The aim of this study was to determine the awareness of preservice science teachers on a zero-waste approach. The research carried out with the general screening model was carried out with the voluntary participation of 29 preservice science teachers in the fourth year of a public university in the spring semester of 2018-2019. A form of awareness was prepared by the researchers as a data collection tool. Preservice teachers were asked to write the definition of zero waste concept, the necessity of applying a zero-waste approach and the objectives of zero waste approach with three open-ended questions in this form; also, they were asked to design a cloth bag suitable for zero-waste approach and to present their designs with drawings. The data were analyzed by content analysis. As a result of the research, it was determined that preservice science teachers' awareness of a zero-waste approach wasn’t sufficient. It was understood that preservice science teachers' statements on zero waste approach were structured on the basis of waste management and recovery, environmental impacts, savings, economy, and social awareness.
Bu araştırmada Fen Bilgisi öğretmen adaylarının sıfır atık
yaklaşımına yönelik farkındalıklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Genel tarama
modeli ile gerçekleştirilen araştırma 2018-2019 bahar yarıyılında bir devlet
üniversitesinde Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı dördüncü sınıfta öğrenim
gören 29 öğretmen adayının gönüllü katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Veri
toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan farkındalık formu
kullanılmıştır. Bu formda yer alan üç açık uçlu soru ile öğretmen adaylarından
sıfır atık kavramının tanımını, sıfır atık yaklaşımının uygulanmasının
gerekliliğini ve sıfır atık yaklaşımının amaçlarını yazmaları; bununla birlikte
sıfır atık yaklaşımına uygun bir bez çanta tasarlamaları ve tasarımlarını
yapacakları çizimler ile ortaya koymaları istenmiştir. Elde edilen veriler
içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının
sıfır atık yaklaşımına yönelik farkındalıklarının yeterli olmadığı
saptanmıştır. Öğretmen adaylarının sıfır atık yaklaşımına ilişkin ifadelerinin
atık yönetimi ve geri kazanım, çevresel etkiler, tasarruf, ekonomi ve toplumu
bilinçlendirme temelinde yapılandığı anlaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2020 |
Gönderilme Tarihi | 10 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 50 |