The aim of this study is to determine the level of reading comprehension of the teachers working in primary education schools (primary and secondary schools). 1415 teachers working in Ankara constitute the sample group of the study. 'The Scale of Evaluation of Reading Comprehension' developed by the researcher was used in the study. Krippendorff's alpha (α) coefficient, Cohen's kappa (κ) coefficient, Pearson moment coefficient is used to determine the questionnaire's reliability. According to the study results, it was determined that teachers understand the narrative texts at the 'good' level and the informative texts at the 'weak' level. In general, teachers understand what they read at an 'intermediate' level. Besides, there is a significant difference between the teachers' demographic characteristics (gender, professional tenure, branch, and graduation) and the level of reading comprehension. Teachers who are male, graduates, and have more professional tenure understand what they read. Also, when the general reading comprehension level is examined, Turkish language teachers are "good"; teachers in physical education, visual arts, music, and design branches are "weak"; computer technologies, religious education, science, math, pre-school, counseling, primary school teachers, social studies and foreign language teachers were determined as "medium" level. In this study, the insufficiency of teachers' reading comprehension levels has been made visible. This study, which indicates an important gap in the literature, is essential in extending reading comprehension studies to cover the pre-service and in-service periods.
Reading reading comprehension reading comprehension level teacher
Bu çalışmanın amacı, temel eğitim okullarında (ilk ve ortaokul) görev yapan öğretmenlerinin okuduğunu anlama düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırma betimsel tarama modeli ile kurgulanmıştır. Ankara’da çalışmakta olan 1415 öğretmen araştırmanın örneklem grubunu oluşturmaktadır. Çalışmada araştırmacı tarafından geliştirilen ‘Okuduğunu Anlamayı Değerlendirme Ölçeği’ kullanılmıştır. Ölçme aracına ait puanlama anahtarının güvenilirliği Krippendorff'un alfa (α) katsayısı, Cohen'in kappa (κ) katsayısı, Pearson moment çarpım katsayısı kullanılmıştır. Veriler, betimsel istatistik teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenler öyküleyici metinleri ‘iyi’, bilgilendirici metinleri ‘zayıf’ düzeyde anlamaktadır. Genel olarak öğretmenler, okuduklarını ‘orta’ düzeyde anlamaktadırlar. Bunun yanında öğretmenlerin demografik özellikleriyle (cinsiyet, mesleki kıdem, branş ve öğrenim durumları) okuduğunu anlama düzeyi arasında anlamlı farklılık bulunmaktadır. Erkek, lisansüstü mezunu ve mesleki kıdemi fazla olan öğretmenler, okuduklarını daha fazla anlamaktadırlar. Ayrıca, genel okuduğunu anlama düzeyi, Türkçe öğretmenlerinde "iyi"; beden eğitimi, görsel sanatlar, müzik ile teknoloji ve tasarım dallarındaki öğretmenlerinde "zayıf"; bilişim teknolojileri, din kültürü ve ahlak bilgisi, fen ve teknoloji, matematik, okul öncesi, rehberlik, sınıf, sosyal bilgiler ve yabancı dil öğretmenlerinde "orta" düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bu araştırmada öğretmenlerin okuduğunu anlama düzeylerindeki yetersizlik görünür kılınmıştır. Alanyazındaki önemli bir boşluğa işaret eden bu çalışma, okuduğunu anlama çalışmalarının hizmet öncesi ve hizmetiçi dönemi kapsayacak şekilde genişletilmesi açısından önem taşımaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Ocak 2021 |
Gönderilme Tarihi | 13 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 13 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 51 |