Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Akademik İçsel Motivasyonları İle Özliderlik Düzeyleri Arasındaki İlişki

Yıl 2019, Cilt: 32 Sayı: 1, 25 - 41, 08.06.2019
https://doi.org/10.19171/uefad.533032

Öz



Bu
araştırma okul öncesi öğretmen adaylarının akademik içsel motivasyonları ile
özliderlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Araştırma ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma grubunu
2017-2018 eğitim-öğretim yılında Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel
Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören toplam 226
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verileri, Özliderlik Ölçeği ve Akademik
İçsel Motivasyon Ölçeği ile Kişisel Bilgi Formu aracılığıyla toplanmıştır. Okul
öncesi öğretmen adaylarının akademik içsel motivasyonları ile özliderlik
düzeyleri arasındaki ilişki “Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı” ile
belirlenmiştir. Ayrıca sınıf düzeyine göre okul öncesi öğretmen adaylarının
akademik içsel motivasyonları ve özliderlik düzeyleri arasında farklılık olup
olmadığı da “Kruskal Wallis Testi” ile incelenmiştir.  Araştırma neticesinde okul öncesi öğretmen
adaylarının akademik içsel motivasyonları ile özliderlik düzeyleri arasında
pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Değişen dünyaya ayak
uydurabilmek için öz liderlik düzeyi yüksek ve işini severek yapan bireylerin
yetiştirilmesi gerekmektedir. Bu durum da öncelikle öğretmenlerin bu
becerilerle donanmış olmasından geçmektedir.




Kaynakça

  • Akar, H. ve Aydın, S. (2016). Öğretim elemanlarının mesleki yeterliklerini gerçekleştirme düzeyleri ile öğrencilerin akademik motivasyonu arasındaki ilişki. Journal of International Social Research, 9(43), 1344-1352.
  • Başaran, M. ve Dedeoğlu Orhun, B. (2013). Öğretmen adaylarının mesleğe ilişkin motivasyonlarını etkileyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, (3), 129-151.
  • Beycioglu, K. ve Aslan, B. (2010). Teacher leadership scale: A validity and reliability study. Elementary Education Online, 9(2), 764-775.
  • Büyüköztürk, S., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Elloy, D. F. (2008). The relationship between self-leadership behaviors and organization variables in a selfmanaged work team environment. Management Research News, 31(11).
  • Eymur, G. and Geban, Ö. (2011). An investigation of the relationship between motivation and academic achievement of pre-service chemistry teachers. Education and Science, 36(161), 246-255.
  • Göksoy, S., Engin, E. M. E. N. ve Yenipınar, Ş. (2014). Öğretmenlerin öz liderlik rolleri ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 103-116.
  • Gömleksi̇z, M. N. ve Serhatlıoğlu, B. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterlik inançlarına ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 8(7), 201-211.
  • Hegarty, N. (2010). Application of the academic motivation scale to graduate school students. The Journal of Human Resource and Adult Learning, 6(2), 48-55.
  • Jacobsen, D. A., Eggen, P. and Kauchak, D. (2002). Methods for teaching, promoting student learning (6th Ed.). New Jersey: Meririll Prentice Hall.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları
  • Kocabaş, İ. ve Karaköse, T. (2005). Okul müdürlerinin tutum ve davranışlarının öğretmenlerin motivasyonuna etkisi (özel ve devlet okulu örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 79-93.
  • Koyuncu, K. (2016) Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının akademik içsel motivasyonlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Manz, C. C. (1986). Self‐leadership: toward an expanded theory of self‐influence processes in organizations. Academy of Management Review, 11(3), 585‐600.
  • Manz, C. C. (1992). Self-leadership the heart of empowerment. The Journal for Quality and Participation, 15(4), 80.
  • Öztürk, T. (2006). İlköğretim öğretmenlerinin motivasyonunu artıran ve idame ettiren faktörler. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Prussia, G. E., Anderson, J. S. and Manz, C. C. (1998). Self-leadership and performance outcomes: The mediating influence of self-efficacy. Journal of Organizational Behavior, 523-538.
  • Robert, H.E. and Foti, R.J. (1998). Evaluating the ınteraction between self- leadership and work structure in predicting job satisfaction. Journal of Business and Psychology, 12(3), 257-267.
  • Ryan, R. M., and Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67. Stewart, G. L., Courtright, S. H., and Manz, C. C. (2011). Self-leadership: A multilevel review. Journal of Management, 37(1), 185-222.
  • Şeker, S. S. (2017). Müzik eğitimi bölümü öğretmen adaylarının akademik güdülenme ve akademik öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1465-1484.
  • Tabak, A., Sığrı, Ü. ve Türköz, T. (2013). Öz liderlik ölçeğinin türkçeye uyarlanma çalışması. Bilig, 67, 213-246.
  • Terzi,A.R. ve Uyangör, N. (2017). Eğitim fakültesi öğretmen adaylarının akademik motivasyonları ve algıladıkları okul iklimi ilişkisi. Journal of Current Researches on Social Sciences, 7(4), 13-24.
  • Uyulgan, M. A. and Akkuzu, N. (2014). An overview of student teachers' academic intrinsic motivation. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(1), 24-32. Wilkesmann, U., Fischer, H. and Virgillito, A. (2012). Academic motivation of students-the German case. Dortmund: Zentrum für Weiterbildung.
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik mesleği, motivasyon kaynakları ve temel tutumlar: kuramsal bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33-46.
  • Zapalska, A. M., Kelley, T. and Zieser, N. (2015). Strategies for self-leadership development: an example of the us coast guard academy. International Journal of Business & Public Administration, 12(2), 66-75.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Çubukcu 0000-0002-3704-8994

Pınar Bağçeli Kahraman 0000-0002-0551-7741

Yayımlanma Tarihi 8 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 32 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çubukcu, A., & Bağçeli Kahraman, P. (2019). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Akademik İçsel Motivasyonları İle Özliderlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 25-41. https://doi.org/10.19171/uefad.533032