Bu araştırmanın amacı Liu, Hou, Chiu ve Treagust (2014) tarafından geliştirilen Zihinsel Durum Kavramsal Öğrenme Envanterinin Türkçe’ye uyarlanarak, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılmasıdır. Envanterin özgün dili İngilizcedir ve envanter 40 maddeden oluşmaktadır. Uyarlama çalışması için envanterin Türkçe’ye çevirisi yapılarak, dilsel eşdeğerlik sağlanmıştır. Envanterin kapsam geçerliği için alan uzmanlarının görüşleri alınmış ve envanter 862 lise öğrencisine uygulanmıştır. Yapı geçerliğinin sağlanması amacıyla yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda 30 madde ve dört alt boyuttan oluşan modelin iyi uyum gösterdiği tespit edilmiştir [χ2 (397, n=862)= 1902.75, p<.000, RMSEA= 0.066, GFI= 0.87, CFI= 0.94, NNFI= 0.94, χ2 /sd≤5]. Maddelerin faktör yük değerlerinin istatistiksel olarak anlamlı ve 0.30 ile 0.84 arasında yer aldığı tespit edilmiştir. Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı duygular boyutu için .841; amaçlar boyutu için .788; iç zihinsel temsil boyutu için .703; dış zihinsel temsil boyutu için .813; envanter içinse .899 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak Türkçe’ye uyarlaması yapılan envanterin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir.
The
aim of this research was to adapt the Mental State Conceptual Learning
Inventory (MSCLI) developed by Liu, Hou, Chiu and Treagust (2014) into Turkish
and to conduct validity and reliability studies. The original language of the inventory is
English and it consists of 40 items. For the adaptation study, the inventory was
translated into Turkish and linguistic equivalence was provided. Opinions of experts were obtained for content
validity and the study was conducted with 862 high school students.
Confirmatory Factor Analysis was used to provide the construct validity and it
was determined that the most satisfactory goodness of fit indices was obtained
by the model which is consisting of 30 items and four sub-dimensions [χ2(397,
n= 862) = 1902.75, p<.000, RMSEA= 0.066, GFI= 0.87, CFI= 0.94, NNFI= 0.94,
χ2/sd≤5]. Factor loadings of the items were statistically significant and
ranged from .30 to .84. The Cronbach’s α reliability coefficient was calculated
as .841 for emotion sub-dimension; .788 for intention sub-dimension; .703 for
internal mental representation sub-dimension; .813 for external mental
representation sub-dimension and .899 for the inventory. As a result, it could
be stated that the Turkish form of the Mental State Conceptual Learning
Inventory is a valid and reliable scale.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1 |