Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Seçme ve Atama Uygulaması Olarak Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) İlişkin Öğretmen Adaylarının Algıları

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 1, 1259 - 1288, 15.09.2017

Öz

Bu
araştırmanın amacı, Kamu Personeli SeçmeSınavı (KPSS) ve alan sınavına yönelik öğretmen
adaylarının görüşlerinin incelenmesidir. Bu çalışmada amaçlı örnekleme
yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırma, 12’si Yüzüncü Yıl
Üniversitesi Eğitim Fakültesinin de öğrenim görmekte olan ve 4’ü de
fen-edebiyat fakültesi öğrencisi/mezunu olup pedagojik formasyon eğitimi
almakta olan toplam 16 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Öğretmen adaylarının
6’sı kadın, 10’u ise erkektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgu
bilim deseni kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının KPSS olgusuna ilişkin
algıları ortaya konulmaya çalışıldığı için olgu bilim deseninin bu araştırmanın
amacına uygun olduğu düşünülmektedir. Çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış
görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Literatür taramasının yanı sıra uzman
görüşlerine başvurularak hazırlanan görüşme formu araştırmacılar tarafından
geliştirilmiştir. Görüşme formu 7 adet açık uçlu sorudan oluşmaktadır.  Görüşmelerde elde edilen ses kayıtları doküman
haline getirilmiş ve betimsel analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir.
Katılımcıların görüşlerini çarpıcı bir şekilde yansıtmak amacıyla sık sık
doğrudan alıntılara yer verilmiştir. Çalışma bulgularına göre KPSS’ye alan
sınavının dâhil edilmesi öğretmen adaylarının tümü tarafından olumlu
karşılanmıştır. Öğretmen adayları, KPSS’nin öğretmenlik becerilerini ölçmede
yetersiz kaldığını düşünmektedirler. Buna rağmen öğretmen adayları, ülkemiz
şartlarında KPSS tarzı bir sınav ile atamaların yapılmasını en makul yöntem
olarak görmektedirler.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2008). Eğitim fakültelerinde öğretmen eğitimi program standartlarının gerçekleşme düzeyi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akdemir, A. S. (2013). Türkiye’de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. Electronic TurkishStudies, 8(12), 15-28.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık .
  • Creswell, J. W. (2012). Qualitativeinquiryandresearchdesign: Choosingamongfiveapproaches.ThousandOaks: Sage.
  • Çapa, Y., Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 69-73.
  • Demir, S. B., Bütüner, K. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının alan sınavına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 113-128.
  • Eraslan, L. (2006). Öğretmenlik mesleğine girişte kamu personeli seçme sınavı (KPSS) yönteminin değerlendirilmesi. International Journal of Human Sciences,1(1), 1-31.
  • Erdem, A. R. (2013). Öğretmen Yetiştirmenin Bugünü ve Geleceği: Sorunlar ve ÇözümÖnerileri, Ankara: Anı Yayıncılık
  • Erdem, A. R. (2015). Türkiye’deki öğretmen yetiştirmenin [A], [B], [Ç]’si. Journal of TeacherEducationandEducators, 4(1), 16-38.
  • Erdem, E., Soylu, Y. (2013). Öğretmen adaylarının KPSS ve alan sınavına ilişkin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 223-236.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa birliği sürecinde Türk eğitim sistemi: sorunlar ve çözüm önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80.
  • Hotaman, D. (2011). Eğitim fakülteleri kendi öğrencilerini seçebilir mi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(1), 126-136. http://www.memurlar.net/haber/535965/ adresinden 17.10.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu METK(1973). Kanun numarası: 1739. Resmi Gazete, 24, 14574.
  • Karaca, E. (2008). Eğitimde kalite arayışları ve eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 61-80.
  • Karadeniz, Y., Demir, S. B. (2010). Sözleşmeli öğretmenlik uygulamasının değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 55-77.
  • Karataş, S.,Güleş, H. (2013). Öğretmen atamalarında esas alınan merkezi sınavın (KPSS) öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(1), 102-119.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 1-14.
  • Nartgün, Ş. S. (2008). Aday öğretmenlerin gözüyle Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına öğretmen atama esasları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 47-58.
  • Öztürk, C. (1999). Cumhuriyet Döneminde Öğretmen Yetiştirme. 75 Yılda Eğitim. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları
  • Sezgin, F., Duran, E. (2011). Kamu Personeli Seçme Sınavı’nın (KPSS) öğretmen adaylarının akademik ve sosyal yaşantılarına yansımaları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi [TurkishJournal of SocialResearch], 15(3), 9-22.
  • Sünbül, A. M. (1996). Öğretmen niteliği ve öğretimdeki rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(4), 597-607.
  • Şişman, M. (2011). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Taşdan, M. (2011). Öğretmen yetiştirme alanındaki uygulamalar ve gelişmeler (Editör: Memduhoğlu, H. B., Yılmaz, K.) Eğitim bilimine giriş içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Unat, F. R. (1964). Türkiye eğitim sisteminin gelişmesine tarihi bir bakış. Ankara: Milli Eğitim Basımevi
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksek Öğretim Kurulu YÖK (2007). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları.
  • Yüksel. S. (2004). Öğretmen atamalarında merkezi sınav uygulamasının (KPSS)değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayında sunulmuş sözlü bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya, Türkiye. http://www.pegem.net/dosyalar/ dokuman/118.pdf adresinden alınmıştır.

Pre-Service Teachers’ Perceptions of Selection and Assignment Regarding to Civil Servant Selection Examination (CSSE)

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 1, 1259 - 1288, 15.09.2017

Öz

The aim of this study is to reveal the pre-service
teachers’ opinions on Civil Servant Selection Examination (CSSE) and field examination.  In this study, criteria sampling has been used
which is a purposeful sampling method. The study has been conducted with total
of 16 pre-service teachers. 12 of whom were students at the Yüzüncü Yıl
University Education Faculty and the other 4 participants were students/bachelor
from Faculty of Science and Faculty of Humanities and were attending the pedagogical
formation certificate program. Six of the participants were female and others were
male. In the study, phenomenological design was used which is a qualitative research
design. It is believed that the phenomenological design is appropriate for the purpose
of this research because the pre-service teachers’ perceptions of CSSE
occurrences were tried to be revealed. The data of the study were collected by
semi-structured interview technique. The interview form has been developed by the
researchers by referring to expert opinion sand by searching the literature.
The interview form consists of seven openended questions. The voice recordings obtained
in the interviews were documented and analyzed by using descriptive analysis technique.
Direct citation was often used in order to reflect the views of the participants
strikingly.  According to the findings of
the study, the inclusion of the field examto CSSE was welcomed by all
of the participants.
Pre-service teachers think that CSSE is in adequate to measure the teaching
skills.
Nevertheless, thepre-service teachers regard the CSSE examination as the most reasonable
method in ourcountry’sconditions. 

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2008). Eğitim fakültelerinde öğretmen eğitimi program standartlarının gerçekleşme düzeyi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akdemir, A. S. (2013). Türkiye’de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. Electronic TurkishStudies, 8(12), 15-28.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık .
  • Creswell, J. W. (2012). Qualitativeinquiryandresearchdesign: Choosingamongfiveapproaches.ThousandOaks: Sage.
  • Çapa, Y., Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18), 69-73.
  • Demir, S. B., Bütüner, K. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının alan sınavına yönelik görüşlerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 113-128.
  • Eraslan, L. (2006). Öğretmenlik mesleğine girişte kamu personeli seçme sınavı (KPSS) yönteminin değerlendirilmesi. International Journal of Human Sciences,1(1), 1-31.
  • Erdem, A. R. (2013). Öğretmen Yetiştirmenin Bugünü ve Geleceği: Sorunlar ve ÇözümÖnerileri, Ankara: Anı Yayıncılık
  • Erdem, A. R. (2015). Türkiye’deki öğretmen yetiştirmenin [A], [B], [Ç]’si. Journal of TeacherEducationandEducators, 4(1), 16-38.
  • Erdem, E., Soylu, Y. (2013). Öğretmen adaylarının KPSS ve alan sınavına ilişkin görüşleri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 223-236.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa birliği sürecinde Türk eğitim sistemi: sorunlar ve çözüm önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 66-80.
  • Hotaman, D. (2011). Eğitim fakülteleri kendi öğrencilerini seçebilir mi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4(1), 126-136. http://www.memurlar.net/haber/535965/ adresinden 17.10.2015 tarihinde erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu METK(1973). Kanun numarası: 1739. Resmi Gazete, 24, 14574.
  • Karaca, E. (2008). Eğitimde kalite arayışları ve eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 61-80.
  • Karadeniz, Y., Demir, S. B. (2010). Sözleşmeli öğretmenlik uygulamasının değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 55-77.
  • Karataş, S.,Güleş, H. (2013). Öğretmen atamalarında esas alınan merkezi sınavın (KPSS) öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(1), 102-119.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 1-14.
  • Nartgün, Ş. S. (2008). Aday öğretmenlerin gözüyle Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına öğretmen atama esasları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 47-58.
  • Öztürk, C. (1999). Cumhuriyet Döneminde Öğretmen Yetiştirme. 75 Yılda Eğitim. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları
  • Sezgin, F., Duran, E. (2011). Kamu Personeli Seçme Sınavı’nın (KPSS) öğretmen adaylarının akademik ve sosyal yaşantılarına yansımaları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi [TurkishJournal of SocialResearch], 15(3), 9-22.
  • Sünbül, A. M. (1996). Öğretmen niteliği ve öğretimdeki rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(4), 597-607.
  • Şişman, M. (2011). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Taşdan, M. (2011). Öğretmen yetiştirme alanındaki uygulamalar ve gelişmeler (Editör: Memduhoğlu, H. B., Yılmaz, K.) Eğitim bilimine giriş içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Unat, F. R. (1964). Türkiye eğitim sisteminin gelişmesine tarihi bir bakış. Ankara: Milli Eğitim Basımevi
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksek Öğretim Kurulu YÖK (2007). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları.
  • Yüksel. S. (2004). Öğretmen atamalarında merkezi sınav uygulamasının (KPSS)değerlendirilmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayında sunulmuş sözlü bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya, Türkiye. http://www.pegem.net/dosyalar/ dokuman/118.pdf adresinden alınmıştır.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Basri Memduhoğlu

Mehmet Fatih Kayan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Memduhoğlu, H. B., & Kayan, M. F. (2017). Öğretmen Seçme ve Atama Uygulaması Olarak Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) İlişkin Öğretmen Adaylarının Algıları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1259-1288.