Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Kontrbas Konusunda Yazılmış Lisansüstü Tezler Üzerine Durum Tespiti

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 1, 1416 - 1439, 15.11.2017

Öz

Bu çalışmada, YÖK
müfredatında yer alan bireysel çalgı eğitimi (kontrbas) alanında lisansüstü
programlarında yazılmış tezler incelenmiştir. Bu doğrultuda kontrbas çalgısı
konusunda hangi yıllarda ve hangi lisansüstü program düzeyinde kaç adet tez
yazıldığı saptanmaya çalışılarak, konu içerikleri yönünden gruplandırılmıştır.
Yapılan çalışmada, Türkiye’de lisansüstü programlarında kontrbas konusunda
yazılmış toplam 25 adet lisansüstü tezi incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda
tezlerin 22’sinin yüksek lisans tezi ikisinin sanatta yeterlilik tezi birininse
doktora tezi olduğu tespit edilmiştir. Yıllara göre tez dağılımları
yapıldığında, 2003, 2007 ve 2016
yılları hariç 2002 yılından 2017 yılına kadar her yıl kontrbas konusunda
lisansüstü tezi yazıldığı tespit edilmiştir. İncelenen lisansüstü tezlerin
konulara göre dağılımında, Tarihsel Gelişim başlığında beş adet,
Eser-Etüt-Metod Analizi başlığında 8 adet, Kontrbas Eğitimi başlığında 9 adet,
Biyografi başlığında ise üç adet tez yazılmış olduğu görülmüştür. Enstitü
dağılımına göre ise üç adet tez Eğitim Bilimleri Enstitüsünde, iki adet tez
Güzel Sanatlar Enstitüsünde diğer 20 adet tez ise Sosyal Bilimler Enstitüsünde
yazılmıştır.

Kaynakça

  • Agoşyan, A. A. (2005). Kontrbas tekniğinde Alman ve Fransız tekniklerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Agoşyan, A. A. (2010). Kontrbasın icrasında yeni sol el teknikleri. Yayımlanmamış sanatta yeterlilik tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Akkor, H. Ö. (2009). Konservatuvarlarda verilmekte olan kontrbas eğitiminde çağdaş Türk kontrbas müziği eserlerinin yeri ve değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Akyel, U. R. (2006). Serge Alexandrovich Koussevitzky Op. 3 kontrabas konçertosunun incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Akyel, U. R. (2012). Kontrbas tutuş ve çalım tekniklerinin ses üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış doktora tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Atalay, E. G. (2002). Kontrbasın tarihsel gelişiminde Giovanni Bottesini. Yayımlanmamış sanatta yeterlilik tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Babahan, A. (2011). Giovanni Bottesini’nin “si minör kontrabas konçertosu”nun teknik ve yorum açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Can, S. (2015). 18. ve 19. yüzyılda kontrbasın İtalya, Almanya ve Avusturya’daki sanatsal gelişiminin tarihsel açıdan incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Çevirme, C. (2014). Paul Hindemith kontrbas sonatının analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Dökmeci, S. C. (2012). Solo kontrabasın gelişim süreci. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Eryılmaz, U. (2012). Viyana klasik döneminde kontrbas çalgısının yeri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Gezen, G. (2011). Orkestranın gelişim sürecinde kontrbasın işlevsel gelişimi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Hürsever, V. (2014). Cumhuriyet dönemi sonrası Türk müziği kontrabas icracıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Haliç Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kömürcü, İ. (2004). Kontrbas dersi uygulamalarının hedefler düzeyinde incelenmesi: bir taslak önerisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Okcebe, T. (2008). Kontrbas repertuvarında uyarlamaların yeri ve önemi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Orhan Y., Ş. (2012). Türkiye’de viyolonsel alanında yapılmış yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlilik tezleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 701-716.
  • Över, G. (2013). Edouard Nanny kontrbas etüt kitabının tekniksel analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Özlü, H. (2006). Solo kontrbasın öncüsü Donenico Carlo Maria Dragonetti. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Özşen, B. (2017). Türkiye’de mesleki müzik eğitimi kurumlarında verilen kontrbas eğitimi üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Sağer, T. (2005). Müzik Öğretmenliği bilim dallarında çalışılan lisansüstü tezlerin enstitü farklılıkları açısından değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 243-245.
  • Selçuk Köse, D. (2005). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri’nde kontrabas eğitiminin incelenmesi Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Seyidoğlu, H. (2003). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı (9.Baskı). İstanbul: Kurtiş Matbaası.
  • Soydan, S. (2011). Domenico Carlo Maria Dragonetti’nin la majör kontrbas konçertosunun formal analiz ve icra açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Şele, İ. G. (2014). Carl Ditters Von Dittersdorf’un 2. nolu mi majör kontrabas konçertosu. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Toptaş, B. (2013). Türkiye’de piyano üzerine yapılmış lisansüstü çalışmalar. The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, 6(3) 715-728.
  • Yanık, N. (2012). Domenico Dragonetti la majör kontrabas konçertosunun incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Yapalı, Y. (2015). Ülkemizde flüt ve flüt eğitimi alanlarında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Yazıcıoğlu, S. (2006), Kontrabas’ın yapısı ve tarihsel gelişimi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. (2008). Giovanni Bottesinni si minör konçertosunun form analiz ve icra yönünden incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Yıldırım, A.,Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7.Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık. YÖK, Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, mad. 4 Konu (2017, 8 Eylül) http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.21510&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch= adresinden alınmıştır.
  • YÖK, Lisansüstü Tezler Konu (2017, 5 Eylül ) https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden alınmıştır.
  • TDK, Kontrbas (2017, 9 Ekim) http://www.tdk.gov.tr/index.phpoption=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.59efd0cec6fe85.57694583 adresinden alınmıştır.

Case Detection on the Theses on the Contrabass in Turkey, M.Sc. Thesis

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 1, 1416 - 1439, 15.11.2017

Öz

In this study, theses written in post graduate programs on individual instrument (contrabass) education in HEC curriculum are examined. In the direction of these theses written, in which years and at what level of the graduate program, how many theses are written is tried to be grouped according to the contents of the subject. A total of 25 master's thesis on the contrabass in the post-graduate programs in Turkey were examined. As a result of the examination, it was determined that 22 of the theses were master thesis, 2 of art competence thesis and 1 of doctoral thesis. When thesis distributions were made according to years, except for 2003, 2007 and 2016, it was determined that every year from 2002 to 2017, a master's thesis was written on the contrabass. In the distribution of the undergraduate theses examined, it is seen that there are 5 theses in the title of Historical Development, 8 in the title of Work-Study-Method Analysis, 9 in the title of Contrabass Education, and 3 in the title of Biography. According to the distribution of the institute, 3 theses are written in Institute of Educational Sciences, 2 theses are written in Institute of Fine Arts and 20 other theses are written in Institute of Social Sciences.

Kaynakça

  • Agoşyan, A. A. (2005). Kontrbas tekniğinde Alman ve Fransız tekniklerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Agoşyan, A. A. (2010). Kontrbasın icrasında yeni sol el teknikleri. Yayımlanmamış sanatta yeterlilik tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Akkor, H. Ö. (2009). Konservatuvarlarda verilmekte olan kontrbas eğitiminde çağdaş Türk kontrbas müziği eserlerinin yeri ve değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Akyel, U. R. (2006). Serge Alexandrovich Koussevitzky Op. 3 kontrabas konçertosunun incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Akyel, U. R. (2012). Kontrbas tutuş ve çalım tekniklerinin ses üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış doktora tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Atalay, E. G. (2002). Kontrbasın tarihsel gelişiminde Giovanni Bottesini. Yayımlanmamış sanatta yeterlilik tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Babahan, A. (2011). Giovanni Bottesini’nin “si minör kontrabas konçertosu”nun teknik ve yorum açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Can, S. (2015). 18. ve 19. yüzyılda kontrbasın İtalya, Almanya ve Avusturya’daki sanatsal gelişiminin tarihsel açıdan incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Çevirme, C. (2014). Paul Hindemith kontrbas sonatının analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Dökmeci, S. C. (2012). Solo kontrabasın gelişim süreci. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Eryılmaz, U. (2012). Viyana klasik döneminde kontrbas çalgısının yeri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Gezen, G. (2011). Orkestranın gelişim sürecinde kontrbasın işlevsel gelişimi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Hürsever, V. (2014). Cumhuriyet dönemi sonrası Türk müziği kontrabas icracıları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Haliç Üniversitesi, İstanbul.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kömürcü, İ. (2004). Kontrbas dersi uygulamalarının hedefler düzeyinde incelenmesi: bir taslak önerisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Okcebe, T. (2008). Kontrbas repertuvarında uyarlamaların yeri ve önemi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Orhan Y., Ş. (2012). Türkiye’de viyolonsel alanında yapılmış yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlilik tezleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(2), 701-716.
  • Över, G. (2013). Edouard Nanny kontrbas etüt kitabının tekniksel analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Özlü, H. (2006). Solo kontrbasın öncüsü Donenico Carlo Maria Dragonetti. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Özşen, B. (2017). Türkiye’de mesleki müzik eğitimi kurumlarında verilen kontrbas eğitimi üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Sağer, T. (2005). Müzik Öğretmenliği bilim dallarında çalışılan lisansüstü tezlerin enstitü farklılıkları açısından değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 243-245.
  • Selçuk Köse, D. (2005). Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri’nde kontrabas eğitiminin incelenmesi Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Seyidoğlu, H. (2003). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı (9.Baskı). İstanbul: Kurtiş Matbaası.
  • Soydan, S. (2011). Domenico Carlo Maria Dragonetti’nin la majör kontrbas konçertosunun formal analiz ve icra açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Şele, İ. G. (2014). Carl Ditters Von Dittersdorf’un 2. nolu mi majör kontrabas konçertosu. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Toptaş, B. (2013). Türkiye’de piyano üzerine yapılmış lisansüstü çalışmalar. The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, 6(3) 715-728.
  • Yanık, N. (2012). Domenico Dragonetti la majör kontrabas konçertosunun incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Yapalı, Y. (2015). Ülkemizde flüt ve flüt eğitimi alanlarında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Yazıcıoğlu, S. (2006), Kontrabas’ın yapısı ve tarihsel gelişimi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. (2008). Giovanni Bottesinni si minör konçertosunun form analiz ve icra yönünden incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Yıldırım, A.,Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7.Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık. YÖK, Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, mad. 4 Konu (2017, 8 Eylül) http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.21510&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch= adresinden alınmıştır.
  • YÖK, Lisansüstü Tezler Konu (2017, 5 Eylül ) https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden alınmıştır.
  • TDK, Kontrbas (2017, 9 Ekim) http://www.tdk.gov.tr/index.phpoption=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.59efd0cec6fe85.57694583 adresinden alınmıştır.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

A. Semih Birel 0000-0002-4411-7214

Hawkar Mohammed Qader Bu kişi benim 0000-0003-3424-4508

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Birel, A. S., & Qader, H. M. (2017). Türkiye’de Kontrbas Konusunda Yazılmış Lisansüstü Tezler Üzerine Durum Tespiti. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 1416-1439.