of Sports Sciences, 21(8), 631-647.
  • Steinmayr, R., & Spinath, B. (2009). The importance of motivation as a predictor of school achievement. Learning and Individual Differences, 19(1), 80-90.
  • Tuan, H.L, Chin, C.C. & Shieh, S.H. (2005). The development of a questionnaire to measure students’ motivation towards science learning. International Journal of Science Education, 27(6), 639-654.
  • Vallerand, R. J., & Reid, G. (1984). On the causal effects of perceived competence on intrinsic motivation: A test of cognitive evaluation theory. Journal of Sport Psychology, 6(1), 94-102.
  • Wentzel, K. R., & Wigfield, A. (1998). Academic and social motivational influences on students' academic performance. Educational Psychology Review, 10(2), 155-175.
  • Yenice, N., Saydam, G., & Telli, S. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2). 231-247.
Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 39, 458 - 470, 23.10.2017

Öz

Kaynakça

  • Anderman, E. M., & Midgley, C. (1997). Changes in achievement goal orientations, perceived academic competence, and grades across the transition to middle-level schools. Contemporary Educational Psychology, 22(3), 269-298.
  • Aydın, S., Yerdelen, S., Gürbüzoğlu, Y. S., & Göksu, V. (2014). Biyoloji öğrenmeye yönelik akademik motivasyon ölçeği: Ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(175), 425-435.
  • Bandura, A. (1995). Self-efficacy in changing societies. New York: Cambridge university press.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman
  • Dembo, M. H. (2004). Motivation and learning strategies for college success. New Jersey: Lawrence Erlbaum Publishers.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York: Plenum Press. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11 (4), 227-268.
  • Elliot, A. J., & Sheldon, K. M. (1997). Avoidance achievement motivation: a personal goals analysis. Journal of personality and social psychology, 73(1), 171.
  • Ehrlich, M. F., Kurtz-Costes, B., & Loridant, C. (1993). Cognitive and motivational determinants of reading comprehension in good and poor readers. Journal of Reading Behavior, 25, 365– 381.
  • Fortier, M. S., Vallerand, R. J. & Guay, F. (1995). Academic motivation and school performance: Toward a structural model. Contemporary Educational Psychology, 20, 257-274.
  • Fraser, B. J., Walberg, H. J., Welch, W. W., & Hattie, J. A. (1987). Syntheses of educational productivity research. International journal of educational research, 11(2), 147-252.
  • Froiland, J. M., & Oros, E. (2014). Intrinsic motivation, perceived competence and classroom engagement as longitudinal predictors of adolescent reading achievement. Educational Psychology, 34(2), 119-132.
  • Gagné, F., & St Père, F. (2002). When IQ is controlled, does motivation still predict achievement?. Intelligence, 30(1), 71-100.
  • Garon‐Carrier, G., Boivin, M., Guay, F., Kovas, Y., Dionne, G., Lemelin, J. P., Seguin, J.R., Vitarı, F.,& Tremblay, R. E. (2016). Intrinsic motivation and achievement in mathematics in elementary school: A longitudinal investigation of their association. Child development, 87(1), 165-175.
  • Greene, B. A., & Miller, R B. (1996). Influences on achievement: Goals, perceived ability, and cognitive engagement. Contemporary Educational Psychology, 21, 181-192.
  • Guay, F., & Vallerand, R. J. (1996). Social context, student's motivation, and academic achievement: Toward a process model. Social psychology of education, 1(3), 211-233.
  • Harter, S. (1992). The relationship between perceived competence, affect, and motivational orientation within the classroom: Processes and pattems of change. In A. K. Boggiano & T. S. Pittman (Eds.), Achievement and motivation: A social developmental perspective (pp. 77- 114). New York: Cambridge University Press
  • Harter, S., Whitesell, N. R., & Kowalski, P. (1992). Individual differences in the effects of educational transitions on young adolescent’s perceptions of competence and motivational orientation. American Educational Research Journal, 29, 777–807.
  • Ishag, A. (2016). Motivation and Attitudes of Sudanese Students towards Learning English and German. Unpublished PhD thesis. Germany: Universität Leipzig.
  • Jöreskog, K. G. & Sörbom, D. (2006). LISREL 8.80 for Windows [Computer Software]. Lincolnwood, IL: Scientific Software International, Inc.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Pajares, F. (2003). Self-efficacy beliefs, motivation, and achievement in writing: A review of the literature. Reading &Writing Quarterly, 19(2), 139-158.
  • Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000a). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000b). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68–78
  • Standage, M., Duda, J., & Ntoumanis, N. (2003). Predicting motivational regulations in physical education: the interplay between dispositional goal orientations, motivational climate and perceived competence. Journal of Sports Sciences, 21(8), 631-647.
  • Steinmayr, R., & Spinath, B. (2009). The importance of motivation as a predictor of school achievement. Learning and Individual Differences, 19(1), 80-90.
  • Tuan, H.L, Chin, C.C. & Shieh, S.H. (2005). The development of a questionnaire to measure students’ motivation towards science learning. International Journal of Science Education, 27(6), 639-654.
  • Vallerand, R. J., & Reid, G. (1984). On the causal effects of perceived competence on intrinsic motivation: A test of cognitive evaluation theory. Journal of Sport Psychology, 6(1), 94-102.
  • Wentzel, K. R., & Wigfield, A. (1998). Academic and social motivational influences on students' academic performance. Educational Psychology Review, 10(2), 155-175.
  • Yenice, N., Saydam, G., & Telli, S. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2). 231-247.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Solmaz Aydın

Zehra Çekim Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Aydın, S., & Çekim, Z. (2017). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARI VE BAŞARI ALGILARININ FEN ÖĞRENMEYE YÖNELİK MOTİVASYONLARIYLA İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 458-470.
AMA Aydın S, Çekim Z. ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARI VE BAŞARI ALGILARININ FEN ÖĞRENMEYE YÖNELİK MOTİVASYONLARIYLA İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Ekim 2017;14(39):458-470.
Chicago Aydın, Solmaz, ve Zehra Çekim. “ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARI VE BAŞARI ALGILARININ FEN ÖĞRENMEYE YÖNELİK MOTİVASYONLARIYLA İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14, sy. 39 (Ekim 2017): 458-70.
EndNote Aydın S, Çekim Z (01 Ekim 2017) ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARI VE BAŞARI ALGILARININ FEN ÖĞRENMEYE YÖNELİK MOTİVASYONLARIYLA İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14 39 458–470.
IEEE S. Aydın ve Z. Çekim, “ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARI VE BAŞARI ALGILARININ FEN ÖĞRENMEYE YÖNELİK MOTİVASYONLARIYLA İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 14, sy. 39, ss. 458–470, 2017.
ISNAD Aydın, Solmaz - Çekim, Zehra. “ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARI VE BAŞARI ALGILARININ FEN ÖĞRENMEYE YÖNELİK MOTİVASYONLARIYLA İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14/39 (Ekim 2017), 458-470.
JAMA Aydın S, Çekim Z. ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARI VE BAŞARI ALGILARININ FEN ÖĞRENMEYE YÖNELİK MOTİVASYONLARIYLA İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;14:458–470.
MLA Aydın, Solmaz ve Zehra Çekim. “ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARI VE BAŞARI ALGILARININ FEN ÖĞRENMEYE YÖNELİK MOTİVASYONLARIYLA İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 14, sy. 39, 2017, ss. 458-70.
Vancouver Aydın S, Çekim Z. ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AKADEMİK BAŞARILARI VE BAŞARI ALGILARININ FEN ÖĞRENMEYE YÖNELİK MOTİVASYONLARIYLA İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;14(39):458-70.

.