Sistem
düşünme becerisi; olaylara, durumlara veya bir probleme bütüncül bakmanın
yanında hem parçalar halinde bakmayı hem de parçalar arasındaki ilişkiyi
görebilmeyi sağlamaktadır. Bu noktada hem eğitim ortamlarında hem de günlük
yaşantımız için sistem düşünme becerisinin önemli bir yere sahip olduğu
düşünülmektedir. Yapılan bu çalışmada ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin
sistem düşünme becerilerine ilişkin durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma yöntemlerinden bütüncül tekli durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma
2015 yılında Bursa ilinde gerçekleştirilmiş olup çalışmaya 207 ortaokul altıncı
sınıf öğrencisi katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar
tarafından; vücudumuzdaki sistemler ünitesine yönelik sistem düşünme
becerilerine ilişkin açık uçlu sorulardan oluşan anket formu kullanılmıştır.
Sistem düşünme becerileri sorularının analizi araştırmacılar tarafından
geliştirilen rubrik yardımıyla gerçekleştirilmiştir. Ortaokul altıncı sınıf
öğrencilerinin vücudumuzdaki sistemler ünitesinde sistem düşünme becerilerinin
yetersiz düzeyde olduğu, özellikle genelleme yapabilme boyutunda çok düşük
düzeyde oldukları anlaşılmıştır. Bilindiği üzere genelleme yapma ve sonuç
çıkarma üst düzey düşünme becerileri arasında yer almakta ve bu becerilerin
öğrenciler tarafından zor olarak algılandığı düşünülmektedir.
System
thinking ability; enables to consider events, states or a problem not only as a
whole but also to see them both in pieces and to observe the relation among the
pieces. At this point it is thought that system thinking ability has an
important place in terms of both education environments and for our daily life.
Within this study it is aimed to determine the states of secondary school sixth
grade students regarding system thinking ability. Integrated single state study
was used among research methods. The study was carried out in Bursa in 2015 and
207 secondary school sixth grade students participated in the study. Within the
study, questionnaire form was used, which consisted of open ended questions
regarding system thinking ability concerning systems in our body unit. Within
the stage of analysis of the questions rubric, which was developed by the
researchers, was used. It is understood that secondary school students’ system
thinking abilities were at low level in systems in our body unit especially within
the dimension of making generalizations. As it is known making conclusions
takes place among high level of thinking abilities and it is thought that it is
hardly understood by the students.
System thinking skill the determination of the status secondary school student science education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2017 |
Kabul Tarihi | 16 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 44 Sayı: 44 |