Tasarım sözcüğü tasarı sözcüğünden türemiş olup bir konuda düşünme ve planlama
işinin ilk evresidir. Çevremizdeki her şeyde tasarım görmek mümkündür. Doğadaki
yaratılan her şeyde ya da insanoğlunun her ürettiğinde tasarım unsurunu görmek
mümkündür. Tasarım üretilen ürünün oluşumundaki ilk basamaklardan biri olup her
şeye derinden nüfus eder. Dolayısıyla tasarım üretilen her ürünün var olan her
şeyin ayrılmaz bir parçasıdır. Yıllar boyunca yaşam biçimleri ve teknolojiye göre
tasarlama işi değişmiş olsa da sürekliliğini her zaman korumuştur. Tasarım
yapabilmek bazı ilke ve ögeleri uygulamaktan geçmektedir. Tasarım ögeleri
tasarlama işinde kullanılan kuralları ifade etmektedir. Tasarım ögeleri tasarımda
dengeyi sağlamak için ortaya koyulmuş bir takım unsurları içerir. Bu unsurlar;
nokta, çizgi, form-biçim, doku, renk ve valör’dür. Bu unsurların dengeli kullanımı
tasarımı estetik ve işlevsel yapabilir. Tasarım ögeleri aslında tasarımda estetiği
yakalamak için oluşturulan bilgi aktarımıdır. Bu araştırmada tasarım ögelerinin giysi
tasarımlarında nasıl kullanıldığına ilişkin bir çalışma yapılmıştır. Araştırmanın
konusu Japon moda tasarımcı olan Issey Miyake’nin koleksiyonlarında yer alan
giysilerin tasarım öğeleri bakımından incelenmesi olarak planlanmıştır. Moda
dünyasında, Batı dışından kabul edilen ilk kimlik olarak Japon moda
tasarımcılarından biri olan Issey Miyake’nin, kendi bireyselliklerinden çok, ulusal
kültürlerini ve değerlerini bir bütün olarak sunmasıyla birlikte Paris’in moda
dünyasındaki uluslararası ününe kavuşmuştur. Araştırmada, Issey Miyake’nin 1980
– 1985 yılları arasında hazırlamış olduğu koleksiyonlarından yargısal örneklem
yöntemi ile her yıldan 1 giysi seçilmiş ve giysilerin tasarım ögeleri bakımından
incelenmesi yapılmıştır. Ayrıca o dönemlerde modayı şekillendiren faktörler ve
bahsedilen moda tasarımcısının tasarımlarına değinmek amaçlanmıştır. Bu
doğrultuda koleksiyondaki giysileri incelemek için inceleme formu oluşturulmuştur.
İnceleme formunda; çizgi, form-biçim, doku ve renk-valör tasarım öğelerine yer
verilmiş ve giysiler bu bağlamda incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara
göre Japon moda tasarımcısı Issey Miyake’nin giysiyi vücut formuna uydurma
çabası gütmeden tasarım yaptığı, rahat hareket etme imkanı sunan , genellikle tek
renkten oluşan ve asimetrik çizgiyi benimsemiş olduğu, ayrıca tasarımcının vücuda
göre değil, kumaş formuna göre şekillenen tasarım anlayışı ile giysilerini tasarladığı
görülmüştür.
The word design is derived from the word plan and it is the first phase of thinking
and planning on a subject. It is possible to see design in everything around us. There
is an element of design in everything created in nature or everything manmade. The
design is one of the first steps in the formation of the product and it deeply
influences everything. Therefore, design is an integral part of everything that is
produced and that is existed. Although the manner of design has changed over the
time according to the lifestyles and technologies, it has always kept its continuity.
The design is about applying certain principles and elements. The design elements
refer to the rules used in the work of design. Design elements include a number of
elements that are set forth for ensuring the balance in design. These elements are
point, line, form-shape, texture, color, and value. Balanced use of these elements can
render design aesthetic and functional. Design elements are actually the transfer of
information created to capture aesthetics in design. In this research, it was analyzed
how design elements are used in clothing designs. The subject of this research has
been planned as examination of in terms of design elements of the Japanese fashion
designer Issey Miyake. In the fashion world, Issey Miyake who is the one of the
Japanese fashion designers as the first identity outside the West, as he presented his
national culture and values as a whole rather than his own individuality, he achieved
Paris's international reputation in the fashion world. In this research, it is aimed to
examine the clothes of Issey Miyake in the collections prepared between 1980 and
1985 to ensure that clothing is examined in terms of design elements and the
mention the factors that shape fashion and the designs of the fashion designer. In
order to examine the clothes in the collection, an examination form has been created
and filled. In the examination form; line, form-form, texture and color-value design
elements are included and the garments are examined in this context. According to
the findings obtained from the research, Japanese fashion designer Issey Miyake
made designs without any effort to fit any body form, also made it possible to make
a comfortable movement, usually made of a single color and adopted an
asymmetrical line. In addition, it is seen that the designer designed the clothes with
his design concept which is shaped according to the fabric form and not according to
the body.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 26 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Ekim 2019 Özel Sayısı |
IBAD'da yayımlanan makaleler, Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC-BY-NC) 4.0 lisansı altındadır. Makalede kullandıkları materyaller için gerekli izinlerin alınması yazarların sorumluluğundadır. Makalelerin bilimsel ve hukuki mesuliyeti yazarlarına aittir.