Postmodern dönem,
toplumun çeşitli alanlarındaki değişim ve dönüşümünü anlamlandıran kavram ve
teorilerin eşliğinde tanımlanmaktadır. Bu eklektik yapıyı kuran yazın alanında
metinlerarasılık ve görsel alanda göstergelerarasılığın içeriğinde irdelenen
yeniden üretim modelleridir. Yeniden üretim; parodi (yansıma) ve pastiş
(öykünme) gibi kavramlarla geçmiş ve gelecek arasında varlık gösteren yazının,
söylemin ve görselin günün koşullarına dönüşümünün başka bir okuması olarak ele
alınabilinir. Bu görüşü görsel sanatlar içinde tasarımlarına yansıtan isim
Barbara Kruger’dir. Onun çift dille kodladığı eleştirel nitelikli tasarımları
daha çok toplumsal bilinen bir bilgiyi kuran ataerkil yapının inşa ettiği, toplumsal
gerçekliğin rolünü eleştirebilir kılmaktadır. Böyle bir okumanın amacı; grafik
tasarımda fikir çözümlemesine düşünsel kuramlar ile yaklaşılabileceğine işaret
etmektedir. Çünkü kuram, toplumsal yapının oluşturduğu bilgileri dönemin
düşünsel koşullar doğrultusunda değişiminin sorgusunu açığa çıkarmaktadır. Bu
bağlamda Kruger’in tasarımlarını kuram ile okumak; parodi ve pastişin
açıklanmasını sağlarken, grafik dilinin zihinsel etkisinin anlaşılmasına
yardımcı olması bakımından da önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2019 |
Acceptance Date | August 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 October 2019 Special Issue |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences