Cilt: 5 Sayı: 2, 29.12.2021

Yıl: 2021

Akdeniz Üniversitesi Pazarlama Bölümü'nün yılda iki defa yayımlanan Pazarlama İçgörüsü Üzerine Çalışmalar (Studies on Marketing Insights - SOMI) isimli dergisi, pazarlama disiplininin hakemli akademik dergilerinden biridir. Derginin yayın dili Türkçe ve İngilizcedir. Dergiye kabul edilen çalışmalar online olarak yayınlanmaktadır. SOMI, disiplinin içeriğini ve sınırlarını şekillendirmenin yanı sıra bilimsel araştırmalara dayalı pazarlama bilgisinin yaygınlaştırılmasında önemli bir rol oynayacaktır.

  • Pazarlamada mevcut kavram ve kuramları eleştirel olarak yeniden inceleyen makaleler,
  • Gelişmekte olan pazarlama kavramları ve teorileri hakkında bilgi sağlayan makaleler, 
  • Kritik sentezler sağlayan ve pazarlamadaki ilgili alanları gözden geçiren makaleler,
  • Ekonomi, stratejik yönetim, finans, muhasebe, örgütsel davranış, sosyoloji, psikoloji ve antropoloji gibi disiplinlerden gelen kavramları pazarlamaya entegre eden makaleler,
  • Ampirik makaleler ve
  • Pazarlamanın bugününe ve geleceğini etkileyen önemli güçler, olaylar ve eğilimler üzerine odaklanan makaleler

Format

Makale Microsoft Word formatında yazılmalıdır. 

Makale Uzunluğu

Makaleler 6000 ila 8000 kelime arasında olmalıdır. Bu kelime sayısı referans ve ekleri de içermektedir.

Tablo, Şekil ve Ekler
Şekiller, araştırma metni içerisinde yer almalı; ayrı bir dosya ile veya çalışma sonunda gösterilmemelidir.
Şekiller mümkün olan en yüksek kalitedeki görselliğe sahip olmalıdır.
Tablo ve şekil başlıkları “genel biçim özellikleri” başlığında belirtilen kurallara uygun olmalıdır.
Ekler, “kaynaklar” bölümünden sonra, her biri ayrı bir sayfada olacak şekilde belirtilmelidir.

Özet Yapısı:
Özetin yapısı aşağıdaki gibi olmalıdır:
Amaç (zorunlu)
Tasarım / metodoloji / yaklaşım (zorunlu)
Bulgular (zorunlu)
Araştırma sınırlamaları / etkileri (varsa)
Sosyal/Ekonomik/Sektörel etkiler (varsa)
Özgünlük / değer (zorunlu)
Maksimum toplam 250 kelime (anahtar kelimeler ve makale sınıflandırması dahildir).

Anahtar Kelimeler

Maksimum anahtar kelime sayısı 5'dir.

Kaynaklar

Diğer yayınlara yapılan atıflar Harvard tarzında olmalı ve eksiksizlik, doğruluk ve tutarlılık için dikkatle kontrol edilmelidir.

Üç veya daha fazla yazar olduğunda (Erdayı ve diğerleri, 2006); iki yazarlı bir çalışma ise (Erdayı ve Akçay, 2006) metinde yayınları belirtmelisiniz. Makalenin sonunda alfabetik sırayla bir referans listesi verilmelidir:

Kitap için:
Soyadı, Baş harfleri (yıl), Kitabın adı, Yayınevi, Yayının Yeri.
Örneğin. Erdayı, U. (2005), Pazarlama, Simon & Schuster, New York, NY.

Kitap Bölümü için:
Soyadı, Baş harfleri (yıl), "Bölüm başlığı", Yazının Soyadı, Baş harfleri, Kitabın Başlığı, Yayınevi, Yayının Yeri, Sayfalar.
Örneğin. Erdayı, U. (Ed.), Bilgi Yönetimi Disiplini Oluşturma, Elsevier, New York, NY, s. 15-20, Calabrese, F.A. (2005), "İlk yollar: pratik teori - bir süreklilik".

Dergi için:
Soyadı, Baş harfleri (yıl), "Makalenin Başlığı", Dergi Adı, Hacim Sayıları, Sayfalar.
Örneğin. Erdayı, U. ve Akçay, İ. (2005), "Yüzyıl için Sadakat Eğilimleri", Tüketici Pazarlama Dergisi, cilt. 22 No. 2, s. 72-80.

Yayınlanan Tebliğler için:
Soyadı, Başlangıcı (yayın yılı), "Makale adı", Soyad, Baş harfleri (Düzenleme), Yayınlanan işlemin başlığı, yeri ve tarihi, yayıncı, yayın yeri, sayfa numaraları içerebilir.
Örneğin. Erdayı, U., Akçay, İ. ve Işık, O. (2007), "Turizmde Veritabanlı Pazarlama", Turizmde Bilgi ve İletişim Teknolojileri 2007 yılında Slovenya Ljubljana'daki Uluslararası Konferansta, 2007, Springer-Verlag, Viyana, s. 12-32.

Gazete Makalesi için:
Soyadı, Baş harfleri (yıl), "Makale başlığı", Gazete, tarih, sayfalar.
Örneğin. Erdayı, U. (2008), "Yeşil Pazarlama'nın Boyutları", Milliyet, 21 Ocak, s. 1, 3-4.

Elektronik Kaynaklar için:
Çevrimiçi olarak mevcutsa, tam URL, kaynağın erişildiği bir tarihin yanı sıra, referansın sonunda sunulmalıdır.
Örneğin. Erdayı, U. (2005), "Uzak portletler için web hizmetlerine giriş", şu adresten temin edilebilir: http://www-128.ibm.com/developerworks/library/ws-wsrp/ (12 Kasım 2007'de erişildi).

Yayın Etiği

Pazarlama İçgörüsü Üzerine Çalışmalar (SOMI) dergisi, bilimsel içerik üretiminde süreç içerisinde katkısı bulunan tüm paydaşlarının etik ilkeler çerçevesinde davranmasını beklemektedir. Yayın Etiği Komisyonu (COPE) ve Açık Erişim Dergileri Rehberi (DOAJ) tarafından sunulan "Bilimsel Yayıncılıkta Şeffaflık ve En iyi Uygulama Prensipleri" yayın etiği kapsamında en yüksek standartlar olarak kabul edilmiştir. Bu doğrultuda her bir paydaş için yüklenen sorumluluklar özet halinde aşağıda gösterilmektedir:

Yazarların Etik Sorumlulukları


• Yayınlanmak üzere gönderilen çalışma daha önce başka bir dergide yayınlanmamış ya da aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olmalıdır. Her bir başvuru önceki başvurunun tamamlanmasını takiben başlatılabilir. Başka bir dergide yayınlanmış çalışma SOMI’ye gönderilemez.
• Yazar(lar)ın başka çalışmalardan yararlanmaları veya başka çalışmaları kullanmalarında eksiksiz ve doğru bir biçimde atıfta bulunmaları ve/veya alıntı yapmaları gerekmektedir. Atıf yapma ve kaynakça oluşturmada APA 6 yazım kuralları dikkate alınmalıdır.
• Yayınlanmak üzere gönderilen tüm çalışmaların varsa çıkar çatışması teşkil edebilecek durumları ve ilişkileri belirtilmelidir.
• Yazar(lar)dan değerlendirme süreçleri çerçevesinde makalelerine ilişkin ham veri talep edilebilir; böyle bir durumda yazar(lar) beklenen veri ve bilgileri yayın kuruluna sunmaya hazır olmalıdır.
• Yazar(lar) kullanılan verilerin kullanım haklarına, araştırma/ölçme araçları/analizlerle ilgili gerekli izinlere sahip olduklarını gösteren belgeye sahip olmalıdır.
• Yazar(lar)ın yayınlanmış, erken görünüm veya değerlendirme aşamasındaki çalışmasıyla ilgili bir yanlış ya da hatayı fark etmesi durumunda, dergi editörünü veya yayıncıyı bilgilendirme, düzeltme veya geri çekme işlemlerinde editörle işbirliği yapma yükümlülüğü bulunmaktadır.
• Yazarlar çalışmalarını aynı anda birden fazla derginin başvuru sürecinde bulunduramaz. Her bir başvuru önceki başvurunun tamamlanmasını takiben başlatılabilir. Başka bir dergide yayınlanmış çalışma dergiye gönderilemez.

Hakemlerin Etik Sorumlulukları

• Sadece uzmanlık alanı ile ilgili çalışmaları değerlendirmeyi kabul etmelidir.
• Tarafsızlık ve gizlilik içerisinde değerlendirme yapmalıdır.
• Değerlendirme sürecinde çıkar çatışması ile karşı karşıya olduğunu düşünürse, çalışmayı incelemeyi reddederek, dergi editörünü bilgilendirmelidir.
• Gizlilik ilkesi gereği inceledikleri çalışmaları değerlendirme sürecinden sonra imha etmelidir. İnceledikleri çalışmaların sadece nihai versiyonlarını ancak yayınlandıktan sonra kullanabilir.
• Değerlendirmeyi nesnel bir şekilde sadece çalışmanın içeriği ile ilgili olarak yapmalıdır. Milliyet, cinsiyet, dini inançlar, siyasal inançlar ve ticari kaygıların değerlendirmeye etki etmesine izin vermemelidir.
• Değerlendirmeyi yaparken nazik bir dil kullanmalıdır. Düşmanlık, iftira ve hakaret içeren aşağılayıcı kişisel yorumlardan kaçınmalıdır.
• Değerlendirmeyi kabul ettikleri çalışmayı, zamanında ve yukarıdaki etik sorumluluklarda gerçekleştirmelidir

Editörlerin Etik Sorumlulukları

• Tüm yayınlar, yazarın cinsiyet, ırk, din, vatandaşlık ve siyasi değerlerinden bağımsız olarak entelektüel içeriğine dayanılarak adalette değerlendirilir.
• Makalelerle ilgili kişisel bilgiler gizli tutulur.
• Makaleye ilişkin gözlemlenen çıkar çatışmasının açıklanması gerekir.
• Editör Kurulu, aday makalenin değerlendirmesini, dergi editör kurulu politikalarını ve intihal ve telif hakkı ihlaline karşı yasal olarak yasaklanan maddeleri temel alarak, gönderilen makaleler için yayın kararları alma sorumluluğunu üstlenir.
• Tüm paydaşların bilgi gereksinimlerini karşılamaya gerektiğinde dönüt vermeye, yayın sürecinde düzeltme, açıklama gerektiren konularda açıklık ilkelerine göre davranmaya çaba gösterirler.